Міні-проект "Як бджоли готуються до зими"

Про матеріал

Cистемне запровадження проектної технології в школі (починаючи з початкової ланки) призводить до того, що учні поступово опановують її не тільки як навчальну технологію, вміння самостійно вчитися, критично мислити, але також як метод організації та планування своєї подальшої життєдіяльності. Врешті це сприяє підготовці молоді, яка ґрунтує свою діяльність на основі демократичних цінностей, схильна до навчання впродовж життя, здатна бути конкурентноздатною на європейському і світовому освітніх просторах.

Перегляд файлу

Тема. Міні – проект «Як готуються до зими бджоли?»

Мета Навчати молодших школярів знаходити потрібну інформацію із заданої теми,правильно будувати власні висловлювання,спостерігати, аналізувати, узагальнювати підібраний матеріал. Закріпити знання про комах, зокрема бджіл, нагадати дітям про їх користь. Розвивати уяву, мислення, усне мовлення, діалогічне мовлення. Виховувати бережне ставлення до природи, в тому числі і бджіл.

Хід уроку

І. Організаційний момент

(Звучить пісня «Бджілка-чарівниця»)

Нумо,діти, підведіться!

Всі приємно посміхніться.

Продзвенів уже дзвінок,

Починаємо урок!

Самоналаштування

  • Покладіть руки на парту, закрийте очі та промовляйте:
  • Я зможу сьогодні добре працювати на уроці
  • Я – особистість творча
  • Я бажаю всім однокласникам успіхів на сьогоднішньому уроці.

ІІ Школа маленького фенолога

Мої любі діти. Скажіть, будь-ласка, а що називається фенологією?А як називають людину, яка досліджує ці явища? (фенолог)Я запрошую вас у школу маленьких фенологів. До нас на урок завітав кореспондент місцевого телебачення 2+Г ….. , який хоче взяти інтерв’ю у юних фенологів

У мене до вас кілька питань

  • Яка пора року надворі?
  • Який місяць?
  • Як ще називають його в народі?
  • Який стан  неба?
  • Чи вітряна сьогодні погода?
  • Чи були опади?
  • А протягом тижня?
  • Чим сьогоднішня погода відрізняється від погоди минулого тижня?
  • Температура повітря?
  • Що ви можете сказати про птахів?
  • А про звірів?

 

ІІ Мотивація навчальної діяльності

  • Ми полюбляємо гратися в ігри, тому гра морський бій думаю зацікавить вас. Відгадайте слово, яке зашифроване.

Гра «Морський бій» Шифр А-3, З-10, Е-6, Б-7, З-9, Є-2

http://atamanuk.at.ua/32.jpg

  • Ви виграли, тому що правильно відгадали слово. Ой,ой,ой, чи чуєте, діти, ви дивні звуки?

(Виходить бджілка під легеньку музику і дзижчання)

Сюжетно-рольова гра. Інсценізація казки про бджілку.

Автор. Одного ранку з’явилася на світ маленька бджілка. Розкрила вона свої оченята і здивовано поглянула навколо. Тисячі бджілок працюють у вулику, кожен знає свою справу - і все злагоджено, чітко. Побачила маленьку бджілку стара бджола і говорить.

Стара бджола. Політай біля вулика, подивись на білий світ, а потім я навчу тебе збирати солоденький нектар.

Бджілка.  Як гарно  навколо!   Що робити далі?Я не розумію, до кого і куди мені летіти?

Бджілка. Метелику, навчи мене нектар збирати?

Метелик.  Вибач, маленька, але я не вмію нектар збирати. Я тільки літаю з квітки на квітку та запиляю їх.

(засмутилася)

Бджілка. Сонечко, сонечко, навчи мене  нектар збирати.

Сонечко. Ні, я цього не вмію робити. Я можу навчити тебе знищувати попелиць.

Бджілка. Пані мурашко! Навчіть мене нектар збирати.

Мурашка. Ти ж бачиш я працюю. Та й не вмію я  твій нектар збирати. Це справа бджіл. Лети на лужок.

Квітка. Бджілонько, лети сюди, скуштуй мій сочок.

Бджілка. Так це ж і є нектар!

Стара бджола. Вже зима не за горами. Бджілонько, лети-лети до діток, вони розкажуть тобі як тобі треба до неї готуватися!

ІІІ. Оголошення теми і мети уроку.

Сьогодні головною героїнею нашого уроку буде бджілка. Ми проводимо урок – презентацію проекту «Як бджоли готуються до зими?»  Готуючись до цього уроку ви багато про неї дізналися, то ж нам слід усе узагальнити, проаналізувати. Допоможе нам в цьому вчена рада нашого класу.

- Давайте пригадаємо, що ми хотіли дізнатися, коли починали працювати над проектом?

-Про життя бджіл.

- Про продукцію зібрану бджолами.

- Які художні твори написані про цих комах?

- Що говорить народна мудрість про бджілок?

- Про значення бджоли в науці, культурі.

- Як бджоли прикрасили українську мову.

-А скільки звуків у слові бджола?(5)

- А чому вона має таку назву?(в-ді)

ІVОсновна частина

Слово бджола дуже давнє. Цю комаху так і назвали за характером дзижчання під час польоту.

-А куди летять бджілки?(у поля, у сади, гаї, там де багато квітів)

1. Асоціативна квітка

Отже, і ми складемо квітку зі слів, які на вашу думку мають відношення до бджілки. В середині квітки і буде слово бджола.

 

(Діти асоціюють)

  • Бджілко-Медоцвітко, розкажи  трішки про свою родину

Бджілка.  Я Бджілка-Медоцвітка. Моя родина – родина комах. Нас зустріти можна скрізь: у полі, в лісі, у садку.Колись у давнину. Спеціально бджіл ніхто не розводив. Вони були зовсім дикі і водилися в дрімучих лісових нетрях. Дупла дерев, нори, розколини в скелях були їм за домівку.

  • Доведіть, що бджілка – комаха

(в-ді дітей)

(Комаха, означає «тварина, що має надсічки» вони піділяють тіло на частинки. На голові вусики. Комахи мають три пари ніг.)

 

  1. Звіт пасічників ( в масках)
  • Скажіть, хто завжди дбає про бджіл? (пасічники)

Діти, бджілка  - Медоцвітка прилетіла до нас не одна. А цілим вуликом слів. Давайте їх прочитаємо. Чи всі слова ви знаєте? (Ні)

Тому бджілка була завбачливою і разом з собою на урок привела пасічників, які дуже хочуть познайомити нас, а з чим ви самі зараз дізнаєтесь.

Пасічники Ми два друзяки-пасічники. Ви здивуєтесь. Чому нас не кусають бджоли? Та тому що ми в захисних масках.

СЛАЙД1 (бере банку з медом)

Мед — густа солодка маса, яку бджоли виробляютьз нектару квітів.

Мед здавна називають королем усіх ліків.

У всі часи бджолиний мед, особливо липовий, вважався засобом для лікування застуди в домашніх умовах, завдяки своїм властивостям: відхаркувальним,снодійним. У його складі виявлені практично всі відомі вітаміни.

Також мед відмінно допомагає при опіках. При щоденному вживанні в їжу сприяє підвищенню гемоглобіну в крові, покращує травлення і обмін речовин.
Популярним зараз є медовий масаж.

 

СЛАЙД 2

Прополіс  - бджолиний клей,  що виробляється медоносними бджолами.

Бджоли обмазують прополісом стінки вулика і закладають щілини. Прополіс гіркий на смак, жовтий або бурий на  колір. При зберіганні густіє і твердне в крихку масу темно-коричневого кольору. В народній медицині прополіс застосовується для лікування мозолів, ран. Прополіс призупиняє ріст вірусів,  а саме грипу.

 

СЛАЙД3

Бджолиний віск - це продукт, який виробляється восковими залозами бджіл.Виділяють віск тільки молоді бджоли. Віск виготовляють бджоли з натуральної рослинної сировини - нектару. Бджолиний віск є основою для косметичних засобів. Його застосовують для виготовлення мазей, кремів і пластирів. Застосовують бджолиний віск для лікування бронхо-легеневих захворювань.

СТІЛЬНИК  - лист, утворений чашечками з воску, який бджоли  роблять для зберігання меду.  Жувати мед у стільниках - не просто смачно, а й корисно, оскільки віск має гарні лікувальні властивості.

СЛАЙД4

Маточне  молочко — продукт виділення залоз молодих робочих бджіл.

Під впливом молочка ослабляється нервове перенапруження і фізична втома, покращується апетит, пам'ять, сон і працездатність.

 

Хвилинка відпочинку. Танцювальні рухи  під пісню Аліни Гросу «Бджілка»

 

 

 

 

СЛАЙД5

  1. Засідання вченої ради

Шановне панство-бджолярство!.Відпочили,тоді дозвольте засідання Вченої ради розпочати. Прошу всіх сідати, треба засідання розпочинати! Над проектом працювали: науковці, фенологи, літератори, народні майстри. (кожна група піднімається і вітається кивком голови)

 

ЗВІТУЮТЬ НАУКОВЦІ. (музика) СЛАЙД6,7.8,9,10,11)

Ми вивчали спосіб життя бджіл та досліджували, як бджоли готуються до зими. Ми знайшли цікаву інформацію.

 

Кожен вулик – будиночок бджіл – може вміщувати в собі біля 40 000 комашок!!! Така велика родина бджіл є окремою країною зі своєю королевою та своїм  устроєм.
Кожна бджола виконує свою функцію.

 

Одні працюють (приносять до вулику пилок та нектар), другі виховують діточок (годують їх нектаром), треті будують стільники (з  суміші нектару та пилка), в яких потім народжуватимуться і житимуть  нові бджілки, четверті, народжують дітей – нових працьовитих  мешканців своєї країни.

Бджоли мають 5 очей. Три з яких у верхній частині голови і два попереду.

Як спілкуються бджоли?

Мовою танцю. Бджола бігає  колами  або вісімками й у різному темпі. Хитаючи черевцем, бджола повідомляє іншим,де вона знайшла корм і чи багато його там.

Як бджоли готуються до зими ?

Готуючись до зими, бджоли не впадають у  сплячку.   З настанням  холодів  вони перестають рухатися, збиваються у купу, зігріваючи одна одну. А в цей час продовжують живитися медом і цукровим сиропом,який їм спеціально постачають бджолярі. А  скупчуються вони на листках, які утворені чашечками з воску і називаються  стільниками. Бджоли затикають прополісом усі щілини, зменшують льоток. (Слайди)

ЗВІТУЮТЬ ФЕНОЛОГИ (музика) СЛАЙД12

* Ранній виліт бджіл — ознака настання ранньої і теплої весни.

*   Вранці бджоли не вилітають з вуликів, а сидять у них і гудуть — протягом найближчих 6—8 годин слід чекати дощу.

*   Коли бджоли вранці або вдень масово повертаються у вулик і майже не вилітають з нього — швидко настане вітряна з дощем погода.

*   Якщо бджоли при хмарному небі зранку вилітають з вуликів — буде поліпшення погоди.

*   Раннє припинення  польоту  бджіл увечері — ознака  збереження гарної погоди на завтра; пізній політ провіщає негоду.

*   Якщо бджоли восени щільно закривають прополісом і воском льо­ток,  залишаючи  невеликі  отвори,— зима  буде  холодною  і  суворою. Перед теплою зимою льоток залишається відкритим.

*Якщо бджоли вилітають вранці-рано – на ясну погоду.

*Бджоли скупчилися на стінках вулика – на велику спеку.

 

*Якщо влітку мало дощів, буде багато меду.

 

ЗВІТУЮТЬ ЛІТЕРАТОРИ  СЛАЙД 13

Марія Познанська

На стрункій, високій ніжці,
Біля річки, на лужку,
У косинці-білосніжці
Стрів я квітоньку таку.
Ясним оком жовтуватим
Усміхалася мені...
Я хотів її зірвати,
А бджола сказала: — Ні! 

 

До вашої уваги гумореска

Захотілось Гнату меду
Й він його знайшов:
В ніч з вівторка на середу
Красти мед пішов.
Але бджоли, як вражини,
Б'ються за свое.
І тепер його дружина
Не упізнае:
Що іззаду, що спереду,
Круглий як яйце.
Кажуть, то йому від меду
Користь на лице.

 

А я вивчила скоромовку

Женя з бджільми не дружив

Завжди Женя бджіл дражнив.

Женю бджоли не жаліли –

Та дражнила нажалили!

-Знай!

 

 А ми підібрали прислів’я про бджіл

Вчи не мед їсти, а бджіл шанувати

Де мед, там і бджоли

Мала бджілка, та й та працює

Без матки і бджілки – пропащі дітки

У нас, у бджіл, такий девіз: не працюєш – в мед не лізь

Люди радіють, а бджола цвіту

Відгадайте загадку

Зимою спить

Літом бринить

Понад садами літає

Солодку росу збирає

ЗВІТУЮТЬ НАРОДНІ МАЙСТРИ   (музика) СЛАЙ14

Золотий бджолиний рій

Носить мед у вулик свій.

Працювать бджілки охочі –

З ранку трудяться до ночі

 

Отак і наша група протягом проекту всі були художниками і скульпторами. Ми малювали і ліпили бджолу. Перед вами наші роботи.

 

  • Діти, я теж працюючи разом з вами протягом проекту дізналася багато цікавого, зокрема, що бджоли у темряві можуть відчувати, де сонце.
  • Щоб принести один кілограм меду, бджолі треба облетіти 10 млн квіток
  • У штаті Гойяс (Бразилія) єбджоли, які виробляють кислий мед. Ці бджоли не мають жал.
  • Щосекунди бджола робить 200 замахів крилами.

 

Мої школярики, а чи ви дізналися щось цікаве про життя невтомних трудівниць?

СЛАЙД15

На фоні музики

Уч. Дідусь розповідав мені цікаву історію про бджіл. Одного разу був сильний буревій, і так сталося, що дідуся вдома не було. Коли він повернувся додому і зайшов на подвіря, то його відразу оточили бджоли. Довго навколо нього кружляли і так жалібно дзижчали, наче плакали. Дідусь зайшов на пасіку і зрозумів усе: там перекинуло вулик і той бджолиний плач благав про допомогу.

 

Уч. А мені дідусь розповідав, що йому довелось відчути справжню бджолину тишу. Це сталося, коли труїли посіви пшениці, в якій знаходилося дуже багато бджіл. Спочатку він помітив багато бджіл, що прилітали до льотка і падали перед ним, корчачись, напевно, від нестерпного болю і намагаючись лапками відчистити оту свою солодку, отруєну ношу. А вранці стояла на пасіці тиша. Я думаю, що люди повинні прислухатися до природи, бо знищуючи її, ми знищимо самих себе.

 

V Практична робота

Два опасисті ведмеді 
продавали бочки з медом 
всім звірятам лісовим –
погукали до сови: 

«Мед скуштуй-но, люба сово, 
він без цукру, чесне слово, 
на ніч ложкою черпни – 
гарантуєм гарні сни» 

  • А який ми  уявно можемо спробувати мед ви дізнаєтесь , склавши пазли, на яких і отримаєте назву меду.

(складають)

VІ Заключна частина

Вч Бджоли – найкращі охоронці своїх осель. Коли вже закінчився літній збір меду і бджоли готуються до зими не намагайтеся прийти до бджіл в незнайому пасіку. І вже тепер сердиту, насторожену, роздратовану бджолину музику, я б не радила слухати нікому!. Бджолина охорона не пропустить нікого

    Всі продукти життєдіяльності бджолиної сімї мають харчову і лікувальну цінність. Навіть страшна бджолина отрута  є ефективними ліками. Навіть після своєї смерті бджола приносить користь: із бджолиного підмора (загиблих бджіл) роблять ліки.

Кубування

На урок в гості до нас

Завітав сьогодні в клас

Ось цей кубик не простий

Кубик, діти, чарівний. Він доріжку прокладає,

Чого ви навчились перевіряє

  • Як називають будинок бджоли?  
  • - Чим харчуються бджоли?
  • Де використовують мед?
  • Що таке прополіс?
  • Чи впадають бджоли у сплячку?
  • Яка користь від меду

 

 

VІІ Підсумок уроку

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  • БДЖОЛИ РАДІ ЦВІТУ, А ЛЮДИ - ЛІТУ.

 

  • БДЖОЛА МАЛА, А Й ТА ПРАЦЮЄ.
     
  • КАЛИНА ХВАЛИЛАСЬ, ЩО З МЕДОМ СОЛОДКА. 

 

  • НА ЯЗИЦІ МЕДОК, А НА ДУМЦІ ЛЬОДОК. 

 

  • ДАЙ БОЖЕ, ХОЧ БДЖОЛА ПОМОЖЕ. 
     
  • ВЕСНЯНА БДЖОЛА - НАЙЩАСЛИВІША. 
     
  • ВЧИСЬ НЕ МЕД ЇСТИ, А БДЖІЛ ШАНУВАТИ.

 

  • ДОПАВСЯ, ЯК БДЖОЛА ДО МЕДУ.

 

  1. Звітують художники (Слайд 21)

Протягом проекту ми всі були художниками і скульпторами. Ми малювали і ліпили бджолу. Перед вами наші роботи.

 

Вчитель. Бджола є не тільки єдиною комахою, але і єдиною живою істотою, мабуть, що корисною  абсолютно. Вона одна з деяких, живучих не за рахунок когось або чогось, а винятково за рахунок нектару й пилка, які рослини віддають їй замість запилення.

Всі продукти життєдіяльності бджолиної сім'ї, без винятку, мають харчову й лікувальну цінність. Навіть страшна бджолина отрута є ефективними ліками. Навіть після своєї смерті бджола приносить людям користь: із бджолиного подмора (загиблих бджіл) роблять ліки.

Бджола – надзвичайно багатогранний символ. Вона уособлює мудрість, родючість, працьовитість, порядність і чистоту.

Погляньте, як бджолу використовували у символіці (Слайд 22)

6.Кубування

На урок в гості  до нас

Завітав сьогодні в клас

Ось цей кубик непростий.

Кубик, діти, чарівний.

Він доріжку прокладає,

Чого ви навчились перевіряє.

Діти кидають кубик і дають відповіді на запитання, написані на гранях кубика:

  • Як називають будинок бджоли?
  • Чим харчуються бджоли?
  • Де використовують мед?
  • Що таке прополіс?
  • Чи впадають бджоли у сплячку?
  • Яка користь від меду?

7.Оцінювання проектної діяльності за визначеними критеріями.

Аналіз успіхів і невдач. Висновки.

 

 

 

 

 

docx
Додано
3 березня 2018
Переглядів
4483
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку