«Тренінг для батьків майбутніх першокласників»
Мета: ознайомити батьків з особливостями адаптаційного періоду, психічного розвитку дитини 6-річного віку; надати інформацію про основні засади гуманістичного виховання дітей; ознайомити із сімома основними правилами батьківської поведінки в організації навчання; надати рекомендації для правильного режиму дня; рекомендації щодо використання техніки «Я» - висловлювання»; розвінчувати батьківські міфи щодо дітей.
Завдання: надати батькам інформацію про адаптаційний період у школі, ознайомити з особливостями психічного розвитку дітей 6 років, надати необхідні рекомендації щодо методів виховання дітей, навчити батьків використовувати їх на практиці.
Матеріали: пам'ятки батькам, папір із написаними на ньому «ролями», а також із почуттями, які потрібно показати.
Самопрезентація вчителя
Я, Барчан Ірина Олексіївна хочу спочатку розповісти про себе. Мені 37 років. Навчалася у Люботинській школі №3. У 1994 році вступила до Харківського педагогічного коледжу , успішно його закінчила. У 2001році отримала диплом Харківського педагогічного університету ім.. Г.С. Сковороди. У школі почала працювати з 1998 року. Випустила 4 покоління дітей, п’яті готуються до випуску. Маю І професійну категорію. Нагороди . Намагаюся крокувати разом з часом. Займаюся самоосвітую. Ніколи не втрачаю можливості відвідувати різні курси підвищення професійної кваліфікації. Роботу свою дуже люблю Маю чоловіка Романа , прекрасну доньку Катеринку, яка закінчує 9 класів і маленького синочка Назарчика, якому майже 2 рочки. Мої захоплення: люблю приймати вдома гостей, доглядати за квітниками, вишиваю трішки бісером і відпочивати на природі. Я за здоровий спосіб життя. Плани на майбутні чотири роки: навчати і допомагати вам виховувати ваших дітей.
Вправа « Очікування»
На дошці ви бачете малюнок куроки-квочки це ваша вчителька, якій ви довіряєте своїх маленьких курчаток. Але поки що вони маленькі дошкільнята. Я пропоную написати на яєчкові свої очікування від 1 класу. А в кінці першого класу ми перевіримо и справдяться ваші надії, чи вилупиться ціплятко з яєчка.
Вправа «Знайомство» .
Мета: допомогти батькам краще пізнати своїх дітей, створити дружню атмосферу, позитивно налаштувати їх на спільну роботу.
Запропонувати батькам написати ім'я своєї дитини вертикально: згори вниз, а навпроти кожної літери записати якість, особливу рису дитини, що починається з цієї літери.
А — активний, артистичний...
Р — розумний, рухливий...
Т — творчий...
Е — емоційний, енергійний...
М — милий, малий...
Інструкція: назвіть своє ім'я і розкажіть коротенько про свою дитину, сім'ю. Після кожної розповіді розмістити аркушик з ім'ям дитини на загальному плакаті під назвою «Майбутні школярики».
Правила роботи групи
Учитель звертається до групи:
-«Для чого в нашому житті існують різні правила?» Після відповідей учасників він пропонує прийняти правила роботи групи під час тренінгового заняття, які записуються на плакаті «Правила групи»:
Вправа "Австралійський дощ"
Мета: психологічне розвантаження учасників.
Інструкція
: Чи знаєте ви, що таке австралійський дощ? Ні? Тоді давайте разом послухаємо, який він. Зараз по колу ланцюжком ви передаватимете мої рухи. Тільки-но вони повернуться до мене, я передам наступні. Стежте уважно!
В Австралії здійнявся вітер. (Ведучий потирає долоні.)
Починає крапати дощ. (Клацання пальцями.)
Дощ посилюється. (Плескання долонями по грудях.)
Починається справжня злива. (Плескання по стегнах.)
А ось град, справжня буря. (Тупіт ногами.)
Але що це? Буря стихає. (Плескання по стегнах.)
Дощ стихає. (Плескання долонями по грудях.)
Краплі падають на землю. (Клацання пальцями.)
Тихий шелест вітру. (Потирання долонь.)
Сонце! (Руки догори.)
А зараз об’єднаємося в групи. За принципом пір року.
Аналіз проблемних ситуацій
- На картках написані фрази, які досить часто використовуються дорослими. Спробуйте передбачити як вплинуть ці фрази на майбутнього першокласника, які почуття і переживання вони можуть викликати у нього. 2 хвилини ви в групі обговорите ,а потім кожна група висловить свою думку..
Картка 1.
- Ось підеш до школи, там тобі…
- Ти, напевно, будеш двієчником? (Можуть викликати відчуття тривоги, невпевненість у своїх силах, втрату бажання йти до школи).
Картка 2.
- Знаєш, як ми будемо тебе любити, якщо ти станеш відмінником! (Батьківські домагання засновані на не реальних можливостях сина або дочки, а на абстрактних уявленнях про ідеальну дитину. Крах батьківських надій може стати джерелом дитячих страждань, привести до втрати впевненості у батьківській любові, а значить, впевненості у собі).
Картка 3
- Спробуй мені тільки зробити помилку у зошиті! (У дитини, якій постійно загрожують покаранням, можуть виникнути ворожі почуття до батьків, може розвинутися комплекс неповноцінності тощо.)
Картка 4.
- Отже, проаналізувавши ситуації спілкування, ми розуміємо які негативні наслідки можуть виникнути від необдуманих висловлювань дорослих.
Дітям необхідна любов батьків — це одна з найголовніших потреб дитини.
Висловлювати свою любов дитині батьки можуть через:
• дотик;
• слова заохочення;
• час;
• подарунки;
• допомог
Дотик — один із найважливіших проявів любові людини. Тактильна ласка однаково важлива як для хлопчиків, так і для дівчаток. Тому, коли ви виявляєте свою любов за допомогою ніжних дотиків, поцілунків, цим можна сказати набагато більше, ніж словами «Я тебе люблю».
Слова заохочення. Коли ми хвалимо дитину, ми дякуємо їй за те, що вона зробила, чого досягла сама. Проте не треба хвалити дитину надто часто, тому що слова втратять усю силу і сенс.
Час — це ваш подарунок дитині. Ви нібито кажете їй: «Ти потрібна мені, мені подобається бути з тобою». Іноді діти роблять погані вчинки саме з метою, щоб батьки звернули на них увагу: бути покараним все ж краще, ніж бути забутим. Проводити час разом — значить віддати дитині свою увагу сповна.
Подарунок є символом любові тоді, коли дитина відчуває, що батьки дійсно турбуються про неї. Багато батьків використовують подарунки, щоб відкупитися від дитини. Діти, які отримують такі подарунки, починають думати, що любов можна замінити різними речами. Тому пам'ятайте, що річ не в кількості
Допомога. Материнство та батьківство — це професії, й дуже нелегкі. З вами укладено контракт принаймні на 18 років; і робочий день у вас ненормований. Щодня діти звертаються до вас із різноманітними проханнями. Завдання батьків — почути ці прохання й відповісти на них.
На кожному етапі розвитку дитини ми використовуємо різні «мови» нашої любові. Тому для батьків важливо обрати саме ту «мову» (дотик, слова заохочення, час, подарунки, допомогу), яка веде до серця дитини.
Вправа "Щаслива сім’я"
Давайте знову обєднаємося в групи (Кашка, ромашка, лілія, мак)
Мета: надати можливість учасникам використати знання про сім’ю, родину шляхом створення колажу.
Обладнання: роздатковий матеріал, аркуші паперу, кольоровий папір, клей, ножиці, маркери.
Тренер пропонує учасникам об’єднатися в 4 групи, які працюватимуть над створенням колажу сім’ї, на основі поданої їм інформації та використовуючи власний досвід. Після завершення роботи учасники групи повинні презентувати свої роботи у великому колі.
Підсумок
Якщо є щось, що турбує в поведінці дитини, її навчанні, не соромтеся звернутися за порадою.
- Наше заняття підійшло до кінця. Я підготувала для вас буклети ««В очікуванні першого дзвоника», сподіваюсь, вони стануть вам у пригоді.
Анкетування батьків
Проводиться наприкінці зборів із позначеної теми.
Можна зробити загальну фотографію на пам'ять про перший «шкільний» день батьків.
Анкета «Особливості майбутнього першокласника»
1.Прізвище, ім’я, по батькові дитини. Дата народження.
2.Адреса проживання. Телефон.
3. ПІБ батьків.
4.Місце роботи. Ким працюють мати: батько: .
5.Зазначте, якщо батьки розлучені. Чи підтримують стосунки.
6.Чи є у дитини рідні брати і сестри. Зазначте їх ПІБ, дату народження.
7.Чи належить ваша родина до пільгового контингенту. До якої категорії.
8.Стан здоров’я дитини.
9.Чи є логопедичні проблеми. Які?
10.Чи всі продукти можна вживати дитині.
11.Дитина – правша чи лівша .
12.Що дитина любить? Улюблене заняття.
13.Чого не любить?
14.Якими лагідними словами називаєте дитину в родині?
15.Особливості дитини .На що слід звернути увагу.
16.Додаткова інформація, яку бажано знати класоводу.