Матеріал побудований за модульно -розвивальною системою навчання. Тема поділена на певні етапи: спосатку діти опрацьовують теорію, потім закріплюють практикою, пишуть самостійну роботу, проводять роботу над помилками, пишуть навчальний диктант. Потім створюють проєктну роботу з теми (стаття у Вікіпедію тощо). Усі тексти взяті із творів сучасних українськиї дитячих письменників, щоб викликати в дітей любов та повагу до свого рідного.
Тема: Безсполучникове складне речення
Мета: поглибити знання про безсполучникове складне речення; ознайомити з основними ознаками, смисловими відношеннями між частинами безсполучникових складних речень; розвити вміння знаходити ці синтаксичні конструкції у висловлюваннях, правильно інтонувати їх, аналізувати будову безсполучникових складних речень, смислові відношення в них; вміти розставляти розділові знаки на основі мовленнєво-комунікативного дидактичного матеріалу виховувати почуття любові до рідної мови, українських письменників.
Моя рефлексія (початок уроку)
1.Прочитайте текст, розставте розділові знаки. Знайдіть складні речення, охарактеризуйте їх.
У тексті ховається одна офографічна помилка.
Дорж Бату «Тепер це наше Різдво»
Інга має красиве світле волосся. Воно таке густе що коли мама заплітає дочці коси то воно золотим водоспадом лльється по плечах.
А як заплітає то коси виходять ого-го! Візьміть свою руку трохи вище зап‘ястка - отакі завтовшки в неї коси!
Личко в Інги ледь видовжене й біле носик акуратний з невеличкою горбинкою. Кумедно але Інга свого носа не дуже любить: «Гачком, наче у відьми, - бурчить. І навіщо ото? Відьми ж бувають і вродливі, правда?»
Очі в Інги були сині-сині, кольору вечірнього чистого неба. Велику очі обрамлені пухнастими віями всі дівчатка заздрять їй через ті вії навіть один хлопець. Своїх красивих очей Інга ніколи не ховає. Вона однаково може дивиться і на яскраве сонце і на сліпучий сніг і на відблиски на воді і навіть на фари автівок на дорозі. І світло їй анітрохи не заважає. Як власне і темрява.
2.Привіт, ПРОБЛЕМО!
У цьому тексті мають бути 3 безсполучникові складні речення. Спробуйте знайти, виписати та з’ясувати, які розділові знаки поставили.
________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
3. Розгляньте перелік тем, які варто буде опанувати.
1.Безсполучникове складне речення: смислові відношення між частинами його. |
2.Особливості інтонування безсполучникових складних речень. |
3.Кома і крапка з комою між частинами безсполучникового складного речення. |
4.Двокрапка в безсполучниковому складному реченні. |
5.Тире в безсполучниковому складному реченні. |
6.Розділові знаки в безсполучниковому складному реченні (тренувальні вправи). |
7.Синонімічність сполучникових і безсполучникових складних речень та простих речень. |
8.Узагальнення й систематизація з теми «Безсполучникове складне речення». |
9.Створення проєкту статті до Вікіпедії «Безсполучникове складне речення». |
10. Контрольний диктант. |
4.Яка тема зацікавила найбільше?
Коли зможете створити проєкт до Вікіпедії?
______________________________________________________________________________________
Змістовно - пошуковий етап:
1.Створити термінологічне поле теми:
Виконуючи ряд завдань та, використовуючи підказки, створіть термінологічне поле теми.
Безсполучникове складне речення-____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
2.Рівноправні частини ____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
3.Одночасність та послідовність подій ____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
4.Зіставлення, протиставлення подій, явищ_________________________________________________________________________________
______________________________________________________________________________________
5. Нерівноправні, відносно залежні одна від одної частини_____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
6.Наслідку ____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
7.Причини___________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
8.Умови_____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
9.Часу_______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
10.Доповнення_______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
11.Пояснення________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
12.Інтонація переліку____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
13.Інтонація зіставлення__________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
14.Пояснення________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
15.Кома ставиться____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
16.Крапка з комою ставиться____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
17.Дві крапки ставляться___________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
18.Тире_____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
1.Прочитайте речення. У чому їх різниця? Розставте розділові знаки.
Дайте визначення БСР.
Ольга Войтенко «Під кригою».
Тепер це не давало мені спокою щоразу коли я дивився не озеро.
Небо стало фіолетовим і почали проступати зірки.
Я відсував і відсував холодний сніг аж навколо мене утворилося темне крижане дзеркало.
1. |
2. |
3. |
2. Прочитайте безсполучникові складні речення. У чому їх різниця?
Підказка: рівноправність, одночасність , послідовність подій, протиставлення.
Спільне |
Відмінне.
|
3. Прочитайте речення, дослідіть чим вони відрізняються від речень з рівноправними частинами?
Оксана Давидова «Коли сніг пахне мандаринками»
1.Остап показував пальцем на прогалину між деревами: там виднілася висока постать біла, як сніг.
2.Остап наче отямився і стулив рота – стільки всього відбулося одночасно.
3.Але хто їх рахував: найвеселіше було займатися чимось класним разом.
4.Із лісу вийшов величезний сірий вовк -Сніг загарчав.
5.Пригостиш маму мандаринками – мама одужає.
6.Сніг тішився веселій компанії і вже не губився: він навіть не злякався хлопавки.
Підказка
Нерівноправні, наслідку, причини, умови, часу , пояснення, доповнення
Спільне |
Відмінне |
|
1. |
2. |
|
3. |
|
4. |
|
5. |
|
6. |
4.Спробуйте визначити інтонацію в поданих безсполучникових реченнях:
Підказка
Переліку , пояснення , зіставлення.
5.Я дослідник
Розставте розділові знаки у БСР. Спробуйте пояснити свій вибір:
Роман Росіцький «Чи можна побачити ангела?»
1.Перше й найголовніше правило ангела ніколи не показуйся людині.
2.Хтось може збожеволіти від такого потрясіння хтось – втратити віру.
3.Ці дев’ять місяців я витратив на важливі справи для початку отримав від ангела-розпорядника Софійчину Книгу Долі.
4.Тоді й приходить до вас ангел охоронець він перетворює вашу терплячість на любов.
5.Софійка була доброю дівчинкою з перших місяців життя роздавала свою любов іншим жила з мамусею та бабусею.
6.Я розмотав клубок чорних і сірих ниток дівчинка враз посміхнулася.
Книга в одну мить сповнилася чистим сяйвом на чистому аркуші з’явився напис «Максимальна потреба з’явлення.
7.Мій вічний супротивник розлючений мною мав дуже серйозний вигляд він почервонівши осудливо похитав головою злісно, докірно.
Підказка
Розподіли розділовий знак та пояснення до нього
Кома |
двокрапка |
тире |
Крапка з комою |
|
|
|
|
6.Графічний диктант
Вкажи номер речення і смислові зв’язки у них.
1.- пояснення ( а саме)
2.
3.
4.
5.
6.
7.
7.Спробуймо зробити синтаксичний розбір безсполучникового складного речення:
Я розгорнув Книгу Долі затерте місце зникло.
Там з’явився один короткий запис Софійка завжди святкуватиме Різдво найщасливіше свято серед усіх.
Моя рефлексія
Напиши пару слів, що ти чекаєш під час уроку
Оцінно-смисловий етап
Перепишіть, розставте розділові знаки:
Оля Русіна «Серце світлофора»
1.На Різдво завжди більше метушні до нього завжди довше готуються й вибирають подарунки.
2.Мама супить брови пухнасте пасмо волосся падає їй на чоло.
3.Зупинившись на перехресті Мирослава вдивляється у світлофор на ньому червоний чоловік змінюється на зеленого.
4.Урешті-решт Олесь зачиняється у себе в кімнаті батьки залишаються на кухні усі вони так і не дійшли згоди.
5. Олесь лягає на ліжко не розстеливши його і намагається заснути це зробити дуже важко.
6. Мама глянула зимою повіяло звідусіль.
7.Я зайшла до квартири і просто обімліла вона була схожа на справжнісінький музей.
________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Самостійна робота
Аліна Штефан «Квітка і джин»
1.Самодиктант
Прочитати , розставити розділові знаки:
1.А далі був теплий чай з термоса і обійми в снігових кучугурах один із найщасливіших днів у житті Квітки.
2.Кілька кроків шалений стрибок, політ!
3.Квітка дуже любила розплющувати очі на глибині усе довкола одразу перетворювалося на уповільнений інакший світ без голосних звуків повний таємничих відгомонів і рухів.
4.Ще один рух вона вхопила щось блискуче.
5.Синя пляшечка була прикрашена коштовними камінцями вона мала кришечку у формі складної квітки з багатьма різнокольоровими пелюстками.
6.Після уроків Квітка з джином гуляли вулицями друзі розмовляли про все на світі.
7.Наближалися різдвяні свята у місті відкрили лижні спуски.
8.Настя з Полею перезирнулися добре знали Ксені спадають на думку найбожевільніші ідеї.
9.Квітка намагалася зрозуміти хлопчик глузує чи ні.
10.Джинові очі-вуглики сяяли, як зірки, волосся пахло квітами стомлені , але щасливі, друзі йшли містом.
11.Свято закінчилося разом із ним і канікули.
12.А зараз у тебе відразу сноуборд одразу після гітари.
Графічний диктант
Заповнити таблицю, поставити той знак, шо поставили між частинами безсполучникових речень:
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
9 |
10 |
11 |
12 |
Богдан Матіяш «Несподівані дари»
2. Тестова робота (РОЗДІЛОВІ ЗНАКИ ПРОПУЩЕНО).
1.Указати речення, що вказує на одночасність подій:
А)Був похмурий важкий день від ранку над містечком висіли важкі свинцеві хмари.
Б)Ми всі чекали маму працювала на Святвечір до шостої години.
В) Марина замовкла додати було нічого.
Г) Ще одне зусилля двері відчинилися.
2.Указати речення, що вказує на зіставлення:
А)Тоня страшенно раділа мама була вихідна.
Б) Світло не появлялося Мартін почав хвилюватися.
В) Пан Мартін повернувся за лопатою сніг завалив вхідні двері.
Г) На небі світили зорі у хаті смачно пахла вечеря.
3. Указати речення, де є причина :
А) Світла не стало маму відпустили додому.
Б)Пан Мартін мовчав він намагався натужно повернути собі ввічливість і спокій.
В)Ми подумали без ялинки зовсім нецікаво святкувати Різдво.
Г)Маркіян із татом усміхнулися мама почала готувати вечерю.
4.Указати реченя, де є наслідок:
А)День минув у радісних приготуваннях до Святої вечері непомітно запав вечір.
Б) В обох очах стояли сльози обоє згадували інші свята.
В) На небі засяяла перша зоря усі сіли за стіл.
Г) Тато почав встановлювати ялинку дівчинка принесла коробочку з іграшками.
5.Указати речення, де є умова:
А) За дверима стояв Маркіян із татом тато тримав засніжену ялину.
Б) Не буде новорічної ялинки свято буде не повне.
В) Мама почала сміятися, не могла зупинитися тато дуже кумедно виглядав.
Г)Мої знайомі відкривають квіткову крамничку можна туди йти працювати.
6.Указати речення, де є крапка з комою:
А)До вечора дощ припинився свинцеві хмари висіли над містом, сумні, розлючені, важкі.
Б)Він сипав усю довгу ніч містечко перемінилось.
В) Пан Мартін додзвонився до ремонтної служби світла до сих пір не було.
Г)Ми обіцяємо все сьогодні полагодити мусите трішки почекати.
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
3. Зробити повний синтаксичний розбір речення (розділові знаки пропущено).
Мамо я така щаслива ми сьогодні разом.
4.Створити речення за схемами:
[ ] – [ ]
[ ] : [ ].
Моя рефлексія:
Що вдалося супер |
Над чим варто попрацювати самостійно |
Потрібна термінова допомога |
|
|
|
Адаптивно - перетворювальний етап
Анна Сидор «Різдвяне кошеня»
1.Я учитель
Перевірити диктант, розставити розділові знаки:
Наступного ранку Ярко розплющив очі коли було ще темно. Він знав він вірив що Миколай приніс йому кошеня як він і просив. Якусь мить він прислухався до тиші звідти нічого не чути. Він чув сопіння Марти більше нічого не чути. Якби тут було кошеня я б мав чути його дихання думав Юрко. Нарешті набрався духу і помацав у темряві. Рука торкнулася простирадла більше нічого не було.
Ярко не витримав і зірвався з ліжка дуже хотілося знайти бажаний подарунок.
Він перевів погляд і побачив подарунок на ліжку лежав планшет. Якийсь час хлопчик був неспокійний кошеням геть і не пахло.
Зробити аналіз помилок
Наприклад: пропущена кома перед складнопідрядним реченям часу.
Н
2. Зробити схему другого речення.
3.Скласти речення за схемами, домислюючи продовження оповідання:
[ ] – [ ]
[ ] : [ ].
[ ] , [ ]
[ ] ; [ ].
Яркова бабуся була не просто бабуся геть не схожа на більшість його однокласників.
Вона знала про все на світі у них з дідусем було багато книжок.
Ярко ходив до дитячого садка Марта тільки – но народилася.
5.Диктант
________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
6.Утвори відповідності:
1.Ярко і Марта дуже любили Різдво у бабусі це було щось дуже особливе, щось дуже їхнє.
2.Ярко розглядав нижні гілки раптом закляк.
3.Під ялинкою стояв кошик у тому кошику лежало кошеня.
4.Кошеня було справжнє, тепле, дуже м’яке Ярко притулив його до грудей.
кома |
тире |
крапка з комою |
двокрапка |
|
|
|
|
1.Ярко поклав кошеня на подушку воно потягнулось і скрутилось калачиком.
2.Ярко ліг з одного боку і притулився до яскравого клубочка Марта з іншого.
3.Сестричка потерла очі і втупилася на Ярка той тримав маленьке кошеня.
4. Ярко притиснув котеня до грудей воно прокинулося витягнуло маленькі як пушок пухнаті лапки й запищало.
кома |
тире |
крапка з комою |
двокрапка |
|
|
|
|
1.Ярко повернув голову за вікном ішов сніг.
2.Він не міг поворухнутися далі лежав і дивився на кошеня.
3.Зараз він прокинеться кошеня зникне.
4. Він розплющив очі і заплющив, покліпав, швидко поморгав повіками надворі тихо йшов сніг.
кома |
тире |
крапка з комою |
двокрапка |
|
|
|
|
кома |
тире |
крапка з комою |
двокрапка |
|
|
|
|
Створи схему –модель вивченої теми (підказку для інших).
Контрольно – рефлексивний етап
Оцінювання групоаої роботи
Ми вчасно завершили роботу |
|
Ми були єдиним цілим |
|
Ми ділилися ідеями |
|
Ми слухали один одного |
|
Ми все робили по черзі |
|
Ми задоволені співпрацею |
|
Список використаних джерел
1.Коли сніг пахне мандаринками :збірник оповідань.-Львів:Видавництво старого лева.2020
2.Українська мова та література:Довідник. Завдання в тестовій формі .1ч.О.Авраменко,М.Блажко.-Київ: Грамота 2021.
Світ сучасних українських письменників, який він ???