Тема. Множення раціональних чисел з однаковими знаками.
Мета: сформувати уявлення учнів про зміст дії множення раціональних чисел з однаковими знаками, закріпити знання відповідного алгоритму, виробити вміння його застосування під час обчислень.
Обладнання: демонстраційний термометр.
Тип уроку: засвоєння нових знань.
Хід уроку
I. Перевірка домашнього завдання
Залежно від того, яким чином було проведено урок-аналіз тематичної контрольної роботи, ми або збираємо домашні зошити з виконаною корекцією знань, або збираємо творчі роботи учнів.
II. Актуалізація опорних знань
Усні вправи
а) 0,2 · 4; 2,1 · 3; 0,7 · 10; 0,5 · 2; 0,25 · 4;
б) 2,4 · 3; 3,02 · 7; 0,24 · 1000; 0,2 · 0,1; 2,7 · 100.
в)
а) 2 + 2 + 2; б) 5 + 5 + 5 + 5; в) ; г)
а) + 2 + (+2) + (+2); б) -2 + (-2) + (-2); в) ; г) .
а) -2; б) 5; в) -(-2,1); г) -5; д) а, якщо а > 0; е) а, якщо а <0.
а) підвищилась на 3 °С; б) знизилась на 3 °С.
Як знайти нову температуру? (Запишіть вираз.)
III. Формування знань
Як і на відповідному уроці теми «Додавання і віднімання раціональних чисел», на цьому уроці звертаємось до наочного приладдя, щоб показати, як «працює» правило, а потім вже формулюємо відповідний алгоритм. Також автор вважає доцільним не подавати обидва правила разом, а спочатку, на першому уроці, сформулювати правило множення двох чисел з однаковими знаками і відпрацювати вміння застосовувати це правило, а потім уже на наступному уроці аналогічним способом сформулювати і закріпити правило множення двох чисел з різними знаками.
Задача 1. Температура повітря на цю годину підвищується на 2 °С. Зараз термометр показує 0 °С. Яку температуру повітря буде показувати термометр через три години?
Розв'язання. Оскільки температура щогодини підвищується на 0 °С, то через три години вона буде: +2 + (+2) + (+2) = 2 · (+3) = +6.
Маємо: +2 · (+3) = +6. (1)
Задача 2. Температура повітря знижується щогодини на 2 °С. Зараз термометр показує 0 °С. Яку температуру показував термометр три години тому?
Розв'язання. Очевидно, що оскільки температура щогодини знижувалась на 2 °С, а зараз 0 °С, то три години тому вона була 6 °С.
Оскільки температура знижувалась, то щогодинна зміна температури позначається -2 °С, час, що пройшов, — 3 год. Тоді, щоб дістати відповідь, достатньо (-2) · (-3) = +6. (2)
Якщо розглянути інші подібні задачі і записати рівності, аналогічні до (1) та (2), а потім порівняти їх, та можна дійти висновку:
Щоб помножити два числа з однаковими знаками, треба перемножити модулі цих чисел (і перед результатом поставити знак «+») або
Добутком двох чисел з однаковими знаками є число, яке дорівнює добутку модулів цих чисел.
Наприклад
а) (+5) · (+7) = |+5| · |+7| = 35; б) (-4) · (-0) = |-4| · |-8| = 32.
Щоб попередити можливі помилки, звертаємо увагу учнів на те, що в правилі йдеться про множення двох множників. Випадок, коли множників більше, потребує окремого розгляду. Якщо в учнів виникне таке запитання, треба повідомити, що це розглядатиметься пізніше.
VI. Закріплення знань. Вироблення вмінь
Усні вправи
а) +7 · (+8); б) (-6) · (-9); в) (-10) · (-18); г) 0,4 · (+0,6);
д) (-0,5) · (-0,8); є) ; ж) (-0,01) · (+10); з) (-0,001) · (-100).
Письмові вправи
а) 0,3 · (+0,9); б) -3,2 · (-20,1); в) -10 · (-3,2); г) (+0,16) · (+3);
д) -2,4 · (-1,5) є) -2,49 · (-7,08); ж) ; з) ;
к) ; л) .
а) -14,3 · (-0,6) - (-5,7) · (-1,4); б) (23,42 - 54) · (-4,12 + 4,04);
в) ; г) (-18 + 5,2 - 9,7) · (-3,4 - 8,9 + 12,2);
д) ; є) -3,2 · (-14,7+ (-0,9) - (14,7));
ж) -·(0,315 - (-0,684) - 1,799).
Вправи на повторення
д) -+ (-1) - +(-5,2); є) 40 - (-3,7) - (+6,2) + ;
ж) -18 - (-42,5) + (-15,7) - ; з) -40 + + - (-9,3).
а) альбом дорожчий за книгу в 1,5 раз;
б) книга в 1,6 раза дешевша від альбому;
в) вартість книги становить ціни альбому;
г) ціна книги становить 80 % від ціни альбому?
V. Підсумок уроку
Запитання до класу
VI. Домашнє завдання
Усні вправи
а) а > 0, b > 0; б) a > 0, b < 0; в) а < 0, b < 0; г) a < 0, b > 0;
д) а < 0, b = 0; е) a = 0, b > 0?
Письмові вправи
Вправа на повторення
Сума двох чисел дорівнює 12,5, причому одне число в 4 рази більше від другого. Знайдіть ці числа.