«Мистецтво в освіті дітей з ООП»
Предмет мистецтва в освітньому процесі відіграє важливу роль у розвитку дитини з особливими освітніми потребами. Ці предмети сприяють розвитку творчих здібностей , емоційної чутливості ,моторики та когнітивних навичок . Заняття з мистецтва допомагає дітям краще сприймати власні емоції , розуміти почуття інших ,що сприяє розвитку їх емоційного інтелекту , навичок соціальної взаємодії .
У напрямку фізичного розвитку , мистецтво допомагає розвивати дрібну моторику, координації рухів , підготовку руки до письма .
Предмет мистецтва позитивно впливає на когнітивний розвиток. Діти вчаться аналізувати та формувати своє бачення . Це розвиває уяву , допомагає дітям мислити креативно та вирішувати проблеми.
Мистецтво є чудовим засобом для покращення настрою , зниження тривожності . У процесі творчої роботи діти зосереджуються на позитивних емоціях, що стає ефективною терапевтичною методикою для дітей з особливими потребами ,підвищуючи їхній рівень впевненості.
Важливо створити середовище ,яке сприяє розкриттю їхніх творчих здібностей та інтересу до мистецтва ,де дитина може вільно виражати себе та отримувати задоволення від творчого процесу , сприятиме її особистому зростанню . Рекомендації до роботи з мистецтва для дітей з особливими освітніми потребами :
1 . СТРУКТУРУВАННЯ ЗАВДАНЬ - чітко розбивати завдання на невеликі послідовні етапи . Прості та короткі завдання підходять для дітей з обмеженою увагою , наприклад , можна попросити намалювати кілька кольорових ліній або нанести фарбу на певні ділянки . Такі завдання не завдадуть труднощів , а допоможуть створити відчуття успіху дитини.
2. ВИКОРИСТАННЯ РІЗНИХ МАТЕРІАЛІВ І ТЕХНІК — застосування різних художніх матеріалів , які легко тримати та використовувати , такі як великі пензлики, губки , олівці з широким грифелем ,воскові крейди або пальчикові фарби ( фарби , пластилін , олівці,природні матеріали ) і технік . Це полегшить дитині процес і зробить його менш напруженим .
3. ПОЗИТИВНЕ ПІДКРІПЛЕННЯ -відзначити навіть найменші досягнення дитини . Підтримка і похвала підвищують мотивацію, впевненість у собі .
4. ВРАХУВАННЯ СЕНСОРНИХ ОСОБЛИВОСТЕЙ — діти з інтелектуальними порушеннями можуть мати сенсорні особливості тому треба звертати увагу на те , що в неї може бути підвищена чутливість до окремих матеріалів ( фарб , пластиліну ,текстур) . Використання текстурованих матеріалів (пісок, зерно, м’які тканини, тісто)розвиває відчуття та мотивує до роботи з матеріалами через дотик .Вибір зручних інструментів дозволяє їй працювати зтим ,що не викликає дискомфорту.
5. ІНДИВІДУАЛЬНІ ФОРМИ ДЛЯ РОБОТИ — враховувати інтереси дитини ,вибираючи теми та образи ,які її захоплюють , це допоможе створити більший інтерес у процесі роботи та результатом .
6 . ГНУЧКІСТЬ ТА АДАПТАЦІЯ . Адаптація завдань відповідно до змін у стані дитини або її настрою . Корисно дозволити дитині працювати в зручному для неї темпі . Уроки мистецтва можуть включати елементи музики ,танцю , театру,що розширює можливості адаптації та розвитку гнучкості через інтеграцію різних видів мистецтва .
7 . ВИКОРИСТАННЯ МУЗИКИ ТА РИТМУ . У деяких дітей музика створює комфортну атмосферу та додає ритмічності у виконанні завдань .Можна запропонувати дитині малювати у ритмі повільної ,або швидкої мелодії ,що допоможе зняти стрес і надати процесу особливий настрій .
8. ДОТРИМАННЯ РЕЖИМУ . Працювати над мистецтвом у певний визначений час і за знайомим розкладом .Це допоможе дитині відчути стабільність і краще зосередитися на завданні .
ОСНОВНІ ФОРМИ І МЕТОДИ
Включення предметів мистецтва в роботу з дітьми ООП має комплексний вплив ,що сприяє гармонійному розвитку дитини на фізичному психоемоційному та соціальному рівнях.