Для роботи з педагогами Методика "Індивідуальний стиль педагогічної діяльності"
- Виявлення свого індивідуального стилю роботи
+ бланк для відповідей
Методика
«Індивідуальний стиль педагогічної діяльності»
В основу розрізнення стилю в праці вчителя були покладені такі підстави: змістовні характеристики стилю, динамічні характеристики стилю результативність. На основі цього був виділений ряд індивідуальних стилів описаних нижче.
Емоційно-імпровізаційний стиль (ЕІС). Учителя з ЕІС відрізняє переважна орієнтація на процес навчання. Пояснення нового матеріалу таки учитель будує логічно, цікаво, однак у процесі пояснення в нього часто відсутній зворотний зв'язок з учнями. Під час опитування вчитель з ЕІС звертається до великого числа учнів, в основному сильних, які цікавлять .його, опитує їх у швидкому темпі, ставить неформальні питання, але дає обмаль часу для їх виступів, не чекає, коли вони сформулюють відповідь самостійно. Для вчителя з ЕІС характерно недостатньо адекватне планування навчально-виховного процесу. Для відпрацьовування на уроці в вибирає найбільш цікавий матеріал; менш цікавий матеріал, хоча й важливий, він залишає для самостійного розбору учнями. Учителя з ЕІС відрізняють використання великого арсеналу різноманітних методів навчання. Він часто практикує колективні обговорення, стимулює спонтанні висловлення учнів. Для вчителя з ЕІС характерна інтуїтивність, що виражається в частому невмінні проаналізувати особливості і результати своєї діяльності на уроці.
Емоційно-методичний стиль (ЕМС). Для вчителя з ЕМС характерна орієнтація на процес і результати навчання, адекватне планування навчально- виховного процесу, висока оперативність, деяке переважання інтуїтивності над рефлексивністю. Орієнтуючись як на процес, так і на результати навчання, такий вчитель адекватно планує навчально-виховний процес, поетапно відпрацьовує весь навчальний матеріал, уважно стежить за рівнем знань всіх учнів (як сильних, так і слабких), у його діяльності постійно представлені закріплення і повторення навчального матеріалу, контроль знань учнів. Такого учителя відрізняє висока оперативність, він часто практикує колективне обговорення. Використовуючи настільки ж багатий арсенал методичних прийомів при відпрацьовуванні навчального матеріалу, що і вчитель з ЕІС, на відміну від останнього, прагне активізувати дітей не зовнішньою розважальністю, а зацікавити особливостями самого предмета.
Міркувально-імпровізаційний стиль (МІС). Для вчителя з МІС характерна орієнтація на процес і результати навчання, адекватне планування навчально-виховного процесу. Порівняно з учителями емоційних стилів, вчитель з МІС виявляє меншу винахідливість у підборі і варіюванні методи навчання, не завжди здатний забезпечити високий темп роботи, рідко практикує колективні обговорення, відносний час спонтанної мови учнів під час уроку в нього менший, ніж у вчителя з емоційним стилем. Учитель з МІС менше говорить сам, особливо під час опитування, віддаючи перевагу впливати на учнів непрямим шляхом (за допомогою підказок, уточнень і т. ін.), даючи можливість тим, хто відповідає, детально оформити відповідь.
Міркувально-методичний стиль (ММС). Орієнтуючись переважно на результати навчання й адекватно плануючи навчально-виховний процес, вчитель із ММС виявляє консервативність у використанні засобів і способів педагогічної діяльності. Висока методичність (систематичність, повторення навчального матеріалу, контролю знань учнів) поєднується з малим, стандартним набором використовуваних методів навчання, переважанням репродуктивної діяльності учнів.
МЕТОДИКА
«ІНДИВІДУАЛЬНИЙ СТИЛЬ ПЕДАГОГІЧНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ»
ПІБ:
Посада:
Стаж:
Дата заповнення:
Інструкція. Відповіді на наведені нижче питання допоможуть вам виявити свій індивідуальний стиль роботи. Для цього на бланку обведіть варіанти відповідей для кожного питання, що підходять для вас (якщо обрана вами відповідь наводиться в декількох колонках, обведіть її в кожному стовпчику).
Питання |
Варіанти відповідей |
|||
|
ЕІС |
ЕМС |
МІС |
ММС |
1. Ви складаєте докладний план уроку? |
Ні |
Так |
Ні |
Так |
2. Ви плануєте урок лише загалом? |
Так |
Ні |
Так |
Ні |
3. Чи часто ви відхиляєтеся від плану уроку? |
Так |
Так |
Так |
Ні |
4. Чи відхиляєтеся ви від плану, помітивши прогалину у знаннях учнів або труднощі в засвоєнні матеріалу? |
Ні |
Так |
Так |
Так |
5. Ви відводите велику частину уроку для пояснення нового матеріалу? |
Так |
Так |
Ні |
Ні |
6. Ви постійно стежите за тим, як засвоюється новий матеріал у процесі пояснення? |
Ні |
Так |
Так |
Так |
7. Чи часто ви звертаєтеся до учнів з питаннями в процесі пояснення? |
Ні |
Так |
Так |
Так |
8. У процесі опитування чи багато часу ви відводите відповіді кожного учня? |
Ні |
Ні |
Так |
Так |
9. Ви завжди домагаєтеся абсолютно правильних відповідей? |
Ні |
Так |
Так |
Так |
10. Ви завжди домагаєтеся, щоб опитуваний самостійно виправив свою відповідь? |
Ні |
Ні |
Так |
Так |
11. Чи часто ви використовуєте додатковий навчальний матеріал при поясненні? |
Так |
Так |
Так |
Ні |
12. Ви часто змінюєте теми роботи на уроці? |
Так |
Так |
Ні |
Ні |
13. Чи допускаєте ви, щоб опитування учнів спонтанно перейшло у колективне обговорення або пояснення нового навчального матеріалу? |
Так |
Ні |
Ні |
Ні |
14. Ви відразу відповідаєте на несподівані питання учнів? |
Так |
Ні |
Ні |
Ні |
15. Ви постійно стежите за активністю всіх учнів і. під час опитування? |
Ні |
Так |
Ні |
Ні |
16. Чи може непідготовленість або настрій учнів під час уроку вивести вас з рівноваги? |
Так |
Так |
Ні |
Ні |
17. Ви завжди самі виправляєте помилки учнів? |
Так |
Так |
Ні |
Ні |
18. Ви завжди укладаєтеся в рамки уроку? |
Ні |
Ні |
Так |
Так |
19. Ви суворо стежите за тим, щоб учні виконували перевірочні роботи самостійно: без підказок, не підглядаючи в підручник? |
Ні |
Так |
Ні |
Так |
20. Ви завжди докладно оцінюєте кожну відповідь? |
Ні |
Так |
Так |
Так |
21. Чи різко розрізняються ваші вимоги до сильних і слабких учнів? |
Так |
Ні |
Ні |
Ні |
22. Чи часто ви заохочуєте за гарні відповіді? |
Так |
Так |
Так |
Ні |
23. Чи часто ви висловлюєте догану учням за погані відповіді? |
Ні |
Так |
Ні |
Так |
24. Чи часто ви контролюєте знання учнів? |
Ні |
Так |
Ні |
Так |
25. Чи часто ви перевіряєте пройдений матеріал? |
Ні |
Так |
Так |
Так |
26. Ви можете перейти до вивчення наступної геми, не будучи упевненим, що попередній матеріал засвоєний усіма учнями? |
Так |
Ні |
Так |
Ні |
27. Як ви думаєте, учням звичайно цікаво у вас на уроках? |
Так |
Так |
Так |
Ні |
28. Як видумаєте, учням звичайно приємно у вас на уроках? |
Так |
Так |
Так |
Ні |
29. Ви постійно підтримуєте високий темп уроку? |
Так |
Так |
Ні |
Ні |
З0. Ви сильно переживаєте, якщо учні не виконали домашнього завдання? |
Ні |
Так |
Ні |
Ні |
31. Ви завжди вимагаєте чіткого дотримання дисципліни на уроці? |
Ні |
Так |
Ні |
Так |
32. Чи відволікає вас «робочий шум» на уроці? |
Ні |
Так |
Ні |
Так |
33. Ви часто аналізуєте свою діяльність на уроці? |
Ні |
Так |
Ні |
Так |
Сума |
|
|
|
|
Обробка результатів
Після відповідей на всі питання, підрахуйте, скільки обведених відповідей («так» і «ні») у кожному з чотирьох стовпчиків і запишіть результати підрахунку в графі «сума». Тепер подивіться, у якому стовпчику у вас вийшла найбільша сума,— це ваш провідний стиль педагогічної діяльності. Якщо у двох або більше колонках вийшли однакові суми,— у вас немає яскраво вираженого провідного стилю, у своїй роботі ви, залежно від ситуації, використовуєте елементи декількох стилів.
Інтерпретація
Після того як ви визначили свій стиль викладання, пропонуємо ваш ознайомитися із загальною характеристикою кожного стилю. Потім зіставте, будь ласка, виділені особливості зі специфікою процесу і результативністю вашої діяльності. У випадку збігу на основі пропонованих рекомендацій складіть індивідуальний план удосконалення свого стилю викладання і приступайте до його виконання. Після закінчення декількох місяців (наприкінці навчального року) оцініть, наскільки успішною виявилася ваша робота. У разі потреби зверніться по допомогу до своїх колег. Отже, залежно від виявленого стилю, пропонуємо вам наступні рекомендації.
Емоційно-імпровізаційний стиль (ЕІС)
Ви маєте багато переваг: високий рівень знань, артистизм, контактність, проникливість, уміння цікаво викладати навчальний матеріал, зацікавити учнів предметом, що викладається керувати колективною роботою, варіювати різноманітні форми і методи навчання. Ваші уроки відрізняє сприятливий психологічний клімат.
Однак вашу діяльність характеризують і певні недоліки: відсутність методичності (недостатньо представлено у вашій діяльності закріпленні навчального матеріалу, контроль знань учнів). Можливі недостатня увага до рівня знань слабких учнів, недостатня вимогливість, завищена саме оцінка, демонстративність, підвищена чутливість, що обумовлює вашу залежність від ситуації на уроці.
У результаті у ваших учнів стійкий інтерес до досліджуваного предмету і висока активність поєднуються з неміцними знаннями, недостатня сформованими навичками навчання.
Подолати ці недоліки вам під силу. Рекомендуємо вам трохи зменшити кількість часу, що відводиться поясненню нового матеріалу; у процесі пояснення ретельно контролювати, чи засвоюється матеріал (для цього через визначені проміжки часу можна звертатися до учнів із проханням повторити сказане або відповісти на питання). Ніколи не переходьте до вивчення нового матеріалу, не будучи упевненим, що попередній засвоєний усіма учнями. Уважно ставтеся до рівня знань слабких учнів. Ретельно відпрацьовуйте весь навчальний матеріал, приділяючи велику увагу закріпленню і повторенню. Не бійтеся і не уникайте «нудних» видів роботи — відпрацьовування правил, повторення.
Намагайтеся активізувати учнів не зовнішньою розважальністю, а викликати в них інтерес до особливостей самого предмета.
Під час опитування більше часу відводьте відповіді кожного учня, домагайтеся правильної відповіді, ніколи не виправляйте відразу помилки: нехай той, хто припустився помилки, сам чітко сформулює і виправить свою відповідь, а ви допоможіть йому уточненнями і доповненнями. Завжди давайте докладну й об'єктивну оцінку кожній відповіді. Підвищуйте вимогливість. Стежте, щоб учні відповідали і виконували перевірочні роботи самостійно, без підказок і підглядання. Намагайтеся докладно планувати урок, виконувати намічений план та аналізувати свою діяльність на уроці.
Емоційно-методичний стиль (ЕМС)
Вас відрізняють дуже багато переваг: високий рівень знань, контактність, проникливість, висока методичність, вимогливість, уміння цікаво подати матеріал, уміння активізувати учнів, і викликавши у них інтерес до особливостей предмета, уміле варіювання форм і методів навчання.
У результаті у ваших учнів міцні знання поєднуються з високою пізнавальною активністю і сформованими навичками навчання.
Однак вам властиві і деякі недоліки: трохи завищена самооцінка, деяка демонстративність, підвищена чутливість, що обумовлює вашу зайву залежність від ситуації на уроці, настрою і підготовленості учнів.
Рекомендуємо вам намагатися менше говорити на уроці, даючи повною мірою висловитися вашим учням, не виправляти відразу неправильних відповідей, а шляхом численних уточнень, доповнень, підказок домагатися, щоб опитуваний сам виправив і оформив свою відповідь. Власні формулювання пропонуйте лише тоді, коли це дійсно необхідно. По можливості намагайтеся виявляти більше стриманості.
Міркувально-імпровізаційний стиль (МІС)
Ви маєте дуже багато переваг: високий рівень знань, контактність, проникливість, вимогливість, уміння ясно і чітко подати навчальний матеріал, уважне ставлення до рівня знань всіх учнів, об'єктивна самооцінка, стриманість.
У ваших учнів інтерес до досліджуваного предмета поєднується з міцними знаннями і сформованими навичками навчання. Однак вашу діяльність характеризуюсь і певні недоліки: недостатньо широке варіювання форм і методів навчання, недостатня увага до постійної підтримки дисципліни на уроці. Ви багато часу відводите відповіді кожного учня, домагаючись, щоб він детально сформулював свій виступ, об'єктивно оцінюєте його, що підвищує ефективність вашої діяльності. У той же час подібна манера ведення опитування обумовлює деяке уповільнення темпу уроку, цей недолік можна компенсувати, ширше використовувати різноманітні методи роботи. Рекомендуємо вам частіше практикувати колективні обговорення, і являти більше винахідливості в підборі тем, що цікавлять учнів.
Рекомендуємо виявляти більше нетерпимості до порушень дисципліни на уроці. Відразу і суворо вимагайте тиші на кожному уроці, і, зрештою вам не доведеться робити такої кількості дисциплінарних зауважень.
Міркувально-методичний стиль (ММС)
Ви маєте різноманітні переваги як-от: висока методичність, уважне ставлення до рівня знань всіх учні висока вимогливість.
Однак вашу діяльність характеризують певні недоліки: невміння постійно підтримувати в учнів інтерес до досліджуваного предмета, використання стандартного набору форм і методів навчання, переважання ре продуктивної, а не продуктивної діяльності учнів, нестабільне емоційне ставлення до учнів.
У результаті у ваших учнів сформовані навички навчання і міцні знання поєднуються з відсутністю інтересу до досліджуваного предмета Перебування на ваших уроках для багатьох з них є нудним і не завжди цікавим. На ваших уроках нерідко відсутній сприятливий психологічний клімат. Подолати ці недоліки ви цілком здатні.
Рекомендуємо вам ширше застосовувати заохочення гарних відповідей, менш різко висловлювати догану за погані виступи. Адже від емоційного стану ваших учнів залежать і результати навчання. Спробуйте розширити свій арсенал методичних прийомів, ширше варіювати різноманітні форми занять. Якщо ви викладаєте іноземну мову, не обмежуйтеся лише репродуктивними видами роботи: заучуванням напам'ять текстів, зазубрюванням правил. Якщо ви будете використовувати тільки їх, то ваші учні втратять інтерес до предмета, а головне — їх відрізнятиме слабка орієнтація в мові. Намагайтеся використовувати різні вправи для активізації навичок мови: ситуативні діалоги, мовленнєві ігри, пісні, вірші, тощо. Якщо ви викладаєте гуманітарні предмети, частіше практикуйте колективні обговорення, вибирайте для них теми, що можуть зацікавити учнів.