Місяць — супутник Землі.
Сонячні та місячні затемнення
Мета уроку: ознайомити учнів із відомостями про Місяць, учити пояснювати зміни фаз Місяця, причини сонячного та місячного затемнення, учити висловлювати власну думку; формувати навички роботи в групі, розвивати мислення, пам’ять, увагу, уяву, фантазію, творчі здібності учнів; формувати науковий світогляд, виховувати інтерес до опанування знань про навколишнє середовище, Всесвіт.
Очікувані результати: учні називають фази Місяця; пояснюють зміни фаз Місяця, причини сонячного та місячного затемнення; розрізняють фази Місяця на зображеннях; використовують додаткові джерела інформації для виконання навчального завдання.
Базові поняття та терміни: Місяць, супутник, місячне затемнення, сонячне затемнення.
Обладнання:
Тип уроку: засвоєння нових знань.
1. Перевірка домашнього завдання.
1) Завдання для всього класу.
2) Індивідуальне завдання.
2. Повідомлення теми уроку.
Тема на дошці закрита. Учитель пропонує учням розгадати ребус і таким чином дізнатись тему уроку.
Учитель відкриває на дошці напис теми уроку, оголошує її.
3. Оголошення мети та завдань уроку.
(Учитель повідомлює учням мету та завдання уроку, ознайомлює з планом роботи на уроці, який записано на дошці.
4. Робота з дефектним реченням.
Учитель зачитує речення, а учні закінчують їх (усно). (Фронтальна робота.)
5. Робота в парах.
Учням пропонується скласти запитання з вивченої на уроці теми та поставити його товаришу по парті. Учень, який отримав запитання, має право поставити запитання у відповідь.
6. Обговорення вірша.
7. Проблемне запитання.
Учитель пропонує учням спробувати відповісти на запитання «Куди Місяць зникає вдень? Чому в Місяця змінюється форма?». Вони повинні обґрунтувати свою точку зору. Так як учні ще не мають істотних знань про Місяць як супутник Землі, то вчитель пропонує їм відкласти ці запитання до кінця уроку. Проблемні запитання зберігаються на дошці протягом усього уроку.
1. Ознайомлення з планом пояснення нового матеріалу.
План пояснення нового матеріалу
1) Місяць — супутник Землі. (а) Слово вчителя; б) рольова гра «Телеміст»; в) демонстрація фотографій з орбітальних станцій та космічних апаратів.)
2) Фази місяця. (а) Виступи учнів; б) демонстрація фотографій Місяця в різні фази, складання схеми.)
3) Сонячні та місячні затемнення. (а) Слово вчителя; б) демонстрація фотографій місячного та сонячного затемнення.)
2. Фізкультхвилинка.
1. Дидактична гра «Розмова на Місяці».
Вам уже відомо, що на Місяці завжди панує тиша, тому що там немає повітря, яке здатне передавати звукові хвилі під час коливання. Давайте, уявимо, що ви опинились на Місяці, проте вам слід передати один одному важливу інформацію. Учні мають по черзі виходити до дошки і показувати за допомогою міміки та жестів терміни, які стосуються вивченої теми (Місяць, Земля, Сонце, затемнення, молодик, тонкий серп, повня тощо).
2. Дидактична гра «Збери речення». (Робота в групах.)
Учні отримують набір слів, з яких вони мають скласти речення. Кожна група складає окреме речення. Після того як речення складено, учні по черзі зачитують їх. (Роздавальний матеріал.)
3. Конкурс «Розпізнай та дай назву».
На дошці розвішуються фотографії Місяця в різних фазах. Учням пропонується розташувати їх у правильному порядку та підписати назви.
1. Завдання для всього класу.
Опрацювати у підручнику § _______
2. Індивідуальне завдання.
Підготувати малюнки та картинки з різними способами зображення Землі.
1. Проблемне запитання.
Учитель пропонує учням знову спробувати відповісти на запитання «Куди Місяць зникає вдень? Чому в Місяця змінюється форма?» та обґрунтувати свою точку зору. Він допомагає учням сформулювати чітку, обґрунтовану відповідь.
2. Інтерактивна гра «Незакінчене речення».
1