Міжпредметні зв’язки - запорука інтеграції та розкриття компетентнісного потенціалу природничих дисциплін

Про матеріал
Методичний матеріал "Міжпредметні зв’язки - запорука інтеграції та розкриття компетентнісного потенціалу природничих дисциплін". В даному матеріалі висвитліюється питання актуальністі ідеї інтеграції для досягнення мети якісної освіти. Інтегрований підхід до навчання, міжпредметні зв'язки,прийоми реалізації міжпредметних зв'язків, планування і шляхи реалізації міжпредметних зв'язків, переваги інтегрованого уроку, приклади міжпредметних зв'язків, які використовуються на уроках при вивченні географії.
Зміст слайдів
Номер слайду 1

«Міжпредметні зв’язки - запорука інтеграції та розкриття компетентнісного потенціалу природничих дисциплін» Вчитель географії Енергодарської гімназії №5 Баженіна А.М.

Номер слайду 2

Актуальність ідеї інтеграції для досягнення мети якісної освіти Одним з факторів підвищення педагогічної ефективності уроку є міжпредметні зв’язки,що забезпечують систематичний взаємозв’язок у викладанні шкільних дисциплін. Знання учня середньої школи мають бути не якимось «предметним уривком», а цілісною інформацією про навколишній світ. Сучасний етап розвитку науки характеризується взаємопроникненням одних галузей науки в інші, тому формування загальної системи знань учнів про реальний світ – одна з основних функцій міжпредметних зв’язків

Номер слайду 3

В чому полягає проблема? Актуальність проблеми міжпредметних зв’язків у сучасних умовах посилюється зниженням значущості й інтересу учнів серед навчальних закладів до предметів природничого циклу, що зумовлено існуванням штучного розриву між спорідненими галузями природничих наук.

Номер слайду 4

Міжпредметні зв'язки на рівні фактів (фактичні) – це встановлення подібності фактів, використання спільних фактів, які вивчаються в курсах географії, фізики, хімії, біології, історії тощо, і їх всесторонній розгляд з метою узагальнення знань про окремі явища, процеси і об'єкти Інтеграція (від лат. іnteger - повний, цілісний) – об’єднання в ціле будь-яких окремих частин.

Номер слайду 5

ЯКІ Є ВИДИ МІЖПРЕДМЕТНОЇ ІНТЕГРАЦІЇ? МІЖПРЕДМЕТНА ІНТЕГРАЦІЯ МОЖЕ БУТИ: ПОВНА становить собою об’єднання в одному курсі різних навчальних предметів (історія + математика + географія + природознавство) ЧАСТКОВА полягає в поєднанні матеріалу різних предметів, підпорядкованого одній темі

Номер слайду 6

ЩО ТАКЕ ІНТЕГРАТИВНИЙ ПІДХІД ДО НАВЧАННЯ? БУДОВА ОБ’ЄДНАНОГО КУРСУ, У ЯКОМУ: - ОКРЕМІ РОЗДІЛИ ТІСНО ПОЄДНАНІ; - МОЖЛИВОСТІ ТАКОГО ПОЄДНАННЯ ВИКОРИСТОВУЮТЬ МАКСИМАЛЬНО.

Номер слайду 7

НЕОБХІДНО РОЗРІЗНЯТИ! СПРИЯЮТЬ ГЛИБШОМУ СПРИЙМАННЮ ТА ОСМИСЛЕННЮ ВИУЧУВАНОГО ІНТЕГРАЦІЮ МІЖПРЕДМЕТНІ ЗВ’ЯЗКИ КОРОТКІ ПРИНАГІДНІ ВКРАПЛЕННЯ В УРОК ВІДОМОСТЕЙ З МАТЕРІАЛУ ІНШИХ ПРЕДМЕТІВ НЕ ЗМІШУВАТИ

Номер слайду 8

Міжпредметні зв'язки бувають: . *. * внутрішньоциклові - зв’язок біології з хімією, фізикою, математикою, географією, астрономією міжциклові - зв’язок біології з літературою, образотворчим мистецтвом, фізичною культурою, музикою

Номер слайду 9

ЩО ТАКЕ ІНТЕГРОВАНИЙ УРОК? НОВИЙ ТИП УРОКУ, У ЯКОМУ НАВКОЛО ОДНІЄЇ ТЕМИ ПОЄДНАНО ВІДОМОСТІ РІЗНИХ НАВЧАЛЬНИЙ ПРЕДМЕТІВ

Номер слайду 10

ЯКІ Є ВИДИ ІНТЕГРАЦІЇ? ЗА ЗМІСТОМ: ЗАЛУЧЕННЯ МАТЕРІАЛУ ІНШИХ ПРЕДМЕТІВ РОЗРІЗНЯЮТЬ ІНТЕГРАЦІЮ ЗА СПОСОБАМИ ПІЗНАВАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ: СПОСТЕРЕЖЕННЯ МИСЛЕННЯ МОВЛЕННЯ В ІНТЕГРОВАНОМУ УРОЦІ ЗАСТОСОВУЮТЬ ОБИДВА СПОСОБИ

Номер слайду 11

ЩО НЕОБХІДНО ДЛЯ ПІДГОТОВКИ ІНТЕГРОВАНОГО УРОКУ? 1. ДОЦІЛЬНІСТЬ ІНТЕГРУВАННЯ І ЯКОГО САМЕ 2. ДОБІР НАВЧАЛЬНОГО МАТЕРІАЛУ ДЛЯ ІНТЕГРУВАННЯ 3. ВИБІР СТРУКТУРИ (ПОЄДНАННЯ СКЛАДОВИХ ЧАСТИН) І ТЕХНОЛОГІЇ ПРОВЕДЕННЯ

Номер слайду 12

Прийоми реалізації міжпредметних зв'язків: - Форми організації інтегративного навчання - Постановка міжпредметних питань; - Виконання комплексних завдань; - Рішення міжпредметних задач; - Виконання міжпредметних домашніх завдань; - Виконання міжпредметних контрольних робіт; - Використання комплексних наочних посібників; - Рішення міжпредметних навчальних проблем. - Інтегрований навчальний день; - Міжпредметний факультатив; - Міжпредметна позакласна робота; - Комплексна екскурсія; - Комплексний семінар; - Суспільний огляд знань; - Міжпредметний урок.

Номер слайду 13

Планування і шляхи реалізації міжпредметних зв'язків: Використання міжпредметних зв’язків – одне із найбільш складних методичних завдань вчителя. Воно вимагає знань змісту програм і підручників з інших предметів. Наприклад: реалізація міжпредметних зв’язків у практиці навчання передбачає: - співробітництво вчителя географії з вчителями фізики, хімії, біології, історії, економіки; - відвідування відкритих уроків, спільного планування уроків і т. д. Методика творчої роботи вчителя включає ряд етапів: - Вивчення опорних тем і підручників інших предметів, читання додаткової наукової, науково – популярної і методичної літератури. - Поурочне планування міжпредметних зв’язків з використанням курсових і тематичних планів. - Розробка засобів і методичних прийомів реалізації міжпредметних зв’язків на конкретних уроках. - Розробка методики підготовки і проведення комплексних форм організації навчання. - Розробка прийомів контролю і оцінки результатів здійснення між предметних зв’язків в навчанні.

Номер слайду 14

ЧОМУ СПРИЯЮТЬ ІНТЕГРОВАНІ УРОКИ? ОНОВЛЕННЮ ЗМІСТУ НАВЧАННЯ ПІДВИЩЕННЮ ЯКОСТІ ЗНАНЬ УРІЗНОМАНІТНЕННЮ ФОРМ І МЕТОДІВ НАВЧАННЯ ФОРМУВАННЯ ЦІЛІСНОГО СПРИЙНЯТТЯ НАВКОЛИШНЬОГО СВІТУ

Номер слайду 15

Переваги інтегрованого уроку Розвиває творчий потенціал учнів, спонукає до творчого пізнання навколишньої дійсності, до встановлення причинно-наслідкових зв’язків, розвиває логіку, формує вміння порівнювати, узагальнювати, робити висновки У школярів формується ініціативність, самостійність, комунікабельність, громадянська свідомість. Зростає адаптованість учнів до реалій життя, навколишній світ і різні процеси в ньому сприймаються цілісно.

Номер слайду 16

Приклади міжпредметних зв'язків, які використовуються на уроках при вивченні географії: Г Е О Г Р А Ф і я Біологія Фізика На уроках географії у 7 класі “ Материків і океанів ”, ознайомлення з різноманітністю рослинного та тваринного світу. Зв'язок з біологією простежується майже на кожному уроці. Значення фізичних законів, явищ, рух літосферних пліт, явище магматизму, землетруси, рух повітря , процеси вивітрювання, циркуляція атмосфери, вимірювання атмосферного тиску, розподіл тепла, географія 6 кл,

Номер слайду 17

Приклади міжпредметних зв'язків, які використовуються на уроках при вивченні географії: Розгляд хімічних явищ на уроках географії 8 кл. ( хімічний і фізичний склад води, ґрунтів, явища карсту, солончаки, склад мінералів та гірських порід, колообіг води та речовин в природі). Надзвичайно важливо використовувати на уроках географії історичні дані про країни, які вивчаються. Як приклад, можна навести урок восьмому класі на тему: «Формування території України». На етапі актуалізації опорних знань використовуються такі питання: Які держави були на території України в найдавніші часи? Назвіть держави, які в різні часи володіли українськими землями. “Держави і політичні утворення українського народу.” а) Перша українська держава – Київська Русь; б) Українська козацька держава XVII – XVIII ст. і т.д. Г Е О Г Р А Ф І я Хімія Історія

Номер слайду 18

Приклади міжпредметних зв'язків, які використовуються на уроках при вивченні географії: Г Е О Г Р А Ф І я Розв’язуванню математичних задач у шостому класі при вивченні теми «Атмосфера», учням пропонуються такі завдання: Визначить, яка буде температура повітря на вершині гори висотою 1600 м, якщо біля підніжжя вона становить +22єС Тиск повітря біля підніжжя гори на висоті 500 м над рівнем моря – 700 мм рт. ст., а на вершині – 620 мм рт. ст. Визначить абсолютну і відносну висоту вершини гори. Визначить тиск і температуру повітря на вершині г. Говерли, якщо біля підніжжя (на висоті 400 м над рівнем моря) становлять 730 мм рт. ст. і +18єС. При розв’язуванні задач такого типу присутні не тільки міжпредметні зв’язки з математикою, але і внутріпредметні, адже учні, проводячи математичні обчислення, повторяють пройдений матеріал з тем «Літосфера» та «Способи зображення Землі». У шостому класі вивчається тема «План місцевості» і «Географічна карта», а у восьмому класі – «Карти – джерела географічних знань», «Картографічні проекції», «Топографічні карти». Вивчення цих тем нерозривно пов’язане із застосуванням математики. Математика

Номер слайду 19

Таким чином, можна зробити висновок, що міжпредметність – це сучасний принцип навчання, який впливає на відбір і структуру навчального матеріалу цілого ряду предметів, посилюючи системність знань учнів, активізує методи навчання, орієнтує на застосування комплексних форм організації навчання, забезпечуючи єдність навчально – виховного процесу.

Номер слайду 20

Таким чином, можна зробити висновок, що міжпредметність – це сучасний принцип навчання, який впливає на відбір і структуру навчального матеріалу цілого ряду предметів, посилюючи системність знань учнів, активізує методи навчання, орієнтує на застосування комплексних форм організації навчання, забезпечуючи єдність навчально – виховного процесу.

Номер слайду 21

Таким чином, можна зробити висновок, що міжпредметність – це сучасний принцип навчання, який впливає на відбір і структуру навчального матеріалу цілого ряду предметів, посилюючи системність знань учнів, активізує методи навчання, орієнтує на застосування комплексних форм організації навчання, забезпечуючи єдність навчально – виховного процесу.

Номер слайду 22

Дякую за увагу!

ppt
Додано
14 лютого 2022
Переглядів
1140
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку