Методика виконання з учнями 8-х класів творчих лабораторних робіт.
Розвиток фізичної освіти в школі - об'єктивний і закономірний процес який визначається науково-технічною революцією і досягненнями педагогічної науки. Учитель повинен виходити з необхідності засвоєння учнями системи науково обґрунтованих знань фізичної науки, яка визначається в школі навчальними програмами і підручниками. Крім того, варто враховувати специфічну складність вивчення і розуміння процесів, які відбуваються у мікросвіті.
Методика виконання з учнями 8-х класів творчих лабораторних робіт.
Розвиток фізичної освіти в школі - об'єктивний і закономірний процес який визначається науково-технічною революцією і досягненнями педагогічної науки. Учитель повинен виходити з необхідності засвоєння учнями системи науково обґрунтованих знань фізичної науки, яка визначається в школі навчальними програмами і підручниками. Крім того, варто враховувати специфічну складність вивчення і розуміння процесів, які відбуваються у мікросвіті.
На основі аналізу науково-методичної літератури, власних спостережень та бесід з учителями, ми з'ясували, що рівень знань учнів і рівень їх творчих здібностей заходяться на низькому рівні. Останнє, на наш погляд пояснюється низькою частотою використання в навчальному процесі пошуково-творчих завдань.
Аналізуючи проблему методів та прийомів стимуляції розвитку творчих здібностей, слід зауважити, що більшість як вітчизняних, так і зарубіжних вчених приділяли достатню увагу розробці даної проблеми (А.С. Альтшуллер, А.Ф. Осборн, В.Дж.Гордон, Г.Я. Буш, В.О.Моляко та ін. ). У психологічній літературі описано близько тридцяти методів ефективного впливу на творчу діяльність. Ми розглянули лише ті, які, на наш погляд, є найбільш поширеними та ефективними щодо розвитку творчих здібностей учнів.
Так, одним з методів розвитку творчих здібностей учнів с система творчих лабораторних робіт. Р.І. Малафєєв наголошує, що головне - дати можливість кожному учню працювати згідно із своїми здібностями. Лабораторні роботи проводяться у вигляді самостійного розв'язання учнями невеликої кількості експериментальних задач, в тому числі задач творчого характеру. Оскільки деякі з них виконуються без інструкцій, то ступінь самостійності стає більш високою, чим при традиційному способі проведення лабораторних робіт. Такі творчі роботи і легше оцінювати вчителю, так як тут буде враховуватися об'єм роботи, правильність і раціональність розв'язку і обов'язково - ступінь самостійності учня. При такій системі організації лабораторної роботи видно на якому «щаблі знань» знаходиться кожен учень [30].
Лабораторні роботи, які передбачають виконання учнями декількох експериментальних задач, проводяться з метою закріплення, систематизації знань, формування практичних вмінь і навичок, розвитку творчих здібностей, самостійності й ініціативи учнів, ознайомлення з методологією науки. Такі лабораторні роботи відрізняються від звичайних тим, що:
До уроку за допомогою учнів вчитель розставляє на столах неповні комплекти потрібних приладів і матеріалів. Деякі прилади доцільно видавати під час виконання роботи. Учні успішно виконують лабораторну роботу в тому разі, якщо наперед знають, що вони робитимуть, що спостерігатимуть і на які запитання їм треба відповісти.
Після короткого інструктажу з техніки безпеки робота у класі починається з перевірки домашнього завдання. Перевірка домашнього завдання проводиться колективно, застосовуючи взаємоперевірку, групову форму роботи учнів.
Останнім етапом виконання роботи є аналіз результатів, формулювання висновків, що робляться учнями самостійно. Вчитель може тільки може корегувати, допомагати учням в оформленні їх думок. Рівень самостійності учнів у вирішенні цих завдань може бути різним, що залежить від об'єму допомоги з боку вчителя.
Для кращого закріплення здобутих під час виконання лабораторних робіт знань та вмінь можна також використати домашні завдання у формі запитань, виконання яких потребують певної самостійної роботи з додатковою літературою.