КОНСПЕКТ УРОКУ
УКРАЇНСЬКОЇ ЛІТЕРАТУРИ У 8 КЛАСІ
Тема: Михайло Коцюбинський. «Дорогою ціною». Коротко про письменника. Пригодницький, романтичний сюжет повісті.
Мета:
Тип уроку: засвоєння нових знань.
Обладнання: підручник, портрет М.Коцюбинського, літературна карта, добірка творів автора, додатки.
Хід уроку
Я ще можу не противитись,
коли ображають мене як людину,
але коли ображають мій народ,
мою мову, мою культуру,
як же я можу не реагувати на це?
М.Коцюбинський
1.Організаційний момент. Оголошення теми, мети уроку.
Слово вчителя. Сьогодні ми з вами розпочинаємо вивчати прозу, зокрема, романтичну повість М.Коцюбинського «Дорогою ціною». Ми повинні ознайомитися із життєвим шляхом автора, засвоїти нові визначення, розвинути вміння працювати із прозовими текстами, а також виховати в собі інтерес до історичного минулого українського народу. Запишіть епіграф уроку.
Запитання до класу.
Слово вчителя. Раджу вам запам’ятати постать цього письменника, адже ви ще зустрінетесь з ним у старших класах. Кожного письменника варто сприймати насамперед як живу, активну людину, непересічну особистість, а не просто як одного із низки авторів. Головне пам’ятайте: письменники – теж люди, а тому вони не ідеальні, у них був свій шлях, свої досягнення і свої помилки. Я передаю вам добірку творів автора, де на с.223-233 ви зможете побачити світлини його родини та побуту.
2.Перевірка домашнього завдання.
Слово вчителя. Вдома ви мали самостійно ознайомитися із біографією М.Коцюбинського з підручника. Також частина учнів мала виконати додаткові завдання (знайти вислови відомих людей про М.Коцюбинського та цікаві бувальщини, факти).
Отож, спочатку перевірмо, як ви уважно опрацювали життєвий шлях письменника.
Запитання до класу:
Слово вчителя. Зверніть увагу на літературну карту. М.Коцюбинський та В.Стус є найвідомішими представниками письменства Вінниччини.
Слово вчителя. Гаразд, а краще пізнати внутрішній світ автора нам допоможуть вислови та бувальщини про нього.
Запитання до класу:
1.Чиї вислови вам найбільше сподобались. Чому?
2.Які факти та бувальщини вам вдалось знайти?
3.Актуалізація опорних знань та засвоєння нових.
Слово вчителя. Оскільки упродовж наступних уроків ми з вами працюватимемо із повістю М.Коцюбинського «Дорогою ціною», пригадаймо.
Запитання до класу:
Слово вчителя. Повість «Дорогою ціною» у своїй будові має ще такі композиційні елементи як пролог та епілог. Запишімо їх визначення.
Пролог – вступна частина твору, яка окреслює події, що передували основній частині розповіді. Прочитавши пролог до повісті «Дорогою ціною», ви одразу зорієнтуєтеся у добі, про яку йдеться у творі.
Епілог — заключна частина, додана до завершеного художнього твору й не пов'язана з ним нерозривним розвитком дії. Епілог пишеться для того, щоб людина не міркувала про те, що буде далі у творі.
4.Сприяння і засвоєння учнями навчального матеріалу.
Твір «Дорогою ціною» написаний у 1901 році. За жанром він є пригодницькою повістю на тему героїчної боротьби українського народу проти кріпацтва, непереможного прагнення селян-кріпаків до вільного життя. Розробляючи історичну тему, М. Коцюбинський продовжував традиції Т. Шевченка, який гостро виступав проти ідеалізації минулого України.
Запитання до класу:
Робота з підручником. Почнімо читати повість, а вдома ви завершите прочитання. Читаємо пролог до твору по черзі на сторінках 183-184.
Запитання до класу:
Погляньте на зображення тура (додаток 1), чи мав М.Коцюбинський підстави порівнювати український народ із цією твариною?
Погляньте на зображення канчука (додаток 2), які асоціації викликає цей предмет?
Погляньте на зображення слідів на тілі людини після збасаманення (додаток 3), чи викликають вони жах? Чи символізують страждання українського народу?
Слово вчителя. Молодці! Ми з вами сьогодні добре попрацювали. Сподіваюсь, у вас виникло бажання дочитати повість.
5.Рефлексія на урок.
6.Домашнє завдання.
Дочитати повість, вміти її переказувати. Поміркувати над ідеєю твору.
Список використаної літератури:
1.Коцюбинський Михайло // Українські письменники : біографії, огляди творчості, літ. напрями і течії, літературознавчий слов. – Київ, 2013. – С. 136–142.
2.Коцюбинський Михайло Михайлович: український письменник і громадський діяч // Провідники духовності в Україні : довідник / за ред. акад. І. Ф. Кураса. – Київ, 2003. – С. 252–253.
3.Навчальна програма з української літератури для 5-9 класів [Електронний ресурс]. – 2017. – Режим доступу до ресурсу: https://mon.gov.ua/storage/app/media/zagalna%20serednya/programy-5-9-klas/onovlennya-12-2017/na-sajt-ukrayinska-literatura-5-9-z-chervonimdoc-2.pdf.
4.Коваленко Л. Т. Українська література : підруч. для 8 кл. загальноосвіт. навч. закл. / Л. Т. Коваленко. – Київ: УОВЦ "Оріон", 2016. – 288 с.
5.Коцюбинський М. Вибрані твори / М.Коцюбинський : передм. С.Жили. – Чернівці : Букрек, 2015. – 2016 с.