Методика традиційного уроку
Урок повинен бути пронизаний творчістю і, разом з тим, залишатись уроком.
С.І.Гессен
Етапи планування уроку
Основні етапи традиційного уроку
Структурні елементи уроку
Етапи |
Дидактичні задачі |
Показники реального результату розв’язання задачі |
1. Організація початку заняття. |
Підготовка учнів до роботи на занятті. |
Повна готовність класу та обладнання, швидке включення учнів у діловий ритм. |
2. Перевірка виконання домашнього завдання. |
Встановлення правильності та осмисленості виконання домашнього завдання всіма учнями, виявлення прогалин та їх корекція. |
Оптимальність поєднання контролю, самоконтролю та взаємоконтролю для встановлення правильності виконання завдання і корекції прогалин. |
3. Підготовка до основного етапу заняття. |
Забезпечення мотивації та прийняття учнями мети навчально-пізнавальної діяльності, актуалізація опорних знань та вмінь. |
Готовність учнів до активної навчально-пізнавальної діяльності на основі опорних знань. |
4.Засвоєння нових знань і способів дій. |
Забезпечення сприйняття осмислення та первісного запам’ятовування знань і способів дій, зв’язків та відносин у об’єкті вивчення. |
Активні дії учнів з об’ємом вивчення; максимальне використання самостійності у здобутті знань та оволодінні способами дій. |
5.Первісна перевірка розуміння. |
Встановлення правильності та осмисленості засвоєння нового навчального матеріалу; виявлення прогалин те неправильних уявлень та їх корекція. |
Засвоєння суті засвоєних знань і способів дій на репродуктивному рівні. Усунення типових помилок та неправильних уявлень в учнів. |
6.Закріплення знань і способів дій. |
Забезпечення засвоєння нових знань і способів дій на рівні застосування у зміненій ситуації. |
Самостійне виконання завдань, що потребують застосування знань у знайомій та зміненій ситуації. |
7.Узагальнення і систематизація знань. |
Формування цілісної системи провідних знань з теми, курсу; виділення світоглядних ідей. |
Активна та продуктивна діяльності учнів з включення частин в ціле, класифікації та систематизації, виявлення внутрішньопредметних та міжкурсових зв’язків. |
8.Контроль і самоперевірка знань. |
Виявлення якості та рівня оволодіння знаннями, способами дій, забезпечення їх корекції. |
Отримання достовірної інформації про досягнення всіма учнями запланованих результатів навчання. |
9.Підведення підсумків занять. |
Аналіз та оцінка успішності досягнень мети; перспективи наступної роботи. |
Адекватність самооцінки учня оцінки вчителя. Отримання учнями інформації про реальні результати навчання. |
10.Рефлексія. |
Мобілізація учнів на рефлексію своєї поведінки (мотивації, способів діяльності, спілкування). Засвоєння принципів саморегуляції та співробітництва. |
Відкритість учнів в осмисленні своїх дій та самооцінці. Прогнозування способів саморегуляції та співробітництва. |
11.Інформація про домашнє завдання. |
Забезпечення розуміння цілі, змісту і способів виконання домашнього завдання. Перевірка відповідних записів. |
Реалізація необхідних та достатніх умов для успішного виконання домашнього завдання всіма учнями у відповідності з актуальним рівнем їх розвитку. |
Типологія уроків
В педагогічній літературі немає єдиної класифікації типів уроків: Чередов І.М. виділяє дев’ять, Онищук В.А. – шість (найбільш поширена типологія), М.І.Махмудов – чотири.
Урок вивчення нового матеріалу та первісного закріплення знань
Види навчальних занять: лекція, дослідницька лабораторна робота, навчальний практикум, екскурсія.
Мета – вивчення та первісне засвоєння нового навчального матеріалу, осмислення зв’язків та відносин в об’єктах вивчення.
Етапи уроку, логіка дій на уроці
Урок закріплення знань
Види навчальних занять: практикум, лабораторна робота, співбесіда, екскурсія, консультація.
Мета – вторинне осмислення вже відомих знань, відпрацювання вмінь та навичок, їх застосування.
Логіка процесу закріплення знань
Урок комплексного застосування знань, умінь і навичок учнів
Види навчальних занять: практикум, лабораторна робота, семінар.
Мета – засвоєння вмінь самостійно у комплексі застосовувати знання, уміння та навички, здійснювати їх перенесення в нові умови.
Логіка процесу комплексного застосування ЗУН
Урок узагальнення і систематизації знань
Види навчальних занять: семінар, конференція, круглий стіл.
Мета – засвоєння знань у системі; узагальнення окремих знань у систему.
Етапи уроку
Урок контролю, оцінювання та корекції знань учнів
Вид навчальних занять: контрольна робота, залік, тестування.
Мета – визначення рівня володіння знаннями. Корекція знань, умінь, навичок. У процесі навчально-пізнавальної діяльності учнів лежить діяльність, напрямлена на виконання завдань, що поступово ускладнюються, за рахунок комплексного охоплення знань, застосування їх на різних рівнях.
Основні етапи уроку
Рівні контролю і корекції знань
Комбінований урок
Основні етапи уроку
Аналіз сучасного уроку
Аналіз будь-якого уроку представляє собою комплексний підхід, в якому психологічний, педагогічний, змістовий, методичний та предметний аспекти тісно взаємопов’язані. Сам по собі аналіз уроку як процес осмислення та самопізнання формує у вчителя аналітичні здібності, розвиває інтерес і визначає необхідність вивчення проблем навчання і виховання. Вміння проводити спостереження за складними педагогічними явищами, аналізувати їх, узагальнювати та робити науково обґрунтовані висновки, є дієвим засобом удосконалення професійно-педагогічної майстерності.
Сучасний урок – це урок, що відповідає сучасним вимогам підготовки конкурентоздатного випускника.
Типи аналізу уроку
Кожний з цих типів аналізу уроку може мати види: дидактичний, психологічний, виховний, методичний, організаційний. Цілі педагогічного аналізу можуть бути різними; виходячи з них, застосовується частковий аналіз, що відповідає якому-небудь аспекту уроку (загально педагогічному, психологічному тощо).
Загальні критерії аналізу уроку
Результативність. Вважається, що результативність уроку залежить від технології його проведення, що базується на дотриманні основних правил організації навчального процесу: чим більш якісна технологія, тим вищий результат уроку. Тому вся діяльність учителя і учнів повинна здійснюватись з урахуванням останніх психолого-педагогічних досягнень.
Основні вимоги до аналізу уроку
Самоаналіз уроку
Самоаналіз уроку – це уявне розкладання (розгляд) проведеного уроку на його складові з глибоким проникненням в їх суть, завдання з метою оцінити кінцевий результат своєї діяльності шляхом порівняння запланованого із здійсненим з урахуванням успіхів та здобуттів учнів.
Рівні самоаналізу уроку:
Самоаналіз уроку
Варіант 1
А) Розглядається структура міжособистісних відносин: лідери, аутсайдери; наявність угрупувань, їх склад; взаємодія структур особистих взаємовідносин і організаційної структури класу.
Б) Необхідно дати характеристику недоліків біологічного розвитку учнів: дефекти зору, слуху; соматична ослабленість; особливості вищої нервової діяльності (надмірна загальмованість або збудженість); патологічні відхилення.
В) Характеристика недоліків психічного розвитку: слабкий розвиток інтелектуальної сфери тих чи інших членів учнівського колективу; слабкий розвиток вольової сфери в окремих учнів; слабкий розвиток емоційної сфери особистості. Далі розглядається характеристика розвитку психічних властивостей: відсутність пізнавального інтересу, потреби в знаннях, установки на навчання; недоліки у ставленні особистості до себе, вчителя, сім’ї, колективу.
Г) Аналіз недоліків підготовленості учнів класу: прогалини у фактичних знаннях і вміннях; проблеми у навичках учбової праці; дефекти у звичках і культурі поведінки.
Д) Розгляд недоліків дидактичних та виховних впливів школи, після чого – недоліків впливу сім’ї, одноліток, позашкільного середовища.
Примітка. Зрозуміло, зовсім не обов’язково під час кожного самоаналізу уроку давати таку подобну характеристику класу, в якому він проходив. Однак самоаналіз уроку вчителем відрізняється від його аналізу керівника тим, що він зорієнтований не тільки на конкретний клас, але й на конкретних учнів.
Самоаналіз уроку
Варіант 2
Яке місце даного уроку в темі, розділі, курсі? Його зв’язок з попередніми уроками? |
|
Які особливості класу були враховані під час планування уроку? |
|
Які завдання планувалось вирішити на уроці? На чому ґрунтується такий вибір завдань уроку? |
|
На чому ґрунтується вибір структури і типу уроку? |
|
На чому ґрунтується вибір змісту, форм і методів навчання (за елементами уроку)? |
|
Які умови (навчально-матеріальні, гігієнічні, морально-психологічні, часові тощо) були створені на уроці? |
|
Чи були відхилення від плану уроку? Чому? Які саме? До чого вони призвели? |
|
Як можна оцінити результати уроку? Чи розв’язані його завдання? Чи не було перевантаження учнів? |
|
Які висновки можна зробити на майбутнє з результатів уроку? |
|