Властивості ґрунту. Догляд за ґрунтом
Мета уроку: ознайомити школярів із властивостями ґрунту, поняттям «деградація ґрунту», видами забруднення ґрунту та способами його захисту; формувати навички роботи в групі, розвивати критичне та логічне мислення учнів, відпрацьовувати навички пошукової діяльності на уроці; виховувати дбайливе ставлення до ґрунту.
Очікувані результати: учні називають властивості ґрунту, способи його забруднення та захисту; описують результати власних спостережень і дослідів; висловлюють власну точку зору про значення ґрунту для всього живого та способи його захисту.
Базові поняття та терміни: ґрунт, родючість ґрунту, водопроникність, водопіднімальна здатність, випаровувальна здатність, водоутримуюча здатність, усмоктувальна здатність, деградація ґрунту, добрива, забруднення.
Обладнання:
Тип уроку: засвоєння нових знань.
1. Перевірка домашнього завдання.
1) Завдання для всього класу.
2) Індивідуальне завдання.
2. Повідомлення теми уроку.
Учитель оголошує тему уроку, пропонує записати її до зошитів.
3. Оголошення мети та завдань уроку.
(Учитель повідомлює учням мету та завдання уроку, ознайомлює їх із планом роботи на уроці, який записано на дошці.)
4. Робота в парах.
Учням пропонується скласти запитання з вивченої на уроці теми та поставити його товаришу по парті. Учень, який отримав запитання, має право поставити запитання у відповідь.
5. Інтерактивна гра «Мікрофон».
— Що вам відомо про ґрунт?
6. Гра «Про що йде мова?».
7. Обговорення висловів великих людей.
Земля дивовижно родюча. (Тацит Публій Корнелій)
Якщо людина володіє землею, земля володіє людиною. (Ралф Уолдо Емерсон)
Земля дає всім людям такі дивні речі, а під кінець отримує від них такі викиди в обмін. (Волт Вітмен)
1. Ознайомлення з планом пояснення нового матеріалу.
План пояснення нового матеріалу
1) Властивості ґрунту. (а) Робота в групах; б) слово вчителя з елементами бесіди, складання схеми; в) демонстрація дослідів.)
1-ша група: Родючість ґрунту.
2-га група: Водопроникність.
3-тя група: Водопіднімальна здатність.
4-та група: Випаровувальна здатність.
5-та група: Водоутримуюча здатність.
6-та група: Усмоктувальна здатність.
7-ма група: Повітропроникність ґрунту.
2) Догляд за ґрунтом, охорона ґрунтів. (а) Виступи учнів; б) слово вчителя з елементами бесіди; в) опрацювання таблиці.) (Роздавальний матеріал.)
2. Фізкультхвилинка.
1. Фронтальне опитування.
— Які властивості має ґрунт?
— Якими дослідами можна підтвердити ці властивості?
— Що таке деградація ґрунту?
— Які види забруднення ґрунту існують?
— Як можна захистити ґрунт?
2. Самостійна робота (тестування).
Учитель роздає учням картки з тестовими завданнями, учні самостійно їх розв’язують на окремих аркушах. (Роздавальний матеріал.)
3. Взаємоперевірка.
Учні обмінюються аркушами з виконаною самостійною роботою й під диктовку вчителя перевіряють роботу товариша. Після перевірки роботи підраховується та виставляється кількість балів, аркуш здається вчителю.
1. Завдання для всього класу.
Опрацювати у підручнику § _______
2. Індивідуальне завдання.
Підготувати загадки про повітря.
1. Вправа «Дзиґа».
На літері Я стоїть дзиґа, яка має стрілку. Навколо дзиґи розміщені аркуші з написами. Учні по черзі крутять дзиґу, на який напис указала стрілка дзиґи, тими словами учень починає речення, підбиваючи підсумок уроку. (Роздавальний матеріал.)
2. Метод «Інтерв’ю».
Учням пропонується по черзі висловити свої побажання людству щодо запобігання забрудненню ґрунту. Пропозиції, які висувають учні, можна коротко фіксувати на дошці.
1