Сучасна система освіти побудована переважно на тому, що учням дають готові відповіді на не поставлені ними запитання. Система примусових знань працює і сьогодні. Але про якість такого навчання й рівень знань на виході неважко здогадатися. Альберт Ейнштейн писав, що великою помилкою є думка, що почуття обов'язку й примус можуть сприяти знаходженню радості в тому, щоб вдивлятися і шукати. Зважаючи на проблеми у розвитку географічних компетентностей учнів, вважаю, що необхідно зосередити увагу на формуванні стійкої мотивації до географічних знань. Засвоєння навчального матеріалу кожного уроку буде ефективнішим, якщо учні будуть знати, де в побуті, у своїй майбутній професії і просто в житті вони зможуть застосувати знання, уміння та навички, отримані на даному уроці.
Мащанська загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів
Методика реалізації
практичного компоненту
навчальної програми
на уроках географії
Підготував
учитель географії та інформатики
Мащанської ЗОШ І-ІІІ ступенів
Озарчук А. В.
2017
Сучасна система освіти побудована переважно на тому, що учням дають готові відповіді на не поставлені ними запитання. Система примусових знань працює і сьогодні. Але про якість такого навчання й рівень знань на виході неважко здогадатися. Альберт Ейнштейн писав, що великою помилкою є думка, що почуття обов’язку й примус можуть сприяти знаходженню радості в тому, щоб вдивлятися і шукати. Зважаючи на проблеми у розвитку географічних компетентностей учнів, вважаю, що необхідно зосередити увагу на формуванні стійкої мотивації до географічних знань. Засвоєння навчального матеріалу кожного уроку буде ефективнішим, якщо учні будуть знати, де в побуті, у своїй майбутній професії і просто в житті вони зможуть застосувати знання, уміння та навички, отримані на даному уроці.
Вивчення географії на сучасному етапі неможливе без набуття практичних умінь і навичок , які формуються під час виконання практичних робіт. Саме практичні роботи дають учням можливість активно навчатися, проводити пошуково-дослідницьку діяльність, творчо осмислювати процеси і явища, що відбуваються в оболонках Землі, доводити існування в природі закономірних взаємозв’язків.
Практична робота – це вид навчальної діяльності , в якому учні оперуючи засвоєним теоретичним матеріалом , виконують певне завдання за зразком показаним учителем або за інструкцією чи алгоритмом, який завершується чітко визначеним результатом. Результат повинен бути практично значущий для навчальної діяльності учня.
Алгоритм практичної роботи
№ дії |
Дії учня |
Дії вчителя |
1 |
Читає назву практичної роботи |
Оголошує назву практичної роботи, спонукає учнів до внутрішньої мотивації |
2 |
Виголошує, записує мотиваційні судження |
Узагальнює мету |
3 |
Пригадує опорні знання та вміння. Записує визначення та виконує вправи. |
Відслідковує виконання та визначає кожному учневі кількість вправ |
4 |
Взаємоперевірка виконаних завдань та вправ |
Дає вказівку до виконання основного завдання , кожному учневі незалежно від виконання дії 3. |
5 |
Виконує основне завдання. При потребі звертається до виконаних тренувальних вправ |
Допомагає учням з повільним темпом діяльності. |
6 |
Самооцінка виконання основного завдання |
Діагностує дії учня |
7 |
Виконує завдання на перенесення вміння в нові умови |
Корегує дії учнів |
8 |
Перевіряє виконані завдання, вносить правки чи зміни |
Оцінює роботу учнів |
Навчальна практична робота дає можливість поєднати на уроках теоретичну і прикладну діяльність з метою успішного формування у школярів географічної картини світу.
Клас |
Назва курсу |
Кількість практичних робіт |
Зміст роботи |
6 |
Загальна географія |
14 |
Спостереження за сезонними змінами погоди, режимом водойм, рослинністю і тваринним світом, систематичне використання карт та місцевого краєзнавчого матеріалу. |
7 |
Географія материків і океанів |
12 |
Роботи з використанням атласу, контурних карт, підручника, вироблення вміння працювати з різними за змістом картами є одним з найважливіших показників якості підготовки учнів у цьому курсі географії. |
8 |
Фізична географія України |
12 |
Спрямовані на виявлення органічного зв’язку природи і суспільства в межах своєї країни, їх взаємний вплив, чим значно підсилюється навчально-пізнавальна компетенція і формується ціннісно-смислова та соціально-трудова компетенція. |
9 |
Економічна і соціальна географія України |
10 |
Самостійне використання учнями економічних карт, статистичних даних та передбачають різноманітну роботу з текстом підручника. Курс спрямований на формування соціальної, поглиблення функціональної, інформаційної та ціннісно-смислової компетенції. |
10 |
Соціально-економічна географія світу |
4 |
Детальне вивчення країн, які відповідають пріоритетам зовнішньої політики України, з урахуванням сучасної політико-економічної ситуації у світі. Необхідно стимулювати самостійну пізнавальну діяльність старшокласників, спонукати їх до використання типових планів-характеристик території та об’єктів , матеріалів із ЗМІ та науково-популярної літератури, що допоможе їм розуміти та аналізувати сучасні події в світі, розвивати проектну діяльність |
Класифікація практичних робіт у шкільних курсах географії
За відображенням у змісті навчальних програм |
- програмні (обов’язкові); - позапрограмні (додаткові), |
За дидактичною метою |
- закріплення знань з нової теми; - узагальнення та систематизація знань; - розширення та поглиблення знань; - формування практичних умінь і навичок; - застосування набутих знань у нових начальних ситуаціях. |
За місцем проведенням |
- у кабінеті географії; - на місцевості; - на географічному майданчику; - у домашніх умовах. |
За обладнанням |
- з роздатковим матеріалом (приладами, зразками) - без роздаткового матеріалу |
За тривалістю |
- на 10-15 хвилин уроку - на 20-25 хвилин - на весь урок - на 2 спарені уроки (або урок удома) |
За формою організації навчальної діяльності |
- фронтальна - групова - індивідуальна |
За оформленням результатів |
|
За способом перевірки та оцінювання |
- індивідуально на уроці (в окремих учнів) - фронтально на уроці без збирання робіт - фронтально зі збиранням робіт для обов’язкового оцінювання результатів
|
За ступенем проблемності та проявом творчих здібностей |
- переважно репродуктивно - частково-пошукові - дослідницькі |
За ступенем сформованості знань |
|
Класифікація практичних робіт за ступенем сформованості вмінь
Ступінь сформованості |
Назва шкільного курсу та номер практичних робіт |
||
Загальна географія |
Географія материків і океанів |
Фізична географія України |
|
Введення вміння у систему знань |
4,5,6,9,11 |
1,12 |
|
Початкове формування вмінь |
4,5,7,8,9,11,13 |
2,3,4,11 |
1 |
Удосконалення, модернізація вмінь |
1,8,10, 12,14 |
5,6,8,10,11 |
1,3,4,7 |
Перенесення вмінь у нову ситуацію |
2 |
7,9 |
2,4,5 |
Переведення вмінь у навичку |
3 |
|
6,7 |
Рекомендований розподіл практичних з географії
( у календарно-тематичному плануванні слід відобразити зміст і вид практичних робіт за ступенем навченості та затвердити на методичному об’єднанні вчителів географії).У профільних класах доцільно виділити цілий урок.
Класи |
Кільк. практичних робіт |
Навчальних |
Тренувальних |
Підсумкових |
(Моніторингова та діагностична форма атестації) |
(Оцінювання знань та навиків) |
|||
6 кл. |
14 |
1,2,3,6,12 |
7,9,10 |
4,5,8,11,14,13 (літня практика) |
7 кл. |
12 |
1,2,3,4,12 |
5,7,8 |
6,8(Євразія),9,10,11 |
8 кл. |
12 |
1,5 |
4 |
2,3,6,7 |
9кл. |
10 |
1,5,10 |
3,4 |
2,6,7,8,9 |
10 кл. |
4 |
- |
- |
1,2,3,4 |
При вивченні географії передбачається кілька видів програмних практичних робіт:
Слід зазначити , що програмній практичній роботі передує ряд окремих практичних та самостійних завдань, що мають навчальне і тренувальне навантаження. Всі вони мають бути доступні і зрозумілі учням, тобто такі, що їх можна виконати самостійно.
Основні завдання практичних робіт у 6-10 класах:
- навчити учнів правильно користуватися географічними приладами та засобами вимірювання й фіксації тих чи тих природних процесів та явищ (нівелір, компас, планшет, метеорологічні прилади);
- закласти навички прийомів роботи з географічними картами, знаходити й демонструвати об’єкти географічної номенклатури, зіставляти , порівнювати між собою різні тематичні карти, характеризувати за допомогою карти відповідні об’єкти, процеси, явища тощо);
- закріпити вміння розв’язувати географічні задачі (на визначення та переведення масштабу карт, вимірювання відстаней, визначення географічних координат об’єктів, розрахунки щодо поясного й місцевого часу, ресурсозабезпеченості тощо);
- розвинути вміння аналізувати характеристики природних та господарських об’єктів, процесів і явищ на прикладі своєї місцевості (фенологічні спостереження, календар погоди, опис об’єктів, складання планів, встановлення взаємозв’язків між компонентами природи, дослідження ґрунтового профілю, екологічного стану тощо);
- удосконалення навички опрацювання та обробки статистичних даних і фактичних матеріалів;
- розвинути вміння характеризувати та порівнювати географічні об’єкти і явища за типовими планами (характеристика річки, типів клімату, природних зон, природних комплексів, видів забруднення, галузей господарства, економічних районів, країн світу тощо);
- навчити виявляти загальні географічні закономірності, встановлювати причинно-наслідкові зв’язки й залежності, робити висновки та складати прогнози;
- закласти основи графічної грамотності (побудова графіків, секторних діаграм, складання схем та картосхем, заповнення узагальнюючих таблиць, креслення схематичних малюнків);
- розвивати елементи логічного й теоретичного мислення та творчі здібності школярів (шляхом порівняльного аналізу, класифікації, узагальнення та систематизації навчальної інформації);
- сформувати вміння працювати з додатковими джерелами географічної інформації (хрестоматіями, довідниками, енциклопедіями, електронними навчальними посібниками, Інтернет тощо).
В організації практичної роботи необхідно передбачити цілий ряд аспектів:
- створення ситуації проблемного навчання, щоб учні «зробили відкриття»;
- спрямувати роботу так, щоб учні самі самостійно розв’язували завдання;
- дитина повинна перебувати у процесі творення;
- продумати завдання так, щоб був зв'язок між початком практичної роботи та її завершенням.
Етапи проведення практичної роботи:
№ |
Етап |
Зміст етапу |
Дієслова |
1 |
Визначення мети (навчальна, розвивальна, виховна) |
Мета роботи – це запланований результат , який має бути відображений у висновках |
Визначити, порівняти, навчитися, зіставити, виявити, дослідити, пояснити, описати |
2 |
Початковий етап |
Відтворюються фундаментальні знання і вміння, необхідні для подальшого виконання роботи. |
Готуємося спостерігати за змінами в природі, ознайомимося з етапами географічного пізнання Землі, ознайомимося з різними видами масштабу, ознайомимося із способами опрацювання матеріалів. Основна задача: навчитися читати географічну карту. |
3 |
Основний етап |
Тренувальні завдання |
Вчимося спостерігати, робити розрахунки, визначати географічні координати, розв’язувати задачі, встановлювати взаємозв’язки, аналізувати, порівнювати. |
4 |
Творчий етап |
Проведення пошуково-дослідницької роботи з різними джерелами географічних знань |
Проводимо спостереження, складаємо таблицю, опис, порівняльну характеристику, розв’язуємо задачі, виявляємо і пояснюємо географічні закономірності, проектуємо майбутнє |
При оцінюванні практичних робіт оцінюється реальний рівень сформованості в учнів теоретичних знань і практичних умінь; їх уміння застосовувати свої теоретичні знання у процесі виконання практичних робіт
Рівень навчальних досягнень |
Бал |
Критерії оцінювання практичних робіт |
Початковий |
1-2-3 |
Учень не підготувався до виконання практичної роботи. Отримані результати не дають змоги зробити правильні висновки , повністю не відповідають названій меті Низький рівень знань теоретичного матеріалу та відсутність необхідних практичних умінь. Керівництво й допомога з боку вчителя або добре підготовлених однокласників неефективна через погану підготовку учня. |
Середній |
4-5-6 |
Практичну роботу виконано й оформлено за допомогою учителя або добре підготовлених однокласників, які вже успішно виконали завдання. На виконання роботи витрачено багато часу (роботу виконано вдома). Учень показав знання теоретичного матеріалу , але зазнав труднощі під час практичного використання карт атласу, статистичних матеріалів, географічниз приладів тощо. Допущено неточності та неохайності в оформленні результатів роботи. |
Достатній |
7-8-9 |
Практичну роботу виконано в повному обсязі й самостійно. Допущено відхилення від необхідної послідовності виконання, які не впливають на правильність кінцевого результату (переставлено місцями пункти типового плану характеристики географічного об’єкта тощо). Використано названі вчителем джерела знань (сторінку атласу, підручника, статистичного довідника тощо). Показано знання основного теоретичного матеріалу й володіння вміннями , необхідними для виконання практичної роботи. Допущено неточності в оформленні результатів роботи. |
Високий |
10-11-12 |
Практичну роботу виконано в повному обсязі з дотриманням необхідної послідовності та інструктивних рекомендацій. Учень працює повністю самостійно: підібрано необхідні джерела знань, виявлено необхідні теоретичні знання , практичні уміння й навички . Роботу оформлено охайно, з дотриманням усіх вимог. Під час виконання роботи та оформлення її результатів виявлено творчий, оригінальний підхід. |
Методичні рекомендації щодо організації та проведення практичних робіт з географії:
Виконання практичних робіт – це творча співпраця вчителя і учнів, це широкі можливості для особистісного зростання педагога та його вихованців. Наскільки злагодженою є робота, настільки високим буде рівень виконання практичних робіт. А визнання за практичною навчальною діяльністю першорядної ролі у процесі навчання дає можливість якісніше та ефективніше готувати учнів до здобуття знань та готовності до функціонування в сучасному життєвому просторі.
Типи практичних завдань з географії: