ЛЕКЦІЯ
МІСЦЕ ПЕДАГОГІЧНОЇ ДІАГНОСТИКИ В УДОСКОНАЛЕННІ ВНУТРІШКІЛЬНОГО КОНТРОЛЮ ТА В УПРАВЛІННІ РОЗВИТКОМ ПЕДКОЛЕКТИВА
Довбня Л.О. – директор Блистівського навчально- виховного комплексу
План
Література
Педагогічна діагностика як частина педагогічної діяльності і науки, вивчає передумови, процес і результати навчально-виховного процесу для його оптимізації не може стояти осторонь від сучасних перетворень у суспільстві. Її завдання – своєчасно реагувати на зміни в суспільному житті, вивчати якість освіти, забезпечувати правильне визначення результатів навчання. Педагогічна діагностика дає відповіді на запитання, як на мікро (учень, група, клас, школа) так і мікрорівні (місто, область, регіон, країна). До них відносяться такі питання: Який рівень освіти потрібний у даний конкретний період розвитку? Як оцінити цей рівень? У чому проявляються вади навчально-виховного процесу? Що спричиняє ці вади? Який вплив зовнішніх чинників домінує в той чи той період?
Зрозуміло, що виконати всі вимоги в повному обсязі школа не може ніколи, але їх треба знати і обирати ті, на реалізацію яких школа буде орієнтуватися. А для цього необхідно все прогнозувати.
Звичайно, кожен керівник постійно прагне покращити якість роботи своєї установи. Та безпосередньо впливати на результати не можна. Змінити їх можливо тільки через зміну в місті, технології чи організації навчально-виховного процесу. Тому, проводячи діагностику кожної проблеми, необхідно дати не загальні, конкретні відповіді на питання: „Із-за яких недоліків (назвати їх) навчально-виховного процесу з’явились відхилення, чи збої між досягнутими результатами і тими, які вимагає соціальний заказ. Це може бути неоптимальний навчальний план, відсутність або недосконалість якихось програм, підручників, використання неефективних технологій, відсутність необхідної зовнішньої або внутрішньої диференціації дітей при організації навчально-виховного процесу і т. інш.”
Шановні колеги, давайте відтворимо наші знання про місце педагогічної діагностики у внутрішкільному контролі. В силу слабкої розробленості засобів діагностики, про це не завадить поговорити.
Ітак, перш за все, згадаємо, що означає слово „діагностика”. Поняття „діагноз” пройшло в педагогіку з медицини, де давно дійшли висновку, що перед тим, як лікувати людину, необхідно вивчити її стан, дістати наочну картину розвитку хвороби. Діагноз (грецьке слово) – розпізнавати, визначити характер і сутність якогось процесу на основі його всебічного дослідження. Сенс діагностування в тому, щоб дістати реальну і, по можливості, наочну картину розвитку процесу як відбитку комплексного впливу різних факторів на перебіг подій. Призначення педагогічного діагнозу – дати оперативну і надійну інформацію про те, де намітився спад характеристик ефективності процесу навчання і виховання.
Школа – це складна система, в яку входить багато структурних елементів і підсистем: учень – клас – учнівський колектив, учитель – педколектив, директор – заступник – вчитель. Щоб вміло керувати цією системою, треба знати і виконувати головні функції управління: прогнозування – планування – організація виконання – регулювання та корекція – облік та контроль. Та саме головне, що повинен уміти керівник – аналізувати процеси та явища шкільного життя, узагальнювати, робити висновки, визначати нові цілі.
Маючи результати діагнозу, можна обґрунтовано зробити висновок про необхідні дії. Діагностувати треба всі компоненти навчально-виховної системи. Без діагнозу не можна оптимально скерувати розвиток жодної педагогічної ситуації, а для цього необхідно використовувати науково обґрунтовані раціональні методики діагностування.
Кожному з нас відомо, що діагноз ставиться на основі об’єктивної інформації про стан окремих параметрів систем (наприклад, виявлення якості навчально-виховної діяльності, причин її успіхів та невдач). А для цього необхідна об’єктивна оцінка педагогічної інформації, аргументовані висновки.
Я і мої заступники інформацію отримуємо з нормативних документів Уряду України, Міністерства освіти і науки України, електронної пошти Інтернету, крім того, із анкетування батьків, вчителів, учнів, а також шляхом вивчення результатів роботи закладу в динаміці за 2-3 роки, матеріалів атестації і експертних груп, педрад, публікацій про досвід інших шкіл, нових наукових концепцій і теорій. Багато в чому допомагає діагностика і самодіагностика, тестування учнів та вчителів, співбесіда з педагогами, педагогічні консиліуми, мікродослідження, оцінка незалежних експертів та інш. Пам’ятаємо головне, щоб одержані результати не залишились без уваги, а разом з інформацією, отриманою з інших каналів, лягли в основу аналітичної частини програми розвитку гімназії. В ній і виявляються сильні і слабкі сторони колективу, його творчий і професійний потенціал, готовність до новацій, характеризується взаємодія і вплив навколишнього світу. На основі аналізу робляться висновки, намічаються проблеми і ставляться задачі.
Так аналітична частина педагогічної програми розвитку гімназії № 4 включає в себе слідуючі розділи:
Як я організую збір інформації ? Починати дослідження треба з створення ініціативної групи, розподілити між ними обов’язки.
Можливі два варіанта: хтось один вивчає на всіх уроках тільки одне питання, а потім всі дані об’єднуються, та краще, коли один вивчає питання по групі предметів і класів. Так як він одержує цілісне уявлення про предмет, який вивчається. Обов’язково використовувати самоаналіз і самооцінку самими вчителями. Зібраний матеріал аналізується: вибираються фактори, які допомогли одержати позитивний результат, або, навпаки, тормозящі його. на цій основі розробляється система мір, які виносяться на обговорення.
Важливим питанням для директора навчального закладу являється вибір методики і організація самого дослідження. Методика включає в себе все, що пов’язане з вибором теми, мети, методів, засобів, критеріїв оцінки; організація ж передбачає форми і час проведення.
А так як технологія управління має таку структуру: інформація
функціонал планування контроль корекція аналіз управлінське рішення, то слід пам’ятати, що всякий управлінський цикл в гімназії будується з опорою на ведучі документи по освіті, дані педагогіки і психології. Способи їх реалізації в кожній школі свої, так як вона має свій конкретний практичний досвід, специфічні умови.
Я вважаю, що слід пам’ятати – потрібна не констатація фактів, а форма діалектичного розпізнавання специфічного аспекту діяльності, здійснюваного шляхом взаємодії таких прийомів, як аналіз інформації, синтез, порівняння з попередньою інформацією, узагальнення, абстрагування і аналогія.
Необхідно не просто фіксувати факти, а виділяти і оцінювати характеристики, встановлювати їх причинно-наслідкові зв’язки. Дані, які одержані під час спостереження, повинні характеризувати явища, які вивчаються, в динаміці, а їх аналіз дасть можливість встановити зв’язки, виділити причини, побачити явище розвитку.
І все ж, потрібно пам’ятати, що аналітичні дії не модна співвідносити з діагностикою. Внутрішкільний контроль – це не діагностика, а збір інформації. Та і критерії якості – це теж не діагностика, хоча вона присутня в кожному педагогічному процесі. Діагностика – це робота з інформацією. Педагогічна діагностика потребує попереднього структурування навчально-виховного процесу і його компонентів. Діагноз повинен ґрунтуватися на максимально об’єктивній інформації про стан певної системи. Управлінське рішення приймається на основі заздалегідь розробленого алгоритму.
І етап
|
ІІ етап
|
ІІІ етап
|
Основна задача педагогічної діагностики – виявити оптимальну сукупність безпосередньо фіксованих показників стану педагогічних явищ і процесів, де кожен окремо взятий показник тільки з деякою вірогідністю свідчить про цей стан.
Основні функції педагогічної діагностики:
Педагогічну діагностику цікавлять суб’єкти пізнавання – від загального до поодинокого.
Відомі дві моделі діагностики:
а) емпірична (атестація) – оцінка роботи вчителя, колективу, установи; рейтинг, якість
освіти навчання виховання
результати ...
б) теоретична
Я в своїй роботі керуюсь такими діагностичними принципами:
В педагогічній діяльності значне місце займає внутрішкільний контроль – процес необхідний для досягнення мети, для зрівняння того, що маємо, з тим, чого хочемо досягнути. Він орієнтує на підвищення ефективності навчально-виховного процесу.
Як показав досвід, системний аналіз – один із шляхів виявлення резервів колективу, подолання формалізму в оцінці праці установи.
Я зрозуміла – головне вміти дати оцінку основного етапу розвитку гімназії, оцінити, як попередні і послідуючі етапи забезпечували успішність справи.
Відмічаю, що недоліком іноді являється нечітка постановка мети збору інформації.
Аналізуючи кожен із кінцевих результатів, ми намагаємося виявити зв’язок між ними і факторами, які більше всього вплинули на формування результатів. Перш за все треба дати відповідь на питання: від чого залежить цей кінцевий результат?
Головними факторами результативності являються: якість викладання в закладі, якість виховного процесу, робота шкільної бібліотеки, вплив батьків на учня чи його ровесників та інш.
Ясно, що домінуючим буде якість навчання.
З метою розпізнавання причинно-наслідкових зв’язків, їх виникнення і розвитку, кінцевою метою педагогічного дослідження являється визначення шляхів і умов підвищення ефективності і якості окремих ланок навчально-виховного процесу.
За результатами педагогічного аналізу даних внутрішкільного контролю і оперативною інформацією, я завжди маю можливість прийняти правильне управлінське рішення і провести процес регулювання, як об’єкта, який підлягав контролю, так і самої управлінської діяльності.
Особливе місце серед вимог до контролю займає його діагностичний характер. Як уже зазначалось, під діагностикою ми розуміємо аналітичний зріз і оцінку у відповідності з конкретними параметрами стану об’єкта, який вивчається. Саме діагностика дозволяє, при проведенні контрольних зрізів, оцінити наявний стан якості навчально-виховного процесу, його відповідність сучасним вимогам. Директор при підготовці до спостереження повинен відповісти на питання: для чого і що спостерігати, як фіксувати дані спостереження.
Підвищити результативність управлінської діяльності можливо за рахунок посилення в ній дослідницької направленості. А це можливо при умові, якщо директор гімназії достатньо компетентний, хорошо знає суть процесів, якими управляє, володіє методами збору і аналізу інформації про хід управлінських процесів, володіє системним баченням педагогічного процесу, вмінням виділити складові ланки, зв’язки між ними.
Головне – намагатися підвищувати обґрунтованість всіх управлінських рішень.
Наприклад, готується педрада на тему „Орієнтація навчального процесу на досягнення всіма учнями високого та достатнього рівня підготовки”.
Предмет вивчення : процес навчання кожного учня свідомому засвоєнню знань, умінь і навичок на рівні обов’язкових вимог, та додаткових знань.
Мета : розробити конкретні міри по досягненню у всіх учнів знань, умінь і навичок, відповідних рівню вимог певної підготовки.
Задачі : 1.Вияснити, за рахунок чого досвідчені вчителі досягають успіхів у навчанні.
2.Визначити типові помилки в роботі вчителів, постаратись відповісти на питання : чому кілька учнів в їх класах мають знання, уміння, навички нижче рівня гімназійної підготовки ?
3. Вскрить невикористані резерви уроку.
Отже діагностування виступає першим обов’язковим компонентом раціонально організованої системи навчання і виховання. Жодне педагогічне дослідження практично неможливе без опору на дані передового педагогічного досвіду. Без діагнозу педагогічний процес набуває спонтанно-хаотичного характеру, часто здійснюється методом проб та помилок.
Таким чином, треба зробити висновок, що використання методів дослідження в управлінській діяльності дозволяє цілеспрямовано аналізувати педагогічну інформацію, об’єктивно оцінювати стан навчального процесу, приймати аргументоване рішення про його подальший розвиток.