ПЛАН-КОНСПЕКТ
заняття гуртка студії ОБТМ
«Веселий пензлик»
(основний рівень навчання)
За програмою Вержбицької І. В. «Образотворче мистецтво» «Схваленна для використання в позашкільних навчальних закладах» (протокол засідання Науково-методичної комісії з позашкільної освіти від 25.05.2018 року, лист ІМЗО від 06.06.2018 № 22.1/12-Г-322)
Тема: «Зоряна ніч»
Мета:
-
навчальна: навчати передавати настрій зіркового неба у пейзажі за допомогою кольору; застосовувати набуті знання в практичній діяльності; ознайомити учнів з картиною у 3-D відображенні видатного художника Вінсента ван Гога; інтегрувати знання з літератури, музики, історії мистецтв, астрономії;
-
розвивальна: розвивати кольоросприйняття ока, творчі здібності, фантазію, мислення, уяву, навички передавання настрою у пейзажі засобами живопису;
-
виховна: виховувати естетичне сприйняття навколишнього світу, зацікавленість пейзажними творами образотворчого мистецтва, бережливе ставлення до природи та художній смак, зміцнювати бажання малювати.
Тип уроку: комбінований
Техніка виконання: гуашевий живопис
Методи навчання: пояснювально-ілюстративний, репродуктивний
Форма організації: урок творчості
Обладнання:
- для вчителя – дошка з малюнками, репродукції картин та відеоролик про Ван Гога, заготовки зірочок-смайліків, музичне супроводження: пісні «Ніч яка місячна» Д. Гнатюка, «Чумацький шлях» Н. Яремчука, «Тиха ніч» Т. Кароль, фліп-чарт;
- для учнів – альбом, простий олівець, гумка, гуашеві фарби, пензли, палітра, склянка з водою, серветки.
Міжпредметні зв’язки – література, музика, історія мистецтва, астрономія.
Хід уроку
І. Організаційний частина
-
До того, як ми почнемо працювати давайте обробимо наші ручки засобами дезінфекції. Пам'ятаємо про уникнення торкання очей, носу та роту.
-
Вітання, перевірка готовності гуртківців до уроку
-
Вітаю вас мої юні митці. Як ви себе почуваєте? Все добре!
-
Мотивація до навчальної діяльності
-
Настрій у мене сьогодні чудовий, ось такий (демонстрація зіроньки-смайлика), як у цієї зіроньки. Для вас у мене теж є зірки. Я пропоную вам обрати свою зіроньку, яка більше подобається за кольором. Є жовтенькі, помаранчеві та рожеві. Підходьте до мене по одному, обирайте.
ІІ. Актуалізація опорних знань
Хто обрав жовту зіроньку, сідає праворуч за перший ряд. У кого помаранчева зірка, проходить до другого ряду. І кому дісталась рожева зірка – сідає за третій ряд.
Ви напевно, здогадуєтесь, що заняття наше пов’язане з зірками.
-
А кого називають зірками?
-
Хто з вас любить дивитися у нічне небо? Воно дуже незвичайне.
-
Коли падає зірка, що можна зробити?
-
Яких кольорів можуть бути зірки, подивіться на свої зіроньки-смайлики?
-
А чи може бути зірка елементом архітектурної споруди?
-
Що таке Чумацький шлях?
-
Давайте пригадаємо, в яких казках написано про зорі?
-
Чи бачили ви Різдвяну зірку, яка є символом зимових свят нашого народу? Що вона означає?
Молодці!
Демонстрація зразків . Музичне супроводження - пісня «Чумацький шлях» Н. Яремчука
ІІІ. Повідомлення теми і завдань уроку.
Тема нашого уроку «Зоряна ніч».
-
Дуже вдало в своєму творі «Вечори на хуторі біля Диканьки» описав зоряне небо відомий письменник українського походження Микола Гоголь, згадаємо разом: «Чи знаєте ви українську ніч? О, ви не знаєте української ночі! Пригляньтесь до неї: з середини неба дивиться місяць. Безмежне склепіння небесне розійшлось, розширилось іще безмеж. Горить і дише воно. Земля вся у срібному світлі; а дивне повітря віє і теплом, і прохолодою, і дише, і розливає океан пахощів. Божественна ніч! Чарівлива ніч! А вгорі все дише, все чудове, все урочисте».
-
А наш український Кобзар, письменник, поет, художник Тарас Шевченко обожнював зоряне небо. Теплими літніми ночами він міг гуляти надворі аж до самісінького ранку, мовляв, «незчисленні зіроньки не пускають мене в хату». Саме при вигляді зірок Тарас хотів співати. І саме під зоряним небом на березі Дніпра він сказав своєму другу Андрію Козачковському «Як гарно бути поетом, якби він міг бути тільки поетом, а не громадянином».
-
На уроці ми з вами будемо художниками і малюватимемо чарівне зоряне небо, познайомимося з картиною у 3-D відображенні видатного художника Вінсента ван Гога. А результатом нашого завдання буде неймовірні малюнки зібрані разом, які відтворять наше велике зоряне небо.
-
Ві́нсент Ві́ллем ван Гог - нідерландський художник, найвідоміша і найвпливовіша постать в історії західного мистецтва. Народився 30 березня 1853 році. Створив близько 2100 художніх робіт, у тому числі близько 860 олійних картин. Ми вже знайомилися з його творчістю. Працював він у стилі постімпресіонізму. Постімпресіонізм (фр. postimpressionisme) - напрям в образотворчому мистецтві. Виник у 1880-х роках. Художники цього напрямку не дотримувалися тільки зорових вражень, а прагнули вільно та узагальнено передавати матеріальність світу, вдавалися до декоративної стилізації.
-
Однією з найвідоміших його картин є «Зоряна ніч», написана в 1889 році в стилі постімпресіонізму, яка з 1941 року зберігається в музеї сучасного мистецтва у Нью-Йорку та є першою в світі картиною, відтвореною у технології віртуальної реальності фахівцями китайської кампанії Motion Magic. Дивимось разом.
Демонстрація відеоролика.
-
Є ще один цікавий факт, пов'язаний з цією картиною. Австралійський ювелірний дім Freywille, що спеціалізується на виробах з емалі в поєднанні з дорогоцінними металами випустив колекцію прикрас, яка присвячена творчості Ван Гога. Увага на екран.
Демонстрація прикрас.
Давайте з вами пригадаємо, в якому конкурсі образотворчого мистецтва ми беремо участь щороку, пов'язаний з цією тематикою?
Правильно! «Космічні фантазії». І наша дошка теж перетворилася у зоряне небо. Демонстрація дошки.
Пригадайте колірне коло.
- Які кольори ми використовуємо теплі або холодні?
- Який це вид мистецтва?
- Який це жанр?
Молодці!
Отже, починаємо малювати наше українське зоряне небо.
VI. Практична робота.
Вихованці працюють окремими групами за кольором зірочки.
Нагадуємо разом правила композиції і послідовність роботи (метод «мозкового штурму» або «продовжи речення»):
-
Для побудови композиції важливо визначити в ній головне, те що становитиме композиційний центр картини. Він може визначатися розташуванням, кольором, розміром, навіть особливістю нанесення мазків.
-
Обираємо формат;
-
Визначаємо місце лінії горизонту;
-
Зверніть увагу на необхідність дотримання законів плановості у процесі передачі простору;
-
Виконавши малюнок олівцем, почніть роботу фарбами;
-
Деталізація малюнка.
Уявімо, що ми вирушили у мандрівку. Прямо перед нами безмежний простір. Починаймо.
Музичне супроводження - пісня «Ніч яка місячна» Д. Гнатюка, «Тиха ніч» Т. Кароль.
Самостійна робота учнів.
Вчитель надає індивідуальні поради кожному учневі.
V . Гра-руханка.
Зараз ми з вами пограємо в гру. Потом продовжимо працювати фарбами.
Гра «Правда, що…». Якщо тверження правдиве хлопаємо в долоні, якщо ні – топаємо ніжками. Встаємо та слухайте уважно!
-
Червоний колір холодний?
-
Зелений колір утворюється при змішувані жовтого і червоного кольорів?
-
До основних кольорів належить фіолетовий?
-
У графіці картини пишуться фарбами?
-
Архітектура – це предмети з глини або пластиліну
Сідаємо. Продовжуємо працювати.
V I. Підсумок уроку.
Виставка робіт, складена в одне ціле зоряне небо.
- Дослідницьке завдання для мікро-груп на наступне заняття
- Сьогодні на уроці всі ви дуже гарно працювали і ми створили власне зоряне небо. І навіть, працюючи за зразками, кожен з вас намалював своє зоряне небо! Яке ж воно чарівне і неймовірне! Хочу вам побажати частіше дивитися на зорі і якщо побачите падаючу зірку, обов’язково загадайте бажання. Пам’ятайте про здоровий сон і нехай вам сняться зоряні сни!