Ніна Бічуя. «Шпага Славка Беркути». Образи Славка Беркути, Юлька Ващука, Стефка Вуса та Лілі Теслюк. Справжня дружба, чесність, взаємопідтримка і відповідальність, моральний вибір

Про матеріал
Учні дають визначення поняттю «літературний образ», характеризують героїв твору, їхні вчинки, висловлюють міркування про справжню дружбу, чесність, про моральний вибір у житті, усвідомити залежність і вплив власної поведінки на здоров’я і безпеку свою й оточення.
Перегляд файлу

Конспект уроку з української літератури, 8 клас

Тема: Ніна Бічуя. «Шпага Славка Беркути». Образи Славка Беркути, Юлька Ващука, Стефка Вуса та Лілі Теслюк. Справжня дружба, чесність, взаємопідтримка і відповідальність, моральний вибір у житті.

Мета:

  • навчальна: продовжувати роботу над життєвим і творчим шляхом Ніни Бічуї, уміти переказувати і аналізувати сюжет твору «Шпага Славка Беркути», поглибити знання учнів про літературний образ, засоби його творення;
  • розвивальна: розвивати навички складання характеристик героїв твору, критичного мислення, вміння висловлювати та обґрунтовувати власні думки, розвивати навички ведення дискусії про вплив оточення на виховання дитини;
  • виховна: сприяти вихованню осмислення важливості моральних чеснот у житті людини, дружби та підтримки батьків, виховувати почуття гідності й честі.

Тип уроку: комбінований.

Методи і прийоми: слово вчителя, прийом сторітелінгу, проблемне питання, евристична бесіда, інтерактивна вправа «Досьє на головних героїв», словникова робота, робота в групах, інтерактивні вправи «Коло думок», «Реклама», «Хвилинка рефлексії», «Щоденник вражень».

Міжпредметні зв’язки: українська мова, основи здоров’я, психологія.

Кваліфікаційні вимоги до знань, умінь і навичок учнів: учні дають визначення поняттю «літературний образ», характеризують героїв твору, їхні вчинки, висловлюють міркування про справжню дружбу, чесність, про моральний вибір у житті, усвідомити залежність і вплив власної поведінки на здоров’я і безпеку свою й оточення.

ТЛ: літературний образ, літературний герой.

Обладнання: портрет Ніни Бічуї, підручник, мультимедійна дошка, аудіосистема, словник літературознавчих термінів, роздатковий матеріал.

Література:

  1.   Авраменко О.М. Українська література: підручн. для  8 кл. Київ: Грамота, 2016. 256 с.
  2.   Бічуя Н. Шпага Славка Беркути: шк. роман: Львів: Вид-во Старого Лева, 2010. 173 с.

 

Епіграф: Початки, закладені в дитинстві людини,

схожі на вирізані на корі молодого дерева букви,

що ростуть разом з ним, і складають невід'ємну частину його.

В. Гюго

Хід уроку

  1. Організаційний момент.
  1. Слово вчителя.

Добрий день, любі восьмикласники. Сьогодні на уроці ми продовжуємо роботу із життєвим і творчим шляхом видатної письменниці Ніни Бічуї. На дошці – портрет майстрині слова. Вона за роботою. Весь час ця талановита жінка знаходиться у пошуку відповідей на вкрай важливі питання: хто ми є? Чиїх батьків діти? Яку роль відіграють батьки у життєвій долі дитини? На одне з цих питань мі спробуємо дати відповідь на сьогоднішньому уроці.

  1. Аутотренінг.

Вчитель: Щоб налаштувати себе на активну роботу, проведемо аутотренінг. Прошу повторювати за мною.

Я – учень.

Я – особистість творча.

Я думаю, аналізую.

Я не боюсь висловлювати свої думки.

Помилившись, міркую далі. На помилках вчаться.

Я з повагою ставлюся до думки інших.

Шукаю істину. Я хочу багато-багато знати.

Я сьогодні отримаю найкращу оцінку.

Вчитель: Хочу, щоб ви були впевнені в собі й задоволені собою. А людина тільки тоді може бути задоволена, коли досягає певних успіхів, долаючи перешкоди.

  1. Оголошення теми уроку, формулювання разом з учнями мети уроку.

Вчитель: Отже, час записати тему нашого уроку в зошити (тема на дошці).

  1. Актуалізація опорних знань учнів.
  1. Перевірка домашнього завдання.
  2. Прийом сторітелінгу «Історія у фактах».

Учитель пропонує учням назвати епізоди в біографії, які відіграли визначну роль в житті письменниці, за ними скласти історію становлення особистості Ніни Бічуї.

  1. Перегляд буктрейлеру до повісті "Шпага Славка Беркути". Аналіз відеометеріалу.

Посилання:https://www.youtube.com/watch?v=DZ5dmRbRRRs&ab_channel=%D0%9C%D0%B0%D0%B9%D1%8F%D0%A1%D1%82%D0%B5%D0%BB%D1%8C%D0%BC%D0%B0%D1%85.

  1. Засвоєння навчального матеріалу.
  1. Проблемне питання.

«Початки, закладені в дитинстві людини, схожі на вирізані на корі молодого дерева букви, що ростуть разом з ним, і складають невід'ємну частину його», − вважає Віктор Гюго, французький письменник, драматург, поет, публіцист, громадський діяч.

- Як ви розумієте зміст цих слів?

Вчитель: Хоча в назву повісті Ніни Бічуї винесене ім’я одного героя, головних героїв у творі четверо — Славко Беркута, Юлько Ващук, Лілі Теслюк і Стефко Вус. Усі вони підлітки, які шукають свій шлях у житті. Кожен має як добрі, так і погані риси характеру, але якщо дехто із друзів намагається боротися із своїми вадами, то іншим це буває важко зробити. Характер людини, її моральний вибір залежить тільки від оточення. Тому образи Юлько Ващук, Лілі Теслюк, Стефко Вус, Ніни Бічуя сформовуються перш за все завдяки відношенню до них їх батьків, родичів.

  1. Евристична бесіда.

Хто або що найбільше впливає на формування характерів підлітків?

Що нам відомо про чинники впливу?

Які стосунки були між дітьми та батьками в родинах Беркути, Ващука, Вуса та Теслюк?

  1. Онлайн-вправа «Характеристика героїв повісті Ніни Бічуї».

Посилання: https://learningapps.org/6397818.

  1. Теорія літератури.

Вчитель: Сьогодні ми з вами говоримо про образи твору «Шабля Славка Беркути». А чи знаєте ви чим  звичайний образ  відрізняється  від  літературного? (Образ  − це  форма відтворення  чогось у  свідомості людини. Образи – це предмети  і явища світу,   в якому  ми  живемо.     Літературний  образ  − це конкретна і водночас узагальнена картина людського життя, що створена за допомогою вимислу й має естетичне значення). Тепер давайте звернемось  до    словника літературознавчих термінів і  відшукаємо  значення  поняття  «літературний  образ»  та  запишемо його   в зошити.

Літературний образ – це будь-яке явище уявного світу, котре завдяки творчій художній діяльності письменника сприймається читачем як щось цілісне, завершене, зриме.

Літературний герой, або персонаж, − дійова особа, образ в літературному творі, є носієм точки зору письменника на дійсність, на самого себе і на інших персонажів, засобом вираження ставлення письменника на зображений ним художній світ.

Вчитель: За ступінню участі в подіях і близькістю до авторської позиції літературні герої поділяються на головних та другорядних. У ліриці літературний герой називається ліричним героєм, або ліричним персонажем. Тож продовжуємо  говорити  про літературні  образи , які  створила  Ніна  Бічуя.

  1. Вправа «Досьє на головних героїв».

Вчитель: Пропоную вам, шановні восьмикласники, зібрати досьє на головних героїв повісті Ніни Бічуї "Шпага Славка Беркути". Головних героїв твору четверо – Славко Беркута, Юлько Ващук, Ліля Теслюк і Стефко Вус. Кожен образ складний і багатогранний. Не зважаючи на свій вік, у кожного героя є минуле (Додаток А).

  1. Гімнастика для очей «Бережи зір змолоду».

1. Погляд спрямовувати вліво-вправо, вправо-прямо, вгору-прямо, додолу-прямо без затримки в кожному положенні. Повторити 5 разів.

2. Заплющити очі на рахунок «раз-два», розплющити і подивитися на кінчик носа на рахунок «три-чотири».

3. Колові рухи очей: до п’яти кіл уліво і вправо.

  1. Робота в групах.

Вчитель: Які засоби створення образу-персонажа нам відомі? Як їх застосувала Ніна Бічуя? Розгляньмо засоби створення образу і реалізацію образу в творі на прикладі Славка Беркути.

Засіб створення образу

 

Реалізація образу

1.Місце героя в системі образів твору

Славко Беркута – головний позитивний персонаж.

2.Ставлення автора до героя

Образ-персонаж розкривається упродовж твору, автор схвалює наполегливість Славка, його волю до життя, вміння кидати виклик хворобі і перемагати її.

3.Зовнішній вигляд

Звичайний, пересічний семикласник, худорлявий, підтягнутий, середнього зросту із спостережливим поглядом.

4.Становище в соціумі

Добросовісно навчається в школі, щирий товариш, відвертий і вірний у дружбі, поважає вчителів, вдячний син, батьки приділяють належну увагу його вихованню. Оточення впливає на героя позитивно.

5.Мова

Відображає внутрішній світ, хлопець уміє послідовно викладати думки, має великий словниковий запас; проте ніколи не виправдовується, коли його звинувачують у тому, чого він не робив. Замовчує власну правду.

6.Провідна ідея, яку втілює образ

Осмислення важливості моральних чеснот у житті людини, дружби та підтримки батьків. Чесність, лицарство, відвага, наполегливість, гідність, вірність, самоствердження, самореалізація.

 

Учні заповнюють таблицю «Засіб створення образу, його реалізація» за прикладом (1 група – Юлько Ващук;  2 група – Лілі Теслюк; 3 група – Стефко Вус).

  1. Закріплення знань, умінь і навичок.
  1. «Коло думок».

Чого не вистачало родинам Стефка та Юлька, щоб бути щасливими ? Щоб хлопці були впевненими у собі?

  1. «Реклама».

Одним-двома реченнями прорекламуйте повість «Шпага Славка Беркути».

  1. Узагальнення набутих знань, умінь та навичок.
  1. Хвилинка рефлексії.

Зробіть висновки, який вплив на формування характеру дитини мають батьки, оточення і її захоплення.

Хто з героїв викликав у вас найбільшу повагу, співчуття, здивування, інші емоції?

Хто з героїв найближчий вам по духу? З ким ви не проти б подружитися, якби такі діти існували реально?

Які власні риси ви впізнали у хлопцях та Лілі?

Кого, на вашу думку, вибере Лілі – Юлька чи Славка?

Які ситуації, на вашу думку, сприяли моральному вдосконаленню героїв, а якими моральними виборами персонажів ви були не задоволені? Визначне риси характеру, які допомогли Славкові і Лілі зробити гідний моральний вибір.

Чи доводилось вам  робити моральний вибір? Які риси характеру скеровували ваш вибір? Чи завжди ви чинили по совісті?

  1. Підбиття підсумків уроку. Мотивація оцінок.
  1. «Щоденник вражень».

 Чи задоволені ви результатом роботи?

 Що ви зрозуміли сьогодні про себе?

 Які думки хотіли б висловити?

2. Загальний висновок. Підсумкове слово вчителя.

Вчитель: У кожної людини є дві найбільші цінності: родина, у якій вона виховується, і родина, яку вона створює сама. Бережіть те, що у вас є — своїх батьків. Розмовляйте частіше с ними, діліться радощами і негараздами. Тільки разом ви щасливі.

  1. Домашнє завдання. Інструктаж до виконання домашнього завдання.

«Обери сам»:

  1. Написати поради батькам щодо виховання дітей.
  2. Написати твір на тему «Моя родина».


docx
Додано
11 квітня 2022
Переглядів
12233
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку