Методична розробка комбінованого уроку з історії України з використанням інтерактивних методів навчання: "кластер", метод "герб", робота в малих групах "олівці всередину" та інші.
Тема: Радянська окупація України. УСРР. Політика «воєнного комунізму». Червоний терор. Повстанський рух. Н. Махно та інші повстанські отамани.
Мета: ознайомити з процесом формування радянського режиму на території України у 1919 р. та здійснити акцент на понятті «радянська окупація»; визначити основні складові політичного курсу радянського уряду на українських землях; дати характеристику антибільшовицькому опору на території України; сприяти розвитку навичок аналізу історичних джерел, вміння характеризувати історичні явища та діяльність історичних осіб, робити висновки, порівняння, висловлювати свою точку зору та аргументувати її; формувати в учнів негативне ставлення до насильницьких методів боротьби та управління державою; здійснювати виховний влив на формування поваги та гордості за історичне минуле України.
Основні поняття: «радянська окупація», УСРР, «воєнний комунізм», «червоний терор», «повстанський рух».
Тип уроку: комбінований
Обладнання: проектор, роздавальний матеріал, істор. карта, істор. Джерела
Хід уроку
І. Організаційна частина
ІІ. Повторення вивченого матеріалу
ІІІ. Актуалізація опорних знань
ІV. Вивчення нового матеріалу
План
«Після проголошення самостійності Української Республіки ніхто вже не може ховатися в хащі нейтралітету, бо тепер є боротьба двох держав, України і Великоросії» (Михайло Грушевський, «Хто такі українці і чого вони хочуть», 1917 р. )
Захоплення України більшовиками (окупація) та встановлення радянської влади на території України стало початком нової сторінки історії, але абсолютно позбавленої української державності, приниження національної гідності укр. народу та абсолютне нехтування прав і свобод укр. нації на само визнання та самостійність.
Історичні події, факти даного періоду довгу історію приховувалися, заборонялося обговорювати та вивчати дані історичні події.
УСРР – Укр.Соц.Рад.Республ.
РСФРР – Рос.Соц.Федерат.Радян.Республ.
Рада Народних Комісарі – РНК (хто очолив?)
Органи придушення опору пртивників рад.влади:
ВУНК – Всеукр.надзв.ситуація (народні суди, рев.трибунали, рою-селян.міліція)
1 група. Обмеження суверенітету
2 група. Націоналізація промисловості
3 група. Аграрна політика
4 група. Продовольча диктатура
V. Закріплення вивченого матеріалу
«Після проголошення самостійності Української Республіки ніхто вже не може ховатися в хащі нейтралітету, бо тепер є боротьба двох держав, України і Великоросії» (Михайло Грушевський, «Хто такі українці і чого вони хочуть», 1917 р.
Причини:
Факти:
Висновок: ніхто не повинен стояти осторонь і говорити про «нейтралітет», а тільки у спільній дії наша сила.
VІ. Підсумок
VІІ. Домашнє завдання
О.Реєнт & 22 с.180-186, Чортківська офензива*
З ІСТОРІЇ РІДНОГО КРАЮ (ПОЧ.1919Р.)
Знаючи про нечисленність українського війська, Антонов-Овсієнко, прибувши до Харкова із загоном балтійців, почував себе «як удома» - зухвало ставився до існуючої на той час влади, незважаючи на протести міської Думи та Харківської ради, взяв у заручники чимало відомих у місті громадян і відпустив їх лише тоді, як місто сплатило один мільйон карбованців «викупу»! Саме тоді рідний край і заполонили війська російської радянської влади, їхні частини зупинились у казармах цукрових заводів та селянських дворах.
До Лебедина прибув загін червоноармійців — благуше-лефортовців на чолі з Єлизаром Губіним. Озброювала ці загони теж Москва. Відоме розпорядження Леніна про видачу зброї загонам, які відправлялись на Харків: «Тов. Мехоношину чи його заступникові. Прошу видати товаришу-подателю патронів до наганів, браунінгів усіх трьох номерів та інших патронів якомога більше для Антонова. Податель — Микола Кузьмович Кузьмін, начальник Червоної гвардії Харківського округу» [9]. Додаток 3.
Одночасно існувало прагнення не допустити і поновлення військової сили Центральної Ради. Українська Народна Республіка мала лише загони так званого Вільного Козацтва. Це були, по суті, ніби охоронні частини, які підтримували порядок і спокій, захищали народ від грабунку зайшлих солдат і дезертирів, оберігали села від бандитів, які «лізли» саме в Україну за хлібом.
ДАТИ ВИЗНАЧЕННЯ ІСТОРИЧНОМУ ПОНЯТТЮ: ДИРЕКТОРІЯ – ЦЕ______________________________________________ ________________________________________________________________ ________________________________________________________________ СКЛАД ДИРЕКТОРІЇ ________________________________________________________________ ________________________________________________________________
|
ДАТИ ВИЗНАЧЕННЯ ІСТОРИЧНОМУ ПОНЯТТЮ: ГЕТЬМАНАТ – ЦЕ______________________________________________ ________________________________________________________________ ________________________________________________________________ СТРУКТУРНІ ОДИНИЦІ ОРГАНІВ ВЛАДИ ПРИ П.СКОРОПАДСЬКОМУ_________________________________________ ________________________________________________________________ ________________________________________________________________ ________________________________________________________________
|
ДАТИ ВИЗНАЧЕННЯ ІСТОРИЧНОМУ ПОНЯТТЮ: ОТАМАНЩИНА – ЦЕ___________________________________________ ________________________________________________________________ ________________________________________________________________ НАЗВАТИ АНТИБІЛЬШОВИЦЬКИХ ЗАГОНИ ОТАМАНІВ ________________________________________________________________ ________________________________________________________________ ________________________________________________________________ ________________________________________________________________ |
Радянська окупація України. УСРР.
Політика «воєнного комунізму». Червоний терор. Повстанський рух.
Н. Махно та інші повстанські отамани.
Методична розробка інтерактивного уроку з історії України