План – конспект теоретичного уроку з предмета
“Електротехніка з основами промислової електроніки”
Тема уроку: №4 Ємність конденсатора. Типи конденсаторів.
Мета уроку:
Навчальна: сформувати знання про поняття ємність конденсатора, послідовне та паралельне з’єднання конденсаторів, типи конденсаторів.
Виховна: виховувати культуру праці, працелюбність, повагу до праці.
Розвиваюча: розвивати мислення, сприяти всебічному розвитку учнів, розвивати пам`ять, мислення.
Тип уроку: урок засвоєння нових знань.
Наочні засоби :
СТРУКТУРА УРОКУ
1. Організаційно-вступна частина уроку.
2. Актуалізація опорних знань учнів.
3. Постановка завдань уроку.
4. Пояснення нової теми.
5. Оперативний контроль вивченого на уроці.
6. Закріплення теми уроку (практичне завдання).
7. Систематизація та узагальнення знань.
8. Підсумок уроку:
а) підведення підсумків розглянутих на уроці знань
б) пояснення домашнього завдання
в) оцінювання знань учнів.
ХІД УРОКУ
1. Організаційно-вступна частина
Налаштування психологічного настрою учня на продуктивну роботу
2. Актуалізація та корекція опорних знань учнів
Актуалізація мотиваційних резервів учня шляхом фронтального опитування учнів з пройденого раніше матеріалу. Запитання до учнів :
3) що таке потенціал та напруга ?
3. Постановка завдання уроку
Сьогодні на уроці ми вивчимо ємність, та що таке конденсатор, а також послідовне та паралельне з’єднання конденсаторів.
4. Пояснення нової теми
Ємність конденсатора, вимірювана у фарадах (Ф), визначається по формулі:
де q - заряд на обкладаннях конденсатора;
Uс - напруга на конденсаторі.
На малюнку показано зображення місткості в схемі заміщення
Синонімом різниці потенціалів е електрична напруга U. Випливає, що заряд q і напруга U на пластинах пропорційні:
q = CU
де С — коефіцієнт пропорційності, що визначається через геометричні та фізичні параметри пристрою:
За умови однакової напруги U більший заряд q буде на тому пристрої, у якого коефіцієнт С більший. Тому коефіцієнт С названо електричною ємністю. Ємність зростає при збільшенні площі S і зменшенні відстані d між пластинами. Вона також залежить від абсолютної діелектричної проникності єа ізолятора між пластинами.
Збільшення електричної ємності досягається зменшенням відстані d та використанням діелектриків з більшими значеннями єr. Та все має свою межу, бо зі зменшенням d збільшується єr, що при тому ж значенні напруги U може призвести до пробою діелектрика. Розмірність фарада (Ф) — це відношення кулона до вольта:
Користуються також мікро- і пікофарадами:
1 мФ = 1·10-6 Ф; 1 пФ = 1·10-9 Ф.
Пристрої для накопичування та зберігання електричних зарядів названо конденсаторами. Вони можуть бути з постійною (рис. 1 а, в) та змінною (б) ємністю. Конденсатор (рис. 1 а, в) побудовано з листів станіолю (провідник) перекладених парафіновим папером (діелектрик). Листи станіолю (через один) з'єднують докупи, утворюючи дві взаємно ізольованих обкладки. Часто для обкладок використовують свинцево-олов'яну або алюмінієву фольгу, а для ізолятора — листи слюди.
Діелектрики конденсаторів бувають твердими, газоподібними та рідинними. Тверді діелектрики - органічні (папір, картон, парафін, тканини), неорганічні (слюда, скло, радіокераміка) та проміжні (кремнійорганічні). Рідинні ізолятори поділяються на природні (мінеральні нафтові масла) та синтетичні (спеціально оброблені вуглеводневі сполуки).
Широке застосування отримали електролітичні рідинні та сухі конденсатори. Ізолятором в них виступає дуже тонка (десятки мікрон) плівка оксиду алюмінію. Сухі електролітичні конденсатори виготовляють шляхом згортання трьох плівок (з оксидованої та алюмінієвої фольги, між якими прокладають паперову стрічку, насичену електролітом). Ретельно згорнуті плівки вставляють в алюмінієвий корпус і заливають бітумом. Відносна діелектрична проникність єг оксиду алюмінію становить 9 одиниць. Тож, якщо між пластинами розмістити таку плівку і зменшити відстань d між ними до її товщини, то ємність такого конденсатора (при тій самій S=1 м2) істотно збільшується.
Для електролітичного конденсатора має значення полярність обкладок (плюсової та мінусової).
5. Оперативний контроль
Викладач оперативно проводить опитування учнів з викладеного матеріалу:
3) які типи конденсаторів існують ?
4) послідовне та паралельне з’єднання конденсаторів.
6. Закріплення теми уроку
Викладач дає завдання учням написати на дошці формули : ємності, обчислення при паралельному та послідовному з’єднанню конденсаторів.
7. Систематизація та узагальнення знань
Викладач викликає до дошки по одному учнів із завданням розповісти:
- про ємність;
- про типи конденсаторів;
- про властивості послідовного та паралельного з’єднання конденсаторів.
8. Пояснення домашнього завдання
Викладач
- підводить підсумки уроку коротким оглядом його змісту.
- проводить оцінювання знань учнів, які відповідали на уроці, оголошує оцінки.
На дошці викладач пише домашнє завдання
Сторінки 16 – 20 у підручнику «Електротехніка з основами промислової електроніки» , Автор А.М. Гуржій та інші. Київ Форум 2002
План – конспект теоретичного уроку
з предмета
“Електротехніка з основами промислової електроніки”
Тема уроку №4: Ємність конденсатора. Типи конденсаторів.
Склав викладач Р.В. Лакуста