Тема: Місто, яке потрібно побачити ...
4 клас
Я і Україна. Природознавство. Тема: Рідний край на території України.
Я і Україна. Громадянська освіта. Тема: Символіка. Знаємо і цінуємо символи свого краю.
Позакласне читання. Тема: Знайомимося з особливим видом друкованої продукції - альбомами, фотоальбомами.
Інформатика. Тема: Алгоритм створення презентації.
Цілі:
• Я і Україна:
Продовжувати знайомити учнів з історією рідного міста, його визначними пам'ятками і символікою; формувати національну самосвідомість школярів, виховувати любов до історії та культури рідного краю.
• Позакласне читання:
Познайомити учнів з особливим видом друкованої продукції - альбомом, фотоальбомом, продовжувати формувати навички роботи з текстом; продовжити розвиток вміння: аналізувати, зіставляти, порівнювати, виділяти головне, встановлювати причинно-наслідкові зв'язки; збагачувати словниковий запас; вчити розуміти прекрасне.
• Інформатика:
Удосконалювати практичні навички роботи з програмою MS Power Point; розвивати комунікативні вміння при роботі в групах.
Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу.
Вид уроку: інтегрований урок, урок-конференція.
Обладнання:
• таблички – назви груп;
• листки-завдання;
• тексти для роботи в групах;
• тексти слів гімну Харківської області;
• повідомлення учнів;
• дитячі тематичні презентації;
• мультимедійна установка;
• обкладинки фотоальбому;
• аудіозапис гімну Харківської області.
План уроку
1. Організаційний момент.
2. Актуалізація опорних знань.
3. Мотивація навчання.
4. Повідомлення теми уроку.
5. Вивчення нового матеріалу.
6. Узагальнення та систематизація знань.
7. Підсумок уроку.
8. Домашнє завдання.
Хід уроку
1. Організаційний момент (слайд 1)
1.1. Перевірка готовності дітей до уроку
Діти сидять у класі: 4 групи по 4 людини. На столах назви груп («Самий - самий ...», «Харків у цифрах і фактах», «Символіка міста», «Невідомий Харків»)
1.2. Привітання
2. Актуалізація опорних знань
2.1. Бесіда
- Діти, як ви розумієте слова «наш рідний край»?
- Де в Україні знаходиться наш рідний край? Покажіть на карті (слайд 2,3).
- До якого події в 2012 році готується наше місто?
(Чемпіонат Європи 2012 з футболу, слайд 4)
3. Мотивація навчання
3.1. «Мозковий штурм»
- У Харкові буде багато гостей з різних країн не лише Європи, а й світу. Вони захочуть познайомитися з нашим містом. Як вони зможуть це зробити?
(пропозиції дітей записуються на дошці: екскурсії, телебачення, інтернет, книги, путівники, листівки з видами Харкова, фотоальбом)
4. Повідомлення теми уроку
- Сьогодні на уроці ми підготуємося до зустрічі гостей, покажемо їм «Місто, яке потрібно побачити» і відкриємо невідомий Харків (слайд 5).
5. Вивчення нового матеріалу
5.1. Представлення результатів творчого пошуку групи «Самий-самий ...» (слайд 6)
- Харків любить дивувати своєю красою, архітектурними контрастами і пам'ятками. Харків потрібно побачити, хоча б тому, що він самий-самий. І це не перебільшення, а історичний факт. І зараз група «Самий-самий» розповість нам про результати свого пошуку.
Презентація групи (слайд-шоу, підготовлене учнями на заняттях з інформатики):
- Харків – ПЕРША столиця України (слайд 7);
- Найбільше місто на 50 паралелі (слайд 8);
- Найбільша площа в Україні (слайд 9);
- Найкращий пам'ятник Т. Г. Шевченку в світі (слайд 10);
- Найперша залізобетонна висотка в СРСР (слайд 11).
5.2. Представлення результатів творчого пошуку групи «Харків у цифрах і фактах» (слайд 12)
- Перш, ніж друга група представить нам результати своєї роботи, пропоную вам перевірити свої знання про наше місто. Перед вами листи жовтого кольору з числами. Ваше завдання – написати, як вони пов'язані з нашим містом.
1654 (рік заснування м Харкова) (слайд 13, 14);
1446000 (чисельність населення м. Харкова) (слайд 15, 16);
23 (23 серпня – день визволення Харкова) (слайд 17, 18);
9 (кількість районів міста) (слайд 19, 20);
100 (кількість ступенів каскаду в саду ім. Шевченка) (слайд 21, 22);
057 (код м. Харкова) (слайд 23, 24);
358 (років місту) (слайд 25, 26);
2012 (рік проведення Чемпіонату Європи з футболу в м. Харкові) (слайд 27, 28).
На екрані – число. Діти пропонують варіанти відповідей. У разі правильної відповіді, з'являється слайд, який ілюструє його. А якщо серед варіантів немає правильної відповіді, то на допомогу приходить представник групи.
5.3. Представлення результатів творчого пошуку групи «Символіка»
Проблемна ситуація:
На екрані з'являється число 1781 (слайд 29) (прийнятий герб міста Харкова)
Учитель звертається до групи «Харків у цифрах і фактах»:
- З якою подією пов'язано це число?
Друга група не знає відповідь на це питання.
- Хто ж нам допоможе?
Повідомлення групи «Символіка»: (слайд 30)
• У 1781 році був прийнятий герб міста (слайд 31).
Він неодноразово змінювався, але вже в кінці 90-х років минулого сторіччя старовинний герб відродили. Його зелений колір символізує надію, радість і достаток. Ріг достатку – природні багатства. Кадуцей (жезл з крилами) – атрибут бога Меркурія, який вважається покровителем торговців і мандрівників, а змії, що обвивають кадуцей, символізують мудрість.
• Прапор Харкова являє собою прямокутне полотнище зеленого кольору, в центрі якого зображено герб міста (слайд 32).
• У Харківській області є і свій гімн. Він затверджений 15 вересня 2010 року. Слова Л. Петрік, музика В. Дашкевич.
(діти встають, звучить гімн)
5.4. Представлення результатів творчого пошуку групи «Невідомий Харків» (слайд 33)
- Наш Харків, як маленька держава, має свої символи: герб, прапор,
гімн. А тепер давайте подивимося на наше місто очима представників
групи «Невідомий Харків».
Учень:
- Ми вам пропонуємо взяти участь у відеовікторині.
Дізнайтеся куточок нашого міста, який ви бачите на екрані (слайд 34).
(представники групи уточнюють і доповнюють відповіді дітей)
• З вікон мого будинку можна побачити історичну будівлю Південної залізниці та Привокзальну площу. Вона друга за величиною в Харкові. Вокзал став місцем відпочинку не тільки харків'ян, а й гостей міста. Когось вразить велич будівлі Управління Південної залізниці (слайд 34), когось зачарують фонтани (слайд 34), а хтось зустріне тут улюбленого літературного героя – на першій платформі відображений у бронзі один з персонажів «12 стільців» Ільфа і Петрова батько Федір (слайд 34).
• (слайд 35) Це дуб, який росте в саду ім. Т. Г. Шевченка. В саду є дуби-велетні, яким вже більше 200 років.
Про старовинні дуби міського саду в нашій сім'ї є своя маленька легенда. Так моя прабабуся розповідала мамі, що всі дівчатка жіночої гімназії обходили дуб, що стояв поряд з пам'ятником Шевченку по вулиці Сумській, на виході з саду п'ять разів, щоб отримати «п'ятірку» в цей день. Я не дуже в це вірю, але мама каже, що ця прикмета дійсно чудово працює, особливо якщо добре вивчити урок, але боюся, що тепер мені треба обходити дуб дванадцять разів, а то раптом ненароком «п'ятірку» отримаю. Може Дуб ще не знає нової системи оцінювання і працює по-старому? Це, звичайно жарт, а якщо серйозно – мені дуже подобається місце, де розташований парк.
• (слайд 36) На цьому фото моє улюблене місце у місті – тенісний клуб «Унікорт». Він розташований поруч з площею Свободи і зоопарком. Його з любов'ю називають тенісним палацом. Тут помістили фотографії тих, хто допомагав створювати клуб. На них дуже багато друзів і знайомих моїх бабусі і дідусі. Старі друзі клубу не забувають про нього, а клуб теж завжди пам'ятає своїх друзів. Навіть чотириногих. Улюблениці всіх членів клубу, собаці дворової породи Пальмі Унікортовні поставили бронзовий пам'ятник. А зараз у клубі живе і навіть усіма командує її син Лимон. Ця розумна собака чудово пам'ятає всіх, хто приходить сюди тренуватися.
5.5. Фізхвилинка
Раз – піднятися, потягнутися, На чотири – руки ширше,
Два – нагнутися, розігнутися, П'ять – руками помахати.
Три – в долоні три бавовни, Шість – за парту тихо сісти
Головою три кивки.
5.6. Ознайомлення з новим видом друкованої продукції – фотоальбомом
- Молодці, діти. Ви довели, що Харків – це місто, яке потрібно побачити. А що гості нашого міста зможуть забрати з собою на згадку? Давайте повернемося до початку нашої розмови, Так, звичайно, наші відеоматеріали можна викласти в інтернеті, книги, листівки, путівники можна купити в магазині. Але набагато приємніше погортати сторінки фотоальбому, в який вкладена частинка душі.
Що ж таке фотоальбом? На це та інші питання ви повинні знайти відповіді, прочитавши текст (питання на екрані, слайд 37).
- Що таке фотоальбом?
- Види фотоальбомів?
- Для чого потрібні фотоальбоми?
Кожна група отримує текст для читання. (див. додатки)
Відповіді дітей.
6. Узагальнення та систематизація знань
- Який би не був фотоальбом, електронний, або на паперовому носії, головним буде те, що пам'ять, залишена Вами, пройде через століття, даруючи радість новим поколінням.
Всі матеріали для електронного фотоальбому у нас вже є. І для створення паперового фотоальбому у нас теж все готове. Залишилося тільки зібрати всі ваші сторіночки і розташувати їх у потрібному порядку. Назви ваших груп і будуть розділами фотоальбому. Давайте їх назвемо (на слайді 38 по черзі спливають назви розділів).
1. «Най-най ...»
- Як називається найбільша площа в Україні?
2. «Харків у цифрах і фактах»
- У якому році було засновано місто Харків?
3. «Символіка»
- Що зображено на гербі нашого міста?
4. «Невідомий Харків»
- У якому саду ростуть дуби-велетні?
(альбом збирається по розділах)
7. Підсумок уроку
- Ось ми й зібрали наш фотоальбом. У ньому не вистачає обкладинки.
Давайте виберемо. (вчитель показує обкладинки, діти вибирають найбільш зручний варіант)
У нашому альбомі чотири розділи. Але ж ще є стільки цікавого, про що можна розповісти. Пропоную вам створити в нашому альбомі нові розділи: «Харків культурний», «Храми Харкова». А може хтось з вас запропонує і свій розділ (слайд 1).
8. Домашнє завдання
Опрацювати статті підручника «Я і Україна» с. 50-53,
Підготувати матеріал до нових розділів фотоальбому.