6 клас «Пізнаю природу» пілотний проєкт
Тема: Місяць – супутник Землі. Місячні затемнення , фази місяця
Мета: Сприяти формуванню знань про Сонячну систему, про Місяць, його характеристики, про фази місяця, місячні затемнення, про дослідження Місяця. Сприяти розвитку вміння учнів аналізувати, порівнювати, робити висновки, працювати з різними джерелами інформації, виділяти суттєве в матеріалі, що вивчається. Сприяти формуванню світоглядних ідей, виховувати естетичний смак, взаємодопомогу.
Тип уроку: комбінований.
Основні поняття і терміни: Місяць, природний супутник, фази Місяця.
Обладнання: атлас, карта півкуль Місяця, схема «Фази Місяця», підручник, таблиці, фото, малюнки, зошити, відеоматеріали з Інтернет-ресурсів.
Очікувані результати: учні ознайомляться з особливостями природного супутника Землі, його впливом на Землю, навчаться розрізняти фази Місяця, зрозуміють, чому відбуваються сонячні і місячні затемнення.
Хід уроку:
І. Організаційний момент.
Створення психологічної атмосфери уроку.
Кожен прожитий день важливий. А особливо, якщо цей день приносить досягнення, позитивний настрій, успіхи у здобутті знань
Подивіться один на одного і посміхніться, побажайте успіхів .Розшифруймо
УСПІХ - це
У – уміння працювати
С – співпраця у колективі
П – подолання труднощів
І – ірраціональність
Х - хороший настрій
Усі ці складові слово ми візьмемо для нашого уроку .
Я вам бажаю гарного настрою, успіху.
ІІ. Актуалізація опорних знань:
- як називається наша планета ……
- система, яка складається з планет, комет, астероїдів, зірок ……
- шлях, по якому планета рухається навколо Сонця, називається....
- найближче розташована до Сонця планета....
- найвіддаленіша від Сонця планета....
- навколо Сонця, крім планет, рухаються ще їх:....
2. Гра «Розшифруй слово» . Які слова зашифровано?
- СІТЕВСВ (всесвіт)
- ЦНОЕС (сонце)
- ЕААПТНЛ (планета)
- РОІЗ (зорі)
- ОКЕМАТ (комета)
3. Словникова дуель. На дошці терміни (учні дають визначення).
1.Астрономія. 8. Астероїди
2.Всесвіт. 9. Комета.
3.Галактика. 10. Метеорит.
4.Зоряна система. 11. Метеороїди
5.Зоря. 12. Космічний пил.
6.Сузір я. 13. Вісь Землі.
7.Планети. 14. Орбіта.
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності:
Звучить аудіозапис «Місячної сонати» Бетховена, під музику зачитується уривок з повісті Миколи Гоголя «Вечори на хуторі біля Диканьки»:
— «Чи знаєте ви українську ніч? О, ви не знаєте української ночі! Пригляньтесь до неї: з середини неба дивиться місяць. Безмежне склепіння небесне розійшлось, розширилось іще безмежніш. Горить і дише воно. Земля вся у срібному світлі; а дивне повітря віє і теплом, і прохолодою, і дише млостю, і розливає океан пахощів. Божественна ніч! Чарівлива ніч! Божественна ніч! Чарівлива ніч! І раптом усе ожило: і гаї, і стави, і степи. Котиться величний грім українського солов'я, і здається, що й місяць заслухався його посеред неба...»
Чи могла б бути саме такою ніч, якби не освічував її Місяць?
Оголошення теми і мети уроку.
План уроку:
1. Місяць — природний супутник Землі
2. Фази Місяця
3. Місячне та сонячне затемнення
4. Як Місяць впливає на Землю?
5. Дослідження Місяця
ІV. Вивчення нового матеріалу:
Це єдиний природний супутник нашої планети. Дивлячись на нього, нам здається, що він такого розміру як Сонце. Насправді Місяць набагато менший. Він розташований у 400 разів ближче до Землі, ніж Сонце. Як і Земля, Місяць має кулясту форму.
Наш супутник обертається ще й навколо Землі. Один оберт він здійснює за 27 діб і 8 год.
Цікаво, що Місяць обернений до нас одним боком. Другого боку землянам ніколи не видно.
Середня відстань від Місяця до Землі — 384тис. км. Сучасні космічні кораблі досягають поверхні Місяця за 15−18год.
Поверхню супутника нашої планети можна побачити в телескоп. Вона нагадує кам'янисту пустелю. На Місяці є гори, кратери від метеоритів. Першим спостерігав Місяць у телескоп Галілей. Він помітив темні ділянки і назвав їх морями. Моря — рівнинні ділянки місячної поверхні.
На Місяці немає повітря і води, тому там не можуть існувати живі організми. Удень дуже спекотно — +115°С, а вночі лютий холод — −160°С. Також там відсутня вода, тож він зовсім не придатний до життя.
Проте Місяць, це поки єдине небесне тіло, на якому побувала людина. 20 липня1969 року Ніл Амстронг уперше в історії людства здійснив висадку на Місяць, і залишив на його поверхні відбитки своїх черевиків.
З усіх небесних тіл Місяць досліджений найкраще. Місяць — єдиний природний супутник Землі. Його називають природним супутником, оскільки він створений природою і рухається навколо Землі.
Оскільки час обертання Місяця навколо своєї осі й час руху навколо Землі збігаються, то до Землі він завжди повернутий тільки одним боком, а інший бік ми спостерігати не можемо. (Демонстрування обертання Місяця навколо Землі за допомогою глобуса.)
Сам Місяць не випромінює світла, але сонячні промені відбиваються від його поверхні, ніби від поверхні дзеркала. Тому він світить відбитим світлом Сонця. Цікаво те, що Місяць завжди повернений до Землі одним боком.
2. Фази Місяця
Чи звертав ти увагу на те, що у різні дні Місяць із Землі має різний вигляд: від вузенької скибочки до повного диска? А бувають дні, коли ми його зовсім не бачимо. Пояснюється це зміною освітлення Місяця Сонцем.
Легенда «Місяць і кравець»
- Одного разу прийшов до кравця — хто б ви думали? — сам пан Місяць, який був великим чепуруном і дуже стежив за модою.
Кравець старанно зняв з клієнта мірку і заходився кроїти. Через деякий час Місяць прийшов міряти жупан, а він — і завузький, і закороткий.
— Даруйте, пане Місяцю, я, мабуть, помилився в розрахунках, каже Кравець. Він знову зняв з клієнта мірку і взявся до роботи з надзвичайною старанністю. Кравець працював кілька днів, поспішаючи виконати замовлення. А чепурун Місяць саме дуже розповнів. Кравець, побачивши свого замовника, аж зблід. Мовчки зняв він утретє мірки та й почав кроїти й шити. Нарешті закінчив він роботу, повісив новенького жупана на цвяшечку і сів перепочити. Аж гульк — іде пан Місяць. Та такий тоненький і виснажений, що сумно на нього й дивитися. Розгнівався Кравець, аж затрусився.
— Годі знущатися з мене, пане, — вигукнув він. — Шукайте собі іншого кравця. Я ж так старався вам догодити, але з вашою фігурою діються незрозумілі речі. Я маю великі збитки.
Тоді чепурун Місяць мовив:
— Справді, пане, це так, але ж мені так хотілося мати нове вбрання.
Як ви вважаєте, Місяць зоря чи планета? Місяць — нерозжарене небесне тіло, він не зірка, як Сонце. Тоді чому ми його бачимо? А видно його тому, що він відбиває сонячні промені, які на нього падають. Коли Місяць потрапляє у тінь Землі, він «зникає» з неба. І з'являється, як тільки виходить з тіні і на нього потрапляють сонячні промені. Залежно від того, як саме тінь Землі падає на Місяць, він має вигляд літери «С» або нагадує літеру «Р», якщо в уяві до нього домалювати зліва рисочку. Тому слід запам'ятати: «С» — Місяць старіє, «Р» — росте. Залежно від того, яку форму має Місяць, розрізняють його фази. Фаза — це видима форма Місяця на небосхилі. У Місяця чотири фази:
повний місяць, молодий місяць, перша чверть, остання чверть.
Певні видимі з Землі форми Місяця мають назву фази Місяця. У фазі нового Місяця його зовсім не видно. Появу освітленої тоненької скибочки з правого боку місячного диска називають молодиком. Половину диска Місяця ми бачимо у фазах, що мають назву перша та остання чверть. Зверни увагу, що це різні частини Місяця. Приблизно через два тижні після нового Місяця вся його сторона, яку видно з Землі, повністю освітлюється Сонцем. Тоді це небесне тіло має вигляд диска. Цю фазу названо повний Місяць.
3. Місячне та сонячне затемнення
Трапляється, що на кілька хвилин тінь від Землі потрапляє на Місяць. Складається враження, що Місяць зник. Це цікаве для спостерігача явище називається місячним затемненням.
Місячне затемнення — явище, коли Місяць потрапляє у тінь Землі.
С ------- З -------- М
За один рік буває три місячні затемнення.
Хоча Місяць набагато менший за Сонце, ці небесні тіла видаються нам однаковими. Чому? Бо Сонце перебуває на значно більшій відстані від Землі, ніж Місяць. У певний час Місяць розташовується між Землею й Сонцем. Тоді на кілька хвилин частково чи повністю сонячний диск стає невидимим із Землі. Це і є причиною сонячного затемнення.
4. Як Місяць впливає на Землю?
Під впливом Місяця рівень води в морях і океанах щодоби періодично то підвищується, то понижується. Цим пояснюються так звані припливи і відпливи.
Помічено, що у період від молодика до повного Місяця людина більш активна, енергійна. А у період від повного Місяця до останньої фази Місяця активність зменшується, більше проявляється втома. У дні повного Місяця деякі люди стають більш знервованими, сварливими. Тому вважається, що Місяць, а точніше зміни його фаз, впливають і на людину.
5. Фізкультхвилинка
Я планета, звусь Земля, (потягнутися вгору)
Я велика — не мала. (розведення рук у сторони)
Навкруг себе я кружляю, (покружляти на своєму місці)
Так у космосі літаю. (покружляти на своєму місці)
Ніч і ранок, день і вечір, (нахили тулуба вправо-вліво)
Всі вони завжди доречні. (нахили тулуба вправо-вліво)
Літо, осінь, зима, весна (нахили тулуба вперед-назад)
Змінюються теж здавна. (нахили тулуба вперед-назад)
Заслуга в цьому є моя, (руки в боки, “пружинка”)
Я планета, я — Земля! (руки в боки, “пружинка”)
ІІІ. Узагальнення й систематизація знань:
1. Дидактична гра «Доповни речення»
Місяць — це природний____________(супутник) Землі.
Він має форму__________(кулі).
Місяць світить___________(відбитим) від_____________(Сонця) світлом.
З усіх небесних________(тіл) його______________(досліджено) найкраще.
Він обертається навколо __________(своєї осі), тільки значно_________(повільніше),
ніж Земля, та навколо_________(Землі).
Місяць завжди повернений до Землі________________(одним боком).
2. Прийом «Народознавчий»
- З давніх-давен люди велику увагу приділяли Місяцю. Складено загадки, прислів’я, прикмети і пісні. Які з них ви приготували на сьогодні?
Загадки:
Прислів’я:
Прикмети:
2. Дидактична гра «Павучок»
Не має атмосфери
Єдиний природний Із Землі видно
супутник Землі лише одну півкулю
Освітлюється На поверхі має
Сонцем по-різному Місяць кратери
Якщо на нього падає Єдине космічне тіло,
тінь від Землі – це затемнення на яке висаджувались люди
Найближче до Землі
космічне тіло
3. Проблемне питання:
Куди Місяць зникає вдень?
Чому в Місяця змінюється форма?
4. Прийом «Планета ерудитів»
|
|
|
К |
|
|
|
|
||||
|
|
О |
|
|
|
||||||
|
С |
|
|
|
|
|
|
|
|||
|
|
|
М |
|
|
|
|||||
|
|
|
|
О |
|
|
|
|
|
|
|
|
С |
|
|
|
|
||||||
Яке слово утворилося по вертикалі? (Космос)
5. Самооцінка діяльності:
Самооцінка діяльності:
|
Я + мої дії на уроці: |
Повторив |
|
Дізнався |
|
Навчився |
|
Зрозумів |
|
Не вмів, а тепер вмію |
|
Здобув додаткову інформацію |
|
Моя оцінка на уроці: |
ІV. Домашнє завдання:
1. Відповідний параграф у підручнику.
2. Проведіть спостереження за Місяцем:
Завдання 1. З'ясуйте, в які дні у вашій місцевості Місяць перебуває у фазі нового та повного Місяця. Для цього найкраще щодня спостерігати за розмірами місячного диска і записувати побачене.