Виховний захід
« Ми знайомимося з цивільною обороною»
Підготувала вчитель
Чернігівського ліцею № 22
Стельмашенко Г. В.
Мета: навчити правильно й критично оцінювати свої дії та поведінку в надзвичайних ситуаціях; познайомити з засобами захисту органів дихання та вмінням користуватися ними; розвивати пізнавальну самостійність учнів, вміння спостерігати, аналізувати, зіставляти, робити висновки; прищеплювати бажання працювати в колективі, виховувати почуття взаємодопомоги.
Обладнання: малюнки дітей по темі «Стихійні лиха», «Пожежна небезпека», знак «Радіаційна небезпека», твір учня, індивідуальні засоби захисту, тестові завдання.
І. Організаційний момент. Психологічний настрій.
II. Повідомлення теми заходу.
Вступне слово вчителя.
Оборонятися, захищати, а цивільна - це цивільні люди, тобто мирне населення, ми з вами)
- В даний час аварії, катастрофи, стихійні лиха почастішали. Ці біди нерідко призводять до загибелі дорослих та дітей. В ліквідації наслідків аварій, катастроф, стихійних лих беруть участь організовані й оснащені технікою групи людей, що називаються формуваннями ЦО. Вони рятують людей у мирний час. ЦО покликана рятувати людей і у воєнний час, якщо противник застосовує сучасні засоби нападу. Успішно вирішувати ці завдання ЦО може спільно з воїнами Українських Збройних Сил.
Цивільна оборона — це організація, яка має особливе призначення:
по-перше, про небезпеку попереджає;
по-друге, про населення у біді дбає;
по-третє, учить, як поводитись у скруті та використовувати знання набуті, її загони швидкі та надійні, допомогу всім несуть і всюди потрібні.
Наш клас було поділено на групи: інформаційна, оповіщення, розміщення, запобігання, захисту, які допоможуть нам зрозуміти, що таке цивільна оборона.
1 -й учень. Головне, що в людини є — це життя.
Зберегти його — справа непроста.
Бо лиха бувають різні, і розрізняти ми їх повинні.
Вчитель: Пригадайте, будь ласка, які бувають стихійні лиха? Допомога - це ваші малюнки, (слухання відповідей дітей). Ви все правильно сказали. Це ви назвали природні лиха. Але буває інша біда.
що людина безвідповідальна, ото й всього.
На робочому місці недбала, лінива,
а все це веде до великого лиха.
На шахтах, заводах бувають страшні аварії, пожежі, вибухи великі.
Ці лиха стихійними не можна назвати.
Винного треба найшвидше з роботи прогнати.
1-й учень. Тому ви лиха розрізняйте
і самі нещастя не допускайте.
Вчитель: Нещодавно на уроці основи здоров’я ми вивчали правила поведінки під час стихійного лиха. Я хочу перевірити, чи знаєте ви, як поводитись під час грози.
Завдання № 1.
Твої дії під час грози. Закінчи речення:
Усі вікна і двері_______________. Всі електроприлади__________________. Під
високими або поодинокими деревами не_____________________, бо вони
притягують блискавку. Найкраща схованка — невисокі_______________й
__________. Якщо гроза застала тебе в полі, на мокру землю не
_________________, у скирту не______________________. Знайди улоговину,й учень. При сигналі «Повітряна небезпека»,
Ми людей проведемо організовано у сховище, що знаходиться недалеко.
Населення евакуюється автобусами т
а вивозиться десь далеко.
Якщо газ проходить — «104»
аварійну допомогу викликайте.
При пожежі — «101» мерщій набирайте.
А якщо землетрус — від будівель подалі тікайте.
2-й учень. Але особливо важливо, не панікувати,
не бігати, не плакати, не кричати.
Треба спокій зберігати та роботі не заважати.
3-й учень. У сховище брати лише необхідне.
Те, що буде вам найбільше потрібне.
Продукти, сухі, теплі речі та воду у тарі зручній захопіть ви із дому.
І не забудьте про документи та гроші. У наших сховищах умови хороші.
Вчитель: Як передають сигнал тривоги? ( гудки, по телебаченню, радіо)
Завдання № 2.
Що візьмеш з собою в разі евакуації. Підкресли своє слово.
ГРУПА ЗАПОБІГАННЯ розкаже, як діяти в той чи іншій ситуації, що треба робити, щоб не було біди.
1 -й учень. Головне, що в людини є — це життя,
І зберегти його справа непроста.
Але знання — це велика сила,
стань на коліна і нахили голову. Під час грози в річці купатися
Слова для довідок: дерева і кущі,вимкни, ховайся заборонено, закрий, лягай, заривайся.
ГРУПА ОПОВІЩЕННЯ розкаже, як люди узнають, що їхньому життю загрожує небезпека.
1 -й учень. Головне, що в людини є — це життя.
І зберегти його справа непроста.
Особливо в разі небезпеки,
яка трапляється зненацька й десь далеко.
Але загроза її велика, і наробити може немало лиха.
2-й учень. А для того, щоб люди про небезпеку вчасно дізнались,
Ми натискаємо на всі кнопки та педалі.
На заводах і фабриках гудки безперервно гудуть.
По радіо й телебаченню сигнали тривоги передають.
3-й учень. Коли люди далеко та немає зв'язку,
Ми в машинах веземо звістку лиху.
А машини немає — коня запрягаєм.
Як коня в нас немає —велосипеди сідлаєм.
4-й учень. Про біду сповіщає залізний набат.
Чим швидше ми спрацюємо, тим менше втрат.
1-й учень. Головне, що в людини є — це життя.
І зберегти його справа непроста.
Тому ми будемо вас попереджати,
Де і як біду перечекати.
2-й учень. При сигналі «Повітряна небезпека»,
Ми людей проведемо організовано у сховище, що знаходиться недалеко.
3-й учень. При сигналі «Радіаційна небезпека»,
Населення евакуюється автобусами
та вивозиться десь далеко.
Якщо газ проходить — «104»
аварійну допомогу викликайте.
При пожежі — «101» мерщій набирайте.
А якщо землетрус — від будівель подалі тікайте.
4-й учень. Але особливо важливо, не панікувати,
не бігати, не плакати, не кричати.
Треба спокій зберігати та роботі не заважати.
5-й учень. У сховище брати лише необхідне.
Те, що буде вам найбільше потрібне.
Продукти, сухі, теплі речі та воду у тарі зручній захопіть ви із дому, ї не забудьте про документи та гроші. У наших сховищах умови хороші. Вчитель: Як передають сигнал тривоги? ( гудки, по телебаченню, радіо)
Завдання № 2.
Що візьмеш з собою в разі евакуації. Підкресли своє слово.
ГРУПА ЗАПОБІГАННЯ розкаже, як діяти в той чи іншій ситуації, що треба робити, щоб не було біди.
1-й учень. Головне, що в людини є — це життя,
1 зберегти його справа непроста.
Але знання — це велика сила,
користуватися ними треба швидко й сміливо.
Правила ж безпеки особливо важливо знати, об біді зарадити і в скруті всім допомагати.
2-й учень. Коли бачите знак — це небезпека,
Будьте обережні, а краще тікайте далеко.
Незнайомі речі не чіпайте і
біля них сірниками не грайтесь.
Нафта, фарби, лаки — вибухові.
Наслідки ж від пожежі однакові.
3-й учень. Природа страждає, гинуть люди,
а згарища ще довго про лихо нагадувати будуть.
Будьте обережні, уважні, розумні, охайні.
Думайте про наслідки лих - неосяжні.
Розділяйте радощі та небезпеку, і забудьте дорогу в аптеку.
Вчитель: Давайте пригадаємо причини виникнення пожеж. В цьому вам допоможуть ваші роботи.
Зараз перевіримо набуті знання з теми «Пожежна небезпека».
Завдання № 3.
а) зателефонуєте в службу за телефоном «101»;
б) розпочнете гасити пожежу своїми силами.
а) побіжите шукати пісок;
б) будете тушити підручними засобами.
а) навколішки;
б) стоячи.
а) за вітром; б) проти вітру.
Перевірка і пояснення вибраної відповіді: 1-а, 2 ~ б, 3 — а, 4-6.
Учитель: Коли трапилась ця трагедія, вас ще не було на світі. Саме в ніч з 25 на 26 квітня 1986 року вибухнув реактор на 4 енергоблоці Чорнобильської атомної електростанції. Лихо чорним крилом накрило українську землю. На устах кожної людини з’явилось нове слово:
РАДІАЦІЯ.
Що це таке, нам розкажуть учні з довідкового бюро.
Радіація - маленькі невидимі частинки, які пересуваються у просторі і ніщо їх не може зупинити: вони проходять крізь вікна, двері, вбиваючи здоров’я людей.
Ці невидимі радіонукліди забруднили, зробили непридатними для життя поля, луки, ліси, річки, міста і села. Величезну територію було обгороджено колючим дротом, а людей переселено в інші місця. А як вбереглися люди в цих територіях? Для цього і потрібні загони ЦО.
Розгляньте знак «Радіаційна безпека». Там, де встановлено такий знак, існує загроза твоєму здоров’ю.
Вчитель: Велика кількість радіації, що потрапила у навколишнє середовище після аварії, згубно вплинула на все живе і на здоров'я людей.
Вибери правильну відповідь:
Якщо біля лісу, куди ви зібралися по ягоди, стоїть знак «Радіаційна
небезпека», потрібно:
а) не звертати на нього уваги і заходити в ліс;
б) повертатися додому;
в) збирати ягоди на узліссі.
ГРУПА ЗАХИСТУ розкаже, як захистити органи дихання.
1-й учень. Головне, що в людини є — це життя,
і зберегти його справа непроста, Ми навчимо вас, як уціліти, і органи дихання захистити.
2-й учень. Ця пов’язка —непроста, а ватно-марлева.
Перш ніж її надіти, треба подих зупинити.
А коли одягнули — швидко видихайте, і на голову капелюх надівайте.
3-й учень. А це — протигаз, він захистить надійно вас
Якщо надінете його швидко та вміло,
Будете жити довго й щасливо.
Видих, очі закрили. Маску розтягнули та швидко наділи.
Пробку з фільтру зняли, очі відкрили.
Видихнули сміло — вперед за діло.
4-й учень. А це — респіратор, теж штука хороша.
Надійна й проста, її легко малеча одягнути зможе.
Коли будете вміти цим засобом користуватись.
Ніякої біди не будете боятись.
( Діти демонструють індивідуальні засоби захисту органів дихання та вміння користуватися ними).
Вчитель: Який же висновок ми можемо зробити?
— Головне, що в людини є — це життя.
І зберегти його — справа легка.
1-й учень. Будьте завжди обережні, знайте про небезпеку,
Не зчиняйте паніку, хоч це і нелегко.
А далі дійте сміливо, не зволікайте.
Впевнено всі труднощі долайте.
2-й учень. Бо ти —майбутнє України.
Від того, як вчишся нині, залежить твоє майбуття.
І в цілому на Землі життя.
Вчитель: Поясніть, будь ласка, що таке цивільна оборона? Що роблять рятувальники, загони ІДО? Якими повинні бути рятувальники?
Завдання № 1.
Твої дії під час грози. Закінчи речення:
Усі вікна і двері___________ . Всі електроприлади_____________________. Під
високими або поодинокими деревами не_____________________, бо вони
притягують блискавку. Найкраща схованка — невисокі_______________й
__________. Якщо гроза застала тебе в полі, на мокру землю не
_________________. у скирту не______________________. Знайди улоговину,
стань на коліна і нахили голову. Під час грози в річці купатися
Слова для довідок: закрий, вимкни, ховайся, дерева і кущі, лягай, заривайся, заборонено.
Завдання № 2.
Що візьмеш з собою в разі евакуації. Підкресли своє слово.
Завдання № 3.
ї) Якщо виникла пожежа у приміщенні, то ви спочатку:
а) зателефонуєте в службу за телефоном «101»;
б) розпочнете гасити пожежу своїми силами.
б) будете тушити підручними засобами.
а) навколішки;
б) стоячи.
а) за вітром; б) проти вітру.