Практична робота №1
Тема: Методика визначення фізичного розвитку за зовнішнім оглядом
Тема. Оцінення функціонального стану дихальної системи. Невідкладна медична допомога у разі порушень функціонуваннясистеми органів дихання.
Мета. Засвоїти методику спостереження за диханням. Вміти оцінити стан хворого за отриманими результатами та визначити обсяг невідкладної допомоги.
Зовнішній огляд (соматоскопія) дає описові ознаки фізичного розвитку обстежуваного: постави, кісткового скелету, мускулатури, жировідкладення шкірних покривів і слизової оболонки, форми грудної клітки, спини, живота, ніг, стопи, типу будови тіла. Під нормальною поставою розуміють невимушене звичне положення тіла під час стояння і ходьби. Постава залежить від положення голови, плечового поясу, грудної клітки, форми хребетного стовпа, живота, таза, нижніх кінцівок і стану нервової системи.
Дослідження проводять натщесерце (або після легкого сніданку) у світлій кімнаті при температурі 19-200С. Обстежуваний повинен роздягтися або бути в коротких трусах (плавках).
Стан опорно-рухової системи оцінюється за встановленням кореляцій розмірів окремих частин тіла, поставою, формою ніг, склепінням стопи, ступенем гнучкості скелету у суглобах.
Гнучкість характеризується рухливістю у суглобах. Вона залежить від еластичності зв’язок, м’язів і рухливості суглобів. Найкраща гнучкість у дітей: їх зв’язки можуть подовжуватися на 6–10 %, тоді як у сорокарічних людей – лише на 4–5 %, у шести десятирічних і семи десятирічних – 1–3 %. Але сила, витривалість, швидкість не обмежуються з віком так сильно, як а гнучкість. Це пов’язано з певними віковими змінами у суглобах: розрощенням кісткової тканини, втратою еластичності хрящів, в’ялістю м’язів. Якісне вираження гнучкості – амплітуда руху.
Постава – це звичне положення тіла людини під час ходьби, стояння, сидіння чи роботи.
Для правильної, або фізіологічної, постави властиве нормальне положення хребта з його помірними природними вигинами, симетричним положенням плечей і лопаток, прямим триманням голови, прямими ногами без плоскостопості. При правильній поставі спостерігається оптимальне функціонування системи органів руху, правильне розміщення внутрішніх органів і положення центру тяжіння.
Ознаки нормальної постави: пряме положення голови й однакові рівні плеч; симетричність лопаток; трикутників талії; нормальна фізіологічна кривизна хребта і середнє розташування лінії остистих відростків.
При правильній поставі спостерігається оптимальне функціонування системи органів руху, правильне розміщення внутрішніх органів і положення центру тяжіння.
Неправильна, або патологічна, постава школярів формується в результаті низки причин, до яких у першу чергу слід віднести високу питому вагу гіпокінезії та гіподинамії в житті дітей і підлітків, що призводить до м’язової гіпотрофії і послаблення суглобово-зв’язкового апарату. Вона залежить від форми хребта, рівномірного розвитку і тонусу м’язів торсу.
Розрізняють поставу нормальну, випрямлену, кіфотичну, лордотичну, сутулувату, сколіотичну (рис. 1). Для визначення постави проводять спостереження над положенням лопаток, рівнем плечей, положенням голови.
Рис. 1. Види постави: а– нормальна; б – випрямлена; в – кіфотична;
г–лордотична; д – сутулувата; є – сколіотична.
При патологічних станах хребта можливі викривлення як у передньо-задньому напрямку (кіфоз, лордоз), так і бокові (сколіоз). Для визначення бокових викривлень хребта користуються сколіозометром Біллі-Кірхгофера.
Плоска спина характеризується зглаженністю всіх фізіологічних вигинів (випрямлена постава), округла спина (сутулувата) представляє форму грудного кіфозу. При округло вигнутій спині (кіфотична постава) одночасно збільшений грудний кіфоз і поперековий лордоз. При плосковигнутій (лордотична постава) – збільшений лише поперековий лордоз.
Стопа – орган опори і руху. Залежно від вираженості підйомів стопи розрізняють стопу нормальну, плоску і з високим підйомом (рис. 2). Форму стопи визначають оглядом і за допомогою плантографії, а потім оцінюють за індексом Чижина.
Рис. 2. Форма стопи:
А – нормальна; Б – плоска; В – різні ступені плоскостопості.
На відбитку стопи проводять: а) дотичну лінію АВ з боку великого пальця; б) лінію СД від основи другого пальця до середини п’яти; в) лінію СД ділять навпіл перпендикулярною до неї лінією. Потім точку перетину перпендикуляра із зовнішнім краєм стопи позначають буквою а, з внутрішнім (опорним) краєм – буквою б, з дотичною – в (рис. 3).
Відстань аб характеризує зовнішнє (опорне) склепіння, а відрізок бв – внутрішнє (ресорне). Лінійкою вимірюють ширину відбитка стопи – відрізків аб і бв. Співвідношення аб/бв від 0 до 1,0 свідчить про нормальну стопу; від 1,0 до 2,0 – сплощену; більше 2,0 – про плоскостопість.
Плоскостопістю називається деформація, яка полягає в частковому або повному опущенні повздовжнього або поперечного (іноді обох) склепінь стопи. Вона викликає скарги на швидку втомлюваність і біль у ногах під час тривалої ходьби.
Плоскостопість буває вродженою і набутою, остання трапляється значно частіше. Набута плоскостопість, своєю чергою, може бути статичною, паралітичною і травматичною. Найбільш часто зустрічається статична плоскостопість, розвиток якої можуть спричинити надлишкова маса тіла, носіння надмірних тягарів, носіння взуття без підборів та позбавленого еластичної підошви.
Профілактика плоскостопості пов’язана із прищепленням навичок правильно ходити. Необхідно, щоб носки при ходьбі “дивилися„ прямо вперед, навантаження припадало на п’ятку, перший і п’ятий пальці, а внутрішнє склепіння не опускалося. Плоскостопість може розвиватися також при тривалому сидінні та стоянні, при носінні вузького взуття зв’язки розтягуються, що приводить до сплощення стопи. Захворювання рахітом також може сприяти розвиткові плоскостопості.
Рис. 3. Відбитки стопи
Кістковий скелет досліджують оглядом, пальпацією кісток, зв’язок, сумок, а також визначенням функції суглобів. Його оцінюють як масивний, середній або тонкий, та відзначають помічені вади.
Мускулатура. Мускулатуру оглядають і промацують у стані спокою і напруження. Її розвиток оцінюють так: гарна, середня, слабка, рівномірно чи нерівномірно розвинена.
Жировідкладення визначають оглядом. Воно може бути слабке (якщо рельєф кісток плечового пояса різко виступає), середнє (рельєф вимальовується невиразно), і велике (майже не видно контурів кісток)
Типи будови тіла. На підставі описаних вище ознак форм тіла визначають
коротко-широкий (гіперстенічний) (рис. 4).типи будови тіла: вузько-довгий (астенічний), середній (нормостенічний) і гіперстенічний.
1 2 3
Рис. 4. Конституційні типи будови тіла: 1 – астенічний; 2 – нормостенічний, 3 – гіперстенічний.
Вузько-довгий тип будови тіла (астенічний) відзначається переважанням поздовжніх розмірів над поперечними, кістяк тонкий, кінцівки довгі, плечі вузькі, грудна клітка довга, плоска, надчеревний кут гострий, мускулатура слабка, шкіра бліда. У дітей, які мають таку будову, нерідко розвивається деформація хребта, грудної клітки. В процесі фізичного виховання їм з профілактичною метою слід зміцнювати м’язи спини, грудної клітки, збільшувати життєву місткість легень і рекомендувати спеціалізуватися в плаванні, веслуванні, спортивних іграх, легкій атлетиці.
Середній тип будови тіла (нормостенічний) характеризується пропорційним розвитком, добре розвинутою грудною кліткою конічної або циліндричної форми.
При коротко-широкому типі будови тіла (гіперстенічному) поперечні розміри переважають над поздовжніми, тулуб великий, кінцівки короткі, грудна клітка широка. У таких дітей нерідко буває ожиріння, плоскостопість. У таблиці 1. наведено відносні розміри частин тіла у людей різних типів тілобудови.
Таблиця 1.
Тип тілобудови |
Розміри частин тіла відносно довжини тіла, % |
||||
Довжина |
Ширина |
||||
тулуба |
ніг |
рук |
плечей |
тазу |
|
Доліхоморфний (астенічний) |
29,5 |
55,0 |
46,5 |
21,5 |
16,0 |
Мезоморфний (нормостенічний) |
31,0 |
53,0 |
44,5 |
23,0 |
16,5 |
Брахіморфний (гіперстенічний) |
33,5 |
51,0 |
42,5 |
24,5 |
17,5 |
1. Встановити кореляцію розмірів окремих частин тіла:
а) довжина долоні дорівнює довжині обличчя (від підборіддя до початку волосся);
б) довжина передпліччя дорівнює довжині стопи, а довжина стопи дорівнює довжині окружності кулака. При вимірюванні окружності кулака сантиметрова стрічка повинна проходити по п’ястково-фаланговим суглобам;
в) відстань між кистями, що розведені у боки, дорівнює сумі довжини обох ніг (так міряють брюки у магазині).
2. Візуально оцінити поставу, користуючись такими твердженнями:
Нормальна постава характеризується п’ятьма ознаками:
3. Визначити форму ніг
При визначенні форми ніг обстежуваний з’єднує п’яти разом і стоїть прямо. Розрізняють нормальні, О- і Х-подібні ноги. Ноги мають нормальну форму, якщо при стійці “струнко” змикаються стегна, гомілки і п’яти. При О-подібній формі ніг при зімкнутих п’ятах коліна не сходяться. Якщо форма Х-подібна, то коліна сходяться, а п’яти – ні (рис. 5).
Рис. 5. Форма ніг: 1 – нормальна (вісь нижньої кінцівки у нормі);
2 – Х – подібна деформація нижньої кінцівки (вальгусна). 3 – О – подібна деформація нижньої кінцівки (варусна);
Ступінь відхилення форми ніг від нормальної вимірюється сантиметровою лінійкою: при О-подібній формі – між колінами з внутрішньої сторони біля суглобних щілин, а при Х-подібних – між внутрішніми кісточками.
Тести на гнучкість шийного відділу хребта:
Тест па гнучкість у плечовому поясі:
Тест на визначення рухливості променево-зап’ясткового суглобу, еластичності м’язів кисті та передпліччя:
Описові ознаки, добуті при обстеженні, занести до зведеної таблиці 4.
Таблиця 2
Ознаки фізичного розвитку
Вік______________ Прізвище та ім’я___________________
Форма спини |
|
Кістковий скелет |
|
Мускулатура |
|
Жировідкладення |
|
Форма ніг |
|
Стопа |
|
Тип будови тіла |
|
Гнучкість скелету |
|
Загальні закономірності росту та розвитку дітей і підлітків:
Основними показниками, які використовуються для оцінки фізичного розвитку дітей раннього і дошкільного віку є зріст (довжина тіла), вага тіла, окружність грудної клітки, окружність голови, а також стан шкіри і слизових оболонок і ступінь жировідкладення.
Довжина тіла (зріст). Зріст доношеної дитини при народженні коливається в середніх межах від 45 до 52 см. На кінець 1-го року життя зріст у середньому становить 70-75 см; другого - 85 см; третього - 95 см; шостого - 110-115 см.
Протягом першого року життя (в середньому): а) дитина виростає на 25 см; б) протягом другого - на 10 см; в) протягом третього - на 10 см;
г) протягом четвертого - на 8 см;
д) протягом п'ятого - на 7 см; є) протягом шостого - на 5 см.
Середній зріст дитини старше року можна визначити за формулою: 75 см + (5 см х п),
де n - число років. Так, у 6 років зріст повинен бути: 75 см + (5 см х 6)= 105 см.
Зріст дитини можна визначити також за іншою формулою. У 4 роки зріст дитини становить 100 см. Якщо дитині менше 4 років, її зріст дорівнює: 100 см -3 (4- п), де n — кількість років.
Якщо дитині більше 4 років, то її зріст дорівнює: 100 см + 6 (п- 4)
а) дитині 2 роки і зріст 70 см
|
|
|
|
|
|
|
|
б) дитині 4 роки і зріст 112 см
|
|
|
|
|
|
|
|
в) дитині 7 років і зріст 110 см
|
|
|
|
|
|
|
|
де а - 650 г для першого півріччя і 550 для другого півріччя.
___________________________________________________________________
___________________________________________________________________
___________________________________________________________________
___________________________________________________________________
___________________________________________________________________
___________________________________________________________________
___________________________________________________________________
___________________________________________________________________
___________________________________________________________________
__________________________________________________________________
При достатньому фізичному розвитку гармонійність будови тіла характеризують, використовуючи показник розвитку грудної клітки (РГК):
РГК = Окружність грудної клітки (в см) : Зріст (в см) х 100
Показник РГК є узагальнюючим показником маси і довжини тіла. Його оцінку проводять за шкалою: 50 – 55 – нормальний розвиток; більше 55 – відмінний розвиток, менше 50 – недостатній розвиток.
Для порівняльної оцінки величини окружності грудної клітки в осіб до 25-річного віку доцільно використовувати розрахунки, виконані А.Ф. Синяковим ( табл. 1).
Таблиця 1
Окружність грудної клітки у хлопчиків і дівчаток у відсотках до кінцевої її величини у дорослої людини (за А.Ф. Синяковим, 1987)
Вік, роки |
Хлопчики та юнаки |
Дівчатка та дівчата |
|
|
|
1 |
53, 48 |
57,49 |
2 |
56,52 |
61,44 |
3 |
58,15 |
63,47 |
4 |
58,91 |
65,15 |
5 |
61,30 |
66,95 |
6 |
63,04 |
68,50 |
7 |
64,46 |
69,46 |
8 |
65,22 |
71,02 |
9 |
67,93 |
73,05 |
10 |
70,54 |
76, 41 |
11 |
72,93 |
77,96 |
12 |
73,26 |
81,68 |
13 |
79,57 |
87,78 |
14 |
83,37 |
91,62 |
15 |
88,59 |
94,01 |
16 |
94,35 |
96,65 |
17 |
96,74 |
99,40 |
18 |
98,70 |
100,00 |
19 |
99,46 |
100,00 |
20-25 |
100,00 |
100,00 |
Виміряйте окружність грудної клітки і порівняйте з даними таблиці
__________________________________________________________________
___________________________________________________________________
__________________________________________________________________
Зазначимо, що окружність голови у новонародженої дитини складає 34-35 см. У дітей 1-го року життя величина її зростає щомісячно середньому на 1 см, складаючи до року 46-472,5 см. У 6 років окружність голови збільшується до 50,5-51 см, а у всі послідуючі роки – лише на 5-6 см. У хлопчиків величина її дещо більша, ніж у дівчаток.
Зробіть висновки
___________________________________________________________________
___________________________________________________________________
___________________________________________________________________
___________________________________________________________________
___________________________________________________________________
а) Якщо колір шкіри в дитини рожевий,- це свідчить про добре її кровопостачання.
б) Тургор. Під цим словом медики розуміють щільно-пружну консистенцію шкіри, коли ЇЇ взяти двома пальцями.
в) Пружність шкіри. Якщо взяти в здорової дитини шкіру двома пальцями й відпустити, то вона вмить розпрямляється.
___________________________________________________________________
___________________________________________________________________
___________________________________________________________________
У дитини, якщо шкіру взяти двома пальцями і відпустити, складка зберігається довго. Про що це свідчить?
___________________________________________________________________
___________________________________________________________________
___________________________________________________________________
1