План – конспект теоретичного уроку з предмета
“Електротехніка з основами промислової електроніки”
Тема уроку: №6 Закон Ома. Закон Джоуля – Ленца.
Мета уроку:
Навчальна: сформувати знання про закони Ома для ділянки кола і повного кола, а також про закон Джоуля – Ленца і теплову дію струма.
Виховна: виховувати культуру праці, працелюбність, повагу до праці.
Розвиваюча: розвивати мислення, сприяти всебічному розвитку учнів, розвивати пам`ять, мислення.
Тип уроку: урок засвоєння нових знань.
Наочні засоби :
СТРУКТУРА УРОКУ
1. Організаційно-вступна частина уроку.
2. Актуалізація опорних знань учнів.
3. Постановка завдань уроку.
4. Пояснення нової теми.
5. Оперативний контроль вивченого на уроці.
6. Закріплення теми уроку (практичне завдання).
7. Систематизація та узагальнення знань.
8. Підсумок уроку:
а) підведення підсумків розглянутих на уроці знань
б) пояснення домашнього завдання
в) оцінювання знань учнів.
ХІД УРОКУ
1. Організаційно-вступна частина
Налаштування психологічного настрою учня на продуктивну роботу
2. Актуалізація та корекція опорних знань учнів
Актуалізація мотиваційних резервів учня шляхом фронтального опитування учнів з пройденого раніше матеріалу. Запитання до учнів :
3) які типи конденсаторів існують ?
4) послідовне та паралельне з´єднання конденсаторів.
3. Постановка завдання уроку
Сьогодні на уроці ми вивчимо закон Ома, теплову дію постійного струму та закон Джоуля – Ленца .
4. Пояснення нової теми
Закон Ома: сила струму прямо пропорційна різниці потенціалів (напрузі) на кінцях ділянки електричного кола.
Електричним колом названо сукупність пристроїв, які утворюють шлях для електричного струму. Коло має елементи:
Коло складається з провідників (пристроїв, що передають електроенергію), джерел електроенергії (перетворювачів неелектричної енергії в електричну) та споживачів (перетворювачів електричної енергії в неелектричну). Графічно кола зображуються:
Пакетний вимикач
Вольтметр
Рис. 1
Електричне коло (рис. 1) має основні (акумулятор, лампа) і допоміжні (вимикач, амперметр, вольтметр) елементи. Основні елементи електричного кола є на всіх видах схем. Допоміжні елементи, як правило, на схемі заміщення відсутні. Так, на схемі (рис. 1, в) замість акумулятора маємо схему заміщення на реальне джерело напруги Uа6, яке складається з ідеального джерела Е і внутрішнього опору Rвн, а замість лампи — електричний опір Rн навантаження. Струм в нерозгалуженому колі — однаковий. Обходячи від плюса джерела до мінуса, маємо UаЬ + І • Rвн, що дорівнює Е:
E = UаЬ + І • Rвн = I · RH + I · RBH = I · (RH + RBH )
Звідси I = (1.1)
Вираз (1.1) називають законом Ома для замкненого кола: сила струму І, що проходить у замкненому колі, дорівнює відношенню ЕРС кола до його повного опору R = Rн + RВH; коли Rя прямує до нескінченності, струм прямує до нуля, напруга UаЬ до Е (режим холостого ходу джерела); коли Rн прямує до нуля, струм I — до відношення Е до Rвк (струм короткого замикання).
Струм є наслідком різниці потенціалів або падіння напруги чи просто напруги на опорі Rн:
φa + φb = Uab =I · RH
Теплова дія постійного струму
Кожне тіло має зовнішню і внутрішню енергію. Остання складається з кінетичної енергії теплового хаотичного руху частинок, що утворюють тіло (молекули, атоми); потенціальної енергії цих частинок, зумовленої силами міжмолекулярної взаємодії; енергії електронів, що рухаються по електронних орбітах атомів; ядерної енергії. Внутрішня енергія дорівнює нулю при температурі абсолютного нуля (t0 = -273 °С). Тоді в тілі хаотичний рух частинок речовини відсутній. Якщо це тіло помістити в електричне поле, то вільні заряджені частинки (електрони, іони) під дією сили Кулона почнуть упорядковано рухатися, не зустрічаючи перешкоди на шляху свого руху. Це явище — низькотемпературна надпровідність. За звичайної температури вони (через теплообмін) віддають свою енергію тілу, збільшуючи його температуру. Тіло набуває внутрішньої енергії у вигляді хаотичного теплового руху його частинок. Якщо тепер помістити тіло в електричне поле, то напрямленому рухові заряджених частинок на перешкоді стане хаотичний рух. Зіштовхуючись між собою, напрямлені і хаотичні частинки зменшуватимуть свою швидкість, перетворюючи кінетичну енергію руху в теплову. Кількість теплоти, як і роботу, визначають у джоулях:
1 Дж = 1H · 1м = 1
Позасистемна одиниця кількості теплоти — калорія: кількість теплоти, необхідна для нагрівання 1 г води на 1 °С. Одна калорія становить 4,19 Дж. Тоді
1 Дж = 1 кал / 4,19 =0,24 кал
Е. X. Ленц і незалежно від нього Д. Джоуль експериментально довели, що кількість теплоти W, що виділяється у провіднику довжиною l і опором R, залежить від струму І в ньому і часу t:
W = I · R · t
Ця формула відображає закон Джоуля – Ленца .
5. Оперативний контроль
Викладач оперативно проводить опитування учнів з викладеного матеріалу:
6. Закріплення теми уроку
Викладач дає завдання учням написати на дошці формули : струму, щільності струму, опору, провідності, закону Ома, закону Джоуля – Ленца.
7. Систематизація та узагальнення знань
Викладач викликає до дошки по одному учнів із завданням розповісти:
- про закон Ома для замкненого кола;
- про теплову дію постійного струму;
- про закон Джоуля – Ленца .
8. Пояснення домашнього завдання
Викладач
- підводить підсумки уроку коротким оглядом його змісту.
- проводить оцінювання знань учнів, які відповідали на уроці, оголошує оцінки.
На дошці викладач пише домашнє завдання
Сторінки 26 – 31 у підручнику «Електротехніка з основами промислової електроніки» , Автор А.М. Гуржій та інші. Київ Форум 2002
План – конспект теоретичного уроку
з предмета
“Електротехніка з основами промислової електроніки”
Тема уроку №6: Закон Ома. Закон Джоуля – Ленца.
Склав викладач: Р.В. Лакуста