Методика. «Інноваційні цифрові технології як засіб підвищення якості освіти на уроках інформатики:

Про матеріал
Використання цифрових технологій для забезпечення розвитку особистості учня
Перегляд файлу

Тема досвіду. «Інноваційні цифрові технології як засіб підвищення якості освіти на уроках інформатики.

 

« … Учитель повинен свідомо йти в ногу з сучасністю,
пройматися і надихатися силами, що пробудилися в ній».

Адольф Дістервег

 

Актуальність досвіду.

На сьогодні найголовніше в навчальному процесі є «дитиноцентризм»,  тому в освітньому процесі треба використовувати нові педагогічні технології, головною метою яких є  забезпечення розвитку особистості учня (Рис. 1) в сучасних умовах. Слово "інновація" походить від латинського inovatis, що в перекладі означає "оновлення, новинка". Педагогічна інновація – це зміни, створені задля підвищення розвитку, виховання та навчання.

 

Рис. 1

Сьогоднішній учитель має бути наставником, фалісітатором, партнером в навчанні, створювати оптимальні умови для прогресу здобувачів освіти, застосовувати компетентнісний підхід для формування й розвитку в учнів здатності практично діяти та творчо застосовувати здобуті знання й набутий досвід у різних ситуаціях. Кожен учитель, йдучи на урок, думає про те, як подати свій матеріал,  як організувати пізнавальну діяльність учнів, як знайти підхід до кожного. Цьому дуже сприяє використання комп’ютерних технологій та онлайн-ресурсів, які надають можливість  формувати  нові підходи до методів навчання, враховувати особливості сприйняття і перероблення інформації учнями; їх очікування від освітнього процесу. «ІКТ суттєво розширять можливості педагога, оптимізують управлінські процеси, таким чином формуючи в учня важливі для нашого сторіччя технологічні компетентності.»[1]

Мета досвіду: дослідити та проаналізувати впровадження  інноваційних цифрових технологій на уроках інформатики.

Використання інноваційних комп’ютерних технологій, сучасних інтернет-сервісів – це один зі способів оптимізації та урізноманітнення навчально-виховального процесу, тому  впровадження сучасних цифрових  технологій сьогодні є невіддільною частиною шкільного навчання. Вчитель інформатики має такі завдання: забезпечити фундаментальну інформаційну підготовку учнів  та  підготувати їх використовувати інформаційні технології та інші інформаційні структури.

 

Таблиця 1

Види інноваційних цифрових технологій на уроках інформатики

Назва технології

Засоби проведення

Форма організації навчального процесу

Тренінгові та ігрові технології

Learning Apps

тести

Комфортні психологічні умови для учнів при відповіді на питання, самоконтроль

Візуальні технології

Дошка Jamboard

YouTube

Google-документи

Візуалізація навчального матеріалу

Проєктні технології

Padlet

YouTube

Mentimeter

Офісні редактори

Розвиток творчої активності учнів

Нестандартні уроки

Хмарні технології

 

Активізація пізнавальної діяльності учнів

Системи дистанційного навчання

«На урок», «Всеосвіта», сайт ХАНО, Google Classroom

Індивідуалізація процесу навчання

Системи тестувань

Google-форми, «На урок», https://testinform.in.ua/

Моніторингові відстеження процесу вивчення певної теми

Learning Apps. На уроках цей сервіс використовую як елемент тренінгової технології для вивчення нових термінів, закріплення матеріалу, самоконтролю. (Тренінг - це інтерактивний метод отримання знань, коли всі його учасники вчаться на власному досвіді в поточний момент.). Learning Apps  дозволяє на різних етапах уроків застосовувати елементи гри, що сприяє більшій ефективності навчання. Щоб проконтролювати та оцінити знання використовую тести, які розробляю на платформі «На урок» або  в Google-формах.

Щоб звернути увагу учнів на вивчення теоретичного матеріалу, практикую візуальний  стиль навчання: використовую презентації, в яких застосовую такі елементи як зображення, схеми,  таблиці,  діаграми. Jamboard. Щоб учні краще опановували матеріал, особливо під час дистанційного навчання, використовую інтернет-дошку jamboard, наприклад  для складання  схем, для самостійного опрацювання матеріалу. Вміння працювати з  сервісом надають можливість застосовувати його для вивчення матеріалу на різних уроках, наприклад, використовувати для створення  мініпроєкту в рамках уроку. Для більш детального знайомства з можливостями інструментів офісних програм розробляю інфографіку в Google-документах.

В освітньому процесі все  більше користуються увагою візуальні засоби та технології, такі, наприклад, як YouTube. Це дуже популярний відеохостинг, який використовують багато учнів для своїх потреб: дізнаються про своє хобі, застосовують для навчання. Цей сервіс сприяє активізації процесу навчання. Щоб заохотити дітей до освітнього процесу, щоб уроки стали цікавішими підбираю до уроків відеоматеріали з предмета. Також до процесу пошуку додаткових матеріалів залучаю учнів. Це надає можливість формувати в учнів ключові та предметні компетентності:  вони вчаться створювати  персональне освітньо-комунікаційне середовище для навчання,  набувають уміння критично оцінювати здобуту з Інтернету інформацію, використовувати контент з урахуванням авторських прав, що розвиває повагу до чужого інтелектуального продукту. В практиці роботи розробляю та застосовую власні відеоматеріали для вивчення деяких тем, для аналізу  помилок під час проведення самостійної роботи:  учні можуть розглянути матеріали у зручний для себе час, можуть пригадати те, що забули.

 Вважаю дуже перспективним використання технології із застосуванням методу проєктів, в  основі якого є розвиток пізнавальних навичок учнів, розвиток критичного та творчого мислення, умінь самостійно конструювати свої знання, умінь орієнтуватися в інформаційному просторі. Часто пропоную підготувати проєкти як залікові роботи за вивченою темою. За останні два роки для розробки та захисту своїх робіт   учні стали використовувати не тільки застосунки комп’ютера (текстовий процесор, програму Publisher, редактор  презентацій), а й різноманітні способи представлення інформації за допомогою цифрових технологій Інтернету: це може бути padlet, mentimeter,   відеоматеріали  на сервісі yuotube, власний блог.  Сервіс Padlet -  це зручний інструмент для спільної роботи у віртуальному просторі, який дозволяє організувати колективний мозковий штурм під час  дистанційного навчання, продемонструвати результати інформаційного пошуку учнів  при вивченні нової теми,  оформити віртуальну виставку напрацювання учнів, організувати рефлексію на уроці.

На уроках застосовую нестандартні форми роботи.  Наприклад, хмарні технології  надають  можливість зацікавити учнів та підвищити їх мотивацію, формувати  навички як самостійної, так і спільної роботи,  забезпечують високий рівень залученості учнів у навчальний процес. Або квести, які використовую  для самостійного вивчення матеріалу,  або на уроках узагальнення та повторення. Для організації нестандартних уроків можна запропонувати наступну ідею: надати посилання на певне відео з навчальним змістом, після перегляду якого вони складають тест, розроблений на платформі «На Урок», «Всеосвіта» або в Goole-формі або  контролюють свої знання в ігровій формі на ресурсі Learningapps. Можна застосувати Google-сайт, на якому розмістити  пізнавальні або невеличкі дослідницькі  завдання. Залучаю учнів для розробки нових вправ з предмета, які  разом виконуємо на уроці та обговорюємо їх позитивні сторони та недоліки

Дуже ефективною формою роботи з учнями є залучення до систем дистанційного навчання, які надають можливість школярам не тільки здобувати знання, а й брати участь у дистанційних конкурсах (додаток А), інтернет-олімпіадах, різноманітних онлайн-заходах.  Так цього року учні 5 класу залучилися до  Всеукраїнського інтернет-конкурсу «День без мобільного телефона» на платформі «На урок» та отримали сертифікати учасників та переможців (додаток Б), а останні три роки учні школи є постійними учасниками онлайн-олімпіад.

Висновки.

Сьогоднішня освіта має підлаштовуватися під майбутнє покоління. Потрібно враховувати особливості нинішніх дітей та впроваджувати нові технології в освітній процес. Використання сучасних інноваційних цифрових технологій підвищують ефективність навчального процесу, формують навички саморозвитку особистості, забезпечують  в учнів вміння організовувати свою інформаційну діяльність, сприяють формуванню інформаційно-освітнього середовища та належному  рівню компетенції,  який потрібний для подальшого  використання  в майбутній професійній  діяльності учнів.

Додаток А


Додаток Б

 

 


[1] Концепція «Нової української школи»

docx
Додано
29 грудня 2022
Переглядів
2558
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку