Проблема розвитку критичного мислення як моделі для навчання і виховання громадян суспільства майбутнього перебуває в центрі уваги зарубіжних і вітчизняних педагогів упродовж другої половини ХХ – початку ХХІ ст. Метью Ліпман, фундатор Інституту критичного мислення, вважав розвиток критичного мислення основою вдосконалення початкової, середньої та вищої освіти США. За його думкою, застосування технологій розвитку критичного мислення дозволило:
- спрямувати процес навчання на осмислення навчального матеріалу;
- стимулювати самостійне мислення учнів, відійти від репродуктивного вивчення наук,
- сприяти формуванню в учнів уміння висловлювати власні судження.
За висновком М. Ліпмана, критичне мислення є «майстерним, відповідальним мисленням, яке сприяє доброму судженню, оскільки воно: а) ґрунтується на критеріях; б) є таким, що самокоригується; в) є чутливим до контексту».