Тема уроку. |
Листопад |
Навчально-виховна мета: |
Сформувати в учнів уявлення про міні-проекти; виховувати культуру спілкування. |
Розвиваюча мета: |
Розвивати вміння порівнювати, аналізувати, працювати в групі, висловлювати власну думку; формувати вміння і навички застосовувати теоретичні знання на практиці. |
Тип уроку: |
Комбінований урок. |
Методи навчання: |
1. Інформаційно- рецептивний: а) словесний: бесіда, повідомлення учнів. б) наочний: ілюстрація. |
Література: |
Біологія: 6 кл.: Підруч: для загальноосвіт. навч. закл. / І. Ю. Костіков. – К.: Грамота, 2014. – 296с.: іл. |
Обладнання: |
Ілюстрації і текст в підручнику, мультимедійні презентації, плакати. |
Основні поняття і терміни: |
Листопад, опале листя, всмоктування, стан спокою. |
Структура уроку
I Організаційний етап………………………….1 хв
II Актуалізація опорних знань………………....5 хв
III Мотивація навчальної діяльності…………....2 хв
IV Вивчення нового матеріалу……………........25 хв
V Узагальнення та систематизація знань….......10 хв
VI Підведення підсумків уроку……………........2 хв
VII Повідомлення домашнього завдання….........1 хв
Хід уроку:
І Організаційна частина
Привітання вчителя і учнів. Перевірка готовності класної кімнати та учнів до уроку. Перевірка присутніх.
ІІ Актуалізація опорних знань
Питання для бесіди:
1.Що вивчає біологічна систематика?
2. Які рівні класифікації рослин ви знаєте?
3. Яке значення в житті людини мають представники дводольних?
4. Яке значення в житті людини мають представники однодольних?
Завдання на картках
Відділ Царство Порядок Клас Рід Вид Родина
2. Встановити відповідність між класом покритонасінних рослин та його представником:
В) Лілія лісова;
Г) Яблуня домашня;
Д) Кульбаба лікарська.
ІІІ Мотивація навчальної діяльності
Відгадайте загадку:
Моє листя хитромудре
І не схоже на кружальця,
Моє листя, мов долоні,
Розчепірило п`ять пальців. (Листок каштана)
Повідомити тему, мету та завдання уроку.
ІV Пояснення нового матеріалу
Розповідь вчителя з елементами бесіди
Чому опадає листя?
А тому, що скинувши листя, дерева легше переносять холод, оскільки коренева система різко зменшує всмоктування вологи з грунту. І тільки хвойні завдяки будові тканин голок та їх восковому захисту спроможні зменшити випаровування до необхідного рівня.
Ще одна причина скидання листя: в такий спосіб дерева позбуваються шкідливих продуктів обміну речовин. Та водночас листя може втрачати й корисні, живильні речовини: цукор, крохмаль, амінокислоти, олії.
Опале листя корисне для грунту: розкладаючись, воно збагачує його різними елементами, зокрема вапном, яке послаблює його кислотність. До того ж, воно затримує вологу, а взимку надійно слугує за теплу ковдру не тільки для кореневої системи рослин, а й для багатьох тварин – мешканців лісу.
У різних дерев та кущів листя опадає одночасно. Уже в першій декаді жовтня оголюється груша садова, затим скидає листя липа, за нею в`яз, бородавчаста береза, клен і аж в останній п`ятиденці жовтня – черемха, осика, літній дуб, ясен, червона бузина.
Першими змінюють колір листя дерева, що ростуть на сухих карбонатних грунтах, а також ті, що сиротіють окремішньо на узліссі. В низинах, біля води, в місцях з близькими заляганням водоносних грунтів, у затінку осінні процеси відбуваються пізніше, повільніше. Осінь тепла, сонячна – листя розфарбовується рівномірніше, а в мокру погоду – швидше, але потім цей процес уповільнюється і прискорюється при потеплінні.
Перегляд міні-проектів створених групами учнів та аналіз отриманої інформації.
V Узагальнення і систематизація знань
«Коло ідей»
Спрогнозуйте можливі наслідки після уявного зникнення листопаду.
VІ Підбиття підсумків уроку
Що найбільше сподобалося на уроці?
Що б вам хотілося ще дізнатися?
VІІ Повідомлення домашнього завдання
Повторити § 44. Підготувати повідомлення або презентацію на тему: «Зелені водорості».