Міні-підручник Урок №1.
Тема. Гомер — легендарний основоположник європейської літератури.
Автор поем „Іліада” та „Одіссея”
"Гомерівське питання"
Мета: ознайомити учнів з геніальним представником античної літератури та його всесвітньовідомими творами,
з’ясувати суть „гомерівського питання”
розкрити поняття „епічна поема”, „гекзаметр”
розвивати навички, дослідницько-пошуккової діяльності, логічного та творчого мислення;
сприяти вихованню почуття гідності, та гуманістичної життєвої позиції
Проблемне питання: Чому уже 2,5 тисяч років Гомер та його поеми не залишають байдужими людей в усьому світі?
Очікувані результати:
Я ознайомлюся… Буду розвивати… Буду цінувати…
_______________ ______________ _______________________
______________ _______________ _______________________
_______________ _______________ _______________________
______________ ________________ ________________________
1.Словникова робота
Відсутність документальних матеріалів про життя Гомера
Пафос-(від гр. страждання, піднесення, пристрасть)-
емоційно-оцінне ставлення до того, про що розповіється,
це настрій твору, стан , пов*язаний із сильними переживаннями
2. Літературний диктант
1. У яких творах усної народної творчості стародавніх греків були уславлені звитяжні подвиги?
2. Як називали у Давній Греції професійних співців?
3. За якої доби відбувся розквіт народної героїчної пісні?
4.Кого вважали давні греки автором героїчних пісень?
5.Як називали себе ахейські племена, що осіли на західному узбережжі Азії?
6.Який жанр змінив героїчну пісню у VIII ст. до н. е.?
7. Як називали виконавців епічних пісень?
8.Чим відрізнялися рапсоди від аедів?
9.Назвіть ім'я найвідомішого поета Давньої Греції.
10.Назвіть найвідоміші епічні поеми Гомера.
11. 3а чиїм наказом і коли були впорядковані і записані поеми Гомера?
12. Що стало основою поеми Гомера "Іліада"?
3. Склади пам'ятку "Переклади "Іліади" та "Одіссеї" українською мовою"
Роки |
Перекладачі |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
4.Допиши речення
5.. Метод „ЗАЙМИ ПОЗИЦІЮ””
Доведіть істинність чи хибність слів Г.Сковороди:
„Гомер був першим пророком древніх греків”
6 . Метод «Продовж речення…»
1.Г. Шліман 1871року знайшов …
2.Інша назва цього міста …
3.Царем могутнього міста був …
4.Гомер вважається автором двох знаменитих поем …
5.Одним з винуватців Троянської війни є …
6. Він віддав … богині…, яка допомогла йому викрасти …
7.Поему створено віршовим розміром …
7.Метод «МІКРОФОН»
”Що потрібно зробити для людства, щоб твоє ім’я навіки закарбувалося в пам’яті?
7. Рефлексія
Метод «Незакінчене речення».
1.Мені сподобалося …
2.Мене вразило …
3.Мене обурило …
4.Я навчився…
5.Продовжте речення: «Сьогодні на уроці я зрозумів (ла)..
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
9 |
10 |
11 |
12 |
Оціни свою роботу на уроці:
.
8.ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
Домашнє завдання
1.Прочитати фрагменти з поеми Гомера «Іліада»
«Заспів», «Щит Ахілла»(вірш 478-608)
2. Виписати в зошит з теорії літератури терміни : епічна поема, заспів, гекзаметр
3..Індивідуальні завдання
Підготувати повідомлення
Міні-підручник Урок №2.
Тема. Гомер „Іліада” .Загальна характеристика поеми. Гуманістичний пафос поеми
Мій епос, як божественний чертог,
Піднісся над минулими віками.
І я живу з античними богами,
Вже й сам напівлегенда, напівбог
М.Негода „Гомер
Мета:
дати загальне уявлення про композицію та сюжет поеми "Іліада”;
здійснити аналітичне дослідження заспіву поеми та фрагмента ”Щит Ахілла”;
розкрити провідні ідеї та гуманістичний пафос поеми;
розвивати навички осмисленого прочитання художнього тексту, дослідницької діяльності;
виховувати повагу до традицій, звичаїв та культури грецького народу.
Проблемне питання: „ Чому Гомера вважають вихователем античного світу
Очікувані результати: _____________________________________________________________________________________
* Пафос-(від гр. страждання, піднесення, пристрасть)-
емоційно-оцінне ставлення до того, про що розповіється, це настрій твору, стан , пов*язаний із сильними переживаннями
*Гуманістичний пафос -любов до людини
2. Скласти опорно-логічну схему
Автор: |
|
Країна: |
|
Жанр |
|
Тема: |
|
Композиція поеми |
|
Провідна ідея |
|
Наслідки гніву Ахілла для грецького війська
|
|
3.Літературна гра-тест (робота в парах)
Подані слова розподілити на 2 групи відповідно до значення: герої – троянці, герої поеми - ахейці
Агамемнон, Пріам, Гектор, Гекуба, Ахілл , Еней , Одіссей, Єлена, Деїфоб, Паріс, Патрокл, Кассандра , Менелай, Єлени, Андромаха, Аякс Теламонід , Діомед
4 Установіть відповідність (+) В поемі Гомера “Іліада” боги Олімпу втручаються у перебіг подій, маніпулюють героями. Всі вони, крім Зевса, самі беруть безпосередню участь у бою
1.Афіна А) троянці Консультація з теорії літератури
2.Гера Б) ахейці
3. Афродіта
4. Аполлон
5. ПРИЙОМ „Словесне малювання Ахіллесів щит
„Щит Ахілла, ніби гігантський екран...
7. ПРИЙОМ „Рольова гра”
.Методом „Рольової гри” довести , що давні греки мали розвинену уяву про оточуючий світ, розуміли, що в світі все взаємопов'язане і цінували життя. Учень активно використовує прийоми акторської гри : жести, міміку, інтонацію.
„Я-Гефест викував щит Ахіллові , який є символом___________________, тому що___________________
8.„Метод „Коло думок”
9. Прийом «Мікрофон»
10. Визначте віршовий розмір рядків "Іліади" з пісні XVIII:
Землю на нім він зобразив майстерно, і небо, і море,
Сонця невтомного коло, і срібний у повені місяць...
Схема
11. Метод «Прес»
На мою думку, _____________________________________
Тому що___________________________________________
Наприклад, ________________________________________
Отже, ____________________________________________
Гомеру інколи дорікають за байдужість:
він спокійно описує, як убивають людей, як ллється кров.”
Чи згодні ви з цією думкою?
12. Рефлексія
Продовжте речення: «Сьогодні на уроці я зрозумів (ла)...»
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
9 |
10 |
11 |
12 |
Оціни свою роботу на уроці:
Міні-підручник Урок №3.
УРОК 3. РОЗВИТОК ЗВ'ЯЗНОГО МОВЛЕННЯ.
Втілення в поемі Гомера «Іліада» античного ідеалу воїна –героя
Порівняльна характеристика образів Ахіллеса та Гектора. Кожна епоха породжує свого героя.
Корейське прислів’я
Мета: розкрити принципи ідеалізації воїна-героя в античному епосі на прикладі аналізу фрагментів пісні XXII та XXIV поеми Гомера "Іліада"; розвивати й вдосконалювати навички порівняльного аналізу образів художнього тексту за принципом спільного-відмінного та домінантних індивідуальних рис; розвивати вміння виразного читання та акторські здібності учнів під час інсценування окремих фрагментів поеми ;сприяти формуванню читацької учнів як особистостей, що прагнуть осмислити й оцінити найважливіші моральні та естетичні цінності культурно-історичних епох;засудження війни та жорстокості, співчуття людському горю, повага до людини; виховувати почуття милосердя та гуманізму
Проблемне питання: „Що війна несе людству?”
Очікувані результати:
Я ознайомлюся… Буду розвивати… Буду цінувати…
_______________ ______________ _______________________
______________ _______________ _______________________
_______________ _______________ _______________________
______________ ________________ ________________________
1.Створіть асоціативний ланцюжок до слова
„ВІЙНА”і „МИР” Робота в малій групі (круглий стіл)
ВІЙНА- вбивство, _______________________________________________________________________________
„МИР”- радість, __________________________________________________________
2. Метод „Незакінчене речення
1.Причиною Троянської війни було......
2.Найсильніший воїн ахейців.........
3.Його участь у війні була запорукою .......
4.Доля призначила Ахіллові смерть, якщо він ....
5.Причиною нестримного гніву Ахілла було те, що ..
6.На примирення з Агамемноном Ахілла змусила.....
7. Хто зробив повний переклад українською мовою “Іліади” та “Одіссеї”?
8. Скільки років тривала Троянська війна?
9.Як загинув Ахілл?
10.Хто такий Гектор?
11.Які постійні епітети з вивчених пісень ви запам’ятали?
12. Кульмінацією історії гніву Ахілла став.... ..............................
3. Метод Навчаючи-учуся
Відібрати із запропонованих афоризмів ті , що стосуються сюжету «Іліади» Гомера.
Пояснити їх значення, підготувати міні-повідомленням «Цікавинка» з одним із афоризмів
„Яблуко розбрату”, „клятва Гіппократа”, „ахіллесова п’ята”, „авгієві стайні”, „віщунка Касандра”, „троянський кінь”, „золоте руно”.
4.
5. Виразне читання сцени прощання Гектора з Андромахою(Пісня VІ вірш 405-450) аудіали
6. Інсценування сцени прощання „Я- сценарист”
-Підберіть цитату до ілюстрації
-Які кольори переважають на картині ?Чому
-Чи вдалося художнику передати почуття тривоги? Прокоментуйти думки
Доведіть, спираючись на зміст поеми «Іліада», що Гектор не просто сильний і хоробрий воїн, а насамперед, громадянин Трої.
7 Лосенко А. П. «Прощання Гектора з Андромахою»
8. Складіть схему-характеристику Гектора
Герой |
Риси героя |
Гектор Ахілл |
|
9. Прийом. «Інтерв’ю»
Розкажіть про поєдинок Гектора і Ахілла як журналіст з місця подій
10. Заповніть таблицю
|
Ахілл) |
Гектор
|
Постійні епітети |
|
|
Порівняння |
|
|
метафори |
|
|
Гіперболи |
|
|
8. Робота з картиною О.Іванов «Пріам благає Ахілла віддати тіло Гектора»
-Навіщо цілує руку вбивці своїх синів7
- Опишіть горе Пріама . Якими засобами художник передає скорботу батька? (постать, рухи, вираз обличчя, погляд)
- Зверніть увагу на кольорову гаму картини. Які кольори переважають? Поясніть їх значення.
- Що зображено на задньому плані полотна?
- Як передаються почуття трагічної долі Трої? Як в образі Ахілла уживаються благородство і жорстокість?
-
9. .Робота над картиною Ж.Давида «Андромаха біля тіла Гектора»
11.Коло думок
Чи можемо ми стверджувати, що Ахілл і Гектор- герої, які символізують епоху античності?
10. Робота над змістом епіграфа до уроку Які риси є зразковими для доби античності?
12. Заповнити табличку
„Спільні та відмінні риси Ахілла і Гектора
Ахілл
|
Гектор |
Відмінні риси |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Спільні риси |
|
|
13..Метод «Прес» Робота в групах
На мою думку, __________
Тому що________________
Наприклад, _____________
Отже, ___________________
№1: „ Що приносить війна людству?”
№2Доведіть, що Гомер постає гуманістом, а головна ідея поеми- засудження війни
14.Поміркуйте, чому тема війни настільки актуальна у багатьох творах митців?
Уявіть себе доповідачем на Міжнародній конференції, на котрій обговорюються проблеми миру та війни. Ви — вчений, котре хоче довести всьому світові, що війни потрібно уникати всіма силами.
Прорекламуйте мир таким чином, аби ні у кого не виникло протилежної думки.
Як ви вважаєте, чи може людство уникнути війти?
Яким чином це можна зробити?
Поміркуйте, і знайдіть прототипи героїв в сучасних фільмах.
15
Уявіть, що ви — сценарист на телеканалі й маєте скласти сценарій вікторини для проведення Шоу на тему "Іліади" Гомера .
Продумайте питання, відберіть учасників. Продумайте до вікторини повчальні презентації (наприклад, «цікаво знати, що...")
Рефлексія
Продовжте речення: «Сьогодні на уроці я зрозумів (ла)...»
Оціни свою роботу на уроці:
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
9 |
10 |
11 |
12 |
VII. Домашнє завдання.
Написати твір-роздум на тему:
Чи близька і зрозуміла поема «Іліада» сучасному читачу?
або твір
«Образи Ахілла і Гектора як уособлення ідеалу людини, воїна, героя»
Фішки для допитливих
Мовознавство
Чи чули ви такий вислів, як ахіллесова п'ята? Чи знаєте ви, що він означає? Яка історія його виникнення?
Як називаються такі вислови у мовознавстві?
Що таке фразеологізми? Як вони утворюються й поширюються?
Підберіть слова-синоніми до виразу "ахіллесова п'ята".
Ахіллесова п'ята — післягомерівський міф, переданий римським поетом Гігіном, про те, що мати Ахілла, Фетіда, захотіла зробити тіло свого сина невразливим і для цього занурювала його до священної ріки Стікс. Вона тримала сина за п'ятку, котрої не торкнулася вода, тому п'ятка залишилась єдиним вразливим місцем Ахілла, куди він і був смертельно поранений стрілою Паріса.
Наразі крилатий вираз ахіллесова п'ята означає слабке, вразливе місце в людини.
вразливе (болюче, дошкульне, слабе, слабке) місце у кого, чиє, в чому, чого; слаба (слабка) сторона; ахіллесова п’ята, книжн.; (риса характеру, на яку легко впливати) болюча (слаба, слабка) струна (струнка) чия, кого.
Фішки для допитливих
В анатомії людини й справді існує термін "Ахіллове сухожилля"
Ахіллове сухожилля, або П'яткове сухожилля — найтовще і найміцніше сухожилля людського тіла. З'єднує литковий і камбаловидний м'язи з п'ятковою кісткою.
Досить часто у жінок це сухожилля слабке і коротке від багаторічного носіння взуття на високих підборах. Якщо не підготуватися до занять фізкультурою (вправи на розтяжку, розминка), то в сухожиллі може початися запальний процес, і тоді від тренувань доведеться відмовитися, принаймні, на найближчі тижні.
Навіть якщо у вас немає проблем зі стопами (плоскостопість), необхідно правильно підбирати взуття для занять. Інакше вам буде бракувати стійкості, що запобігає надмірний поворот стопи під час занять. Пам'ятайте – недоліки будови стоп, ніяк не виявляють себе під час звичайної ходьби, можуть стати джерелом численних проблем, якщо ноги піддаються тривалому та інтенсивному навантаженню. А якщо зі стопами все-таки є проблеми, це не привід відмовляти від фізичних вправ, просто потрібно підібрати гарне спортивне взуття з супінаторами (після консультації з ортопедом), можливо, відмовитися від бігу на користь ходьби або катання на велосипеді, виключити з комплексу занять стрибки.
Фішки для допитливих
Гомер описує чисельність грецького війська у сто тисяч, багато істориків цю цифру вважають явною гіперболою. В їх арсеналі було по 50 кораблів і в кожному по 120 воїнів.
Фішки для допитливих
Гомер казав: усі ріки й потоки мають початок в Океані, так можна стверджувати, що будь яке словесне мистецтво починає свій розвиток з Гомера.
Ми дуже мало знаємо про основоположника європейської літератури Гомера. Ми володіємо тими ж знаннями що й елліни, тобто нічого достеменно.
Греки, життя Гомера відносять до IX-VIII ст. до н. е., в цей час ще жива пам’ять про «добу героїв, він її оспівує в епічних поемах про Троянську війну. Вони вірять що Гомер був божественного походження, він ходив від оселі до оселі, бідний та сліпий розказуючи свої вірші і це був його єдиний заробіток на проживання. Вшановуючи пам’ять поету божественного походження греки збудували в його честь храм – Гомереон. Існує думка, що сліпий аед Демодок з «Одіссеї» це послідовник Гомера. Проте дуже часто фізичне існування Гомера ставлять під великий сумнів. Багато хто стверджує що она людина не в змозі написати настільки різні та епічні за своїм змістом поеми, як «Іліада» й «Одіссея». Тому сама історія нам задає гомерівське запитання на яке і по сьогоднішній день немає вичерпної відповіді. Невзмозі суспільство відповісти на низку таких запитань: Гомер існував як певна історична особа, чи це вигадка чиєїсь людської фантазії? Авторство «Іліади» та «Одіссеї» належить одній людині чи це творіння багатьох талантів того часу які зібрав в одну збірку хтось із редакторів чи групи редакторів. Чи є фундаментом поем безліч розрізнених пісень, чи вони є часткою одного цілого (т. зв. «Пра-Іліади» та «Пра-Одіссеї»)?