Цей міні-підручник створений на допомогу у вивченні теми «Раціональні числа та дії над ними». Тренувальні вправи розподілені за рівнем складності. Основні положення тем стисло викладені у схемах, таблицях, пам'ятках. Пізнавальний матеріал збірки містить короткі відомості з теми з історії математики.
Дорогі шестикласники!
Цей міні-підручник допоможе вам у вивченні теми «Раціональні числа та дії над ними». Опрацювавши його, ви навчитеся додавати, віднімати, множити та ділити раціональні числа. Також дізнаєтеся, що таке коефіцієнт, як розкрити дужки у виразі та як звести подібні доданки.
Основні положення тем стисло викладені у схемах, таблицях, пам’ятках. До них відразу наведені приклади. На допомогу у роботі за цим підручником є система умовних позначок:
|
зосередься, поміркуй та запам’ятай |
|
навчись правильно записувати розв’язання |
|
дізнайся більше про історію математики |
|
потренуйся у виконанні вправ
|
|
перевір свої знання
|
Тренувальні вправи розподілені за рівнем складності:
- завдання початкового рівня складності;
- завдання середнього та достатнього рівня складності;
- завдання високого рівня складності.
Для тих, хто хоче знати більше
Розв’язування багатьох задач, особливо тих, які розв’язуються за допомогою рівнянь, призводило до віднімання від меншого числа більшого. Це вимагало введення нових чисел.
Вперше від’ємні числа з’явилися у Давньому Китаї приблизно 2100 років тому. Там вміли додавати та віднімати додатні та від’ємні числа.
В Індії у VII ст. були вже відомі правила множення та ділення від’ємних чисел. У Європі від’ємними числами почали користуватися в ХІІ-ХІІІ ст.. Але більшість учених ставилися до них, як до «хибних», а до додатних – як до «справжніх».
Завдяки французькому математику, фізику та філософу Рене Декарту (1596-1650 рр.) додатні та від’ємні числа отримали геометричне трактування. Він увів координатну пряму(1637р.).
Загальне визнання від’ємні числа як дійсно існуючі отримали лише у першій половині ХУІІ ст.. Тоді ж затвердилося й сучасне позначення для від’ємних чисел.
§ 1. Додавання раціональних чисел
§2. Властивості додавання
Зразок
1.Знайдіть суму чисел:
(-13)+(-15)+(+9)+(-17)
Застосуємо переставний та сполучний закони додавання:
((-13)+(-17)+(-15))+9=-45+9=-36
2. Обчисліть: -3
-3 - 3.
3. Знайдіть суму: -6,4+5,1; -5,8+7,2.
-6,4+5,1=-(6,4-5,1)=-1,3
-5,8+7,2=(7,2 – 5,8)=1,4
Запитання для самоперевірки
Щоб додати два від’ємних числа, потрібно
- їх - поставити
- додати - перед
- модулі - сумою
- мінус - знак
Тренувальні вправи
-20+(-15); -0,5+0,25;
-4,8+(-6,12); ;
- 0,3 - 0,7; -110+(-120).
-7+11; 0,6+(-0,4);
-119+16; 128+(-128,3);
0,001+(-0,01); (-4,5)+144,5.
27,8+(-43,08); -3,97+(-4,3);
-11,56+(-56,09); -8,9+6,7;
-8,9+(-6,7); 0,45+(-1,05).
;
; - 1 +
(1,8)+(-2,6)+0,37; 14+(-23)+19+(-11);
.
§3. Віднімання раціональних чисел
Для тих, хто хоче знати більше
Індійські математики уявляли собі додатні числа як «маєтність», а від’ємні числа як борги. Індійські математики Брахмагупта (УІІ ст.) і Бхаскара (ХІІ ст) так формулювали правила додавання та віднімання: «Сумою двох маєтностей є маєтність. Сума маєтності та боргу дорівнює їх різниці. Сума двох боргів є борг. Сума майна і такого самого боргу дорівнює нулю».
Зразок
-15-(-10).
Розв’язання: 12-(-4)= 12+4=16;
-15-(-10)=-15+10=-5
2. Температура повітря за день знизилася на 6 і до кінця дня стала дорівнювати -10. Якою була температура повітря вранці?
Розв’язання: температура повітря вранці - х, зниження на 6 позначимо -6. Тоді, х+(-6)=-10;
х=-10-(-6); х=-10+6; х=-4.
Завдання для самоперевірки
Поставте знак «+», якщо твердження вірне, або «-», якщо воно не вірне.
Тренувальні вправи
-887 – 113; 475 – (-109);
-5810 – (-6326); 6,28 – (-3,72);
-9,64 – (2,36); 4,07 – 6,38.
-184 - (-107) - (+216) - (-144)+(-208);
(-1,485) - (-3,087)+(-2,408)+(-1,005).
3,7 + (-8,3) – (-2,8)+(-4,3));
-0,76 – (-0,55+(-0,77)+0,92);
-7,5 – (-4,8) – (-3,3 – 1,7).
х – (-8) = 3; -11 – х =7;
-5,4 – х = 1,6; -0,84 – х = -0,34;
-8 – х = 13,1; х – (-3 - 9) = -17,2.
§ 4. Розкриття дужок
Зразок
Розв’язання: m+3-(m-n+4)= m+3-m+n-4= (m-m)+n+(3-4)=0+n+(-1)=n-1.
Розв’язання: (а+15,4)-(7,9-а)=а+15,4-7,9+а=(а+а)+(15,4-7,9)=2а+7,5
Подібні доданки.
Зведення подібних доданків
Зразок
4а-18а+7а=(4-18+7)а=7а
Спочатку необхідно розкрити дужки, а потім – звести подібні доданки.
а) -(х+9)-5(-2х+7ху)= - х – 9 -5*(-2х)-
-5*7ху= - х – 9+10х-35ху=9х-9-35ху
У виразі може бути кілька груп подібних доданків. При спрощенні таких виразів потрібно спочатку виділити групи подібних доданків, а потім у кожній групі звести подібні.
б) 6а-7b+12-5a-3b= (6a-5a)+(-7b-3b)+12= a- - 10b+12.
3. Винесіть за дужки спільний множник
Для цього слід застосувати розподільну властивість множення, записавши спочатку добуток кожного із доданків.
3ma-6mb-9mc= 3ma-2mb-33mc=3m(а- -2b-3с).
Тренувальні вправи
-m-(n-p)
а) 3у-3; б) -3у-3; в) 5у-6; г) 3у-3+6.
4. Спростіть вирази:
-1,8x; -9a-9b+a+12b;
-3(c-5)+6(c+3).
5. Знайдіть вираз, який дістанемо, розкривши дужки у виразі: 2k(3a-5b-2c)
a) 6ak -10bk – 4ck; б) 6ak + 10bk+4ck;
в) -6ak +10bk+4kc; г) -3ak-5bk-4kc.
6. Який вираз дістанемо, винісши за дужки спільний множник? 5px-10py+15pk
a) 5p(x+2y-3k); б) -5p(-x+2y-3k);
в) p(-5x+10y-15k).
§5. Множення раціональних чисел
Правила множення
Для того, щоб перемножити два числа з однаковими знаками, треба помножити модулі цих чисел і поставити перед отриманим добутком знак «+» |
(+17)
(-17)
|
Добутком двох від’ємних чисел є число додатне
|
-28 |
Для того, щоб перемножити два числа з різними знаками, треба помножити модулі цих чисел і поставити перед отриманим добутком знак «-»
|
(-1,5)
-(1,5
1,4 |
При зміні знаку будь-якого множника знак добутку змінюється
|
1,2
-1,2
1,2 |
§6. Властивості множення
Завдання для самоперевірки
«Продовжіть речення»
Знайдіть помилку у міркуваннях:
Доведемо, що 5=6. Для цього запишемо правильну рівність: 35+10-45=42+12-54. Винесемо за дужки спільні множники лівої і правої частини цієї рівності. Дістанемо: 5(7+2-9)=6(7+2-9). Розділимо обидві частини цієї рівності на спільний множник (той, що в дужках) і дістанемо: 5=6.
Тренувальні вправи
(-125) 84(-25);
(-72) (-64)
(-12+5)(3-(-7)); (-63 – (+28) – (-84))(-5);
(-11)(-19) – (-12) – (-7)).
(-117)(-877)(-914)0; 121(-242)(-363);
(-0,1)(-0,2)(-0,5); (-3,73)105,12(-1).
(-3)(-7)5+3(-5)7; (-15,3 – 24,3
(-)
х(-2,1)(-1)0,3; -1,8 (-2)(+0,5)b;
(+1)(-1)с(-1,7); ()(-)(-)(-24).
-21(-290)+190(-21); - ;
-11370+(-11)230;
§7. Ділення раціональних чисел
Частка двох чисел з однаковими знаками – число додатне |
125:5=25 (-125):(-5)=25 |
Частка двох чисел з різними знаками – число від’ємне |
125:(-5)=-25 (-125):5=-25 |
Для того, щоб знайти модуль частки, треба модуль діленого розділити на модуль дільника |
-7,5:1,5=- =-(7,5:1,5)=-5 |
При діленні нуля на будь-яке число, яке не дорівнює нулю, отримують нуль. На нуль ділити не можна! |
0:(-1,178)=0 0: |
При діленні числа на 1 отримуємо частку, яка дорівнює діленому. а:1=а |
-117,21:1 = -117,21 |
При діленні числа на (-1) отримуємо частку, протилежну діленому. а:(-1)= - а |
-117,21:(-1) = 117,21 |
Зразок
Розв’язання:
Застосуємо правило ділення чисел з однаковими знаками.
(=
Розв’язання: Зручно виконувати розв’язання таких прикладів за діями, враховуючи порядок дій. В першу чергу виконують дії в дужках, множення та ділення, а потім додавання та віднімання.
Відповідь: -5,56
Тренувальні вправи
-69:23; 39:(-13);
-72:(-12); -96:(-16);
-6,72:3,2; 13,44: (-5,6).
2. Знайдіть частку
5,88:(-2,8); -22,8:(-0,38);
-5,32:(-0,14); -14,4:1,2;
10,88: (-36); -5,7:19.
3.Обчисліть
-2: (-); -7
- ;
2
3 (-):(-
4.Виконайте дії
0,5:3 -
-1 -7
-3):0,2.
5.Вставте у порожні клітинки числа так, щоб дії було виконано правильно:
108 : = -18 : 0,25;
-8: (-0,2) = 0,5
-0,72
Запитання для самоперевірки
«Де помилка?»
Знайдіть помилку у твердженнях, сформулюйте правила вірно, обґрунтуйте свою думку.
Анкета - рецензія за результатами апробації
міні-підручника математики „Раціональні числа та дії над ними. 6 клас”
Висновок: («так» чи «ні»)
Пропонуємо використовувати міні-підручник всім учням 6-х класів при опрацювання теми «Раціональні числа та дії над ними» та як довідник при подальшому вивченні математики, бо тема «Раціональні числа та дії над ними» є однією з головних тем курсу 6-го класу.
Рецензію склали __________________________________
Зміст
§ 1. Додавання раціональних чисел 3
§ 2. Властивості додавання 4
§3. Віднімання раціональних чисел 7
§ 4. Розкриття дужок. Подібні доданки.
Зведення подібних доданків 11-12
§5. Множення раціональних чисел 15
§6. Властивості множення 16
§7. Ділення раціональних чисел 19