«Місто» як прояв захоплення містом, яке живе своїм інтенсивним, повноцінним життям

Про матеріал
Запропонований матеріал допоможе формувати наступні компетентності: предметні: ознайомлення учнів з основними ознаками авангардизму й футуризму в українській поезії 1920-х років, комунікативні: розвивати культуру зв’язного мовлення, вміння висловлювати власні судження, обґрунтовано доводити свою точку зору; інформаційні: розвивати навички аналізу поетичних творів; вміння виразно й усвідомлено читати й аналізувати ліричні твори; ключові: висловлення власної думки з приводу поетичної майстерності М. Семенка, уміння висловлювати власну думку; загальнокультурні: виховання почуття гідності, любові до художнього слова, природи, рідного краю.
Зміст слайдів
Номер слайду 1

Ратушна Наталія Миколаївна - вчитель української мови та літератури Лукашівського навчально-виховного комплексу «Дошкільний навчальний заклад - загальноосвітня школа І - ІІІ ступенів» Чорнобаївської селищної ради Черкаської області

Номер слайду 2

«Місто» як прояв захоплення містом, яке живе своїм інтенсивним, повноцінним життям. Особливості версифікації та строфіки. Образ ліричного героя, який відчуває неспокій міста. «Бажання» ‒ вірш-медитація у формі верлібра. Значення творчості Михайля Семенка для розвитку української літератури

Номер слайду 3

Авангардизм (франц. avant-garde — передова охорона) — напрям у літературі XX століття, пов'язаний із руйнуванням традиційних форм і канонів. До авангардистських стильових течій відносять футуризм, сюрреалізм, експресіонізм, дадаїзм, конструктивізм, імажинізм, абстракціонізм, кубізм.

Номер слайду 4

Футуризм — авангардний напрям, назва якого в перекладі з латини — майбутнє. Виник у літературі на початку XX ст. Як художньо-стильовий напрям вперше заявив про себе різновидом італійського авангардизму. Представники: В. Поліщук, Ю. Шпол (М. Яловий), Ю. Яновський, М. Бажан, М. Терещенко, О. Слісаренко, О. Полторацький, Гео Шкурупій, О. Мар'янов, Л. Зимний, Д. Бузько, О. Влизько, М. Семенко.

Номер слайду 5

✵ заперечення традиційної культури (особливо її моральних і художніх цінностей); ✵ прагнення до новацій, бунтівливості, порушення традицій; культивування урбанізму (естетика машинної індустрії і великого міста); ✵ переплетіння документального матеріалу з фантастикою; у поезії — руйнування загальноприйнятої мови, використання «слів на свободі».

Номер слайду 6

https://www.youtube.com/watch?v=QNCKPlAlU3Y 00. 13.12 00. 09.41 https://www.youtube.com/watch?v=_diz1diBhkk0

Номер слайду 7

Деструкція — порушення чи руйнування звичайної структури форми і змісту. Дисонанс (від лат. dissonans — різноголосий) — різновид рими, у якому збігаються приголосні, але не збігаються наголошені голосні. Асоціація (від лат. associatio — поєднання) — зв'язок між уявленнями, при якому одне уявлення у свідомості людини викликає інші, зумовлені або подібністю, або контрастом, або суміжністю в часі чи просторі.

Номер слайду 8

Жанр:  ліричний вірш. Паспорт твору Вид лірики:  вірш-медитація. Провідний мотив:  автор за допомогою футуризму відтворює життя міста і захоплюється ним. Композиція твору. Вірш «Місто» — це одне речення, у якому немає жодного розділового знака. Щоб передати динаміку життя великого міста, автор розбив деякі слова на частини, а деякі частини слів об'єднав між собою таким чином, що утворилися цікаві й незвичні неологізми, значення яких без контексту не можна зрозуміти. Образи твору:  ліричний герой — людина, що добре відчуває місто, розуміє його, чує кожен звук. У вірші «Місто» центром є образ-символ міста, яке причарувало автора своїм рухом і неспокоєм. Художні засоби:  звукові образи, дієслівні форми, неологізми.

Номер слайду 9

✵ Яким кольором ви б «зафарбували» поезію М. Семенка цього періоду? ✵ Чому? ✵ Як ви думаєте, що могло бути причиною такого рішення? ✵ Яку тему взяв за основу письменник? ✵ Які звуки наявні у творі? ✵ Що за допомогою звуків зумів передати поет? ✵ Яким автор змальовує місто? ✵ Яке життя людей у такому місті? ✵ За допомогою чого автор передає ритм життя міста? ✵ Що є символом міста?

Номер слайду 10

Виразно прочитайте (прослухайте) поезію «Бажання» https://www.youtube.com/watch?v=IOAh0dLTQSY https://www.youtube.com/watch?v=_diz1diBhkk0 00. 08.41

Номер слайду 11

Верлібр (франц. verslibre — вільний вірш) — неримований, нерівнонаголошений віршовий рядок, вид вірша, єдність якого ґрунтується на відносній синтаксичній завершеності рядків і на їх інтонаційній подібності.

Номер слайду 12

Жанр:  ліричний вірш. Паспорт твору Вид лірики:  вірш-медитація. Провідний мотив:  ліричний герой «Бажання» хоче перевернути світ із ніг на голову, і тоді, на його думку, все стане на свої місця: діти отримають зорі, а гарна дівчина — барви, щоб її покохав хороший хлопець. Художні засоби:  метафори, риторичні питання, риторичні оклики.  «Бажання» Тема: бажання бути необхідним, корисним; прагнення ліричного героя, сповненого сил і натхнення, змінити світ, наповнити його чимось новим, неповторним. Віршовий розмір:  верлібр.

Номер слайду 13

 метафори: «перевернути світ», «поставити все догори ногами», «дати березової каші», «місяця стягнуть», «барви, що кричать весняно»; риторичні питання: «Чому не можна перевернути світ, щоб поставити все догори ногами?», «Але хто мені заперечить перевернути світ?»; риторичні оклики: «Хай би одягла на себе всі оті розкоші!», «о, хоч-би тебе чорти вхопили».

Номер слайду 14

✵ Що хоче змінити головний герой? ✵ Чому автор цього прагне? ✵ Що означають фразеологізми «дати березової каші», «перевернути з ніг на голову»? ✵ Чому ліричний герой захоплений гамірним світом? ✵ У чому він переконаний? ✵ Яким хоче бачити герой новий світ? ✵ Яка тема твору? ✵ Які мотиви твору?

Номер слайду 15

ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ Підготувати ідейно-художній аналіз поезії «Запрошення».  

Номер слайду 16

СПИСОК ВИКОРИСТАНИХ ДЖЕРЕЛ: Література: Слоньовська О.В., Марфин Н.В., Вівчарик Н.М. Українська література. Підручник для 11 кл.. закладів загальної середньої освіти (профільний рівень).-К.: Літера ЛТД - 2019.- 320 с. Інтернет-ресурси: http://rus-img2.com http://otkritka-reprodukzija.blogspot.it http://www.1.portret1.z8.ru http://fotoham.ru http://m.androidmafia.ru http://shkola.ostriv.in.ua https://www.oa.edu.ua/ua/etc/kontaktukrainiantv/2012_34 http://https://dovidka.biz.ua/bazhannya-m-semenko-analiz/ http://licey58.zp.ua/lesson/avangardni-tendenciї-v-ukraїnskij-literaturi-1920-x-rokiv-poet-futurist-m-semenko-smilivij-eksperimentator-urbanistichni-motivi-jogo-liriki https://ukrlit.net/lesson/11klas_1/3.html

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Гаврильченко Світлана
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
ppt
Додав(-ла)
Ратушна Наташа
Додано
14 вересня 2022
Переглядів
5741
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку