Міні-тренінг "Від творчого вчителя до творчого учня"

Про матеріал
Визначення рис творчої особистості та умов, що заважають виявленню творчості, розвиток креативних і комунікативних здібностей учасників заняття, сприяння розвитку творчої уяви, сміливості, гнучкості мислення.
Перегляд файлу

 

 

 

 

C:\Users\Andriy\Desktop\-5-638.jpg

 

Підготоувала

вчитель початкових класів

Корсунського НВК «ЗОШ І-ІІст.- ДНЗ»

ЛЮБЧЕНКО ОКСАНА АНДРІЇВНА

 

 

 

 

Міні-тренінг

«Від творчого вчителя до творчого учня»

 

 Мета: Визначення рис творчої особистості та умов, що заважають виявленню творчості, розвиток креативних і комунікативних здібностей учасників заняття, сприяння розвитку творчої уяви, сміливості, гнучкості мислення.

 В. Я Вас вітаю, дорогі колеги, на міні-тренінгу, тема якого «Від творчого вчителя до творчого учня». І почнемо ми його із нестандартного вітання. Для цього відмалюємо на аркуші паперу свою долоньку та виріжемо. Назвемо її «рукою співпраці». А тепер, використовуючи паперову долоньку, привітайтесь один з одним.

 Для початку нам потрібно прийняти правила роботи на занятті. (Правила закріпити на стенді)

  1. Діяти за принципом «тут і тепер»;
  2. Дотримуватися принципу добровільної активності;
  3. Позитивно ставитись до себе та до інших;
  4. Бути відкритим і відвертим під час спілкування;
  5. Говорити лише від свого імені;
  6. Дотримуватися принципу толерантності в роботі;
  7. Діяти за правилом: Я+ТИ=Ми;
  8. Цінувати свій час і кожного;
  9. Дотримуватися принципу конфіденційності.

 

1. Вправа-самопрезентація. «Формула мого характеру»

 Мета: допомогти ближче познайомитися всім учасникам між собою; створити умови для ефективної співпраці.

 Ведучий. Я пропоную кожному з Вас представити свою формулу характеру. На підготовку Вам дається 1 хв.

 В. Професія вихователя належить до творчих видів діяльності, оскільки професійна діяльність будь-якого педагога спрямовується на виховання унікальної, неповторної особистості. Вихователь завжди повинен пам’ятати, що не буває двох однакових дітей, що кожна дитина – це особистість, до якої потрібно найти свій творчий унікальний підхід. Недаремно Ш.О. Амонашвілі підкреслює: «Діти страждають від нестачі вчительської творчості».

 Творчість, яка допоможе дитині у майбутньому у досягненні мети, у неординарному вирішенні проблем у кольоровому забарвленні його життя, формується під впливом взірця дорослого, тому це зумовлює важливість розвитку творчих здібностей у особистості вихователя.

 2. Вправа «Мої очікування»

 Мета: визначити сподівання та очікування всіх учасників заняття.

 Ведучий. Вправа, яка пропонується Вашій увазі, називається «Мої очікування». Зараз я Вам пропоную на пальцях «руки співпраці» написати Ваші очікування від сьогоднішнього тренінгу.

 3. Вправа – асоціація «Творчість – це…»

 Ведучий. З чим у Вас асоціюється творчість. Назвіть перше, що спадає Вам на думку, коли Ви чуєте слово творчість.

 4. Інформаційне повідомлення

 В. Проблему творчості розглядали багато психологів-науковців і педагогів. Вони давали різні визначення цьому поняттю, називали ознаки, за якими можна визначити творчі здібності. Кожен науковець прагнув розширити трактування понять «творчість» і «творча особистість». Проте немає тільки одного правильного визначення поняття «творчість».

 У вузькому сенсі творчість – людська діяльність, яка породжує щось якісно нове, те, що має суспільно-історичну цінність. Не кожну людину можна назвати творчою особистістю, потрібно враховувати цінність і значущість нового результату, хоча масштаб його може бути різним.

 У широкому сенсі творчість – це практична або теоретична діяльність людини, під час якої з’являються нові результати: знання, рішення, способи діяльності, матеріальні цінності. Тобто творчі здібності так чи інакше притаманні кожній нормальній людині.

 Необхідними компонентами творчості є  фантазія, уява, психічний зміст якої міститься у створенні образу кінцевого продукту (результату творчості).

 Важлива умова творчості – сприйняття нових ідей, здатність знаходити й порушувати проблеми, незалежність поведінки та суджені водночас уміння поступатись і відмовлятися від своїх попередніх думок, критичність, сміливість, терпимість.

 Істотною суб’єктивною творчості зазвичай уважають завзятість, наполегливість, уміння забезпечити регулярність і ритмічність розумової праці.

 Результативність творчої думки залежить не лише від свідомості, а й від неусвідомлених ідей, імпульсивних здогадок, які виконують функції поштовху щодо ціннісних асоціацій. Ці й інші чинники творчості породжують розмаїтість теоретичних уявлень про творчий процес.

 Сучасний американський учений Д. Клозен вирізняє чотири основні детермінанти на шляху до творчої діяльності людини:

  • її особисті ресурси, тобто розум, темперамент, сила тощо;
  • «джерела підтримки та керівництва» (різні норми, інструкції, рекомендації), які надають їй можливості орієнтуватись у світі;
  • можливості (чи перешкоди) для виконання особистих цілей залежно від соціальної приналежності, раси, віку, статі, а також ситуації у світі (війни, депресії, значні соціальні зміни та ін.);
  • власні зусилля особистості, її діяльність. Природна творча активність людини виявляється в діяльності, зовнішня соціальна форма якої – праця, що охоплює й психічну, і фізіологічну сфери життя.

Сучасна наука визнає, що будь-яка людина, тією чи іншою мірою, має здібності до творчої діяльності. Однак здібності можуть розвиватися або ні. Що повинна робити молода людина, щоб розвити в собі творчі здібності? Звичайно ж опановувати культуру, мову, знання, способи діяльності. Досвід попередніх поколінь, відбитий у культурі, містить у собі і досвід творчої діяльності. Але засвоїти його можна лише через власне прилучення до такої діяльності. Треба вчитися задавати запитання; вирішувати нестандартні, важкі завдання; обмірковувати різні варіанти рішення; зіставляти незбіжні точки зору; спілкуватися з мистецтвом; розвивати уяву, фантазію; не вірити будь-якому твердженню, а, сумніваючись, перевіряти його істинність; застосовувати в вирішенні проблеми різні засоби; шукати їхню найкращу комбінацію і пам’ятати слова великого композитора П.І. Чайковського: «Натхнення – це така гостя, яка не любить відвідувати ледачих».

 

5. «Моє бачення творчого вчителя»

Мета:визначити якості, що характеризують креативного вихователя сучасного шкільного закладу.

В.Вправа називається «Моє бачення творчого вихователя». Ви повинні протягом 5 хвилин до кожної літери слова «творчість» дібрати якості, які, на вашу думку, характеризують творчого вихователя.

Для ефективної роботи пропоную поділитися на групи за допомогою картинок із ялиночками.

Усі однакові картинки об’єднуються  в одну групу. Так у нас утворилися три чудові групи.

(Після виконання творчого завдання один представник групи зачитує версію розшифровки слова «творчість».)

Т – толерантний, терплячий, трудолюбивий…

В – винахідливий, відкритий, впевнений, вольовий, відвертий…

О – оригінальний, оптимістичний, організований, органічний…

Р – рішучий, розкутий, реактивний, романтичний, різний…

Ч – чутливий, чесний, чуйний, чарівний…

І – ініціативний, ірраціональний, інтелектуальний, інтелігентний…

С – самостійний, свідомий, самодостатній, сумлінний, сміливий…

Т – товариський, турботливий, тактовний…

В.Вправа називається «Моє бачення». Протягом 5 хвилин подумайте и намалюйте те, із чим ви асоціюєте творчу особистість. Це може бути об’єкт живої чи неживої природи, навіть природне явище. Ви не обмежені ніякими правилами.

Єдине, що варто зауважити: вам необхідно буде пояснити свій малюнок і визначити асоціаціями риси творчої особистості. (Робота учасників.)

Риси творчої особистості:

 

  • творчій особистості не властивий конформізм. Саме незалежність суджень дає змогу знаходити шляхи, якими через страх виглядати смішно не насмілюються йти інші люди;
  • хоча творча людина і відверта, користується популярністю, але їй нелегко увійти в життя соціальної групи;
  • творча особистість лише тоді сприймає загальноприйняті цінності, коли вони збігаються з її власними;
  • вона не догматик, її уявлення про життя та суспільство, про сенс вчинків можуть бути неоднозначними;
  • допитлива, постійно прагне об’єднати дані з різних галузей;
  • полюбляє бавитися, в неї з’являється безліч чудернацьких ідей, має дитячу здатність дивуватися й захоплюватися;
  • полюбляю мріяти, може дивувати інших через те, що впроваджує в життя «безглузді» ідеї, інтегруючи ірраціональні аспекти своєї поведінки.

 

Вправа «Креативне коло»

Мета: Розвиток оригінальності, гнучкості та швидкості мислення.

 

Ведучий. Ви напевно вже засиділися, пропоную Вам встати в кружок. Я буду Вам кидати м’яч і називати предмет, Ви повинні назвати три незвичних використання цього предмета. Ручка (робити дірки замість дирокола, чухати потилицю, ручка як указка), губка, склянка, вата, плавальний матрац, пачка з-під сірників, газета, спортивна куртка, ножиці, пензлик, панамка, пластикова пляшка.

 

Рефлексія:

Легко Вам було?

Які відчуття?

Чому було важко?

Що заважало?

Чого боялися?

Що нам заважає і що нам допомагає бути творчими?

Давайте виявимо з Вами формулу, при якій людина може творити.

Одній команді завдання: «Написати, що сприяє розвитку творчої особистості», іншій «Написати що заважає розвитку творчій особистості».

Ви все правильно сказали. Психологи виокремлюють наступні показники, які сприяють розвитку творчості.

  • Наявність емоційної, доброзичливої атмосфери у процесі виконання будь-яких творчих завдань.
  • Наявність усвідомленого спонукання до творчості (бажання творити).
  • Створення творчої атмосфери, здорового морально-психологічного клімату в колективі.
  • Утвердження в колективі демократичного стилю спілкування, свободи критики, творчих дискусій.
  • Забезпечення вільного часу з метою створення умов для самореалізації особистості вчителя  на дозвіллі, підвищення його загальної культури.
  • Своєчасна позитивна оцінка діяльності вчителя для розвитку в нього почуття задоволення.

Особистісні якості:

  • здатність до нестандартного рішення;
  • пошуково-проблемний стиль мислення;
  • уміння створювати проблемні, нестандартні навчальні і виховні ситуації;
  • оригінальність у всіх сферах своєї діяльності;
  • творча фантазія, розвинена уява;
  • специфічні особистісні якості (сміливість, готовність до ризику, винахідливість, цілеспрямованість, оптимізм, ентузіазм, настирливість, упевненість, кмітливість, інтуїтивне відчуття нового та оригінального та ін).

 

Умови, що заважають виявленню творчості:

 Людям, які займаються творчістю, доводиться переборювати багато труднощів. Це різні бар’єри, що в більшому чи в меншому степені негативно впливають на творчій процес.

 В.О. Моляко вважає, що до внутрішніх бар’єрів можна віднести:

  • незібраність, лінощі;
  • незацікавленість у роботі;
  • хвороби;
  • незадовільний психічний стан;
  • погані звички;
  • робота без режиму;
  • невміння організувати свій час;
  • негативні якості характеру та мислення.

Дослідники називають також зовнішні бар’єри:

  • незручне середовище (наприклад, приміщення);
  • сторонні перешкоди (шум, спека, холод і т. ін.);
  • поганий психологічний клімат у колективі;
  • неадекватна (занижена) оцінка діяльності;
  • стереотипи мислення;
  • страх помилитися, прагнення не оригінально розв’язати завдання, а отримати високу оцінку;
  • надто велике бажання може гальмувати творчій процес – щоб імпровізувати, потрібне натхнення;
  • однопланові знання не сприяють творчості, потрібні широкі інтереси в різних життєвих сферах;
  • страх бути в центрі уваги, небажання здаватися «білою вороною», екстравагантною.

 

Техніка «Колаж»

 

Мета: розвивати оригінальність і гнучкість мислення, стимулювати творчу уяву та фантазію, згуртувати колектив.

 

Психолог. Кажуть, що справжня жінка з нічого може зробити три речі: салат, капелюшок і конфлікт. Ми з вами – справжні жінки. І я переконана, що крім цих трьох речей можемо ще дещо створити.

 

Зараз вашій увазі пропонується техніка «Колаж», яка виконуватиметься в групах. (Колаж – це один із варіантів арт терапевтичних методів, що полягає в наклеюванні на основу відмінних від неї матеріалів, відмінних за кольором і формою. Все наклеюється на ватман.)

 

За допомогою вирізок із журналів, газет, листівок вам потрібно створити образ на тему: «Щоб стати творчою особистістю…».

 

Колаж може бути доповнений власними надписами, малюнками.

 

Обговорення.

Вправа «Чарівний глечик»

 

Інструкція. Колеги! Пропоную Вам дістати по одному папірцю з чарівного глечика (вази, мішечка), який підкаже, що на Вас чекає сьогодні або що Вам потрібно зробити найближчим часом. Бажано таких діставати їх по одному щоранку. Ці побажання чарівно впливають на настрій, підбадьорюють, надають упевненості.

  • Тобі сьогодні особливо пощастить!
  • Життя готує тобі приємний сюрприз!
  • Усе складається для тебе найкращим чином!
  • Сьогодні твій день, щасти тобі!
  • Сьогодні Фортуна з тобою разом!
  • Пам’ятай: ти народилася, щоб бути щасливою!
  • Сьогодні очікуй прибутку!
  • Люби себе такою, якою ти є, - неповторною!
  • Зроби собі подарунок, ти на нього заслуговуєш!
  • Вищі сили оберігають тебе!
  • У тебе є все, щоб насолоджуватися життям!
  • Усе, що потрібно тобі, легко приходить до тебе!
  • Усі твої бажання та мрії реалізуються, повір у це!
  • Сьогодні з тобою спокій і радість!
  • Сьогодні щасливий день!

 

В. А тепер повернемося до наших паперових долоньок. Напишіть, чи здійснювалися Ваші очікування і які Ваші враження від тренінгу. Дякую за співпрацю.

Притча «Мудрість батьків»

Приходить до батька молода дівчина і говорить:

  • Тату, я втомилася, у мене таке важке життя, так багато проблем, я весь час пливу проти течії, у мене немає більше сил… Що мені робити?

Замість відповіді батько поставив на вогонь три однакових каструлі з водою, в одну кинув моркву, в іншу поклав яйце, а в третю насипав зерна кави. Через деякий час він вийняв із води моркву та яйце і налив у чашку кави з третьої каструлі.

  • Що змінилося? – запитав він свою дочку.
  • Яйце і морква зварилися, а зерна кави розчинилися у воді, - відповіла вона.
  • Ні, доню моя, це лише поверхневий погляд на речі. Подивися: тверда морква, побувавши в окропі, стала м’якою і піддатливою. Крихке і рідке яйце стало твердим. Зовні вони не змінилися, а змінили свою структуру під впливом однакових несприятливих обставин – окропу. Так і люди: сильні зовні можуть розклеїтись і стати слабкими там, де крихкі й ніжні лише тверднуть і зміцнюються…
  • А кава? – запитала дочка.
  • О! Це найцікавіше! Зерна кави повністю розчинилися в новому ворожому середовищі і змінили його – перетворили окріп на прекрасний ароматний напій. Є особливі люди, які не змінюються в силу обставин – вони змінюють самі обставини і перетворюють їх на щось нове й прекрасне, отримуючи користь і знання в такій ситуації.

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Лагодзінська Валентина
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
15 лютого 2019
Переглядів
4543
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку