Мистецька ОГ урок "Великодні писанки"

Про матеріал
ознайомити учнів з традиціями писанкарства в Україні, колірною гамою, розкрити зміст деяких писанкарських символів; розвивати уяву, фантазію, вміння аналізувати, застосовувати набуті знання у практичній діяльності; формувати естетичні почуття, смак; виховувати почуття національної гордості за свій народ, його культуру, мистецтво, здатність зберігати традиції.
Перегляд файлу

Конспект уроку з образотворчого мистецтва

Клас: 1

Програма : Савченко О. Я.

Дата: 20.04.2022 р.

Тема уроку: Великодні писанки

Мета: ознайомити учнів з традиціями писанкарства в Україні, колірною гамою, розкрити зміст деяких писанкарських символів; розвивати уяву, фантазію, вміння аналізувати, застосовувати набуті знання у практичній діяльності; формувати естетичні почуття, смак; виховувати почуття національної гордості за свій народ, його культуру, мистецтво, здатність зберігати традиції.

Тип уроку: комбінований урок.

Організаційна форма: фронтальна.

Вид художньо-практичної роботи учнів: декоративна робота на площині.

Техніка виконання художньо-практичного завдання: ескіз.

Обладнання для вчителя та учнів: папір для малювання (альбом), простий та кольоровий олівці, фломастери, гумка та шаблони; презентація із зображенням символік писанки, відео-фізкультхвилинка.

Словникова абетка: Крашанка - це зварене яйце, зафарбоване в один колір. Дряпанка (шкрябанка, різьбянка) – на пофарбованій одним тоном поверхні яйця гострим предметом (голкою, шпилькою) видряпують узор. Крапанка - писанка з крапками одного чи кількох кольорів. Мальованка - яйце, розмальоване фарбою з допомогою пензлика. Писанка — яйце, декороване традиційними символами, які пишуться за допомогою воску й барвників.

Очікуваний результат: відтворення простих форм предметів графічними матеріалами; створення простих декоративних розписів; користування олівцями, фломастерами; експериментування з кольорами, лініями, формами; прикрашання середовища, в якому навчається; презентування результатів творчої роботи; дотримання правил творчої співпраці

Хід уроку:

І. Організаційний (1 xв.).

- Добрий день усім! Діти, який у вас сьогодні настрій? (відповіді дітей)

Пропоную з таким настроєм провести цей шкільний день і отримати задоволення від власних успіхів.

ІІ. Мотиваційний (1-2 хв.)

Сьогодні ми з вами будемо говорити про Великдень  і  про те, як люди готуються та святкують його в Україні.  І тема сьогоднішнього уроку : «Великодні писанки». І будемо ми з вами малювати писанку.

ІІІ. Актуалізаційний (2 хв.).

Яка зараз пора року? (весна)

Діти , а яке велике свято ми будемо скоро святкувати? (Великдень)

Чи знаєте ви, коли святкують Великдень цього року? (24 квітня)

А як у вашій сім’ї святкують Великдень? (йдемо до церкви, збирають кошик, малюють писанки, печуть паски, водять гаївки)

А що ви кладете у великодній кошик? (паску, писанки, ковбасу, шинку, сир, хрін, бурячок, сіль тощо)

ІV. Засвоєння нових знань (5-10 хв.).

Діти, нагадаю вам, що означає свято Пасхи. Великдень - одне з найбільших й найшанованіших релігійних свят. Воно приурочене воскресінню Христа. Здавна в Україні Великдень — це свято відродження природи. Великодня обрядовість українців збереглася до сьогодні. З першим променем сонця священик в церкві сповіщає: «Христос воскрес!», а люди хором відповідають: «Воістину воскрес!». До церкви на Великдень люди приходять для того, щоб освятити паски, крашанки та різну їжу. Потім усі розходяться по домівках, щоб сповістити одне одного про велику радість та привітати зі світлим урочистим святом.

До свята готуються заздалегідь — печуть паски, роблять крашанки й писанки. Звичай пекти паски та фарбувати яйця виник також дуже давно. Існує декілька різновидів прикрашання пташиних яєць до великодніх свят. Це крашанка, дряпанка, крапанка, мальованка, писанка. Найчарівнішими та найзагадковішими є писанки. Свою назву писанка отримала від слова «писати», «розписувати». Писанкарством в народі називають орнаментовані пташині яйця.

Символи прикрашають писанки та кожен з них дещо й означає. Частіше за все для розписування яєць люди використовують геометричні символи. Це доріжки (символи вічності), драбинки (символи пошуків кращого життя) тощо. Найулюбленішим мотивом є безконечник (різна за формою й товщиною лінія, яка не має кінця), що символізує вічність.

Разом із геометричними символами прикрашають наші писанки космічні символи. Вважалося, що писанка, декорована ними, не лише милує око, але й просить сонце оберігати людей від хворіб, нещастя, злого ока.

На писанках також зображують дерева й квіти, овочі й фрукти, навіть цілі рослини. Писанки, декоровані рослинними символами і вживані у відповідних звичаях й обрядах, мали магічну силу: допомагали рослинам рости, вчасно дозрівати і давати багатий урожай.

Писанки із зображеннями тварин. Ці символи мали подвійне значення. Вони мали надати авторові писанки такої сили, здоров’я та витривалості, як у тварини, що він зображував, а тваринам — довгого й плідного життя.

Також велика увага приділялася й кольору. Так, червоний колір символізував радість життя. Жовтий — присвячений сонцю, місяцю, зорям. Зелений колір символізує весну, воскресіння природи, багатство рослинного і тваринного світу. Блакитний — це небо, вода, повітря, простір. Коричневий  колір символізує багату землю, її врожай, щедрість для людини. Чорний колір — це надра рідної землі, буря, негода. Якщо ми бачимо на писанці сполучення кількох кольорів — це символізує родинне благополуччя, мир і любов.

Ось ми й познайомились із таким цікавим видом декоративно-прикладного мистецтва, як писанкарство.

V. Визначення практичних завдань уроку (4-7 хв.).

А тепер сядьте рівно і уважно слухайте, що нам потрібно робити , щоб зобразити  пасхальну писанку.

Аркуш паперу розміщуємо вертикально. Візьміть шаблон  яєчка прикладіть до листочка та обведіть його.

Далі на намальованому яєчку проведіть вертикальну лінію, яка буде ділити яєчко навпіл, а потім горизонтальну, яка теж буде ділити яєчко навпіл, коли ви поділили яєчко на чотири частини на двох верхніх частинках зображуємо символ «Ламаний хрест», для цього зображуємо маленький кружечок домальовуємо до нього півовали, наче малюєте пелюсточки до квіточки, але не  домальовуєте до кінця. Далі, на 2 нижніх частинах малюємо символ «Сонце», для цього зображуємо круг і довкола нього малюємо маленькі цяточки. Малюнок виконуємо легкими лініями( демонстрацію проводжу на дошці).

В кінці нам залишається розмалювати наші яєчка, але під час розмальовування не забуваєте про гарне поєднання кольорів (жовтого і зеленого, червоного і чорного та інших), та їх значення, також  сильніше наведіть контури вашої писанки та лінії малюнку.

VІ. Фізкультхвилинка (1 хв.).

https://www.youtube.com/watch?v=0a7dfpihN6s

VII. Самостійна художньо-практична діяльність учнів (25-30 хв.).

Учитель стежить за виконанням робіт, керує роботою учнів, вказує на недоліки, але не малює в альбомах, аналізує типові помилки.

VIІI. Підсумок уроку (3-5 хв.).

 Підсумкова бесіда.

- Яка була тема сьогоднішнього уроку? («Великодні писанки»)

- Як святкують Великдень? (йдуть до церкви, печуть паски, фарбують яєчки, збирають кошики )

- Які є різновиди прикрашання яєць до Великодня? (крашанки, крапанки, писанки, дряпанки)

- Що ми сьогодні зображували на уроці? (писанку)

Прибирання робочих місць

-Молодці! Приберіть, будь ласка, свої робочі місця.

Домашнє завдання

Кожен з Вас має створити свою оригінальну писанку.

 

docx
Додано
3 травня 2022
Переглядів
573
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку