Шановні колеги, ми вже звикли з вами до високих фраз, накшталт: «упровадження і модернізація», «оптимізація всіх диференціацій для підвищення в умовах поліпшення та ефективності…». Зараз ви тримаєте в руках посібник, який завжди стане вам у пригоді. Я хочу поділитися з вам власним досвідом, як підготуватись до уроку за 10 хвилин (тобто, за перерву), якщо до вас на урок несподівано завітав хтось із керівництва, чи то завуч, чи то директор, чи то методист з райвно. Я впевнена, що всі ви знаєте безліч методів та прийомів інтерактивного навчання, потрібно тільки їх пригадати і вчасно використати. Я пропоную вам прийоми, які можна використати для будь-якого предмету і теми. Отже, запрошую вас на майстер-клас.
ЗМІСТ
Анотація
Шановні колеги, ми вже звикли з вами до високих фраз, накшталт: «упровадження і модернізація», «оптимізація всіх диференціацій для підвищення в умовах поліпшення та ефективності…». Зараз ви тримаєте в руках посібник, який завжди стане вам у пригоді. Я хочу поділитися з вам власним досвідом, як підготуватись до уроку за 10 хвилин (тобто, за перерву), якщо до вас на урок несподівано завітав хтось із керівництва, чи то завуч, чи то директор, чи то методист з райвно. Я впевнена, що всі ви знаєте безліч методів та прийомів інтерактивного навчання, потрібно тільки їх пригадати і вчасно використати. Я пропоную вам прийоми, які можна використати для будь-якого предмету і теми. Отже, запрошую вас на майстер-клас.
Корисні поради при підготовці до уроку за 10 хвилин
Найперше прохання – не «кидайтеся» писати конспект уроку, він вам може й не знадобитись, тим більше, я впевнена, що «якийсь» конспект ви вже маєте. Презентую вам версію як підготувати максимальну кількість завдань за обмежений відрізок часу.
У вас, як у кожного поважаючого себе вчителя, є дошка, як «поле битви», крейда, якщо кольорова, то це ідеально, клейкі стікери.
На етапі актуалізації опорних знань я використовую наступні прийоми:
Наприклад:
Я не звертаю уваги учнів на ці поняття на протязі уроку. Наприкінці уроку запитую, які слова на цьому малюнку стосуються нашої теми і прошу когось з учнів підійти і закреслити їх. Якщо є терміни з раніше вивчених тем, запитую про їх значення.
На клейких стікерах пишу формули кислот, основ, солей, оксидів і клею їх на вільну парту:
При виконанні цього завдання я прошу підійти до парти чотирьох учнів, кожному з яких потрібно вибрати певну групу речовин і наклеїти їх на відповідну частину дерева, що позначена окремим кольором. Всі інші учні спостерігають за діями товаришів і, при потребі, виправляють помилки.
Навмисне я допускаю декілька помилок і спостерігаю чи учні помітили їх. Якщо так, прошу виправити, якщо ні – наголошую, що у написах є помилки.
Прошу з’єднати однією лінією речовини (визначення, роки, видатних діячів тощо), які відносяться до однієї групи.
Отже, ваша дошка заповнена безліччю завдань.
Починаючи урок я використовую власний прийом «Я вітаю тих, хто…» (далі імпровізуйте: добре виспався, має добрий настрій, незадоволений, хоче працювати, хоче спілкуватися, хоче спати, хотів би дізнатись щось нове…) після кожної фрази учні, які вважають, що фраза стосується їх, підводяться. Такий прийом готує учнів до сприйняття матеріалу, позитивно налаштовує їх на роботу під час уроку, створює сприятливий психоемоційний клімат.
Шановні колеги, наступні методи можна застосовувати на будь-якому етапі уроку. Завдання можна придумати самому «на ходу», у мене є виготовлений чорний ящик на всі випадки життя і покласти туди можна будь-що, придумуючи різні запитання. Зверніть увагу, що навіть коли в ящику нічого немає, лише повітря, можна ставити запитання, які відносяться до теми «Дихання», «Кровообіг», «Фотосинтез» тощо.
(Сульфатна кислота)
(Кисень)
(Ртуть)
Коли ми з учнями виконали всі завдання, я переходжу до вивчення нової теми «Генетичний зв'язок між класами неорганічних сполук». На вже намальованому «дереві рішень» я знімаю стікери і малюю стрілками зв'язок між групами неорганічних сполук:
Непотрібні завдання стираю і малюю наступні схеми, учні відтворюють їх у робочих зошитах:
Пояснюю новий матеріал уроку на прикладі намальованих схем.
Після пояснення нового матеріалу, учні виконують самостійну роботу в зошитах за підручником.
Тож, шановні вчителі, зацікавте учнів будь-якими способами. Ви, напевно, знаєте, що для того, щоб на якусь інформацію звернули увагу (в наш час це реклама), повісьте її «догори ногами», 100% людей її прочитають. Я часто пишу на дошці термін навскоси, вертикально чи якось по іншому і навмисне роблю помилку. Коли учні заходять до класу, нехай один, але хтось таки запитає, що означає це слово. На столі в мене завжди лежить біологічний словник і, повірте мені на слово, вони шукають це визначення і виправляють помилку.
Бувають випадки, що на протязі уроку стає шумно, неважливо який це шум – робочий або неробочий, але я потребую уваги, в такому випадку я застосовую власний прийом «Хто мене чує…». Не намагаючись перекричати шум, а, навпаки, дуже тихо, собі «під ніс» я кажу майже пошепки: «Хто мене чує, підніміть ліву руку» деякі почнуть прислухатися. Потім: «Хто мене чує, доторкніться до свого носа», кілька учнів обов’язково торкаються і посміхаються. Продовжую: «Хто мене чує, постукайте по столу три рази», лунає рикошет постукувань, які насторожують навіть тих, кого й гучним голосом не докличешся. «Хто мене чує, встаньте», повірте, встають уже всі одностайно. У класі ідеальна тиша. «Хто мене чує, сядьте, увага на мене». Усі сідають, клас зібраний, готовий до роботи. Спробуйте використати цей прийом і результат вас здивує, адже одночасно ви провели і фізкульт хвилинку. А якщо старшокласникам ви запропонуєте несподівані і різноманітні рухи (послати повітряний поцілунок, погладити себе по голові, потиснути руку товаришу по парті), то це викличе бурю позитивних емоцій.
Калейдоскоп думок:
Для тих, хто все ж таки полюбляє новітні високі фрази, хочу презентувати свою студентську залікову розробку, що складається з 10000 комбінацій фраз для доповідей.
«Просуваючись» з ліва – направо, зверху – донизу, по діагоналі, «зигзагом» чи «наперекосяк», абсолютно в довільному напрямку об’єднуйте по одній фразі з кожного стовпчика таблиці. Дотримуйтесь порядку стовпчиків: І стовпчик, за ним ІІ, потім ІІІ, IV і знову І і т.д. Ви отримаєте 10000 різних фраз, яких вистачить на 40-хвилинний виступ, які підійдуть для тирад перед практично будь-якою аудиторією.
І |
ІІ |
ІІІ |
IV |
Шановні колеги! |
реалізація намічених планових завдань |
відіграє важливу роль у формуванні |
існуючих фінансових і адміністративних умов |
З іншого боку, |
рамки й місце навчання кадрів |
потребує від нас аналізу |
подальших напрямків розвитку |
Так само |
постійне кількісне зростання і сфера нашої активності |
вимагають визначення й уточнення |
система масової участі |
Не слід, однак, забувати, що |
структура, яка склалася в організації |
сприяє підготовці й реалізації |
позицій, що зайняли учасники по відношенні до поставлених завдань |
У такий спосіб |
нова модель організаційної діяльності |
забезпечує широкому колу фахівців участь у формуванні |
нових позицій |
Повсякденна практика показує, що |
подальший розвиток різних форм діяльності |
дозволяє виконати важливі завдання щодо розробки |
напрямків прогресивного розвитку |
Значимість цих проблем настільки очевидна, що |
постійне інформаційне забезпечення нашої діяльності |
значною мірою обумовлює створення |
системи навчання кадрів, що відповідає насущним потребам |
Різноманітний і багатий досвід |
управління і розвиток структури |
дозволяє оцінити значення |
відповідних умов активізації |
Завдання організації, особливо ж |
консультації з широким активом |
являє собою цікавий експеримент перевірки |
моделі розвитку |
Ідейні розуміння вищого порядку, а також |
початок повсякденної роботи з формування пропозиції |
спричиняє цікавий процес упровадження й модернізації |
форми впливу |
ВИСНОВКИ
Шановні колеги, як сказав Лессінг «Сперечайтеся, помиляйтеся, але, заради Бога, розмірковуйте, хоч криво, але самостійно». Поставте себе до рівня учня, думайте як вони, учіться разом з ними, помиляйтесь, розмірковуйте, вивчайте, забувайте, дискутуйте, вигадуйте… і запам’ятайте – все в ваших руках. Запропоновані мною методи можуть бути використані під час підготовки до уроку з будь-якого предмету і будь-якої теми. Головне, щоб ви мали бажання урізноманітнювати і вдосконалювати свою педагогічну майстерність.
БАЖАЮ ВАМ УСПІХІВ!
СПИСОК ВИКОРИСТАНИХ ДЖЕРЕЛ
1. Фантазія
2. Знання
3. Уміння
4. Бажання
5. Зацікавленість
6. Простота
7. Імпровізація
8. Доступність
9. Креативність
10. Пометун О. Сучасний урок : інтерактивні технології. – К. : А. С. К., 2005.
1