Міні-проєкт на тему: «Чим особлива калина?»
Метапроєкту:узагальнити знання дітей про властивості калини; закріпити вміння виділяти головне, робити висновки;формувати у дітей ділову готовність реалізувати ці знання в нестандартній ситуації; розвивати логічне мислення, творчі здібності, розуміння того, що здоров’я людини тісно пов’язане із станом навколишнього середовища;виховувати пізнавальний інтерес до вивчення природи, екологічну грамотність, здатність спілкуватися в процесі самостійної діяльності.
Обладнання: ІКТ, малюнки.
Тип уроку: комбінований.
І. Організація класу.
Привітання
Учитель.
Тільки сонечко зійде,
Зазирне в вікно світанок,
До вікна ми підійдем
І промовим: «Добрий ранок!»
Доброго дня вам, любі малята,
Хлопчики милі мої і дівчата.
Щирою посмішкою я вас вітаю,
Доброго настрою на весь день бажаю.
Хай на милих ваших личках
Привітні розцвітуть усмішки.
Вліво, вправо поверніться
І сусідам посміхніться.
За руки один одного візьмем –
І дружно привітаємось –
Добрий день!
ІІ. Актуалізація опорних знань.
Хвилинка синоптика
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності. Оголошення
теми і мети уроку.
Учитель. Відгадайте ребус та дізнайтеся про що ми будемо говорити на уроці.
Учитель. А чому ми будемо говорити про калину?
Ще здавна калину вважають символом українського народу. Недарма ж кажуть, що без верби і калини нема України.
Сьогодні у нас незвичний урок. Уроки бувають різні: веселі й сумні, цікаві та пізнавальні. Сьогоднішній урок буде пізнавальним. А ви, як завжди, будете мені помічниками.
IV. Вивчення матеріалу.
Учень 1. Калина – це пишний і невисокий кущ. Із приходом весни радує людське око ніжним яскраво-білим цвітом, немов сукня в нареченої. Згодом квіточки починають набухати й перетворюватися на зелені кетяги. Пройде зовсім трохи часу і ними будуть ласувати і люди й птахи.
Учень 2. Коли за вікном уже прохолодні дні, осінь давно стоїть на порозі, а вітер розстелив навколо різнокольорову ковдру, калина стає по-особливому гарною. В цей період вона палає багряними фарбами, а налиті сонцем ягоди стають червоного кольору. І хоч вони мають дещо терпкий присмак – поласувати калиною люблять усі. Взимку під білою ковдрою снігу ягідки морщаться.
Учень 3. Калина коло хати - здавна найкраща і найзначніша ознака оселі українця. Кущі милують зір білим цвітом навесні, а рубіновими кетягами восени. Рубінові ягоди калини, за народними уявленнями, здавна символізували мужність людей, які проливали кров за Батьківщину в боротьбі з ворогами.
Учень 4. Насіння з калини схоже на серце. Непроста ця рослина з маленькими серцями. У народі живуть легенди про сміливих дівчат, які заводили у непрохідні хащі загони завойовників Батия, прирікаючи їх на загибель. Саме з крові і їх дівочих сердець зросли калинові кущі…
Учень 5. "Калина і Килина"
Дівчина Килина збирала у лісі ягоди і раптом побачила, що вороги - татари йдуть до села. Побігла вона у село і попередила односельців. Сміливо кинулись до бою козаки, але в багато разів більше було ворогів - спалили село, а Килину - дівчину-красуню у полон взяли. За те, що оповістила село, відтяли їй голову, і виріс на тому місці чудо-кущ, що за ім'ям дівчини Калиною нарекли. Люблять і пам'ятають люди Килину, а калина стала своєрідною пам'яткою про рідну землю, оберегом українців.
Природнича довідка.
Учень 6. Калина - кущ або невелике дерево заввишки до 5 м. Росте у лісах і чагарниках, майже у кожному дворі України. На нашій планеті існує понад 200 видів калини.
Ця рослина з родини жилолистих має трилопатеві листки, гілки голі, суцвіття негусте, віночки білі. Плоди ягодоподібні, овальні, яскраво-червоні, з однією кісточкою. На смак ягоди і кора гіркі, терпкі. Кора має зеленувато-сірий колір.
Калина - це харчова, лікарська, медоносна рослина. З неї готують варення, кисіль, компоти, начинку для цукерок. Калина є також фарбувальна рослина.
Учень 7. Калина не тільки символ, а й ліки. Ягоди калини нормалізують роботу серця, мають сечогінну дії, їх уживають при лікуванні неврозів, гіпертонії, спазмах судин. Спиртовий екстракт калини та її відвар - добрі кровоносні засоби. Люди вживають як потогінний засіб. Ягоди з медом їдять при захворюванні печінки. Сік та відвар ягід з методом готують при кашлі і при лікуванні виразки шлунка та дванадцятипалої кишки, колітів, геморою.
Учитель. Калина - це оберіг України. З калиною пов'язано багато обрядів, звичаїв.
Калина - найулюбленіша рослина нашого народу. Образ її оспіваний в українському фольклорі. Фольклор у перекладі означає «народна мудрість». А які види фольклору ви знаєте?
(До фольклору відносяться казки, прислів'я, загадки, скоромовки, колискові, веснянки, колядки, щедрівки, гаївки).
Учень 8. (Читає вірш)
Калина
Біля лугу стояла калина,
На калині гніздечко було —
Соловейкова дружна родина
Його звила собі на добро.
І проходячи мимо калини,
Я завжди зупинявся на мить —
Прислухавсь, як погожої днини
Соловейкова пісня звучить.
Соловей і калина одвічні
Обереги моєї землі —
України то символи вічні,
Наче промені сонця ясні.
І допоки на нашій калині
Соловей буде пісню співать —
Будеш жити і ти, Україно,
І нікому тебе не здолать!
Навесні зацвіте білим цвітом,
А в жнива - червоним плодом.
У червоному намисті
Видивляється у воду
На свою хорошу вроду.
https://www.youtube.com/watch?v=X52hEDSCEro
Учень 9. Стала червона калина символом отчого краю, нашої рідної України. Її вишивали на рушниках, сорочках, скатертинах. Коли в давнину козак вирушав у дорогу, мати напувала його калиновим чаєм і давала з собою хліб з калиною, а наречена прикріплювала до коня гілочку, щоб нагадувала козаку домівку, матір, кохану, його рідну мову. Вишита сорочка, рушник та калина - з цього починається ненька-Україна.
Учень 10. Коли починали будувати хату, калину садили біля вікна застільного. Казали, що це символ любові, мудрості. А восени, коли вставляли подвійні вікна, між шибками клали пучечки червоних грон. У найлютіші морози вони живили оселю теплом і красою. Зробіть і ви маленьке добре діло, посадіть кущик калини.
V. Узагальнення й систематизація знань.
Послухайте та перегляньте відео української народної пісні: «Ой у лузі червона калина».
https://www.youtube.com/watch?v=mfOHL3hU_d0
Кросворд. (Робота в парах).
ІІІ. Заключна частина.
1.Сенкан.
2.Мікрофон.
3.Рефлексія. Самооцінюванняз цеглинками LEGO.
Під час уроку все було зрозуміло- зелений
Залишилися питання- жовтий
Нічого не зрозумів- червоний