Тема : Залежність життя від людини від рослин.
Мета екскурсії.
Навчальна : ознайомити учнів з основними видами рослин даної місцевості, їх значенням для життя людини. Формувати навички визначення рослин за зовнішніми ознаками. Формувати екологічні поняття : рослини рідного краю, значення рослин в житті людини, вплив діяльності людини на природу, бережливе використання рослинного світу.
Виховна : здійснювати екологічне виховання (на прикладі залежності життя людини від природи); естетичне виховання (розвити почуття прекрасного); природоохоронне та краєзнавче : ознайомити з рослинним світом своєї місцевості, переконати в необхідності його охорони.
Розвивальна : розвивати спостережливість, стимулювати пізнавальний інтерес, розвивати самостійність, формувати творче мислення.
Місце проведення : екологічної стежка.
Обладнання : щоденник, олівці, фотоапарат.
І. Підготовка до екскурсії.
Вчитель розробляє план екскурсії та її маршрут. Потім ознайомлюється з місцем проведення майбутньої екскурсії, різноманіттям рослин станції, продумує методи проведення екскурсії.
Наступний етап – робота з літературними джерелами, під час якої вчитель добирає літературу, яку він може рекомендувати учням для читання, вибирає рослини для вивчення на екскурсії, підбирає цікаві факти, обмірковує, як організувати спостереження учнів, які питання ставити учням, складає завдання для індивідуальної роботи учнів.
Вчитель проводить безпосередню роботу з учнями : ознайомлює їх з темою та метою екскурсії, актуалізує знання, ставить проблемні питання. Потім вчитель розбиває учнів на групи для самостійної роботи, розподіляє завдання між ними, знайомить зі списком потрібного для екскурсії обладнання, повідомляє, якими повинні бути одяг та взуття. Вчитель готує картки-завдання для організації самостійної роботи учнів під час екскурсії.
План екскурсії
1. Вступне слово вчителя.
2. Характеристика видового складу рослин та їх значення в житті людини.
3. Самостійна робота учнів.
4. Закріплення знань учнів під час проведення гри «Розпізнай».
5. Проведення тренінгу.
6. Підсумки проведення екскурсії
ІІ. Хід екскурсії.
1. Вступне слово вчителя.
Рослини – зелене диво Землі. Рослини мають неоціненне значення для людини, відіграють важливу роль в її житті. Уявіть собі на мить, що всі рослини зникли. Щоб відбулося на нашій планеті?(Зникло б все живе на Землі). А чому?(Рослини виділяють кисень, який необхідний для життя всіх живих організмів, вони очищують повітря). Рослини крім того, що виділяють кисень, ще й знищують шкідливі викиди промислових підприємств, транспортних засобів.
Крім того, рослини мають практичне значення, тобто людина використовує різні види рослин в медицині, харчовій промисловості, будівництві, парфумерії. Та не менш важливим для нас є валеологічне значення рослин. Вони несуть нам радість, красу, покращують настрій, дарують естетичну насолоду, вселяють бадьорість, а головне – зберігають здоров’я та молодість. Зелений колір рослин найкраще впливає на наш зір, на нашу нервову систему.
Як ми знаємо за добро треба платити добром. Тож, якщо рослини відіграють позитивну роль в нашому житті, то й ми повинні відплачувати тим же.
Сьогодні ми з вами познайомимося з рослинами рідного краю та їх значенням у нашому житті. Але ми повинні пам’ятати про необхідність бережливого ставлення до природи. Час згадати правила техніки безпеки та правила поведінки в природі.
Бережіть природу люди!
Не травмуйте, не губіть!
Хай краса її повсюди
Не згасає ні на мить!
Подивіться як природа,
Наче дівчинка жива.
Після зимньої погоди
Сонцю вії підійма.
2. Знайомство учнів з видовим складом рослин, їх значенням для життя людини.
3. Самостійна робота учнів.
І група
1. Розкрити лікарські властивості подорожника.
2. Підготувати інформацію про використання дуба в будівництві, меблевій промисловості.
ІІ група
1. Який вид подорожника використовується як овочева рослина? (Підготувати малюнок або картинку, розповісти які країни використовують, яким чином).
2. Підготувати інформацію про кавовий напій з жолудів, про його приготування.
ІІІ група
1. Підготувати легенду або міф про те, яким чином були відкриті лікарські властивості подорожника.
2. Підготувати розповідь про Запорізький дуб.
4. Закріплення знань учнів. Гра «Розпізнай».
У ході гри дитину із зав’язаними очима підводять до рослини і пропонують на дотик визначити, яка це рослина.(Значення)Рослини діти вгадують за формою листків, ароматом, плодами.
5. Проведення тренінгу «Дерево – наш лікар».
Як відомо, кожна рослина, а особливо дерево, енергетично впливає на людину та її здоров’я. У кожної людини є власне дерево, на яке вона реагує, близьке за своєї енергетикою до неї. Таке дерево може відібрати наш біль або підживити енергією. Тож давайте спробуємо перевірити цілющі властивості дерев на собі.
Рекомендації щодо проведення :
Відшукайте поодиноке дерево.
Станьте обличчям на схід і притуліться до дерева.
Покладіть праву руку на сонячне сплетіння, а ліву тильною стороною на поперек, долонею доторкніться до стовбура дерева.
Ні про що не думайте деякий час.
Подумки зверніться до дерева з проханням очистити або вилікувати.
Спілкуйтесь з деревом не більше 3-5 хвилин.
6. Домашнє завдання.
Підготувати звіт за допомогою серії малюнків.
ІІІ. Підсумки проведення екскурсії.
Вчитель проводить підсумки екскурсії, пропонує учням довести, що існування людини без рослин неможливе.
На завершення екскурсії вчитель декламує вірш про необхідність бережливого ставлення до природи, підкреслюючи її красу і неповторність:
Чистих рік прозорі води,
Гарні луки і ліси –
Нам джерела насолоди,
І натхнення і краси.
Скрізь рослини і тварини
Зустрічають радо нас.
Нам простори України,
Як один зелений клас.
Ми живого не образим,
Ми живому, як брати,
Прокладаємо ми разом
Шлях до світлої мети.
Нашу рідну Україну
Всю ми хочемо пройти,
Прокладаючи стежину
І краси, і доброти.
Щоб усюди при нагоді
Кожен з нас сказати міг:
Ми даруємо природі
Наш дитячий оберіг!