«Місто» як прояв захоплення містом, яке живе своїм інтенсивним, повноцінним життям. Особливості версифікації та строфіки. Образ ліричного героя, який відчуває неспокій міста. «Бажання» ‒ вірш-медитація у формі верлібра. Значення творчості Михайля Семенка для розвитку української літератури
Футуризм — авангардний напрям, назва якого в перекладі з латини — майбутнє. Виник у літературі на початку XX ст. Як художньо-стильовий напрям вперше заявив про себе різновидом італійського авангардизму. Представники: В. Поліщук, Ю. Шпол (М. Яловий), Ю. Яновський, М. Бажан, М. Терещенко, О. Слісаренко, О. Полторацький, Гео Шкурупій, О. Мар'янов, Л. Зимний, Д. Бузько, О. Влизько, М. Семенко.
✵ заперечення традиційної культури (особливо її моральних і художніх цінностей); ✵ прагнення до новацій, бунтівливості, порушення традицій; культивування урбанізму (естетика машинної індустрії і великого міста); ✵ переплетіння документального матеріалу з фантастикою; у поезії — руйнування загальноприйнятої мови, використання «слів на свободі».
Деструкція — порушення чи руйнування звичайної структури форми і змісту. Дисонанс (від лат. dissonans — різноголосий) — різновид рими, у якому збігаються приголосні, але не збігаються наголошені голосні. Асоціація (від лат. associatio — поєднання) — зв'язок між уявленнями, при якому одне уявлення у свідомості людини викликає інші, зумовлені або подібністю, або контрастом, або суміжністю в часі чи просторі.
Жанр: ліричний вірш. Паспорт твору Вид лірики: вірш-медитація. Провідний мотив: автор за допомогою футуризму відтворює життя міста і захоплюється ним. Композиція твору. Вірш «Місто» — це одне речення, у якому немає жодного розділового знака. Щоб передати динаміку життя великого міста, автор розбив деякі слова на частини, а деякі частини слів об'єднав між собою таким чином, що утворилися цікаві й незвичні неологізми, значення яких без контексту не можна зрозуміти. Образи твору: ліричний герой — людина, що добре відчуває місто, розуміє його, чує кожен звук. У вірші «Місто» центром є образ-символ міста, яке причарувало автора своїм рухом і неспокоєм. Художні засоби: звукові образи, дієслівні форми, неологізми.
✵ Яким кольором ви б «зафарбували» поезію М. Семенка цього періоду? ✵ Чому? ✵ Як ви думаєте, що могло бути причиною такого рішення? ✵ Яку тему взяв за основу письменник? ✵ Які звуки наявні у творі? ✵ Що за допомогою звуків зумів передати поет? ✵ Яким автор змальовує місто? ✵ Яке життя людей у такому місті? ✵ За допомогою чого автор передає ритм життя міста? ✵ Що є символом міста?
Жанр: ліричний вірш. Паспорт твору Вид лірики: вірш-медитація. Провідний мотив: ліричний герой «Бажання» хоче перевернути світ із ніг на голову, і тоді, на його думку, все стане на свої місця: діти отримають зорі, а гарна дівчина — барви, щоб її покохав хороший хлопець. Художні засоби: метафори, риторичні питання, риторичні оклики. «Бажання» Тема: бажання бути необхідним, корисним; прагнення ліричного героя, сповненого сил і натхнення, змінити світ, наповнити його чимось новим, неповторним. Віршовий розмір: верлібр.
метафори: «перевернути світ», «поставити все догори ногами», «дати березової каші», «місяця стягнуть», «барви, що кричать весняно»; риторичні питання: «Чому не можна перевернути світ, щоб поставити все догори ногами?», «Але хто мені заперечить перевернути світ?»; риторичні оклики: «Хай би одягла на себе всі оті розкоші!», «о, хоч-би тебе чорти вхопили».
✵ Що хоче змінити головний герой? ✵ Чому автор цього прагне? ✵ Що означають фразеологізми «дати березової каші», «перевернути з ніг на голову»? ✵ Чому ліричний герой захоплений гамірним світом? ✵ У чому він переконаний? ✵ Яким хоче бачити герой новий світ? ✵ Яка тема твору? ✵ Які мотиви твору?
СПИСОК ВИКОРИСТАНИХ ДЖЕРЕЛ: Література: Слоньовська О.В., Марфин Н.В., Вівчарик Н.М. Українська література. Підручник для 11 кл.. закладів загальної середньої освіти (профільний рівень).-К.: Літера ЛТД - 2019.- 320 с. Інтернет-ресурси: http://rus-img2.com http://otkritka-reprodukzija.blogspot.it http://www.1.portret1.z8.ru http://fotoham.ru http://m.androidmafia.ru http://shkola.ostriv.in.ua https://www.oa.edu.ua/ua/etc/kontaktukrainiantv/2012_34 http://https://dovidka.biz.ua/bazhannya-m-semenko-analiz/ http://licey58.zp.ua/lesson/avangardni-tendenciї-v-ukraїnskij-literaturi-1920-x-rokiv-poet-futurist-m-semenko-smilivij-eksperimentator-urbanistichni-motivi-jogo-liriki https://ukrlit.net/lesson/11klas_1/3.html