Критичне мислення - швидкий і точний компаративний аналіз
на уроці мистецтва
Сучасна модель освіти націлена на досягнення основної мети – розвиток особистості учнів через призму формування життєво-необхідних компетентностей. Впровадження гуманістичної парадигми у освітній процес веде до певної зміни ролі й функцій учителя, зростання самостійності на етапі прогнозування конструювання і організації навчально-виховного процесу, що приводить відповідно до підвищення компетентності вчителя та відповідальності за результати праці. Саме тому в сучасному освітньому просторі важливу роль відіграє критичне мислення, яке є основою навчальної діяльності. Критичне мислення сьогодні не лише тренд в освіті, а й найрезультативніший метод навчання. Його розвиток є одним із наскрізних завдань навчально-виховного процесу, про який ідеться у Концепції Нової української школи.
Домогтися поставлених цілей у навчанні, навчити дітей критично мислити, можна завдяки використанню ефективного і цікавого для учнів прийому fishbone. Суть прийому fishbone полягає в постановці проблеми, яка вивчається на уроці, у визначенні її аспектів і знаходження аргументів, фактів на підтвердження тієї або іншої точки зору на цю проблему. Дослівно fishbone перекладається як «Риб’яча кістка», «Скелет риби», або діаграма Каору Ісікава В основі методики схематична діаграми у формі риб’ячого скелету. Така діаграма дозволяє провести швидкий і точний аналіз певної проблеми, виявивши її причини, наслідки та визначити висновки.
Використання діаграми дає можливість:
Перевага fishbone полягає в універсальності: ціле можна розкласти на виокремлені складові та детально їх розглянути. Прийом дозволяє як провести аналіз певної ситуації, так і зробити його стратегією уроку. При цьому найбільшого ефекту можна досягти під час узагальнюючих уроків та систематизації знань, коли тема уже вивчена. Учням пропонується інформація (текст, відео) проблемного змісту і схема fishbone для систематизації матеріалу. «Риб’яча кістка» є дієвим інструментом під час вивчення стилів та видів мистецтва для систематизації матеріалу. Прийом fishbone дозволяє учням «розбити» проблемну тему на низку причин та аргументів, що допоможе зрозуміти важливість аргументації, те, що кожна проблема багатогранна може мати кілька причин, що впливають одна на одну. У такий спосіб учні демонструють уміння визначити причинно-наслідкові зв’язки, логіку обгрунтованість висновків. Прийом вимагає аналітично працювати з доробком митців, формує критичне мислення.
Схема включає чотири основні блоки, представлені у вигляді голови, кісток та хвоста риби. Кожна з них відповідає за певні нюанси:
Найважливіші поняття розміщуються ближче до голови.
Прийом Fishbone доречний як під час індивідуальної, так і групової роботи, так як групова робота надає можливість обговорити питання з різних точок зору.
Як правило, стратегія виконується в декілька етапів:
Після обговорення, учні презентують результати роботи, аргументуючи висновки та відповідаючи на запитання.
Практичне застосування fishbone на уроці мистецтва.
Компаративний аналіз стилів мистецтва (8 клас)
Тема. Екранні мистецтва. Кінематограф ( 9 клас)
Діаграма fishbone може бути складена заздалегідь. Із застосуванням технічних засобів її можна зробити в кольорі, за їх відсутності використовується звичайний ватман або кольорова крейда. Під час використання мультимедійного варіанту можна зробити таку діаграму інтерактивною. У додатку PowerPoint можна підготувати анімовану діаграму Ісікави. Прийом fishbone підтверджує комплексний характер проблеми у взаємозв’язку всіх її причин і наслідків. За допомогою діаграми можна знайти рішення з будь-якої розглянутої складної ситуації, при цьому в учнів виникають щоразу нові ідеї. Іноді при заповнені діаграми, учні стикаються з тим, що причин обговорюваної проблеми більше ніж аргументів, які підтверджують її наявність. Це виникає внаслідок того, що припущень у житті завжди більше, ніж підтверджуючих фактів. Тому деякі нижні кісточки можуть залишитися незаповненими.
У ході уроку учні визначать, далі досліджувати проблему або спробувати визначити її рішення. Урок із застосуванням прийому fishbone набуває дослідного уроку. Найбільшою перевагою прийому є те, що варіанти вирішення проблеми можуть бути нестандартні. Спільна робота – це відмінний спосіб розвитку активності учнів, зміни способу мислення, виховання соціальних і моральних навичок: здатності працювати в команді, приймати групове рішення і нести відповідальність за нього, прагнення отримати нові знання, доводити власну точку зору. Прийом fishbone підвищує ефективність навчання в умовах модернізації змісту і форм освіти.
Список використаної літератури