Методика графічних диктантів

Про матеріал
Мета: діагностика вміння діяти докладно за інструкцією. Завдання дитини полягає в тому, щоб, починаючи з вказаних крапок, спершу намалювати візерунок, який їй повідомлять під час диктанту, а потім продовжити малювання цього візерунку самостійно. Для кожної крапки диктують окремий візерунок. Тому виходить три диктанти. Дитині наголошують на тому, що під час малювання не можна відривати олівець від паперу.
Перегляд файлу

Методики-Графічний диктант

 

1 "Графічний диктант"

Автор методики Д.Б. Ельконін. Тест має дві форми — А і Б. Перше тестування проводять за формою А, друге — за формою Б. В подальшому ці форми можна чергувати. Кожне повторне тестування (починаючи з другого) бажано проводити щомісяця.

Мета: діагностика вміння діяти докладно за інструкцією.

Матеріал: ручка або олівець. Аркуш із зошита в клітинку, на якому попередньо проставлені 3 крапки у лівій його частині. Вони знаходяться одна під одною на відстані 5-7 клітинок між ними. Від лівого краю аркуша вони віддалені на 2-3 клітинки.

Інструкція для дорослого: Завдання дитини полягає в тому, щоб, починаючи з вказаних крапок, спершу намалювати візерунок, який їй повідомлять під час диктанту, а потім продовжити малювання цього візерунку самостійно. Для кожної крапки диктують окремий візерунок. Тому виходить три диктанти. Дитині наголошують на тому, що під час малювання не можна відривати олівець від паперу.

Інструкція для дитини:                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                              

Форма А

Диктант №1.

Постав олівець на верхню крапку і не відривай його від аркуша, поки не накреслиш той візерунок, який я тобі продиктую. Увага! Почали: одна клітинка вгору, одна — вправо (дитина пересуває олівець на одну клітинку вгору, потім повертає рух вправо), одна клітинка вниз, одна — вправо, одна — вгору, одна — вправо, одна — вниз...

Тепер продовжуй креслити самостійно точнісінько такий самий візерунок. А потім покажеш, що у тебе вийде.

 

Диктант №2.

Постав олівець на другу крапку, починай креслити: одна клітинка вгору, дві клітинки — вправо, одна — вгору, одна — вправо, одна — вниз, дві — вправо, одна — вниз, одна — вправо, одна — вгору, дві — вправо, одна — вгору, одна — вправо, одна — вниз, дві — вправо, одна — вниз, одна — вправо... Далі продовжуй креслити точнісінько такий самий візерунок самостійно.

 

Диктант №3.

Постав олівець на третю крапку і кресли: одна клітинка вниз, одна — вправо, одна — вниз, дві клітинки вправо, одна вгору, одна — вправо, одна — вгору, три клітинки вправо, одна — вниз, одна — вправо, одна — вниз, дві — вправо, одна — вгору, одна — вправо, одна — вгору, три — вправо, одна — вниз, одна — вправо, одна — вниз, дві — вправо... Далі продовжуй креслити точнісінько такий самий візерунок самостійно.

                             

    Форма А   

                                                                                     Форма Б

   

 

Інструкція для дитини:                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                         

Форма Б

Диктант №1.

Постав олівець на верхню крапку і не відривай його від аркуша, поки не накреслиш той візерунок, який я тобі продиктую. Увага! Почали: одна клітинка вправо, одна вгору (дитина пересуває олівець на одну клітинку вправо, потім повертає рух вгору), дві клітинки вправо, одна — вниз, одна — вправо, одна— вверх, дві - вправо, одна — вниз, одна — вправо, одна — вверх, дві — вправо, одна — вниз, одна — вправо, одна — вверх...Тепер продовжуй креслити самостійно точнісінько такий самий візерунок.

 

Диктант №2.

Постав олівець на другу крапку, починай креслити: дві клітинки вгору, одна — вправо, одна — вгору, дві — вправо, одна — вниз, одна — вправо, дві вниз, одна — вправо, дві — вгору, одна — вправо, одна — вгору, дві — вправо, одна — вниз, одна вправо, дві — вниз... Далі продовжуй креслити точнісінько такий самий візерунок самостійно.

 

Постав олівець на третю крапку і кресли: одна клітинка вниз, одна — вправо, одна — вгору, одної— вправо, дві — вгору, одна — вправо, одна — вниз, одна — вправо, одна — вгору, одна — вправо, дві — вниз, одна — вправо, одна — вниз, одна — вправо, одна — вгору, одна — вправо, дві — вгору, одна — вправо, одна — вниз, одна — вправо, одна — вгору, одна — вправо, дві — вниз.

Оцінювання результатів:

Показники для реєстрації: кількість допущених помилок і наявність самостійно зображених ідентичних фігур. Помилковим вважається лише той елемент (лінія), який не відповідає певному місцю в диктанті (наприклад, в диктанті "одна — вгору", а малюк накреслив "одна — вниз"). Якщо дитина в якомусь місці помилилася, але після помилки далі виконала диктант правильно, то, незважаючи на те, що весь візерунок спотворився, їй зараховується лише одна помилка.

5 балів — в трьох диктантах не зроблено жодної помилки і є хоча б одна ідентична фігура, зображена дитиною самостійно (після диктанту).

4 бали — допущено 1-2 помилки.

З бали —допущено 3-4 помилки.

2 бали — більше, ніж 4 помилки, але менше, ніж половина усіх елементів.

1 бал — помилок більше, ніж правильно виконаних елементів.

 

 

 

 

 

2. Орієнтовний тест готовності до шкільного навчання

Автори: А.Керн ~ І.Їрасек

Субтест№1: "Малюнок людини"

Мета: Тест призначений для інтефального оцінювання деяких інтелектуальних та сенсомоторних здібностей. Матеріал: Ручка або олівець, аркуш паперу.

Інструкція для дорослого:

Ви даєте дитині завдання намалювати чоловічу постать. Якщо малюк почав зображувати жіночу, можна дозволити домалювати її, а потім попрохати, щоб він поряд все ж таки зобразив чоловічу. Якісь пояснення, допомога чи попередження про помилки та недоліки малюнка під час виконання завдання є недопустимими.

Інструкція для дитини: Намалюй, будь ласка, на аркуші якогось дядечка. Так, як ти вмієш.

Оцінювання результатів:

5 балів — У намальованої постаті повинні бути голова, тулуб, кінцівки. Голову з тулубом повинна з'єднувати шия (вона не більша за тулуб). На голові — волосся (можливі шапка або капелюх), вуха; на обличчі — очі, ніс, рот. Верхні кінцівки повинні закінчуватися рукою з п'ятьма пальцями. Присутні ознаки чоловічого одягу.

4   бали — Виконання усіх тих вимог, що й при 5 балах, крім синтетичного способу зображення (тобто окремо намальовані голова, тулуб, до якого прикріплені руки, ноги). Допускається відсутність трьох частин тіла: шиї, волосся, одного пальця руки, проте не повинна бути відсутня якась частина обличчя.

3  бали — У постаті на малюнку повинні бути шия, тулуб, кінцівки (руки і ноги, які повинні бути намальовані двома лініями). Відсутні вуха, волосся, пальці на руках, ступні на ногах.

2 бали — Примітивний малюнок голови з тулубом. Кінцівки (достатньо лише однієї пари) зображені одною лінією.

1 бал — Відсутнє чітке зображення тулуба і кінцівок. Каракулі.

 

Субтест №2: "Копіювання письмових літер"

Мета: Тест призначений для оцінювання здібностей до наслідування та витонченої координації рухів.

Матеріал: Ручка або олівець. Бланк, на якому написані три слова "Я хочу чай".

Інструкції для дорослого:

Покажіть дитині написаний текст і зачитайте інструкцію. Якщо під час виконання завдання дитина не розрахує довжину графи і третє слово у неї не буде поміщатися в рядку, слід підказати їй, що можна написати нижче або вище.

Інструкція для дитини:

Подивися, тут щось написано. Ти ще не вмієш писати, але спробуй. Гарненько придивися, як це написано і напиши таке ж.

Оцінювання результатів:

5  балів — Імітація, яку можна прочитати. Літери можуть бути більшими у 2 рази, ніж ті, що на зразку (але не більше). Літери утворюють три слова. Речення відхилене від горизонтальної лінії не більше, ніж на ЗО фадусів.

4  бали — Речення можна прочитати. Розмір літер і дотримання горизонтальної лінії не враховуються.

3  бали — Помітне розділення напису як мінімум на дві частини. Можна зрозуміти хоча б чотири літери зі зразка.

2  бали — Із зразком співпадають хоча б дві літери. Відтворений зразок все ще утворює рядок напису. Т бал — Каракулі.

 

Субтест № 3 "Змальовування групи точок"

Мета: Тест використовується для діагностики вираженості витонченої координації рухів. Матеріал: Бланк тесту, ручка або олівець. Група точок, зображена у певному просторовому положенні.

Інструкція для дорослого: Покажіть дитині малюнок і зачитайте інструкцію.

Інструкція для дитини: Тут нарисовані точки. Спробуй намалювати їх так само.

Оцінювання результатів:                                                                                                                                                                                                                                                                                                                     

Для оцінювання результатів потрібно провести якісний аналіз малюнка. При цьому слід орієнтуватися на такі критерії:

5  балів — Докладне відтворення зразка. Одна точка може виходити за межі стовпчика або рядка. Допустиме зменшення зразка — не більше, ніж у півтора рази.

4  бали — Кількість і розміщення точок повинні відповідати зразкові. Не більше, ніж три точки можуть бути відхилені на 0,5 ширини пробілу між рядками чи стовпчиками.

3  бали — Малюнок в цілому відповідає зразкові, не відхиляючись по висоті і ширині більше, ніж у два ріпи. Кількість точок може не відповідати зразкові, але їх має бути не більше 20 і не менше 7.

2 бали — Контур малюнка не відповідає зразкові, але все ж складається з точок. Розміри і кількість точок на малюнку можна не враховувати. Інші зображення, наприклад, лінії, не допускаються. 1 бал — Каракулі.

 

Висновок про готовність дитини до вступу в школу

Шкільно зрілими вважаються діти, які за трьома субтестами набрали загальну суму не меншу, ніж 9 балів. При цьому, 13-15 балів - високий ступінь готовності до навчання;

 

менше 9 - низький. Дітям, які за трьома субтестами набрали лише 3 бали, слід пройти медико-педагогічне обстеження.

 

Графічний диктант (за Д. Б. Ельконіним)

Мета: методика призначена для дослідження орієнтування у просторі. З її допомогою також визначається вміння уважно слухати і точно виконувати вказівки дорослого, правильно відтворювати заданий напрям лінії.

 

Дитина отримує аркуш у клітинку з намальованими на ньому одна під одною чотирма крапками (кожна наступна – на 4 клітинки вниз).

 

Спочатку дитині дається попереднє пояснення: «Зараз ми з тобою будемо малювати різні візерунки. Потрібно постаратися, щоб вони вийшли красиві та охайні. Для цього слід уважно слухати мене, я говоритиму, на скільки клітинок і в який бік ти маєш проводити лінію. Проводь тільки ту лінію, яку я скажу. Наступну лінію потрібно починати там, де закінчилась попередня, не відриваючи олівець від аркуша».

 

Після цього дитина з допомогою дорослого з’ясовує, де в неї права, а де ліва рука. Дорослий показує на зразку, як проводити лінії вправо і вліво. Потім починається малювання тренувального візерунка.

 

«Починаймо малювати перший візерунок. Постав олівець на найвищу крапку. Увага! Малюємо лінію: одна клітинка вниз. Не відриваємо олівець від паперу. Тепер одна клітинка вправо. Одна клітинка вгору. Одна клітинка вправо. Одна клітинка вниз. Одна клітинка вправо. Одна клітинка вгору. Одна клітинка вправо. Одна клітинка вниз. Далі продовж цей візерунок сам».

 

 При диктуванні робляться досить довгі паузи. На самостійне продовження візерунка дитині дається 1–1,5 хвилини. Під час виконання тренувального візерунка дорослий допомагає малюку виправити допущені помилки. В подальшому контроль знімається.

 

«Тепер постав олівець на наступну крапку. Увага! Одна клітинка вгору. Одна клітинка вправо. Одна клітинка вгору. Одна клітинка вправо. Одна клітинка вниз. Одна клітинка вправо. Одна клітинка вниз. Одна клітинка вправо. А тепер продовжуй малювати цей візерунок сам».

 

«Постав олівець на наступну крапку. Увага! Три клітинки вгору. Дві клітинки вправо. Одна клітинка вниз. Одна клітинка вліво (слово «вліво» виділяється голосом). Дві клітинки вниз. Дві клітинки вправо. Три клітинки вгору. Дві клітинки вправо. Одна клітинка вниз. Одна клітинка вліво. Дві клітинки вниз. Дві клітинки вправо. Три клітинки вгору. Далі продовжуй сам».

 

«Тепер постав олівець на найнижчу клітинку. Увага! Три клітинки вправо. Одна клітинка вгору. Одна клітинка вліво. Дві клітинки вгору. Три клітинки вправо. Дві клітинки вниз. Одна клітинка вліво. Одна клітинка вниз. Три клітинки вправо. Одна клітинка вгору. Одна клітинка вліво. Дві клітинки вгору. Тепер продовжуй малювати сам».

 

 

Оцінка результатів. Результати виконання тренувального візерунка не оцінюються. В основних візерунках окремо оцінюється виконання диктанту і самостійне малювання:

4 бали – точне відтворення візерунка (нерівність лінії, «бруд» не враховуються);

3 бали – відтворення, що містить помилку в одній лінії;

2 бали – відтворення, що містить декілька помилок;

1 бал – відтворення, в якому є лише подібність тих чи інших окремих елементів з візерунком;

0 балів – відсутність подібності.

 

За самостійне виконання завдання оцінка робиться за кожною шкалою. Таким чином, дитина отримує дві оцінки за кожен візерунок, що коливаються від 0 до 4 балів. Остаточна оцінка за виконання диктанту виводиться із додавання мінімальної та максимальної оцінок за виконання 3 візерунків (середня не враховується). Аналогічно підраховується середній бал за самостійну роботу. Сума цих оцінок дає загальний бал, який може варіювати від 0 до 16. При подальшому аналізі використовуються тільки загальний показник, який інтерпретується так:

0–3 бали – низький;

3–6 балів – нижче середнього;

7–10 балів – середній;

11–13 балів – вище середнього;

14–16 балів – високий.   

doc
Пов’язані теми
Класному керівникові, 1 клас, Інші матеріали
НУШ
Інкл
Додано
10 березня 2021
Переглядів
4227
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку