Тема уроку: Мінеральні та гірські породи. Корисні копалини та їх значення в житті та діяльності людини.
Мета уроку : поглибити поняття ,мінерали,гірські породи,корисні копалини
продовжити формувати систему знань в учнів про літосферу;
з'ясувати, які уявлення мають учні про мінерали і гірські породи, з яких складається кора
навчити розрізняти магматичні, осадові та метаморфічні гірські породи за зовнішніми ознаками,
ознайомити з корисними копалинами;
виховувати почуття дбайливого ставлення до природних ресурсів планети.
Тип уроку : урок вивчення нового матеріалу
Обладнання: підручник, атлас,зошит,ілюстрації корисні копалини,мінерали,картки із завданнями
Хід уроку
І.Організаційний момент
Продзвенів уже дзвінок,
Починаємо урок.
Будем добре працювати,
Хороші результати будемо мати.
ІІ.Актуалізація опорних знань
ІІІ.Мотивація пізнавальної діяльності
Прийом «Приваблива мета»
На світі існує багато людей ,які вірять ,що камені можуть вбирати і випромінювати енергію Космосу,благотворно впливати на людину,її настрій та здоров*я.Де б ми не були,нас завжди буде оточувати цей дар Землі.Всі вони такі різні :з а кольором,блиском,твердістю та ціною.Камені називають мінералами та гірськими породами.
Вивчення будови,складу та властивостей гірських порід і мінералів дозволяє вчени м відтворювати геологічну історію формування нашої планети.
Сьогодні на уроці ми з вами повинні навчитися «розуміти»мовчазну мову каміння.Адже без них,як і без повітря та води,немислиме людське життя
Отож ми з вами розглядаємо корисні копалини,гірські породи ,мінерали.
IV.Вивчення нового матеріалу
Прийом «Чого навчає нас легенда?»
На Сході існує легенда ,яка хоче пояснити нерівномірність розподілу корисних копалин у землі. От про що в ній ідеться : «На 5- й день створення світу рано – вранці Бог поклав у мішки безліч корисних копалин ,й поніс по Землі.
Зупиняючись то тут ,то там ,він виймав різні корисні копалини й розкидав їх по поверхні Землі.Найважчі йшли глибоко в Землю,а легші залишалися на її поверхні або близько до неї.Розкидавши в такий спосіб кілька мішків корисних копалин,Бог вирішив відпочити ,він поставив найважчі мішки біля підніжжя гір,а легкі мішки сховав у кущі.
Спав він довго,а коли прокинувся ,сонце вже заходило за обрій. Бажаючи закінчити всю роботу,він пішов по важкі мішки ,що залишилися ,і продовжував роботу,поки не стемніло.Одна частина копалин пішла неглибоков Землю,інша ж осіла на її поверхні.
У результаті більші скупчення мінералів виявилися глибоко в горах,а малі – на невеликій глибині.
Деякі з них розташувалися біля самої поверхні Землі.От так східна легенда роз*яснила причини різного залягання мінералів у землі.Але це жарт!»
Для початку давайте з вами пояснемо ,що таке мінерали?(складання визначення разом з класом)
Мінерал – це неорганічне утворення ,що містить у своєму складі одну речовину. Утворюютьсявнаслідокрізноманітнихпроцесів,які відбуваються в земній корі та її поверхні
Тепер нам потрібно з*ясувати ,що ж таке гірські породи ?
Гірські породи - це пухкі або тверді природні тіла, що складаються з одного або декількох мінералів. За походженням розрізняють…
І залишається з*ясувати ,що ж таке корисні копалини?
Корисні копалини - усі мінерали і гірські породи, які використовуються людиною.
V.Підсумок уроку
Прийом «Відгадай загадку»
(Учні відгадують загадку і за допомогою умовних знаків показують відгадку)
Мене знали в віки давні, Знають мене й нині Бо служу я людям справно Й називаюсь…( глина)
|
Не твердий, та корисний Мене знає всяк В морі я родився Звуть мене …( вапняк)
|
А без мене піч не гріє ТЕС мовчить, директор мліє В шахтарів нема зарплати Й електрики ніде взяти… (вугілля)
|
Як мене у землю кинеш , Від голоду не загинеш, Бо від мене — так і знай Значно вищий урожай…( торф)
|
Колір білий маю Всіх у школі знаю Пишу все гарно й чітко, Боюся лиш ганчірки…( крейда)
|
Біла смерть, — кажуть про мене одні, Білим золотом звуть мене інші Та казка скаже, як за мене царі Віддавали багатства свої…( сіль)
|
Розгадування ребусів: нафта, торф, вугілля, вапняк, алмаз, вода
Прийом «Ґудзик Блума»
Що таке корисні копалини?
Розкажи на які типи поділяються корисні копалини?
Поясни ,яка різниця між мінералом та гірською породою?
Познайом із гірськими породами за походженням.
Де використовують паливні корисні копалини?
На які типи поділяються нерудні корисні копалини?
VI.Домашнє завдання
Опрацювати §
Позначити на контурній карті основні корисні копалини України