1
Міністерство освіти і науки України
Херсонський державний університет
факультет педагогічний
Кафедра природничо-математичних дисциплін та логопедії
“ЗАТВЕРДЖУЮ”
Завідувач кафедри
___________________Олена САГАН
“27” серпня 2018 року
РОБОЧА ПРОГРАМА НАВЧАЛЬНОЇ ДИСЦИПЛІНИ
1.3.9.1. Методика навчання основам здоров’я
за спеціальністю 013 Початкова освіта
галузі знань 01 Освіта / Педагогіка
спеціалізації логопедія, дитяча психологія, основи інформатики, українознавство
(назва спеціалізації)
2019 - 2020 навчальний рік
Робоча програма Методика навчання основам здоров’я для студентів педагогічного факультету ХДУ.
Розробники: Горлова Анастасия Василівна, к.п.н. доцент кафедри педагогіки початкової та дошкільної освіти
Борисенко Наталия Михайлівна, к.п.н. доцент кафедри природничо-математичних дисциплін та логопедії
Робочу програму схвалено на засіданні кафедри природничо-математичних дисциплін та логопедії
Протокол № 1 від 27серпня 2018 року
Завідувач кафедри
(Олена САГАН)
1.ОПИС НАВЧАЛЬНОЇ ДИСЦИПЛІНИ
«МЕТОДИКА НАВЧАННЯ ОСНОВАМ ЗДОРОВ’Я»
Найменування показників |
Спеціальність, спеціалізація, рівень вищої освіти |
Характеристика навчальної дисципліни |
|
денна форма навчання |
заочна форма навчання |
||
Кількість кредитів 3 |
Спеціальність 013 Початкова освіта
|
Нормативна
|
|
Спеціалізація логопедія, дитяча психологія, основи інформатики, українознавство
|
|||
Модулів 2 |
Рік підготовки: |
||
Змістових модулів 2 |
3-й |
3-й |
|
Загальна кількість годин -90 |
Семестр |
||
5 |
5 |
||
Лекції |
|||
Тижневих годин для денної форми навчання: аудиторних – 1 самостійної роботи студента -3 |
Рівень вищої освіти: бакалавр
|
16 год. |
4год. |
Практичні, семінарські |
|||
16 год. |
4год. |
||
Лабораторні |
|||
- |
- |
||
Самостійна робота |
|||
58 год. |
82 год. |
||
Вид контролю: |
|||
Залік/залік |
Примітка.
Співвідношення кількості годин аудиторних занять до самостійної роботи становить:
для денної форми навчання –1/ 1
для заочної форми навчання –1/ 3
2.МЕТА ТА ЗАВДАННЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДИСЦИПЛІНИ
«МЕТОДИКА НАВЧАННЯ ОСНОВАМ ЗДОРОВ’Я»
Програма з курсу відповідає навчальному плану підготовки спеціалістів рівня вищої освіти «бакалавр», галузі 01 Освіта / Педагогіка, спеціальності 013 Початкова освіта.
Мета і завдання даного курсу тісно пов’язані з освітньо-кваліфікаційними вимогами до вчителя початкової школи, який оволодів поглибленими фундаментальними психолого-педагогічними і фаховими (природничими) знаннями інноваційного характеру, набув досвіду застосування та продукування нових знань для вирішення проблемних педагогічних і науково-дослідних завдань здоров’язбережувальної галузі відповідно до форматів Нової української школи.
Предметом вивчення є зміст, структура, форми, методи, засоби здоров’язбереження в початковій школі, умови та засади створення здоров’язбережувального середовища в закладах освіти.
1.1.Основною метою навчальної дисципліни є оволодіння майбутніми вчителями початкової школи комплексом знань, умінь та навичок, які б сприяли формуванню здоров’язбережувальної компетентності у молодших школярів, утвердженню ціннісного ставлення до життя і здоров'я, їхньому фізичному, соціальному, психічному і духовному розвитку.
1.2.Досягнення зазначеної мети передбачає виконання наступних завдань у процесі здійснення підготовки майбутнього вчителя початкової школи:
- розвиток в учнів початкової школи активної мотивації дбайливого ставлення до власного здоров’я і бажання займатися фізичною культурою;
- удосконалення фізичної, соціальної, психічної і духовної складової здоров’я
у підростаючого покоління;
- виховання в учнів потреби у здорової, що є важливою життєвою цінністю, свідомого прагнення до ведення здорового способу життя;
- формування в учнів знань про здоров’я, здоровий спосіб життя, безпечну поведінку, фізичну культуру ,взаємозв’язок організму людини з природним і соціальним оточенням;
- становлення цілісного уявлення про концепцію предмета; ознайомлення з методами навчання на основі розвитку життєвих навичок;
- оволодіння сучасними педагогічними технологіями інтерактивної групової роботи;
- розвиток в учнів критичного мислення, здатності аналізувати ситуації, робити вибір і брати на себе відповідальність за його наслідки;
- розвиток у молодших школярів навичок позитивної самооцінки, формування рефлексивних умінь.
Курс є важливою складовою навчального процесу підготовки вчителя початкової школи. В процесі вивчення курсу формується здоров’язбережувальна ключова компетентність, уміння вчитися, культурна обізнаність та експресія, студенти відпрацьовують навички пошуку, збору та перетворення інформації, критичного сприйняття інтерактивних засобів масової інформації, розуміння потенційних загроз.
В процесі вивчення курсу студенти мають опанувати теоретичні знання про:
- про здоровий спосіб життя та безпеку життєдіяльності, набуття життєвих навичок та навичок здоров’збереження;
В процесі вивчення курсу студенти мають опанувати вміння та отримати навички:
- вести здоровий і продуктивний спосіб життя, адекватно сприймати себе і оточуючих, будувати позитивні міжособистісні стосунки, критично і творчо мислити, приймати відповідальні рішення;
- формувати в учнів здоров’язбережувальну компетентність;
- сформованість умінь розв’язувати життєві проблеми та керувати стресами, зберігати та зміцнювати особисте фізичне, психічне та соціальне здоров’я;
- сформованість умінь аналізувати навчальну програму, підручники та навчальні посібники з основ здоров’я;
- здатність організовувати навчальну та позанавчальну діяльність учнів з зазначеного предмету, прищеплення в них інтересу до власного здоров’я, формувати бажання його зберігати та зміцнювати в усіх його аспектах протягом життя;
- здатність забезпечувати валеологічні умови у навчальному закладі, впроваджувати в практику новітні здоров’язберігаючі технології, здійснювати моніторинг рівня здоров’я учасників освітнього процесу;
- сформованість умінь студентів використовувати сучасні технічні засоби та педагогічні технології інтерактивної групової роботи у процесі викладання предмета «Основи здоров’я».
1.3. 1.3. Програмними результатами навчання передбачаємо формування сукупності загальних (generic competences, transferable skills) та фахових компетентностей (subject specific competences) майбутніх вчителів початкової школи, здатності розв’язувати складні спеціалізовані задачі та практичні проблеми у професійно-педагогічній діяльності, що передбачають застосування теоретичних положень і методів педагогіки, психології та окремих методик навчання й характеризуються комплексністю та невизначеністю умов Фахова (професійна) компетентність є системною та складається з:
Інтегральної. Здатність розв’язувати складні спеціалізовані задачі та практичні проблеми у професійно-педагогічній діяльності, що передбачають застосування теоретичних положень і методів педагогіки, психології та окремих методик навчання й характеризуються комплексністю та невизначеністю умов.
Загальнонавчальної. Здатність навчатися й оволодівати сучасними знаннями, зокрема, інноваційними методичними підходами, сучасними системами, методиками, технологіями навчання, розвитку й виховання учнів початкової школи; чинним нормативним забезпеченням початкової освіти тощо.
Етичної. Здатність діяти на основі принципів і норм етики, правил культури поведінки у стосунках із дорослими й дітьми на основі загальнолюдських та національних цінностей, норм суспільної моралі; дотримуватися принципів педагогічної етики (професійної етики вчителя початкової школи).
Соціокультурної. Здатність застосовувати знання, пов’язані із соціальною структурою та національною специфікою суспільства, з особливостями соціальних ролей; здатність до орієнтування у соціальних ситуаціях, розуміння соціального контексту художніх творів Здатність діяти соціально, відповідально та свідомо; спроможність ідентифікувати себе з цінностями професійного середовища; наявність професійної позиції вчителя. Здатність до цінування та повага до різноманітності і мультикультурності; надання рівних можливостей учням різних національностей та різних розумових здібностей, толерантне ставлення до їхньої культурної спадщини, індивідуальних особливостей.
Адаптивної. Здатність до адаптації в професійно-педагогічному середовищі та дії в нових ситуаціях, зокрема тих, що передбачають навчання, розвиток і виховання молодших школярів, спілкування з їхніми батьками, комунікації з адміністрацією школи й колегами.
Рефлексивної. Здатність ефективно та адекватно здійснювати рефлексивні процеси, що сприяє розвитку й саморозвитку учнів, творчому підходові до освітнього процесу початкової школи. Здатність оцінювати результати педагогічних впливів та забезпечувати якість діяльності навчання, розвитку й виховання учнів початкової школи; здатність до педагогічної рефлексії.
Здоров’язбережувальної компетентності. Здатність ефективно розв’язувати завдання щодо збереження і зміцнення здоров’я (фізичного, психічного, соціального та духовного) як власного, так і оточуючих. Здатність застосовувати знання, вміння, цінності і досвід практичної діяльності з питань культури здоров’я та здорового способу життя, готовність до здоров’язбережувальної діяльності в освітньому середовищі початкової школи та створення психолого-педагогічних умов для формування здорового способу життя учнів.
Інформаційно-комунікаційної. Здатність до застосування сучасних засобів інформаційних і комп’ютерних технологій для розв’язання комунікативних задач у професійній діяльності вчителя початкових класів й у повсякденному житті.
Фахові компетентності (subject specific competences):
Психологічна компетентність. Здатність до розвитку учнів початкової школи як суб’єктів освітнього процесу на основі знань та умінь про їхні вікові, індивідуальні особливості та соціальні чинники розвитку. Складниками психологічної компетентності є диференціально-психологічна, соціально-психологічна, аутопсихологічна.
Дидактична. Здатність майбутнього вчителя (випускника) вирішувати стандартні та проблемні професійні завдання, що виникають в освітній практиці початкової школи, на основі сформованих знань про теоретичні засади побудови змісту і процесу навчання молодших учнів, у тому числі ґрунтовних знань про сучасні теорії навчання, гнучкого володіння методами навчання; спроможність обґрунтовано обирати прийоми, засоби, технології, форми організації навчання, адекватні дидактичній ситуації.
Виховна. Здатність випускника до здійснення виховної діяльності з молодшими школярами; здатність до планування, проектування й аналізу виховного процесу початкової школи як цілісної педагогічної системи, яка включає мету, завдання, зміст, методи, прийоми, педагогічні засоби, форми організації, діяльність вихователя й вихованців; спрямованість на досягнення відповідних результатів; здатність ефективно використовувати виховний потенціал уроків і занять з учнями в позаурочний час тощо.
Організаційна. Здатність до організації освітнього процесу в початковій школі, систематичного підвищення професійно-педагогічної кваліфікації.
Методична компетентність. Здатність ефективно діяти, розв’язуючи стандартні та проблемні методичні задачі під час навчання учнів освітніх галузей/змістових ліній, визначених Державним стандартом початкової загальної освіти. Методична компетентність ґрунтується на теоретичній і практичній готовності до проведення уроків за різними навчальними комплектами, що виявляється у сформованості системи дидактико-методичних знань і умінь із окремих розділів та тем курсу, окремих етапів навчання й досвіду їх застосування та наявності емоційно-ціннісного ставлення до діяльності щодо навчання учнів предмету.
Професійно-комунікативна компетентність (ПКК). Здатність актуалізовувати та застосовувати комунікативні знання, навички, вміння, настанови, стратегії й тактики комунікативної поведінки, здобутий досвід комунікативної діяльності, а також індивідуально-психологічні якості особистості задля успішного здійснення в конкретних умовах педагогічної комунікативної діяльності з молодшими школярами, батьками, колегами.
З метою формування компетенцій широко впроваджуються інноваційні методи навчання, що забезпечують комплексне оновлення традиційного педагогічного процесу, а саме, комп’ютерна підтримка навчального процесу, впровадження інтерактивних методів навчання (робота в малих групах, мозковий штурм, ситуативне моделювання, опрацювання дискусійних питань, тощо). Саме останні використовуються в досвіді прийняття рішень стосовно вибору способу здоровя’язбережувальної діяльності на уроках у початковій школі. Отримання студентами опосередкованого і безпосереднього досвіду взаємодії відбувається під час лекційного навчання, практичних робіт та виробничої практики.
Міжпредметні зв’язки. Викладання курсу органічно пов’язане з такими навчальними дисциплінами фундаментальної та науково-природничої фахової підготовки як «Методика навчання освітньої галузі «Здоров’я і фізична культура», «Основи медичних знань та охорона здоров’я», «Анатомія і фізіологія дітей з основами генетики», «Основи валеології», вибірковими навчальними дисциплінами, а саме: «Здоров’язбережувальна спрямованість освітнього процесу в початковій школі», «Гігієна дітей та підлітків», «Гігієна використання комп’ютера».
На вивчення навчальної дисципліни відводиться 90 години / 3 кредити ECTS, із них 16 годин – лекції, 16 годин – практичні заняття, 58 годин – самостійна робота. Вивчення предмету закінчується складанням заліку.
ПРОГРАМА НАВЧАЛЬНОЇ ДИСЦИПЛІНИ
«МЕТОДИКА НАВЧАННЯ ОСНОВАМ ЗДОРОВ’Я»
Змістовий модуль 1. Теоретичні основи методики навчання основ здоров’я.
Тема 1. Зміст, мета і завдання освітньої галузі «Здоров’я», визначені Державним стандартом початкової загальної освіти.
Формування здоров`язбережувальної компетентності учнів як актуальна педагогічна проблема. Виховання відповідального ставлення до свого здоров`я – умова оздоровлення українського суспільства.
Предмет і завдання методики навчання предмета «Основи здоров’я». Історія її становлення як науки та навчальної дисципліни. Підготовка вчителя початкової школи до навчання предметів валеологічного спрямування. Специфічність методів та технологій навчання, спрямованих на формування свідомої мотивації до здорового способу життя і набуття навичок формування, зміцнення і збереження здоров’я. Зв'язок методики навчання предметів валеологічного спрямування з іншими навчальними предметами. Державний стандарт початкової загальної освіти та навчальна программа «Основи здоров’я» (2012). Базовий навчальний план загальноосвітніх навчальних закладів. Інваріантна і варіативна складові в його структурі.
Випереджаючий характер освіти в галузі навчання здоров’я та її превентивність. Формування культури здоров’я особистості в навчально-виховному процесі. Методи педагогічного дослідження, їх використання в практиці роботи вчителя основ здоров’я. Спостереження, експеримент, бесіда, анкетування, тестування. Методи діагностики рівня здоров’я учнів. Основні засади моніторингу здоров’я школярів. Принципи навчання предмету «Основи здоров’я».
Тема 2. Державні вимоги до рівня загальноосвітньої підготовки учнів
відповідно галузі стосовно розділу «Здоров’я».
Концептуальні засади формування змісту освітньої галузі «Здоров’я». Міжпредметні зв’язки та їх значення для формування в молодших школярів здоров’язбережувальної компетентності шляхом набуття навичок збереження, зміцнення, використання здоров’я та дбайливого ставлення до нього.
Відповідність змісту, форм і методів організації занять віковим особливостям учнів початкової школи. Превентивний характер навчання. Особливості контролю та оцінювання знань на уроках з основ здоров’я.
Профілактика адиктивної поведінки. Гендерна освіта та виховання учнів початкової школи.
Підготовка вчителя початкової школи до формування в учнів свідомого ставлення до свого здоров’я як до найвищої соціальної і особистої цінності, сприяння їх фізичному, психічному та духовному розвитку.
Тема 3. Поняття про здоровий спосіб життя людини
Умови реалізації валеологічної освіти у початковій школі: постійне мотивування учнів до здорового способу життя і безпечної життєдіяльності;переважання практичних дій і вправлянь учнів у засвоєнні навчального матеріалу; забезпечення зв’язку між теоретичними відомостями та можливостями їх практичного застосування; забезпечення змістовних та мотиваційних зв’язків предмета з навчальним матеріалом інших предметів початкової школи (фізична культура, природознавство, «Я у світі», читання тощо); ціннісне ставлення вчителя до свого здоров’я, особистого прикладу дотримання правил здорового і безпечного способу життя; здійснення моніторингу за відповідністю процессу навчання критеріям його ефективності. Кабінет основ здоров’я. Стратегії, принципи, положення та напрями діяльності шкіл здоров’я. Співпраця з батьками, громадськими організаціями та соціальними службами.
Змістовий модуль 2. Методика навчання предмета «Основи здоров’я»
Тема 4. Методика формування здоров’язбережувальних уявлень та понять.
Класифікація уявлень та понять. Технології формування основних здоров’язбережувальних понять.
Тема 5. Методи навчання предмета «Основи здоров’я».
Методи навчання, їх класифікація. Значення активних методів навчання для формування позитивного ставлення учнів до проблем здоров’я і засвоєння відповідних навичок. застосування інтерактивних методів навчання, що забезпечують індивідуалізацію сприйняття, активну участь кожного учня і групову взаємодію. Застосування інтерактивних методів навчання, що забезпечує ефективне засвоєння учнями навчального матеріалу і відпрацювання ними поведінкових навичок.
Організація практичної, ігрової, індивідуальної та колективної діяльності учнів, що базується на суб’єкт-суб'єктній взаємодії вчителя з учнями і учнів між собою.
Здоров'язбережувальні технології в навчальному процесі початкової школи.
Тема 6.Форми навчання предмета «Основи здоров’я».
Основні та спеціальні типи уроків (урок-тренінг, урок-екскурсія, урок-зустріч). Позаурочна здоров’язбережувальна діяльність вчителя. Формування у молодших школярів умінь і навичок здорового способу життя в позаурочний час. Форми і методи позаурочної виховної роботи з «Основ здоров’я». Оздоровча робота в групах подовженого дня. Оздоровча робота з батьками. Позаурочна робота щодо навчання основ здоров’я. Зміст та організація домашніх завдань на різних етапах вивчення предметів. Форми та види позакласної роботи валеологічного спрямування.
4. Структура навчальної дисципліни «Методика навчання основам здоров’я»
Назви змістових модулів і тем |
Кількість годин |
||||||||||||||||||
денна форма |
Заочна форма |
||||||||||||||||||
усього |
у тому числі |
усього |
у тому числі |
||||||||||||||||
л |
п |
лаб |
с.р. |
л |
п |
лаб |
с.р. |
||||||||||||
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
7 |
8 |
9 |
10 |
11 |
12 |
|||||||||
Змістовий модуль 1. Теоретичні основи методики навчання основ здоров’я.
|
|||||||||||||||||||
Виховання відповідального ставлення до свого здоров`я – умова оздоровлення українського суспільства |
12 |
2 |
2 |
|
8 |
12 |
2 |
|
|
10 |
|||||||||
Аналіз програми інтегрованого навчального курсу «Основи здоров`я» |
10 |
2 |
2 |
|
6 |
10 |
|
|
|
10 |
|||||||||
Особливості методики проведення уроків предмету «Основи здоров`я» |
10 |
2 |
2 |
|
6 |
10 |
|
|
|
10 |
|||||||||
Позакласна робота і педагогічна просвіта батьків з питань збереження здоров`я |
12 |
2 |
2 |
|
8 |
10 |
|
|
|
10 |
|||||||||
Разом за змістовим модулем 1 |
44 |
8 |
8 |
|
28 |
42 |
2 |
0 |
|
40 |
|||||||||
Змістовий модуль 2. Методика навчання предмета «Основи здоров’я»
|
|||||||||||||||||||
Зміст навчання в галузі здоров’я на засадах життєвих навичок |
12 |
2 |
2 |
|
8 |
22 |
2 |
|
|
20 |
|||||||||
Особливості методики проведення уроків з основ здоров’я. Розділи «Здоров’я людини», «Фізична складова здоров’я» |
12 |
2 |
2 |
|
8 |
14 |
0 |
2 |
|
12 |
|||||||||
Особливості методики проведення уроків з основ здоров’я. Розділи «Психічна і духовна складові здоров’я» |
12 |
2 |
2 |
|
8 |
12 |
|
2 |
|
10 |
|||||||||
Особливості методики проведення уроків з основ здоров’я. Розділ «Соціальна складова здоров’я» |
10 |
2 |
2 |
|
6 |
|
|
|
|
|
|||||||||
Разом за змістовим модулем |
46 |
8 |
8 |
|
30 |
48 |
2 |
4 |
|
42 |
|||||||||
Усього годин |
90 |
16 |
16 |
|
58 |
90 |
4 |
4 |
|
82 |
|||||||||
5. ЗМІСТОВІ МОДУЛІ КУРСУ «МЕТОДИКА НАВЧАННЯ ОСНОВАМ ЗДОРОВ’Я»
Лекційний модуль «Теоретичні основи методики навчання основ здоров’я»
Лекція 1. Виховання відповідального ставлення до свого здоров`я – умова оздоровлення українського суспільства.
Лекція 2. Аналіз програми інтегрованого навчального курсу «Основи здоров`я».
Лекція 3. Особливості методики проведення уроків з предмету «Основи здоров`я».
Лекція 4. Позакласна робота і педагогічна просвіта батьків з питань збереження здоров`я.
Практичний модуль «Теоретичні основи методики навчання основ здоров’я»
Практичне заняття 1. Виховання відповідального ставлення до свого здоров`я – умова оздоровлення українського суспільства .
Практичне заняття 2. Аналіз програми інтегрованого навчального курсу «Основи здоров`я».
Практичне заняття 3. Особливості методики проведення уроків предмету «Основи здоров`я».
Практичне заняття 4. Позакласна робота і педагогічна просвіта батьків з питань збереження здоров`я.
1.Використовуючи методичну літературу законспектувати питання.
Методи діагностики рівня здоров’я учнів. Основні засади моніторингу здоров’я школярів. Принципи навчання предмету «Основи здоров’я».
2.Започаткувати створення тематичних тек із засобами наочності до окремих тем курсу «Основи здоров’я».
Література:
Змістовий модуль 2. «Методика навчання предмета «Основи здоров’я»
Лекційний модуль «Методика навчання предмета «Основи здоров’я»
Лекція 1. Зміст навчання в галузі здоров’я на засадах життєвих навичок.
Лекція 2. Особливості методики проведення уроків з основ здоров’я. Розділи «Здоров’я людини», «Фізична складова здоров’я».
Лекція 3.Особливості методики проведення уроків з основ здоров’я. Розділи «Психічна і духовна складові здоров’я»,
Лекція 4.Особливості методики проведення уроків з основ здоров’я. Розділ «Соціальна складова здоров’я».
Практичний модуль «Методика навчання предмета «Основи здоров’я»
Практичне заняття 1. Зміст навчання в галузі здоров’я на засадах життєвих навичок навичок .
Практичне заняття 2.Особливості методики проведення уроків з основ здоров’я. Розділи«Здоров’я людини», «Фізична складова здоров’я».
Практичне заняття 3.Особливості методики проведення уроків з основ здоров’я. Розділ «Психічна і духовна складові здоров’я».
Практичне заняття 4. Особливості методики проведення уроків з основ здоров’я. Розділ «Соціальна складова здоров’я».
Модуль самостійної роботи «Методика навчання предмета «Основи здоров’я»
Форми навчання предмета «Основи здоров’я».
Опрацювати питання:
Оздоровча робота в групах подовженого дня. Позаурочна робота щодо навчання основ здоров’я. Зміст та організація домашніх завдань на різних етапах вивчення предметів. Форми та види позакласної роботи валеологічного спрямування.
Література:
Теми вивчення курсу «Методика навчання основам здоров’я»
(Заочна форма навчання)
Лекція 1. Виховання відповідального ставлення до свого здоров`я – умова оздоровлення українського суспільства.
Лекція 2. Зміст навчання в галузі здоров’я на засадах життєвих навичок
Практичне заняття 1. Особливості методики проведення уроків з основ здоров’я. Розділи«Здоров’я людини», «Фізична складова здоров’я».
Практичне заняття 2. Особливості методики проведення уроків з основ здоров’я. Розділи «Психічна і духовна складові здоров’я».
Модуль самостійної роботи
1.Використовуючи методичну літературу законспектувати питання. Методи діагностики рівня здоров’я учнів. Основні засади моніторингу здоров’я школярів. Принципи навчання предмету «Основи здоров’я». Позакласна робота і педагогічна просвіта батьків з питань збереження здоров`я.
Література:
МЕТОДИ НАВЧАННЯ
І. Методи організації та здійснення навчально-пізнавальної діяльності.
За джерелом інформації:Словесні: лекція (традиційна, проблемна) із застосуванням комп'ютерних інформаційних технологій (РоwегРоіпt - Презентація), пояснення, розповідь, бесіда. Наочні: спостереження, ілюстрація, демонстрація. Практичні: практичні роботи.
За логікою передачі і сприймання навчальної інформації: індуктивні, дедуктивні, аналітичні, синтетичні.
За ступенем самостійності мислення: репродуктивні, пошукові, дослідницькі.
За ступенем керування навчальною діяльністю: під керівництвом викладача; самостійна робота студентів: з книгою; виконання індивідуальних навчальних проектів.
ІІ. Методи стимулювання інтересу до навчання і мотивації навчально- пізнавальної діяльності: Методи стимулювання інтересу до навчання: навчальні дискусії; створення ситуації пізнавальної новизни; створення ситуацій зацікавленості (метод цікавих аналогій тощо).
МЕТОДИ КОНТРОЛЮ
У процесі оцінювання навчальних досягнень студентів застосовуються такі методи:
Методи усного контролю: індивідуальне опитування, фронтальне опитування, співбесіда.
Методи письмового контролю: письмове тестування; підсумкове письмове тестування, звіт.
Комп’ютерного контролю: тестові програми.
Методи самоконтролю: уміння самостійно оцінювати свої знання, самоаналіз.
Педагогічний контроль здійснюється з дотриманням вимог об’єктивності, індивідуального підходу, систематичності і системності, всебічності та професійної спрямованості контролю.
Використовуються методи усного і письмового контролю, які мають сприяти підвищенню мотивації студентів-майбутніх фахівців до навчально-пізнавальної діяльності. Контроль знань та вмінь студентів з дисципліни «Методика навчання основам здоров’я» здійснюють шляхом, виконання тестових завдань, контрольних робіт, проведення залікових уроків, складання конспектів уроків.
Очікувані результати:
У результаті вивчення навчальної дисципліни «Методика навчання основам здоров’я» студенти зможуть:
- набути здоров’язбережувальну компетентність, оволодіти саногенним мисленням, вираженим у світоглядній позиції щодо цінності здоров’я;
- сфорувати в учнів ціннісні орієнтації, мотиви, потреби у постійному зміцненні і збереженні здоров’я;
- оволодіти знаннями і вміннями, які дозволяють здійснювати з учнями оздоровчу роботу, формувати у них потребу в збереженні та зміцненні свого особистого здоров’я;
- аналізувати мету, завдання та зміст навчальної програми «Основи здоров’я»;
- виконувати функціональні обов’язки викладача предмета «Основи здоров’я» у початковій школі;
- оволодіти рефлексивними вміннями, що допомагають аналізувати й оцінювати свою оздоровчо-освітню діяльність.
9.Список рекомендованої літератури
Основна література
Допоміжна література.
10.Інформаційні ресурси:
ЗМІСТОВІ МОДУЛІ КУРСУ «МЕТОДИКА НАВЧАННЯ ОСНОВАМ ЗДОРОВ’Я»
Лекційний модуль «Теоретичні основи методики навчання основ здоров’я».
Лекція 1. Виховання відповідального ставлення до свого здоров`я – умова оздоровлення українського суспільства.
План
Література:
Інтернет-ресурси:
Лекція 2. Аналіз програми інтегрованого навчального курсу «Основи здоров`я».
План
Література:
Лекція 3. Особливості методики проведення уроків з предмету «Основи здоров`я».
Література:
Інтернет-ресурси:
1. Календарний план. Основи здоров’я. 1 клас [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://pervoklassnik.at.ua/load/kalendarne planuvannja/1 klas/kalendarnij_plan_osnovi_zdorov_ja_1_klas/12-1-0-25. – Мова: українська.
2. Календарний план. Основи здоров’я. 2 клас [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://pervoklassnik.at.ua/load/kalendarne planuvannja/2 klas/kalendarnij plan_osnovi_zdorov_ja_2_klas/13-1-0-23. – Мова: українська.
3. Календарно-тематичне планування з основ здоров’я для 3 класу[Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://pervoklassnik.at.ua/load/kalendarne planuvannja/3_klas/kalendarno tematichne planuvannja z osnov_zdorov_39_ja_dlja_3_klasu/14-1-0-18. – Мова: українська.
4. Календарно-тематичне планування з основ здоров’я для 4 класу [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://pervoklassnik.at.ua/load/kalendarne planuvannja/4 klas/kalendarno_ tematichne planuvannja_z_osnov_zdorov_39_ja_dlja_4_klasu/15-1-0-10. – Мова: українська.
Лекція 4. Позакласна робота і педагогічна просвіта батьків з питань збереження здоров`я.
План
Література:
Інтернет-ресурси:
1. Абетка безпеки. 12 різноманітних тем, які навчать дитину, як безпечно співіснувати з навколишнім середовищем [Електронний ресурс]. – Режим доступу:http://navigator.rv.ua/index.php?option=com_content&view=category&id=7&Itemid=29&layout=default. – Мова: українська.
2. Абетка безпеки для дитини [Електронний ресурс]. – Режим доступу:8 http://abetka.ukrlife.org/ab_bezpeky.htm. – Мова: українська.
3. Безпека для малих та дорослих (Дорога до школи. Один вдома. При пожежі. На льоду. Зустріч з незнайомцем. Тварини. На воді. Електричні прилади. Обережно, газ! В чаті. Ролики. Велосипед) [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://www.babybezpeka.org.ua/index.php?section=tochildren. – Мова: українська.
4. Вчитель вчителю, учням та батькам. Основи здоров’я [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://teacher.at.ua/publ/prezentaciji/osnovi_zdorov_39_ja/74. – Мова: українська.
Змістовий модуль 2. Методика навчання предмета «Основи здоров’я»
Лекція 1. Зміст навчання в галузі здоров’я на засадах життєвих навичок .
План
Література:
Інтернет-ресурси:
Лекція 2. Особливості методики проведення уроків з основ здоров’я. Розділи «Здоров’я людини», «Фізична складова здоров’я».
План
Література:
2.Миронюк, І. Інтегрований урок читання та основ здоров’я [Текст] : (1 клас) / І. Миронюк // Початкова школа. – 2012. – №7. – С. 41.
Інтернет-ресурси:
1. Петрик, О. І. Зміст освіти з основ здоров’я в початковій та загальноосвітній школі [Електронний ресурс] / О. І. Петрик, Р. О. Валецька. – Режим доступу: http://www.nbuv.gov.ua/portal/soc gum/pedp/2010 1/65/nayk/Petryk.pdf. – Мова: українська.
2. Сучасні підходи викладання навчального предмета «Основи здоров’я» [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://journal.osnova.com.ua/download/40-0-16251.pdf. – Мова: українська.
Лекція 3. Особливості методики проведення уроків з основ здоров’я. Розділи «Психічна і духовна складові здоров’я»,
План
Література:
1. Дубинка, Л. Умови формування здоров’язбережувального освітнього простору в Школі сприяння здоров’ю [Текст] / Л. Дубинка, А. Хмарна // Рідна школа. – 2012. – №7. – С. 61-66.
2. Коваль, Н. Навчання «Основ здоров’я» молодших школярів на засадах компетентнісного підходу [Текст] : [проблема реалізації компетентнісного підходу в процесі навчання «Основ здоров’я» в початковій школі] / Н. Коваль // Початкова школа. – 2012. – №9. – С. 1-6.
3. Савченко О. Я. Виховний потенціал початкової школи: посібник для вчителів і методистів початкового навчання / О.Я. Савченко. – 3-тє вид., без змін. – Київ.: Богданова А.М., 2009. – 226 с.
4. Шахненко В. І. Абетка здоров’я: Уроки валеології в 3-му класі: Посібник для вчителя / В. І. Шахненко, С. К. Хуторний, І. М. Костюченко, Н. А. Легка / За ред.. В.І.Шахненка. – Харків: Ранок, 1999. – 176 с.
Інтернет-ресурси:
1. Абетка безпеки. 12 різноманітних тем, які навчать дитину, як безпечно співіснувати з навколишнім середовищем [Електронний ресурс]. – Режим доступу:http://navigator.rv.ua/index.php?option=com_content&view=category&id=7&Itemid=29&layout=default. – Мова: українська.
2. Абетка безпеки для дитини [Електронний ресурс]. – Режим доступу:8 http://abetka.ukrlife.org/ab_bezpeky.htm. – Мова: українська.
3. Безпека для малих та дорослих (Дорога до школи. Один вдома. При пожежі. На льоду. Зустріч з незнайомцем. Тварини. На воді. Електричні прилади. Обережно, газ! В чаті. Ролики. Велосипед) [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://www.babybezpeka.org.ua/index.php?section=tochildren. – Мова: українська.
Лекція 4. Особливості методики проведення уроків з основ здоров’я. Розділ «Соціальна складова здоров’я».
План
Література:
1. Дубинка, Л. Умови формування здоров’язбережувального освітнього простору в Школі сприяння здоров’ю [Текст] / Л. Дубинка, А. Хмарна // Рідна школа. – 2012. – №7. – С. 61-66.
2. Коваль, Н. Навчання «Основ здоров’я» молодших школярів на засадах компетентнісного підходу [Текст] : [проблема реалізації компетентнісного підходу в процесі навчання «Основ здоров’я» в початковій школі] / Н. Коваль // Початкова школа. – 2012. – №9. – С. 1-6.
3. Савченко О. Я. Виховний потенціал початкової школи: посібник для вчителів і методистів початкового навчання / О.Я. Савченко. – 3-тє вид., без змін. – Київ.: Богданова А.М., 2009. – 226 с.
4. Шахненко В. І. Абетка здоров’я: Уроки валеології в 3-му класі: Посібник для вчителя / В. І. Шахненко, С. К. Хуторний, І. М. Костюченко, Н. А. Легка / За ред.. В.І.Шахненка. – Харків: Ранок, 1999. – 176 с.
Інтернет-ресурси:
Практичний модуль 1. «Теоретичні основи методики навчання основ здоров’я».
Практичне заняття 1. Виховання відповідального ставлення до свого здоров`я – умова оздоровлення українського суспільства .
План
Завдання для опрацювання:
Здоров`язбережувальна компетентність молодших школярів |
||
Знаннєвий вимір |
Практичний вимір |
Діяльнісний вимір |
|
|
|
Література:
Інтернет-ресурси:
Практичне заняття 2. Аналіз програми інтегрованого навчального курсу «Основи здоров`я».
План
Завдання для опрацювання:
Література:
1. Навчальні програми для загальноосвітніх навч.закл. із навчанням українською мовою.1-4 класи.-К.:Видавничий дім «Освіта», 2011.-С.171-183.
2. Бибик Н. М. Основыздоровья: учеб. для 3 кл.: пер. с укр. /Н.М.Бибик, Т.Е.Бойченко, Н.С.Коваль, А.И.Манюк. – 2-ое изд. – К.: Генеза, 2010. – 111 с.
Практичне заняття 3. Особливості методики проведення уроків предмету «Основи здоров`я».
Завдання для опрацювання:
Підручник, автор, клас |
||||
Відповідність вимогам навчальної програми |
Практична спрямованість матеріалу, зв’язок з життям |
Забезпечення диференційованого підходу до навчання |
Реалізація виховних можливостей |
Можливості для здійснення самостійної діяльності |
Література:
Інтернет-ресурси:
1. Календарний план. Основи здоров’я. 1 клас [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://pervoklassnik.at.ua/load/kalendarne planuvannja/1klas/kalendarnij_plan_osnovi_zdorov_ja_1_klas/12-1-0-25. – Мова: українська.
2. Календарний план. Основи здоров’я. 2 клас [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://pervoklassnik.at.ua/load/kalendarne planuvannja/2klas/kalendarnij plan_osnovi_zdorov_ja_2_klas/13-1-0-23. – Мова: українська.
3. Календарно-тематичне планування з основ здоров’я для 3 класу[Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://pervoklassnik.at.ua/load/kalendarneplanuvannja/3_klas/kalendarnotematichneplanuvannja z osnov_zdorov_39_ja_dlja_3_klasu/14-1-0-18. – Мова: українська.
4. Календарно-тематичне планування з основ здоров’я для 4 класу [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://pervoklassnik.at.ua/load/kalendarne planuvannja/4 klas/kalendarno_ tematichne planuvannja_z_osnov_zdorov_39_ja_dlja_4_klasu/15-1-0-10. – Мова: українська.
Практичне заняття 4. Позакласна робота і педагогічна просвіта батьків з питань збереження здоров`я.
План
Завдання для опрацювання:
Проаналізувати фрагменти відео уроків з основ здоров`я.
Підготувати конспект позакласного заходу за програмою.
Література:
Інтернет-ресурси:
1. Абетка безпеки. 12 різноманітних тем, які навчать дитину, як безпечно співіснувати з навколишнім середовищем [Електронний ресурс]. – Режим доступу:http://navigator.rv.ua/index.php?option=com_content&view=category&id=7&Itemid=29&layout=default. – Мова: українська.
2. Абетка безпеки для дитини [Електронний ресурс]. – Режим доступу:8 http://abetka.ukrlife.org/ab_bezpeky.htm. – Мова: українська.
3. Безпека для малих та дорослих (Дорога до школи. Один вдома. При пожежі. На льоду. Зустріч з незнайомцем. Тварини. На воді. Електричні прилади. Обережно, газ! В чаті. Ролики. Велосипед) [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://www.babybezpeka.org.ua/index.php?section=tochildren. – Мова: українська.
4. Вчитель вчителю, учням та батькам. Основи здоров’я [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://teacher.at.ua/publ/prezentaciji/osnovi_zdorov_39_ja/74. – Мова: українська.
Змістовий модуль 2. Організація роботи вчителя початкової школи з навчання основам здоров`я.
Практичне заняття 1. Зміст навчання в галузі здоров’я на засадах життєвих навичок навичок .
План
Завдання для опрацювання:
Підходи до навчання основ здоров’я в початковій школі. |
||
традиційний |
фактичний |
«підхід емоційного сприйняття і розвиткунавичок».
|
|
|
|
Література:
Інтернет-ресурси:
Практичне заняття 2. Особливості методики проведення уроків з основ здоров’я. Розділи«Здоров’я людини», «Фізична складова здоров’я».
План
Завдання для опрацювання:
Література:
Інтернет-ресурси:
1. Петрик, О. І. Зміст освіти з основ здоров’я в початковій та загальноосвітній школі [Електронний ресурс] / О. І. Петрик, Р. О. Валецька. – Режим доступу: http://www.nbuv.gov.ua/portal/soc gum/pedp/2010 1/65/nayk/Petryk.pdf. – Мова: українська.
2. Сучасні підходи викладання навчального предмета «Основи здоров’я» [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://journal.osnova.com.ua/download/40-0-16251.pdf. – Мова: українська.
Практичне заняття 3.Особливості методики проведення уроків з основ здоров’я. Розділи «Психічна і духовна складові здоров’я»,
План
1.Розділ «Психічна і духовна складові здоров’я»: ключові поняття, навички; методика проведення занять.
2. Аналіз уроків з теми, особливості проведення тренінгів з теми психічна складова здоров’я людини.
Завдання для опрацювання:
Література:
1. Дубинка, Л. Умови формування здоров’язбережувального освітнього простору в Школі сприяння здоров’ю [Текст] / Л. Дубинка, А. Хмарна // Рідна школа. – 2012. – №7. – С. 61-66.
2. Коваль, Н. Навчання «Основ здоров’я» молодших школярів на засадах компетентнісного підходу [Текст] : [проблема реалізації компетентнісного підходу в процесі навчання «Основ здоров’я» в початковій школі] / Н. Коваль // Початкова школа. – 2012. – №9. – С. 1-6.
3. Савченко О. Я. Виховнийпотенціалпочатковоїшколи: посібник для вчителів і методистів початкового навчання / О.Я. Савченко. – 3-тє вид., без змін. – Київ.: Богданова А.М., 2009. – 226 с.
4. Шахненко В. І. Абетказдоров’я: Уроки валеології в 3-му класі: Посібник для вчителя / В. І. Шахненко, С. К. Хуторний, І. М. Костюченко, Н. А. Легка / За ред.. В.І.Шахненка. – Харків: Ранок, 1999. – 176 с.
Інтернет-ресурси:
1. Абетка безпеки. 12 різноманітних тем, які навчать дитину, як безпечно співіснувати з навколишнім середовищем [Електронний ресурс]. – Режим доступу:http://navigator.rv.ua/index.php?option=com_content&view=category&id=7&Itemid=29&layout=default. – Мова: українська.
2. Абетка безпеки для дитини [Електронний ресурс]. – Режим доступу:8 http://abetka.ukrlife.org/ab_bezpeky.htm. – Мова: українська.
3. Безпека для малих та дорослих (Дорога до школи. Один вдома. При пожежі. На льоду. Зустріч з незнайомцем. Тварини. На воді. Електричні прилади. Обережно, газ! В чаті. Ролики. Велосипед) [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://www.babybezpeka.org.ua/index.php?section=tochildren. – Мова: українська.
Практичне заняття 4. Особливості методики проведення уроків з основ здоров’я. Розділ «Соціальна складова здоров’я».
План
Завдання для опрацювання:
Література:
1. Миронюк, І. Інтегрований урок читання та основ здоров’я [Текст] : (1 клас) / І. Миронюк // Початкова школа. – 2012. – №7. – С. 41.
2. Муравська, Т. І. Ми – за здоровий спосіб життя [Текст] : (сценарій) / Т. І. Муравська // Позакласний час. – 2012. – №9-10. – С. 104-105.
3. Поступальський, Н. Ф. Експедиція в Країну Здоров’я [Текст] : [сценарій] / Н. Ф. Поступальський // Позакласний час. – 2012. – №17-18. – С. 20-21. 4
4. Расулова, Н. А. Хвороба “немитих рук” [Текст] : [сценарії] / Н. А. Расулова // Розкажіть онуку. – 2012. – №17-18. – С. 145-147.
5. Шкурат, О. Гарна родина – здорова дитина [Текст] : [особливості інтеграції шкільного і сімейного виховання, ефективні форми та методи роботи школи з батьками] / О. Шкурат // Рідна школа. – 2012. – №7. – С. 74-80.
Інтернет-ресурси: