У посібнику описано технологію підготовки та
проведення засідання педагогічної ради з реалізації
шкільного науково-методичного проекту; викладено
орієнтовну циклограму педагогічної ради, алгоритм
підготовки та проведення педради. Також вміщено
пам'ятки організаторам педагогічної ради та
класним керівникам. Ураховуючи оновлення
системи освіти, в посібнику описані нестандартні
форми проведення засідань педагогічної ради.
Рекомендовано для використання в роботі
адміністрації загальноосвітніх навчальних закладів.
1
Відділ освіти Нікопольської РДА
(методичний посібник)
Анотація: У посібнику описано технологію підготовки та
проведення засідання педагогічної ради з реалізації
шкільного науково-методичного проекту; викладено
орієнтовну циклограму педагогічної ради, алгоритм
підготовки та проведення педради. Також вміщено
пам’ятки організаторам педагогічної ради та
класним керівникам. Ураховуючи оновлення
системи освіти, в посібнику описані нестандартні
форми проведення засідань педагогічної ради.
Рекомендовано для використання в роботі
адміністрації загальноосвітніх навчальних закладів.
«Педагогічна рада – постійно діючий колегіальний орган управління навчальним закладом», - записано в Положенні про загальноосвітній навчальний заклад (затверджено Постановою Кабінету Міністрів України від27.08.2010 №778). Це ж саме зазначається в ст.39 Закону України «Про загальну середню освіту».
Одним із напрямків діяльності заступників директорів шкіл є участь у плануванні, підготовці та проведенні педагогічних рад, методичне забезпечення педагогічної ради, створення умов для підвищення її авторитету та працездатності, залучення педагогів до активної участі в підготовці й проведенні засідань педагогічної ради.
Розробка тематики педрад передбачає визначення кількості питань на одне засідання, обсяг інформації, тривалості засідання, відповідальних за його підготовку.
Із досвіду відомо, що оптимальною кількістю питань, які розглядаються на засіданні педради, можуть бути два. Одне з них – основне, яке розглядає актуальні аспекти діяльності педагогічного й учнівського колективів, інше – інформаційного характеру.
Загальних рекомендацій щодо вибору тематики засідань педради бути не може. Вона розробляється з урахуванням особливостей і потреб конкретного навчального закладу й спрямована на глибоке розкриття питання та максимальне залучення вчителів до участі в його обговоренні. Спрямованість тематичних засідань педради значною мірою визначається науково-методичним проектом, над реалізацією якого працює школа.
Тематика засідань педради, як правило, визначається наприкінці навчального року, відповідно до науково-методичної проблеми школи, потреб педколективу, аналізу стану навчально-виховного процесу, бесід із головами методичних об’єднань, творчою групою, батьківським колективом та учнівськими громадськими організаціями.
Циклограма педагогічної ради
Алгоритм підготовки педагогічної ради
Підготовка
до засідання педагогічної ради
Важливе місце у роботі адміністрації школи займає підготовка до чергового планового, тематичного засідання педради.
Процес підготовки засідання педради передбачає такі дії:
Десь за 1,5 місяці до засідання педагогічної ради директор школи видає наказ про підготовку до проведення засідання педради(додаток 1.) (якщо підготовча робота вимагає вивчення, аналізу, узагальнення тощо).
Додаток 1.
«11»лютого 2017 р. №____
НАКАЗ
Про підготовку засідання педагогічної ради
«Робота школи на ІІІ етапі науково-методичного
проекту «Формування духовності та духовної
культури особистості в умовах креативної освіти»
Відповідно до обласного науково-методичного проекту «Креативна освіта для розвитку інноваційної особистості» школа працює на ІІІ (креативному) етапі науково-методичного проекту «Формування духовності та духовної культури особистості в умовах креативної освіти» згідно із напрямком роботи школи за історико-краєзнавчим напрямком. В основу проекту покладено роботу педагогічного колективу з виховання громадянської та духовної культури особистості під час уроків, в позаурочній та позашкільній діяльності.
На даному етапі відбулася апробація розробленої системи діяльності школи духовного відродження, спрямованої на розвиток творчого потенціалу особистості як вчителя так і учня, масове впровадження новітніх педагогічних технологій у навчально-виховний процес, накопичення досвіду управління інноваційними процесами в освітній діяльності.
Отримані результати вимагають аналізу та поетапного вирішення завдань подальшого розвитку школи духовного відродження шляхом внесення корективів у всі підсистеми педагогічної діяльності.
Виходячи з вищевикладеного, відповідно до тематики засідань педагогічної ради на 2017-2018 н.р., згідно з річним планом роботи школи
НАКАЗУЮ:
Директор школи__________Болюк В.О.
Утворюється робоча(творча) група, до якої входять крім адміністрації школи голови шкільних методичних об’єднань, досвідчені вчителі, керівники гуртків, бібліотекар та інші. Для всебічного вивчення питання та збору потрібної інформації необхідно залучати якомога більше зацікавлених педпрацівників.
Робоча група, яка створюється після видання наказу директора, розробляє робочий план підготовки до засідання педради (додаток 2.), який може виглядати так:
Додаток 2.
«ЗАТВЕРДЖУЮ»
Директор школи_______________Болюк В.О.
Робочий план
підготовки до засідання педагогічної ради
«Робота школи на ІІІ етапі науково-методичного
проекту «Формування духовності та духовної
культури особистості в умовах креативної освіти»
( за наслідками вивчення стану духовної освіченості учасників НВП)
Термін проведення – 19 березня 2017 р.
№ з/п |
Зміст роботи |
Термін виконання |
Відповідальний |
1. |
Проведення засідання методичної ради школи:
|
14.02.2017 р. |
Горобей С.Д. |
2. |
Заступнику директора з навчально-виховної роботи Горобей С.Д.:
|
До 18.02.2017
До 20.02.2017
До 12.03.2017
До 15.02.2017
До 15.03.2017 |
Горобей С.Д. |
3. |
Творчій групі:
|
До 06.03.2017
До 11.03.2017
До 15.03.2017 |
Гайдамащук Т.М.
Кацило Н.М.
Творча група |
4. |
Учителю інформатики Горобей В.В.:
|
до 18.03.2017
|
Горобей В.В. |
Важлива роль під час підготовки до педради надається діяльності методичної ради, яка глибоко вивчає теорію питання, наявний педагогічний досвід навчальних закладів України, результативність самоосвіти вчителів, організовують взаємовідвідування уроків, виховних заходів, готують презентації, тематичні виставки тощо. Також доцільно підготувати виставку методичних матеріалів, каталоги, методичний бюлетень, вивісити список рекомендованої літератури тощо.
Алгоритм проведення засідання педради
Пам’ятка організаторам педагогічних рад
Пам’ятка
класному керівнику
до стандартних засідань педагогічної ради
Додаток 3.
«Затверджую»
Директор школи ___________В.О. Болюк
План
проведення засідання педагогічної ради
«Робота школи на ІІІ етапі науково-методичного
проекту «Формування духовності та духовної
культури особистості в умовах креативної освіти»
Дата проведення – 19.03.2017 р.
Час проведення – 14.30 – 16.00
Форма проведення – класична
Успішність роботи засідання педради значною мірою залежить від своєчасного та систематичного контролю за його підготовкою з боку адміністрації , які ознайомлюються з роботою кожного члена комісії щодо підготовки засідання педради, надає відповідну допомогу. На нараді при директору обговорюється хід підготовки засідання педради, зміст та обсяг доповіді, проект рішення засідання.
Важливим чинником підвищення ефективності засідання педради є якість доповіді. В основу її змісту мають бути покладені провідні ідеї державної політики в галузі освіти, досягнення психолого-педагогічної науки з проблеми, моніторинг стану її вирішення в школі. Доповідь повинна містити аналіз діяльності педагогічного колективу загалом та окремих його членів щодо питання, яке розглядається, досягнень і недоліків у роботі учасників навчально-виховного процесу; матеріали спостережень, досліджень; об’єктивні та достовірні факти з життя школи, порівняльні дані, обґрунтовані висновки та судження. Вона має викликати позитивну реакцію педагогічного колективу, забезпечувати необхідний зворотний зв’язок із слухачами.
Структура доповіді повинна бути чіткою, логічною, послідовною. Вона розпочинається з дуже короткого вступу, змістовної частини та висновків, містить рекомендації щодо покращення роботи з відповідного питання.
У зв’язку з цим, учителів потрібно вчити активно, по-діловому, по суті виступати на засіданнях педради, дотримуючись таких вимог:
Кожне засідання слід починати з повідомлення про кількість присутніх і відсутніх членів педради. Потім затверджується черга денна роботи засідання. Далі з інформацією про стан виконання рішень попередньої педради виступає директор школи. У залежності від інформації педрада приймає рішення про зняття питання з контролю (або, у разі невиконання, повідомляються заходи щодо забезпечення їх виконання).
На ефективність роботи педради впливає чітке дотримання регламенту (доповідь – 25-30 хв., співдоповідь - 10-15 хв., виступи – до 7 хв.).
Велике значення має також культура проведення засідання педради: дотримання етичних норм спілкування, адміністративна культура, ділова атмосфера.
Слід враховувати мотиви, які змушують учителів виступати, забезпечувати доцільну послідовність і спрямованість при суворому дотриманні регламенту. Обговорення повинні мати дискусійний характер.
Проведення засідання педагогічної ради є показником рівня творчої атмосфери в колективі, його креативності та професіоналізму.
У прийнятті рішень передусім дуже стисло викладається теоретична основа теми обговорення, дається її обґрунтування, чітко й точно формулюється завдання, які ставляться перед учителями та адміністрацією, перераховуються шляхи і методи реалізації завдань із визначенням відповідальних осіб і термінів виконання.
Рішення педради фіксується в спеціальному документі – протоколі. Протоколи нумеруються впродовж навчального року. У протоколі вказуються такі реквізити:
Текст протоколу складається з двох частин: вступної і основної. У вступній частині вказуються прізвища та ініціали голови й секретаря засідання, кількість присутніх і відсутніх, черга денна з переліком питань, які підлягають розгляду, із зазначенням доповідачів по кожному з них. Основний текст протоколу викладається за розділами: «Слухали», «Виступили», «Ухвалили». Підписи голови та секретаря під протоколом є обов’язковими.
Щоб рішення педради було оптимальним, воно повинно відповідати таким вимогам:
Рішення педради (додаток 4.) ставиться адміністрацією на контроль. Приймається адміністративне рішення (наказ), окреслюються шляхи його реалізації, у разі виконання рішень знімається з контролю.
Своєчасний і систематичний контроль за виконанням рішень педради, інформація на черговому засіданні про стан реалізації попередніх рішень дисциплінує педколектив, підвищує його відповідальність за розв’язання поставлених завдань, сприяє вдосконаленню роботи школи.
Орієнтовний алгоритм реалізації рішень педради
Контроль за реалізацією рішень педагогічної ради
Перевірку реалізації рішень педагогічної ради здійснюють члени комісії з перевірки виконання рішень педради, яка повинна обиратися на першому серпневому засіданні педагогічної ради. Результати перевірки фіксуються у журналі контролю.
Додаток 4.
Проект рішення педагогічної ради
«Робота школи на ІІІ етапі науково-методичного
проекту «Формування духовності та духовної
культури особистості в умовах креативної освіти»
Ознайомившись із результатами роботи педагогічного колективу на ІІІ етапі науково-методичного проекту «Формування духовності та духовної культури особистості в умовах гуманізації освіти» і пропозиціями щодо удосконалення роботи з даного питання, педагогічна рада
ВИРІШИЛА:
Заступник директора з НВР, до 20.04.2017 р.
Методична рада, до 01.04.2017 р.
Керівник туристсько-краєзнавчого гуртка, до 15.04.2017 р.
Керівники гуртків, вчителі-предметники, до 18.04.2017 р.
Щоб розбудити творчу думку вчителів, визвати в них потребу в діловій дискусії і вплинути на положення справ у школі, треба використовувати нестандартні, сучасні форми проведення педагогічної ради:
«Круглий стіл»
Колективний роздум над важливою проблемою. Ця форма вимагає постановки серйозних і цікавих питань для обговорення, підбору відповідної літератури, попереднього обговорення окремих питань групами вчителів, відповідної ділової обстановки і ведучого, який вміє орієнтуватися в питаннях і направляти розмову в потрібному руслі.
«Проблемно-ділова гра»
Форма для підведення підсумків роботи колективу над якою-небудь проблемою або за визначений проміжок часу. Основне місце в такій педраді займає групова діяльність. Учасники різних рольових мікрогруп визначають негативні (позитивні) моменти в роботі, виробляють мету і завдання на новий період, розробляють програми дій, які (допрацьовані і узагальнені) ляжуть в основу рішення педагогічної ради.
«Педрада – семінар»
Проводиться як розгорнуте в часі чергування теоретичних семінарів і взаємовідвідування, виконує роль підвищення кваліфікації групи вчителів з актуальної для колективу науково-методичної проблеми.
«Педрада - презентація»
Проводиться для представлення нових програм, підручників, направлень інноваційної роботи і т.д. Мета роботи даної педради – привернути увагу до чого-небудь, ознайомити з новим починанням, дати йому колективну оцінку.
«Педрада – колективна творча справа (КТС)»
Це така діяльність, у ході якої усі члени колективу беруть участь в плануванні, втіленні та аналізі діяльності, яка характеризується колективною творчістю. Дана технологія розроблена І.П. Івановим для дитячих колективів, але більшість її компонентів цілком підходить для роботи з дорослими. Вибір проблеми для обговорення на такій педраді повинен спиратися на достатню психолого-педагогічну діагностику, яка б виводила організаторів на головні інтереси, потреби та настрій вчителів. Головна мета КТС – створити умови для самореалізації кожного педагога, розвиток всіх його здібностей і можливостей.
У сучасній школі, яка працює у режимі розвитку, педрада у формі КТС може використовуватись і давати ефект за таких умов:
«Науково-практична конференція»
Тематика педагогічних рад – конференцій може бути присвячена як підсумкам роботи школи в цілому, так і окремій загально педагогічній проблемі, носити науково-практичний характер. Педагогічна рада – конференція об*єднає якості педагогічної ради і наукової конференції. Може проходити по секціях-направленнях, обов’язковими елементами якої є заохочення і нагородження, оформлення і випуск матеріалів, узагальнюючий педагогічний досвід.
Перевага нестандартних сучасних форм:
Вибрана тема педагогічної ради повинна бути актуальною, сучасною і своєчасною, мати практичну значимість і науковість. Вибір теми педради визначає:
Тематика педагогічних рад охоплює практично всі основні проблеми сучасної педагогіки.
Проблеми освітнього процесу, як правило, формулюються у вигляді короткої тези, яка виражає деякі принципові труднощі загально педагогічного рівня. В умовах конкретної школи проблема перетворюється в тему, яка і визначає кордони її обговорення.
Визначення змісту теми, що розглядається, відіграє не аби яку роль у підготовці педагогічної ради. Спочатку формулюються основні питання теми, які визначають загальну направленість, допомагають розшифрувати тему, конкретизувати, визначити її кордони. Потім вибрані теоретичні аспекти теми ми поєднуємо з практичними справами школи.
Педагогічна рада буде тоді ефективною, коли вчителі зможуть переконатися, що серед них є творчо працюючі колеги, є носії нового педагогічного досвіду, є чому повчитися. Аналіз досвіду роботи вчителів школи - головний заряд творчого мислення колективу і головний стимул професійного росту.
Вимоги до відібраного змісту
Практика підготовки і проведення педради дає можливість визначити оптимально дієву загальну схему відбору і структури змісту: теорія проблеми – практична реалізація її в школі – досягнуті результати – шляхи вирішення проблеми в колективі на перспективу – прогнозовані результати.
Для ефективного проведення засідання педагогічної ради необхідно враховувати реальний рівень кваліфікації вчителів, їх інтелектуальний рівень, вміння аналізувати педагогічні ситуації, правильно приймати рішення і т.д. при підготовці і проведені адміністрації важливо об’єктивно оцінювати досягнення кожного вчителя, досягати визнання його успіхів всім колективом, тоді в учителя формується позитивна мотивація педагогічної діяльності і створюється позитивний мікроклімат в колективі, основним показниками якого є:
Додаток 5.
Положення
про педагогічну раду навчального закладу
ІІ. Правові засади діяльності педагогічної ради
ІІІ. Порядок створення педагогічної ради
IV. Повноваження педагогічної ради
V. Регламент роботи педагогічної ради
1. Педагогічна рада проводить засідання згідно з планом роботи навчального закладу, але не рідше, ніж чотири рази на навчальний рік. Конкретну дату проведення засідання визначає адміністрація закладу. Перед проведенням педагогічної ради видається наказ і розробляється робочий план.
2. Головою педагогічної ради є директор, заступником – заступник директора з навчально-виховної роботи.
3. Секретаря педагогічної ради обирає педрада відкритим голосуванням з числа членів педагогічного колективу терміном на 1 рік.
4. Секретар ради своєчасно сповіщає про засідання всіх членів педагогічної ради, веде книгу протоколів педагогічних рад, стежить за виконанням ухвалених рішень. До початку засідання педради перевіряє присутність членів педагогічної ради, з’ясовує причини відсутності окремих педагогів.
5. Участь членів педагогічної ради в засіданні обов’язкова. За неявку на засідання без поважної причини директор має право притягти до дисциплінарної відповідальності.
6. Усі засідання педагогічної ради правомірні, якщо в них беруть участь щонайменше дві третини її складу за списком.
7. Головує на засіданнях педагогічної ради директор. На початку кожного засідання повідомляють про кількість присутніх і відсутніх членів педагогічної ради, причини їхньої відсутності; узгоджують порядок денний засідання й регламент роботи відкритим голосуванням. Кожне ухвалене рішення педради затверджують відкритим голосуванням.
8. У разі процедурних помилок під час розгляду питань, винесених на засідання педагогічної ради, голова ради ставить питання на повторний розгляд, рішення якого є остаточним.
9. Кожен протокол педагогічної ради підписують голова і секретар ради.
V I. Виконання рішень педагогічної ради
На підставі рішення педагогічної ради окремі його пункти директор затверджує наказом по школі, у якому визначено відповідальних за виконання й термін виконання.
Список
рекомендованої літератури
№ з/п |
Назва статті |
Видання (видавництво) |
№ |
Місяць, рік |
|
Алгоритм педагогічної ради |
Завуч. «Шкільний світ» |
4 (334) |
Лютий 2008 |
|
Педагогічна рада – педагогічний тренінг |
Завуч. «Шкільний світ» |
14 (344) |
Травень 2008 |
|
Основні аспекти проведення та матеріали установчої педради |
Завуч. «Шкільний світ» |
9 (339) |
Березень 2008 |
|
Педрада «Діагноз: неуспішність. Причини неуспішності та шляхи подолання» |
Завучу усе для роботи. «Основа» |
17 (17) |
Вересень 2009 |
|
Заклад нового типу (засідання педагогічної ради – колективне дослідження) |
Сільська школа України. «Шкільний світ» |
1 |
Січень 2007 |
|
Культура педагога (педрада) |
Завуч. «Шкільний світ» |
1 (475) |
Січень 2012 |
|
Готуємося до педради (Ділова гра як метод активного навчання) |
Завуч. «Шкільний світ» |
6 (480) |
Березень 2012 |
|
Педрада - тренінг |
Завучу усе для роботи. «Основа» |
11-12 (83-84) |
Червень 2012 |
|
Проблемна педрада |
Завучу усе для роботи. «Основа» |
11-12 (83-84) |
Червень 2012 |
|
Готуємося до педради (Компетентність та самоосвіта педагога) |
Завуч. «Шкільний світ» |
4 (502) |
Лютий 2013 |
|
Педсовет – лаборатория педагогического мастерства |
Завуч. «Шкільний світ» |
2 (476) |
Січень 2012 |
|
Готуємося до педради (Роль інформаційно-комунікаційних технологій у педагогічній діяльності вчителя) |
Завуч. «Шкільний світ» |
18 (492) |
Вересень 2012 |
|
Нетрадиційна педрада знаходить виходи |
Директор школи. Шкільний світ |
25-26 |
2006 |
|
Усе починається з педагогічної ради |
Управління освітою. Шкільний світ |
13-14 |
2006 |
|
Все про педраду |
Бібліотека «Шкільного світу» |
|
2007 |
|
Педагогічна рада |
Бібліотека «Шкільного світу» |
|
2005 |
|
Інноваційні форми організації діяльності педагогічної ради школи |
Директор школи. Шкільний світ |
21-22 |
2007 |
|
Технологія підготовки нетрадиційних форм засідань педради |
Школа. Шкільний світ |
8 |
2008 |
|
Нетрадиційні форми проведення педагогічної ради |
Директор школи. Шкільний світ |
10-11 |
2006 |
|
Педагогічна рада – рольова гра |
Директор школи. Шкільний світ |
36 |
2008 |
|
Положення про педагогічну раду навчального закладу |
Директор школи. Шкільний світ |
1 (679) |
Січень 2013 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|