«Бути вчителем – це відчувати свою відповідальність. Пишатися кожною перемогою, здобутою учнями. Усвідомлювати, що кладучи свою цеглину, ти допомагаєш будувати світ».
Антуан де Сент-Екзюпері
«Ми відповідаємо за тих, кого приручили», - сказав французький письменник Антуан де Сент – Екзюпері у своїй повісті «Маленький принц », де вчить нас не зраджувати тих, хто потребує нашої допомоги.
Хатні улюбленці створюють у оселях затишок, відповідають за турботу вірністю та дарують радість. Від спілкування з тваринами людина отримує гарний настрій і задоволення. Домашні улюбленці звикають до господарів та потребують постійної уваги і піклування.
Велика ідея вчителя полягає у тому, щоб донести дітям думку про те, що ті тварини, які народжуються в неволі, добре почувають себе біля дбайливих господарів, а дикі тварини повинні жити на волі, в звичних для себе умовах. Важливо також підготувати дітей до можливого життєвого вибору домашнього улюбленця, мислити при цьому критично, враховуючи всі особливості догляду за ними, вміти узгоджувати свої рішення з усіма членами родини та нести відповідальність за свій вибір.
На початку уроку пропонуються дітям ігри, які допомагають встановити дружнє середовище. В ході уроку використовується стратегія «Кубування», яка націлює дітей будувати гарні речення при описі домашнього улюбленця і готує учнів до написання розширених творів у майбутньому. Життєвий досвід дітей доповнюється змістовною розповіддю вчителя, підкріпленою презентацією. Доцільно використовуються стратегії формування критичного мислення, такі як: прогнозування ситуації зі шкалою оцінювання, стратегія «Голосуємо ногами», «Крісло автора» (презентація власного досвіду), визначення найпопулярнішої тваринки у класі, фіксування дослідження у стовпчиковій шкалі. Значна увага приділена груповій роботі, під час якої діти активно взаємодіють і вибирають необхідні предмети для догляду за домашніми тваринами. Результати групової роботи представляють у вигляді спільно створеного проекту. В кінці уроку використана стратегія критичного мислення «Т-схема», в якій діти підбирають по 3 аргументи за і проти щодо утримання домашніх улюбленців.
Отже, підсумовуючи вище сказане варто зазначити, що на уроці здійснювалося формування ключових життєвих компетентностей, таких як:
вміння вчитися – пригадувати необхідні знання, наводити приклади з власного досвіду; соціальні – продуктивно співпрацювати з усіма членами групи, висловлювати власну думку; загальнокультурні - дотримуватись моральних норм спілкування; здоров’язбережувальні – створення позитивної атмосферу при взаємодії в колективі, адекватна оцінка своїх здібностей та внесок у роботу групи.
Предметні компетентності: формування первинного уявлення дітей про домашніх улюбленців, розвиток вміння спостерігати за ними, описувати зовнішній вигляд тварин, що живуть біля людей, доглядати за ними, виховати любов, відповідальність та дбайливе ставлення до них.
Тема . Мої домашні улюбленці
Завдання:
Очікувані результати:
Учні знатимуть:
та вмітимуть:
Обладнання: презентація про тварин; завдання для роботи в групі, малюнки і фото домашніх улюбленців.
Хід уроку
І. Дружнє коло.
Вітання «В цьому класі друзі всі».
В цьому класі друзі всі: (плеснути в долоні тричі)
Я і ти, і ми, і ви. (плеснути в долоні тричі)
Добрий день, тому, хто зліва. (поворот наліво)
Добрий день, тому, хто справа. (поворот направо)
Ми – одна сім’я. (розвести руки, показати на всіх)
В цьому класі друзі всі: (три клацання пальцями)
Я і ти, і ми, і ви. (три клацання пальцями)
Не лякайся, той, хто зліва. (торкнутися плеча сусіда зліва)
Не лякайся, той, хто справа. (торкнутися плеча сусіда справа)
Ми – одна сім’я. (розвести руки, показати на всіх)
В цьому класі друзі всі: (три плескання по грудях)
Я і ти, і ми, і ви. (три плескання по грудях)
Пожалій того, хто зліва. (погладити по голові сусіда зліва)
Пожалій того, хто справа. (погладити по голові сусіда справа)
Ми – одна сім’я. (розвести руки, показати на всіх)
В цьому класі друзі всі: (три плескання по колінах)
Я і ти, і ми, і ви. (три плескання по колінах)
Помирися з тим, хто зліва. (взяти за руку сусіда зліва)
Помирися з тим, хто справа. (взяти за руку сусіда справа)
Ми – одна сім’я. (розвести руки, показати на всіх)
В цьому класі друзі всі: (три притопи ногами)
Я і ти, і ми, і ви. (три притопи ногами)
Усміхнись тому, хто зліва. (усміхнутися сусідові зліва)
Усміхнись тому, хто справа. (усміхнутися сусідові справа)
Ми – одна сім’я. (розвести руки, показати на всіх)
Гра « У Луцьку сонячна погода».
- Промовляємо, рухаючись по колу: « У Луцьку сонячна погода (в рухливому колі поглажуємо сусіда по спинці, імітуємо сонячні промінчики), дощ накрапає (легенько постукуємо пальчиками по спинці), сильна злива (сильніше і швидше постукуємо пальчиками по спинці), дощик вщухає (знову легенько постукуємо пальчиками по спинці), сонечко виглядає (легенько погладжуємо по спинці, імітуємо промінчики сонечка). Зупиняємося. Повертаємося. Те ж саме проробляємо, рухаючись у зворотному напрямку.
Зачитування назв тварин з карток, визначення, до якої групи вони відносяться.
ІІ. Актуалізація життєвого досвіду.
Гра «Так чи ні» . Діти задають по одному запитанню вчителю і намагаються здогадатися, що заховано у коробочці. Вчитель має право відповідати лише словами «так» чи «ні». (Захований песик).
Застосовуючи стратегію «Кубування», описуємо песика.
1. Опишіть зовнішній вигляд нашого собачки (колір, розмір, форму).
2. На яку дику тварину він схожий?
3. Яка будова тіла песика?
4. Що спадає вам на думку, коли ви бачите чотирилапого друга?
5. Для кого собаки можуть бути дуже важливими?
Презентація про собак.
6. Як ви ставитеся до собак? (За і проти).
Говоримо про обережне поводження з собаками.
ІІІ. Оголошення теми уроку.
Тема нашого уроку: «Мої домашні улюбленці».
- Чи у багатьох сім᾽ях є домашні улюбленці? Спробуємо спрогнозувати ситуацію.
Познач свою думку на шкалі оцінювання.
Так Ні
|
|
|
|
|
|
|
|
Проведемо дослідження, перевіримо чи справдились ваші прогнози.
Застосуємо стратегію «Голосуємо ногами». Ті, у кого є домашні улюбленці, рухаються праворуч від мене, а ті, у кого немає - ліворуч.
Вправа «Крісло автора». Розповісти про своїх домашніх улюбленців (2-3 діток).
Усіх діток запросити ми не можемо, тому пропоную проголосувати стікерами під картинками домашніх улюбленців, зображених на дошці.
Зафіксуємо своє дослідження у стовпчиковій шкалі. Зафарбуємо стільки клітинок, скільки дітей вибрали того чи іншого домашнього улюбленця.
ІV. Робота в групах. Вибір необхідних предметів для догляду за собаками, котами, папужками.
Розподіл ролей у групі: лідер, хранитель часу, помічники, спікер.
Час на виконання 10 хв.
Представлення робіт з коментарями учнів.
V. Заповнення Т-схеми. Аргументи «за» і «проти» утримання домашніх улюбленців.
За Проти
1. Радість. 1. Бруд.
2. Піклування. 2. Час.
VІІ. Підсумок уроку.
Отже, перед тим, як завести домашнього улюбленця, потрібно обов᾽язково порадитися з батьками, зважити всі за і проти і пам᾽ятати, що ми відповідальні за тих, кого приручили.