Вступ до історії 5-В_ клас – 35 годин
Підручник: Щупак І.Я., Піскарьова І.О., Бурлака О.В. Вступ до історії: підручник для 5 класу закладів загальної середньої освіти. – К.:УОВЦ «Оріон», 2018. – 192 с.:іл..
№ з/п |
Дата |
Тема уроку |
Очікувані результати навчання |
Види навчальної діяльності |
|||
1. |
|
Вступ. Що таке історія. |
Знання: • що вивчає предмет «Історія» у школі. Уміння: • уміє користуватися засобами, за допомогою яких вивчається історія у школі. Ставлення: • розуміє значення вивчення історії для розвитку особистості як активного члена суспільства |
Навчально-пізнавальна, дослідницька, пошукова, творча, проєктна, моделювання, інтерактивна, дискусійна: фронтальна бесіда, міні- дослідження, інтерактивні вправи, вправа «мікрофон», мінідискусія |
|||
Розділ І. Науки, що вивчають минуле |
|||||||
2. |
|
Історія як наука про розвиток людства |
Знання: • понять «історія», «археологія», «археологічна культура», «етнографія», «фольклор», «історичне джерело», «допоміжні історичні дисципліни»; • назв і предметів вивчення допоміжних історичних дисциплін; • розуміє значення історії та допоміжних історичних дисциплін для вивчення та розуміння минулого; • способи нагромадження та пошуку інформації на історичну тематику; • час існування та характерні риси найвідоміших археологічних пам’яток світу та України. міння: • розрізняє історичний факт, час, простір, історичні події та явища, наводить відповідні приклади; • з допомогою вчителя виявляє, розрізняє причини і приводи, результати і наслідки історичних подій, явищ, процесів; • розрізняє історичні джерела за видами (матеріальні/ нематеріальні, первинні/ вторинні, текстово-візуальні тощо); • розуміє різницю між археологічною пам’яткою, культурним шаром та археологічною культурою; • наводить приклади історичних пам’яток та інших проявів присутності минулого в сьогоденні – топоніміка, лексика, фольклор, соціальні практики тощо; • за допомогою вчителя використовує пошукові системи та добирає інформацію/інформаційні джерела на історичну тематику за заданими критеріями; • за допомогою пам’ятки здійснює простий аналіз історичного джерела; називає характерні риси / ознаки артефакту (музейного об’єкта), писемного та візуального джерела; |
Навчально-пізнавальна, дослідницька, пошукова, творча, проєктна, моделювання, інтерактивна, дискусійна: робота з навчальним текстом, інтерактивні вправи, міні- дослідницький проєкт, творчий проєкт (фотоколаж, віртуальна екскурсія, лепбук тощо), робота зі словниками та пошуковими системами, бесіда, дискусія, формулювання дослідницьких питань і пам’яток для дослідження джерел історичної інформації, історичних джерел, коментований перегляд та інтерпретація візуальних джерел інформації, робота з навчальним відео |
|||
3. |
|
Джерела історичної інформації. Види історичних джерел. |
|||||
4. |
|
Допоміжні історичні дисципліни |
|||||
5. |
|
Археологічні скарби минулого. |
|||||
6. |
|
Писемні пам’ятки та їх Дослідження. Сучасні історичні джерела. |
|||||
7. |
|
Узагальнення до розділу №1: «Науки, що вивчають минуле» |
|||||
Розділ ІІ. Історичний час і простір |
|||||||
8. |
|
Розвиток уявлень про лічбу часу в народів світу та на теренах України. |
Знання: • знає одиниці вимірювання часу, поняття «хронологія», «історичний час», «рік», «століття», «тисячоліття», «ера», «календар», «літочислення», «історична карта», «атлас», «легенда карти»; • знає хронологічні межі та характерні ознаки історичних періодів розвитку людства; історичних періодів історії України; • усталені символи умовних позначень на історичній карті. Уміння: • розрізняє системи літочислення, пояснює їх на прикладах; • установлює послідовність історичних подій за допомогою лінії часу; • за визначеним вчителем алгоритмом розташовує події у хронологічній послідовності, укладає хронологічну та синхронізовану хронологічну таблиці; • виокремлює основні елементи карти, сталі та змінні об’єкти карти та пояснює їх значення, співвідносить дані карти з іншими джерелами інформації (розповідь учителя, текст книжки тощо); • визначає на карті положення географічних об’єктів, культурно-історичних пам’яток, місця історичних подій; • позначає розміщення об’єктів на контурній карті, прокладає уявні маршрути, визначає відстані; • показує на історичній карті/ позначає на контурній карті території розселення українців у світі упродовж історії. Ставлення: • розуміє суть тяглості історичного процесу; • усвідомлює важливість правильного визначення історичного часу для розуміння логіки історичних процесів; • розуміє, що історія українського народу, України є невід’ємною складовою світового історичного процесу |
Навчально-пізнавальна, дослідницька, пошукова, творча, проєктна, моделювання, інтерактивна, дискусійна: робота з навчальним текстом, інтерактивні вправи, міні- дослідницький проєкт (завдання на встановлення хронологічної послідовності, синхронності історичних подій, проєкт-порівняння історичних епох, дослідження історичної карти, побудова розповіді про події на основі карти), творчий проєкт (лепбук, виставка, презентація тощо), розв’язування задач на лічбу часу, виконання вправ на встановлення логічної відповідності та хронологічної послідовності подій, побудова ліній часу (в т.ч. за допомогою інтернет- ресурсів), укладання хронологічних та синхронізованих таблиць, робота зі словниками та пошуковими системами, бесіда, дискусія, підготовка питань, коментований перегляд та інтерпретація візуальних джерел інформації, робота з навчальним відео |
|||
9. |
|
Одиниці вимірювання історичного часу (ера, тисячоліття, століття, рік). Лічба часу в історії |
|||||
10. |
|
Способи упорядкування хронологічних даних. |
|||||
11. |
|
Розвиток систем Літочислення. |
|||||
12. |
|
Історія та історичний простір. Історична карта. |
|||||
13. |
|
Українські землі на картах впродовж життя. |
|||||
14. |
|
Узагальнення. З розділу ІІ «Історичний час та простір» |
|||||
Тема 3. Історична наука та історична пам'ять. |
|||||||
15. |
|
Становлення історичної науки. |
Знання: • зміст понять «історична пам’ять», «міф»; • імена видатних вчених-істориків світу та України від давнини до сучасності; • провідні музеї та архіви світу і України історичного профілю. Уміння: • пояснює різницю між музеєм та архівом; • розрізняє за видами й характеризує за простим алгоритмом історичні пам’ятки і пам’ятники; • використовує в поясненнях інформацію з різних джерел, зокрема медіатексти та відеоматеріали, усні історичні свідчення, музейні експозиції, власні спостереження; • з допомогою вчителя застосовує критерії визначення достовірності інформації та розпізнає прості прояви маніпулювання історичною інформацією на конкретних прикладах Ставлення: • усвідомлює суспільну значущість збереження історичної спадщини для успішного розвитку України; • розуміє суспільну значущість об’єктивних і неупереджених історичних досліджень; • пишається історичною спадщиною України та рідного краю; турбується та доглядає за історичними пам’ятками та пам’ятниками в рідному країни |
Навчально-пізнавальна, дослідницька, пошукова, творча, проєктна, моделювання, інтерактивна, дискусійна: робота з навчальним текстом, інтерактивні вправи, міні- дослідницький проєкт (ознайомлення із вебсайтами провідних наукових установ, порівняння тексту наукової статті історичного змісту та науково-популярної оповіді історичного змісту), творчий проєкт (укладання кодексу честі історика-професіонала, пам’ятки роботи професійного історика, укладання правил написання історичного дослідження, фотоколаж, інстаграм- галерея, віртуальна екскурсія, лепбук, виставкапрезентація, створення профілю вченого-історика в соціальних мережах тощо), робота зі словниками та пошуковими системами, бесіда, дискусія, підготовка питань та діалог із сучасним вченим-істориком, коментований перегляд та інтерпретація візуальних джерел інформації, робота з навчальним відео |
|||
16. |
|
Історичні дослідження на теренах України. |
|||||
17. |
|
Видатні українські історики. |
|||||
18. |
|
Міфи в історії. Усна історія. |
|||||
19 |
|
Історична пам'ять. |
|||||
20. |
|
Історія України в пам’ятках та пам’ятниках.
|
|||||
|
|||||||
21 |
|
Узагальнення. Тематичне оцінювання №3. |
|||||
|
Тема 4. Розвиток людства упродовж історії |
||||||
22 |
|
Поява і розселення людини на Землі. |
Знання: • розуміє зміст понять «народ», «етнос», «нація»,«раса», «табу», «мораль», «цінності», «закон»,«держава», «демократія», «республіка», «монархія», «деспотія», «релігія», «міфологія», «атеїзм»; • час появи людини на Землі та на українських теренах; • хронологічні рамки та характерні ознаки історичних періодів всесвітньої історії та історії України; • сучасні стандарти прав людини; документи, що їх визначають; • способи захисту прав людини в сучасному світі Уміння: • за допомогою навчальної пам’ятки формулює запитання щодо можливого впливу тих чи інших подій на життя суспільства, окремих груп людей; • співвідносить за найпростішими ознаками документи, артефакти (музейні об’єкти) й ілюстративний матеріал з історичним періодом; • за алгоритмами виконує навчальні завдання, що передбачають оперування навичками локалізації історичних подій та явищ у часі й просторі; • наводить приклади впливу діяльності людини на навколишнє середовище в часі і просторі, взаємодії людини та природи; • формулює судження про вчинки історичних осіб та сучасних діячів, події, явища, процеси з урахуванням отриманих знань та власного досвіду; • розрізняє та ідентифікує локальні, регіональні, національно-культурні спільноти, співвідносить себе з ними; • описує життя і побут народів, що населяють Україну; • обґрунтовує важливість поваги прав людини всіма людьми та необхідності захищати права людини і громадянина та дотримуватися обов’язків громадянина; • аргументує потребу спільних правил і законів, а також необхідність їх дотримуватися |
Навчально-пізнавальна, дослідницька, пошукова, творча, проєктна, моделювання, інтерактивна, дискусійна: робота з навчальним текстом, інтерактивні вправи, міні- дослідницький проєкт (завдання на встановлення хронологічної послідовності, синхронності історичних подій, проєкт-порівняння історичних епох, дослідження історичної карти, побудова розповіді про події на основі карти), творчий проєкт (фотоколаж, інстаграм- галерея, віртуальна екскурсія, лепбук, виставка, презентація, створення профілю історичного діяча/діячки в соціальних мережах тощо), робота зі словниками та пошуковими системами, бесіда, дискусія, підготовка питань та діалог із сучасним вченим- істориком, коментований перегляд та інтерпретація візуальних джерел інформації, робота з навчальним відео
|
|||
23 |
|
Історія людства в античні часи. |
|||||
24 |
|
Україна в контексті світових подій в період середніх віків. |
|||||
25. |
|
Визначні історичні події в період нового часу. |
|||||
26. |
|
Визначні історичні події та постаті в період новітньої історії |
|||||
27 |
|
Людина і довкілля протягом історії: господарювання, проблема ресурсів. |
|||||
28 |
|
Людина в суспільстві. |
|||||
29 |
|
Правила взаємодії та регулювання суспільних відносин |
|||||
30. |
|
Історія людини і родини – частина історії України. |
|||||
31 |
|
Народи, які проживають на теренах України. |
|||||
32 |
|
Міфілогія та релігія |
|||||
33 34 |
|
Світогляд наукові знання та художня культура. |
|||||
35 |
|
Узагальнення до розділу 4 |
|||||
|
|
|
|||||
|
|
|
|||||