Методика корекції порушень писемного мовлення у дітей

Про матеріал
Методика корекції порушень писемного мовлення у дітей. План 1. Принципи корекційної роботи при дислексії та дисграфії. 2. Методика розвитку фонематичних процесів. 3. Методика розвитку оптико-просторових уявлень та узагальнень. 4. Методика розвитку граматичної будови мовлення.
Перегляд файлу

1. Визначити загальнодидактичні та спеціальні принципи корекції порушень

писемного мовлення.

При плануванні логопедичних занять з учнями щодо подолання вад писемного мовлення необхідно врахувати загальнодидактичні і специфічні принципи. Серед загальнодидактичних на перше місце висуваються принципи: свідомість і активність учнів в процесі навчання, систематичність і послідовність, наочність і доступність.

Серед специфічних принципів можна виділити такі основні принципи:

- принцип комплексності. Дислексія і дисграфія є порушеннями, які не ізольовані один від одного. Вони мають єдині механізми і тісно пов'язані з порушеннями усного мовлення. Тому логопедична робота охоплює весь комплекс мовних порушень (усного мовлення, читання і письма).

- принцип врахування симптоматики і ступеня вираженості порушень письма. Порушення письма відрізняються не лише за своїми механізмами, але і за симптоматикою. Характер помилок в процесі письма залежить також від етапу оволодіння цими навичками. Робота по корекції порушень письма буде різною в залежності від ступеня вираженості порушення. Так, при грубих проявах фонематичних дислексій логопедична робота починається з елементарних форм фонематичного аналізу і синтезу. При менш вираженій фонематичній дислексії логопедична робота направлена на розвиток складних форм фонематичного аналізу ( визначення кількості, послідовності, місця звука в слові).

- принцип опори на збережену ланку психічної функції, на збережені аналізатори, на їх взаємодію ( принцип обхідного шляху). В основі цього принципу лежить вчення про функціональні системи, про складну структуру психічної функції. Формування вищих психічних функцій в онтогенезі являє собою складний процес організації функціональних систем. Першочергово психічна функція передбачає участь різних аналізаторів. Так, процес диференціації фонем спочатку здійснюється з участю зорової, кінестетичної, слухової аферентації. Пізніше ведучу роль набуває слухова аферентація. При недорозвитку слухової диференціації звуків мови формування функціональної системи необхідно проводити з опорою на зорові, кінестетичні аферентації. В тих випадках, коли порушеною є кінестетична диференціація звуків, здійснюється опора на зоровий, слуховий аналізатори.

- принцип поступового ускладнення завдань і мовного матеріалу з рахуванням «зони найближчого розвитку» (по Виготському). Поступове ускладнення завдань і мовного матеріалу в корекційній роботі проводиться з врахуванням психологічних особливостей дітей з розумовою відсталістю. Нові, більш складні завдання першочергово даються на простому мовному матеріалі. І тільки тоді, коли буде сформовано і автоматизовано та чи інша розумова дія, можна переходити до її виконання на більш складному мовному матеріалі.

- принцип системності. Методика усунення кожного виду дислексії і дисграфії являє собою систему методів, що направлені на усунення основного дефекту, на створення навичок, що забезпечують оволодіння читанням і письмом, використання кожного методу визначаються метою, завданнями логопедичної роботи.

- онтогенетичний принцип. Цей принцип враховує послідовність формування психічних функцій, що має місце в онтогенезі. Так, в роботі по усуненню оптичних порушень читання і письма необхідно враховувати етапи розвитку просторового сприйняття і просторових уявлень в онтогенезі: 1) орієнтування на власному тілі, диференціація правих і лівих частин тіла; 2) орієнтування в навколишньому просторі; 3) визначення просторових відношень графічних зображень і елементів букв. При усуненні аграматичної дислексії і дисграфії необхідно враховувати послідовність оволодіння словозміною і словотворенням, а також синтаксичною структурою речення.

На основі цих принципів будується вся система логопедичного впливу.

 

Підібрати завдання для розвитку:

А) фонематичних процесів (фонематичного сприйняття, різних видів

 

фонематичного аналізу);

Ігри для розвитку фонематичних процесів:

        Гра „Спіймай спільний звук”. Дорослий промовляє ряд слів або невеликий віршований твір, в яких часто зустрічається певний звук. ...

        Гра „Визнач перший (останній) звук”. Дорослий промовляє слова. ...

        Гра „Нескінченний ланцюжок”. Дорослий називає будь-яке слово. ...

        Гра „Спіймай слово”

Розкрити види письма в корекційній роботі.

Для подолання дисграфії під час корекційної роботи доцільно систематично виконувати спеціальні вправи на подолання відповідного типу розладу письмового мовлення. Це дуже просте та наочне завдання.

Вправа «Коректурна правка»

Це дуже просте та наочне завдання. Його сенс полягає в наступному: учень щодня по 5-6 хвилин працює над задачею – викреслює у запропонованому фрагменті тексту певні букви. Доцільно, щоб шрифт був великим, причому спочатку варто обирати по 1 букві, а потім поступово ускладнюючи, обирати по 2 та більше букв.

Для ефективності вправи перехід на наступний рівень складності має відбуватися не раніше, як за 5-6 днів.

Вправа «Пишемо вголос»

Сенс завдання полягає в тому, що учень все, що пише, промовляє вголос. При цьому читати вголос треба так, щоб кожна буква була промовлена виразно і голосно. Для дисграфіків досить складне завдання дописати слово до кінця, тому обов'язково потрібно промовляти слова максимально чітко.

Вправа «Пропущені літери»

Ця вправа розвиває уважність і навички письма у дитини. Для її виконання необхідно на основі готового фрагменту скласти новий текст, де пропущені букви. Завдання школяра – заповнити пропуски відповідними літерами.

 

docx
Додав(-ла)
Savchuk Oleksandra Ruslanivna
Пов’язані теми
Логопедія, Інші матеріали
Інкл
Додано
25 березня
Переглядів
74
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку