Тема семестру : Україна дивосвіт
Тема уроку : Аранжування у музиці
Музичний матеріал:
Мета уроку:
навчальна –Ознайоми життєвим і творчим шляхом Дж. Бізе та його оперою «Кармен», розповісти про виражальні та зображальні засоби музики, розповісти про аранжування у музиці та образотворчому мистецтві.
розвиваюча – розвивати навички аналізу музичних творів, розвивати навички аналізу творів образотворчого мистецтва, розвивати вокально-хорові здібності.
виховна : виховувати естетичний смак, любов до музичного і образотворчого мистецтва. Виховувати духовно свідому особистість.
Тип уроку : поглиблення теми
Обладнання: музичний інструмент ( фортепіано), комп´ютер, підручник, наочність (виконання музичного матеріалу на фортепіано, переглядвідеометеріалу).
Використана література :
Методи та прийоми проведення уроку :
- словесні методи ( розповідь, пояснення, бесіда )
-наочно-слухові та наочно-зорові ( прослуховування музики на комп´ютері, виконання музичного матеріалу на фортепіано, демонстрація портретів композитора)
-практичні методи( виконання вокально-хорових вправ, розучування пісні, аналіз музичних творів)
-методи аналізу, порівняння
-метод музичного узагальнення
План уроку та дозування часу
1. Організаційний момент (2 хв.).
2. Мотивація навчальної діяльності та повідомлення теми уроку (1хв.)
3. Актуалізація опорних знань (2 хв.).
4. Вивчення нового матеріалу (30 хв.).
4.1 Аранжування у музиці
Слухання Дж. Бізе уривок із оп. «Кармен» та обробку уривку із оп. «Кармен» Щедріна
Перегляд відео «Скрипач»
5.Образотворча частина (8 хв.)
6. Підсумок ( 2 хв.)
Хід уроку
1. Організаційний момент
Доброго дня діти! Підготуйтеся будь-ласка, і давайте з вами заспіваємо музичне привітання!
(музичне привітання)
2. Мотивація навчальної діяльності та повідомлення теми уроку
( Тема семестру та тема уроку написані на дошці )
У світі музики шедеври класичної музики переробляють. Збільшують кількість виконавців чи взагалі змінюють інструмент. Ось ця переробка називається Аранжування. Отже тема нашого уроку «Аранжування у музиці»
3.Актуалізація опорних знань
Бесіда-діалог з учнями щодо їхніх музичних вражень (із використанням фрагментів музики як ілюстрацій). На минулому уроці ми розмовляли про музику і її зображальні властивості, хто пригадує як саме називалася наша тема ? Так, молодці. А тепер давайте з вами і далі уявляти картини при прослуховуванні музичних творів, адже музика завжди передає якість почуття які ми асоціюємо із картинами.
4.1 Аранжування у музиці
Отже ми сьогодні поговоримо про аранжування . Аранжування в музиці — це пристосування, переклад музичного твору, написаного для певного інструмента (голосу, співака чи ансамблю), для його виконання в іншому складі інструментів (голосів).
Найвідомішими аранжувальниками XIX ст. вволюють Нікколо Паганіні. Віртуоз Паганіні — визначний італійський майстер скрипки, створив чимало неперевершених музичних творів, які сам і викопував. Його техніка виконання вирізнялася неймовірною довершеністю. Музикант цілковито змінив саму природу скрипкового виконання: умів грати такі п’єси, які, як вважалося, неможливо відтворити.
( перегляд відео—фрагменту із фільму «Скрипач»
-Які у вас враження від почутого? Яка картина у вас вимальовувалася під час слухання та перегляду відео?
Аранжуванню піддаються всі твори, зараз на яскравому прикладі ви це побачите. До вашої уваги фрагмент із опери «Кармен» Дж. Бізе — французького композитора, диригента, піаніста епохи романтизму 19 ст. (портрет на дошці). Мати походила зі збіднілої буржуазної родини, добре грала на фортепіано, мріяла повернутися до забезпеченого і привілейованого стану. Вона зналася на музиці і заохочувала сина до музики. В цьому вбачають і прагнення матері до прищеплення сину шляхетності і до її прагнення через успішну майбутню кар'єру сина повернути собі втрачений соціальний статус. Мати вклала багато зусиль в виховання сина, з яким пов'язувала всі свої надії. Малий Жорж охоче опановував музичну грамоту і виділявся здібностями. Він досить легко склав іспити і в 10 років став студентом Паризької консерваторії з правом безкоштовного навчання.
Сюжет опери : Якщо описати короткий зміст опери "Кармен", то можна викласти його кількома фразами. Дія вистави розгортається в Іспанії, тому композитор наповнив оперу класичними іспанськими мелодіями: фламенко, пасодобль, хабанера. Головна героїн опери - циганка Кармен. Опера представляє її як розкуту, вільну, що не визнає законів. Циганка здатна змінювати долі всіх, хто опиняється з нею поруч. Вона привертає увагу чоловіків, насолоджується їх любов'ю, але не рахується з їх почуттями. За сюжетом, красуня-циганка працює на сигаретної фабриці. Через бійку вона потрапляє в поліцейську ділянку. Її охоронцем був сержант Хозе. Вона змогла закохати його в себе і переконати відпустити її. Заради циганки Хозе позбувся всього: посади, поваги в суспільстві. Він став простим солдатом. Кармен співпрацювала з контрабандистами, кокетувала з тореадором Ескамільйо. Хозе їй набрид. Він намагався повернути кохану, але вона різко оголосила йому, що все скінчилося. Тоді Хозе убив кохану Кармен, щоб вона не дісталася нікому.
Ж. Бізе дуже важко переживав провал прем'єрного спектаклю "Кармен". Опера, пізніше визнана шедевром, відняла у композитора багато сил. Незабаром після прем'єри, через 3 місяці, композитор помер у віці 37 років. На порозі смерті Ж. Бізе говорив: "Хозе вбив Кармен, а Кармен вбила мене!". До вашої уваги арія «Тореадора».
( ілюстрація твору )
-Як звучав твір ? (піднесено, урочисто…)
- Який характер музики?
- Схарактеризуйте засоби виразності твору.
Тепер слухайте уважно, для того щоб зрозуміти, що таке аранжування я вам увімкну аранжування «Тореадора» для оркестру написаним Д. Щедріним – радянським композитором 20 ст.
(ілюстрація твору)
- Що змінилося у виконанні? ( інструментальний виклад твору, кількість виконавців, характер, сила звуку)
- Яке виконання вам більше до вподоби?
4.2 Вокально-хорова робота
Ви чули як можна аранжувати вокальні твори, ми ж маємо точно відтворити музичну мелодію і задум композитора у нашій пісні. Сіли всі гарненько і рівненько! Для початку ми розспіваємося!( використовую різні розспівки на дикцію , на легато та стакатто).
Тепер перейдемо до вивчення нової пісні, яка називається «Україна дивосвіт». Я співаю, а ви уважно слухаєте!
(ілюстрація твору)
Тепер, я буду співати по фразах, а ви повторюйте за мною!(розучування першого куплетна по фразах, використовуючи прийоми поєднання різних музично-виконавських дій).
У музиці це переробка музичного твору для іншого виконавського складу, прикрашання основної мелодії твору. А в образотворчому мистецтві-створення композиції з квітів та інших природніх матеріалів. Таке аранжування дійсно може продовжити квітам життя.
Відомості про ікебану. Одна квітка – тільки квітка, а букет - це вже мистецтво. Мистецтво створення квіткових букетів називають ікебана. І народилося воно в Японії. Ікебана – аранжування квітів або символічний букет, дібраний відповідно до свята, пори року, чи настрою художника. Букет може складатися не тільки з квітів, а й з інших природніх матеріалів: кори, гілок, листя і плодів, каміння, мушель. Розгляньте зразки ікебан, придумайте до них власні назви.
Ваше завдання буде намалювати чи створити аранжування карти України!
Ми сьогодні вивчали, що таке аранжування. Це поняття дуже обширне, ми побачили як мистецькі твори можуть перетворюватися і змінюватися. Як музика заграє різними барвами та колоритами в залежності від виконання. Також ми з вами говорили про чудове мистецтво аранжування квітами. Це мистецтво робить наше життя яскравішим! Ви маєте змогу попробувати самі аранжувати і музику і твори образотворчого мистецтва, але для цього потрібно навчатися. Тому вам успіхів!
До побачення!