Модельна програма\календарне планування 6кл.

Про матеріал
КАЛЕНДАРНО-ТЕМАТИЧНЕ ПЛАНУВАННЯ 6 КЛАС ( 35 години) ВСЕСВІТНЯ ІСТОРІЯ. ІСТОРІЯ УКРАЇНИ (інтегрований курс) Складено до підручника «Всесвітня історія. Історія України (інтегрований курс)»: підручник для 6-го кл. закладів загальної середньої освіти
Перегляд файлу

КАЛЕНДАРНО-ТЕМАТИЧНЕ ПЛАНУВАННЯ 6 КЛАС ( 35 години)

ВСЕСВІТНЯ ІСТОРІЯ. ІСТОРІЯ УКРАЇНИ

(інтегрований курс)

Складено до підручника  «Всесвітня історія. Історія України (інтегрований курс)»: підручник для 6-го кл. закладів загальної середньої освіти

 /І.Я.Щупак, І.О.Піскарьова, О.В.Бурлака. – К.: УОВЦ «Оріон» 2019,

згідно з  навчальною програмою  (наказ Міністерства освіти і науки України від 03 серпня 2022 року № 698)

Структура:

Вступ.

Розділ 1. Первісні спільноти. Археологічні культури.

Розділ 2. Стародавні цивілізації Азії та Африки.

Розділ 3. Антична цивілізація та її сусіди.

Узагальнення до курсу. Внесок давніх цивілізацій, культур, народів в історію людства.

 

Дата уроку

Зміст навчально-пізнавальної діяльності

Очікувані результати навчання

Види навчальної діяльності

Вступ.

1

 

Вступ до всесвітньої історії Як вивчають історію Стародавнього світу Практична робота №1. Лічба часу в історії стародавнього світу.

Базові знання:

періодизація історії людства, історичні джерела,

археологія, ера (епоха), цивілізація.

Уміння:

• пояснює різницю між одиницями

вимірювання історичного часу і

співвідносить їх

(рік – століття – тисячоліття);

• розрізняє системи літочислення, пояснює їх

на прикладах;

• розуміє періодизацію як спосіб

упорядкування історії, критерії, які

використовують для періодизації історії;

• розуміє, який вид історичних джерел взято

за основу для створення археологічної

періодизації;

• розташовує події в хронологічній

послідовності, укладає хронологічну

таблицю;

• установлює послідовність історичних подій

за допомогою лінії часу;

• розв’язує хронологічні задачі з історії

Стародавнього світу; • розуміє поняття «ера», «цивілізація»;

• формулює запитання щодо можливого

впливу тих чи інших подій на життя

суспільства, окремих груп людей;

• розрізняє історичні джерела за видами

(матеріальні/ нематеріальні, текстово

візуальні тощо);

• пояснює способи нагромадження та пошуку

інформації;

• добирає інформацію за заданими критеріями;

• використовує пошукові системи для

отримання інформації, дізнається значення

незнайомих слів;

• розрізняє тексти соціального й історичного

змісту;

• виокремлює основне і другорядне в тексті;

• порівнює однотипні пам’ятки історії,

природи та культури й пояснює їх значення;

• формулює висновок, судження на основі

наведених фактів;

• формулює та обстоює в дискусії власні

погляди та переконання на різноманітні теми

історії та суспільства;

• визначає значущість історичної та сучасної

події для людини і суспільства.

Ставлення:

усвідомлює важливість вивчення історії

України як невід’ємної важливої складової

всесвітньої історії.

Навчально-пізнавальна,

дослідницька, пошукова,

творча, проєктна,

моделювання, інтерактивна,

дискусійна.

Робота з навчальним текстом та

підготовка запитань до нього за

допомогою ланцюжка запитань

Квінтиліана. Фронтальна

бесіда, інтерактивні вправи,

дискусія.

Робота з візуальним рядом

(ілюстрації історичних джерел,

пов’язаних з подіями історії

України).

Укладання хронологічних задач

Розділ 1. Первісні спільноти. Археологічні культури

2

 

Життя людей у первісні часи. Основні стоянки та пам’ятки первісних людей на території України

Базові знання:

палеоліт, мезоліт, неоліт, енеоліт, «homo sapiens

(людина розумна)», первісне стадо, рід (родова

община), плем’я, вождь, рада старійшин,

матріархат, патріархат, «неолітична революція»,

привласнювальне господарство, відтворювальне

господарство, ремесло, продуктивність праці,

стоянки та пам’ятки первісних людей на

території України, Трипільська археологічна

культура, Середньостогівська археологічна

культура, Вікентій Хвойка, язичництво,

тотемізм, анімізм, магія.

Уміння:

• знає хронологічні й територіальні межі появи

давніх людей на Землі, на теренах України; • знає назви та місце розташування двох

чотирьох стоянок первісних людей

на території України;

• розуміє сутність наукових і релігійних теорій

про походження людини;

• висловлює власну думку щодо теорій

про походження людини;

• досліджує і використовує історичні джерела

для аналізу подій історії Стародавнього світу

• виявляє чинники, що впливають на заняття,

спосіб ведення господарства, соціальний

устрій (клімат, географічне розташування,

доступ до природних ресурсів) первісних

людей;

• установлює послідовність історичних подій

із життя людей в первісні часи за допомогою

стрічки часу;

• описує перебіг історичних подій з історії

людей у первісні часи та визначає тяглість

в історичному процесі;

• наводить приклади історичних пам’яток

та досягнень первісних людей, які

використовуються в сьогоденні;

• виявляє в процесі пошуку інформації про

життя первісних людей різні види історичних

джерел, зокрема візуальні, артефакти;

• визначає ознаки, що пов’язують артефакти

(музейні об’єкти) та ілюстративний матеріал

з історією первісних людей;

Навчально-пізнавальна,

дослідницька, пошукова,

творча, проєктна,

моделювання, інтерактивна,

дискусійна.

Робота з навчальним текстом та

підготовка запитань до нього за

допомогою ланцюжка запитань

Квінтиліана. Робота з картою

«Перші люди на землі».

Проєкт-порівняння «Знаряддя

праці первісної людини епохи

палеоліту та неоліту».

Практична робота з

ілюстраціями стоянок і

поселень первісної людини

(наприклад, за реконструкціями

художника Зденека Буріана).

Відкрита дискусія «Теорії

походження людини».

Створення пригодницьких

оповідок з життя первісної

людини. Укладання

пізнавальної загадки (хмаринки

слів, кросворда тощо) за

змістом навчального матеріалу.

Проєкт «Спадщина

Трипільської культури»

3

 

Практична робота №2. Позначити на контурній карті основні стоянки та пам’ятки первісних людей на території України, межі поширення і протоміста трипільської культури.

4

 

Виникнення землеробства та скотарства Трипільська археологічна культура. Первісна культура та вірування людей

5

 

Практична робота №3. Описати заняття та спосіб життя первісних людей (мисливців і рибалок, землеробів і скотарів) на основі археологічних речових джерел Узагальнення з розділу 1 «Первісні спільноти. Археологічні культури».

6

 

Тематичний контроль з розділу 1: «Первісні спільноти. Археологічні культури».

 

Розділ ІІ.

Цивілізації Стародавнього Сходу

 

7

 

 

Єгипет – дарунок Нілу. Держава і

суспільство в Давньому Єгипті. Культурні надбання Давнього Єгипту.

Базові знання:

іригаційне землеробство, держава, влада фараона,

піраміди, папірус, міста-держави Шумеру, закони

Хаммурапі, колонізація, фінікійський алфавіт,

ієрогліф, клинопис, цар Соломон, Біблія, Дарій І,

варни, касти, буддизм, індуїзм, імперія, Піднебесна,

Конфуцій.

Уміння:

• знає хронологічні й територіальні межі

стародавніх цивілізацій Сходу;

• розташовує події з історії стародавніх

цивілізацій у хронологічній послідовності,

укладає хронологічну таблицю;

• установлює послідовність історичних подій

виникнення та розвитку стародавніх

цивілізацій Сходу, за допомогою лінії часу;

• встановлює значення географічного фактору

в розвитку цивілізацій Стародавнього Сходу;

• встановлює одночасність подій в історичному

просторі, тривалість подій, явищ, процесів та

їх віддаленість одне від одного (у межах тем

розділу «Цивілізації Стародавнього Сходу»,

з допомогою вчителя);

• виявляє і розрізняє з допомогою вчителя

причини і приводи, результати і наслідки

історичних подій, явищ, процесів (на

прикладі держави в Давньому Єгипті,

Дворіччі, Ізраїльсько-Юдейському царстві,

Персії);

• виявляє в процесі пошуку інформації про

стародавні цивілізації Сходу різні види

історичних джерел, зокрема артефакти,

текстові, візуальні, усні;

• розрізняє джерела інформації за видами

(матеріальні/нематеріальні, первинні/

вторинні, текстово-візуальні тощо);

• визначає риси/ознаки артефакту (музейного

об’єкта), писемного та візуального джерела;

• визначає тему й походження

запропонованого джерела історичної та

суспільної інформації (на прикладі

давньоєгипетської цивілізації, Дворіччя,

Фінікії; Ізраїльсько-Юдейського царства,

китайської та індійської цивілізацій);

• розуміє значення Біблії як історичного

джерела;

• формулює питання різного типу до тексту/

медіатексту, візуальних джерел;

• визначає ознаки, що пов’язують документи,

артефакти (музейні об’єкти)

 

Навчально-пізнавальна,

дослідницька, пошукова,

творча, проєктна,

моделювання, інтерактивна,

дискусійна.

Робота з навчальним текстом та

підготовка запитань до нього за

допомогою ланцюжка запитань

Квінтиліана. Укладання

ілюстрованої лінії часу «Давні

цивілізації Стародавнього

Сходу».

Робота з історичними картами.

Проєкт-порівняння умов

виникнення та розвитку

землеробських цивілізацій

Стародавнього Сходу.

Робота з візуальними

джерелами. Дослідницький

проєкт «Закони Хаммурапі».

Проєкт-порівняння «Шкільне

навчання Єгипту та Шумеру».

Укладання пізнавальної загадки

(хмаринки слів, кросворда

тощо) за змістом навчального

матеріалу Творчий проєкт

«Сторінка видатного діяча

Стародавнього Сходу в

соціальній мережі Facebook

(Instagram)».

Творчий проєкт — фотогалерея

«Стародавні цивілізації Азії

та Африки»

8

 

Народження цивілізації Дворіччя.Давній Вавилон. Закони Хаммурапі.

Духовний світ населення Дворіччя.

9

 

Фінікія в давнину.

10

 

Ізраїльсько-Юдейське царство. Біблія як історичне джерело.

11

 

Перська держава.

12

 

Давня Індія та Китай.

13

 

Практична робота №4. Позначити на контурній карті головні географічні об’єкти Давніх Індії та Китаю; центри формування цивілізацій в Індії та Китаї.

14

 

Практична робота №5. Оцінити (на основі витягів із Книги мертвих, законів Хаммурапі) правове становище населення в давніх цивілізаціях. Практична робота №6. Зіставити умови розвитку й характерні ознаки давніх суспільств і держав. Узагальнення з розділу 2 «Стародавні цивілізації Азії та Африки».

15

 

Тематичний контроль з розділу 2: «Стародавні цивілізації Азії та Африки.

 

 

Розділ ІІІ.

Давня Греція та її сусіди

16

 

Зародження цивілізації в Давній Греції. Давньогрецьке суспільство за поемами Гомера «Іліада» та «Одіссея».

Базові знання:

античність, Мінойська цивілізація, Ахейська

Греція, Гомер «Іліада», «Одіссея», Генріх Шліман,

міста-держави (поліси), демократія, олігархія,

демос, реформи Солона, Спарта, олігархія, Велика

грецька колонізація, античні міста-держави

Північного Причорномор’я, кіммерійці, скіфи,

сармати, Геродот, персько-грецькі війни, Перикл,

Олімпійські ігри, П’єр де Кубертен, Імперія

Александра Македонського, еллінізм.

• формулює запитання щодо достовірності

інформації з різних джерел;

• застосовує критерії визначення достовірності

інформації (з допомогою вчителя);

• розпізнає прояви маніпулювання

інформацією (у межах тем розділу

«Давня Греція та її сусіди», з допомогою

вчителя);

• визначає риси/ознаки артефакту

(музейного об’єкта), писемного

та візуального джерела

(у межах тем розділу «Давня Греція

та її сусіди», з допомогою вчителя);

• визначає ознаки, що пов’язують документи,

артефакти (музейні об’єкти) та

ілюстративний матеріал з історичним

періодом цивілізацій Давньої Греції, Скіфії;

• порівнює однотипні пам’ятки історії,

природи та культури Античної цивілізації

і пояснює їх значення;

• розрізняє природні, економічні, політичні,

соціальні, технологічні та культурні зміни,

що відбулися в Античній цивілізації;

• висловлює власне судження про культурне

розмаїття і його цінність для суспільства,

виявляє зацікавленість переконаннями інших

людей; наводить приклади етнічного, релігійного,

культурного й іншого розмаїття в Україні

та світі в минулому і сьогоденні;

• детально описує та характеризує історичних

осіб за різними ознаками (інтереси, світогляд

тощо);

• формулює запитання щодо можливого

впливу тих чи інших подій з історії

стародавніх цивілізацій Давньої Греції,

Скіфії, на життя суспільства, окремих груп

людей;

• співвідносить дані карти з іншими джерелами

інформації (розповідь учителя, текст книжки

тощо);

• позначає розміщення об’єктів на карті,

прокладає уявні маршрути, визначає відстані

(у межах тем розділу «Давня Греція та її

сусіди»);

• виявляє чинники, що впливають на заняття

людей, спосіб ведення господарства,

соціальний устрій (клімат, географічне

розташування, доступ до природних ресурсів)

на прикладі античних міст-держав, Скіфії;

• наводить приклади впливу діяльності людини

Античної цивілізації та її сусідів на

навколишнє середовище в часі і просторі,

взаємодії людини та природи;

• пояснює, як погляди та потреби людей

сьогодні і в минулому пов’язані з подіями

їх життя, станом суспільства

тавлення:

• обговорює важливість поваги прав людини

всіма людьми;

• пояснює, чому Афіни вважаються

батьківщиною демократії; усвідомлює

цінність демократії для суспільного життя

Навчально-пізнавальна,

дослідницька, пошукова,

творча, проєктна,

моделювання, інтерактивна,

дискусійна.

Робота з навчальним текстом та

підготовка запитань до нього за

допомогою ланцюжка запитань

Квінтиліана. Робота з картами

«Мінойська та ахейська

цивілізації Давної Греції»,

«Велика грецька колонізація»,

«Персько-грецькі війни».

Дослідницький проєкт

«Античні міста-колонії в

Північному Причорномор’ї».

Укладання синхронізованої

таблиці. Робота з ілюстрацією

«Житло давніх греків». Міні-

дослідницький проєкт «Жінка

в давньогрецькому

суспільстві». Дискусія

«Висловлювання Перикла. Чи

актуальні вони в наш час?».

Коментований перегляд та

інтерпретація візуальних

джерел інформації з історії

Давньої Греції. Укладання

історичних оповідок з життя

кіммерійців, скіфів, сарматів на

території України. Творчий

проєкт — укладання

туристичного маршруту

«Скарби античної цивілізації на

українських землях».

Укладання пізнавальної загадки

(хмаринки слів, кросворда

тощо) за змістом навчального

матеріалу. Творчий проєкт

«Сторінка видатногодавньогрецького діяча в

соціальній мережі Facebook

(Instagram)

17

 

Як навчали та виховували дітей в Афінах і Спарті. Афіни – батьківщина демократії. Життя у стародавній Спарті.

18

 

Велика грецька колонізація. Античні поліси на території України. Суспільне, господарське життя і побут в античних полісах на території України. Взаємини греків і місцевого населення.

19

 

Кіммерійці на території України. Скіфи на території України.

20

 

Практична робота №7. Схарактеризувати спосіб життя мешканців античних полісів Північного Причорномор’я (за доступними текстовими джерелами) і скіфських племен (з «Історії» Геродота). Практична робота №8. Зіставити суспільний устрій Афін і Спарти, повсякденне життя  населення цих міст. Узагальнення з розділу 3 «Антична цивілізація та її сусіди» (частина 1)

21

 

Тематичний  контроль з розділу 3 (частина 1). «Становлення Античної грецької цивілізації».

22

 

Персько-грецькі війни. «Золотий вік» Афін за Перикла. Господарство та повсякденне життя в Давній Греції.

23

 

Грецька релігія та міфологія. Олімпійські ігри.

24

 

Культура Давньої Греції.

25

 

Утворення імперії Александра Македонського. Сармати на території України.

26

 

Узагальнення з розділу 3 «Антична цивілізація та її сусіди» (частина 2) Тематичний контроль з розділу 3 (частина 2): «Доба еллінізму. Імперія Александра Македонського. Сармати».

 

 

 

Розділ ІV.

Давній Рим і його сусіди

27

 

Виникнення міста Рима в Італії. Римська республіка в V-I ст. до н.е.

Базові знання:

Римська республіка, сенат, громадянська війна,

патриції, плебеї, гладіатор, експансія, Пунічні

війни, диктатура Юлія Цезаря, Римська імперія,

римське право, вето, християнство, вандали,

міграція, Велике переселення народів, автохтони,слов’яни, венеди, склавини, анти.

Уміння:

• визначає на карті положення географічних

об’єктів, культурно-історичних пам’яток,

місця історичних подій з історії Давнього

Риму;

• знає хронологічні межі існування Римської

республіки, Римської імперії;

• виявляє і розрізняє з допомогою вчителя

причини і приводи, результати й наслідки

історичних подій, явищ, процесів (на

прикладі воєнної експансії Риму, диктатури

Юлія Цезаря);

• виявляє різні види історичних джерел, якими

послуговуються вчені для дослідження історії

Давнього Риму, давніх слов’ян;

• формулює запитання щодо можливого

впливу тих чи інших подій з історії

стародавніх цивілізацій Давнього Риму,

спільноти давніх слов’ян на життя

суспільства, окремих груп людей;

• характеризує й порівнює становище патриціїв

і плебеїв;

• визначає ознаки, що пов’язують документи,

артефакти (музейні об’єкти) та

ілюстративний матеріал з історичним

періодом Давнього Риму, давніх слов’ян;

• пояснює історичне значення християнства;

• визначає хронологічні межі формування

спільноти давніх слов’ян;

• характеризує повсякденне й господарське

життя, суспільну організацію, духовний світ

давніх слов’ян;

• наводить приклади історичних пам’яток та

інших проявів присутності в сьогоденні —

топоніміка, лексика (на прикладі давніх

слов’ян)

Ставлення:

• пояснює вплив вчинків окремої людини

на її найближче оточення та світ;

• усвідомлює важливість римського права, яке

вплинуло на формування і розвиток правових

систем країн Західної Європи і є складовою

частиною світової правової культури

Навчально-пізнавальна,

дослідницька, пошукова,

творча, проєктна,

моделювання, інтерактивна,

дискусійна.

Робота з навчальним текстом та

підготовка запитань до нього за допомогою ланцюжка запитань

Квінтиліана.

Укладання хронологічних

і синхронізованих таблиць

з історії Давнього Риму, давніх

слов’ян. Розповідь про воєнну

експансію Риму на основі

історичної карти. Укладання

пізнавальної загадки (хмаринки

слів, кросворда тощо) під

назвою «Давні дослідники

слов’янства» або «Давні

слов’яни».

Творчі проєкти — фотогалерея

«Міста, які подарував світові

Давній Рим», лепбук «Крилаті

вислови, які народилися в

Давньому Римі»,

колаж

«Про що розповідає антична

монета»,

презентація «Біблія — джерело

мудрості».

Віртуальна екскурсія

«Християнство

в мистецтві»

28

 

Воєнна експансія Риму. Диктатура Юлія Цезаря.

Утворення Римської імперії. Октавіан Август. Римське право.

29

 

Культура Давнього Риму. Виникнення та поширення християнства.

Кризові явища в Римській імперії та її поділ.

30

 

Готи і гуни на території сучасної України. Взаємини з місцевим населенням. 

31

 

Падіння Західної Римської імперії. Як починалася історія слов’ян.

Склавини й анти на теренах України.

Як жили предки українського народу — слов’яни.

32

 

Практична робота №9. Позначити на контурні карті: а) Балканський і Апеннінський півострови, античні грецькі поселення (Мікени, Афіни, Спарта, Тіра, Ольвія, Пантікапей, Херсонес); б) кордони Боспорського царства, Перської держави, держави Александра Македонського, Римської держави часів принципату Октавіана Августа, Афіни, Спарту, Александрію, Рим, Константинополь; в) напрямки Великої грецької колонізації, Східного походу Александра Македонського, Великого переселення народів; г) прабатьківщину слов’ян і напрямки їх розселення

33

Практична робота №10. Порівняти правове становище різних груп громадян, а також негромадян у Стародавньому Римі.

34

Тематичний контроль із розділу 3 (частина 3): «Давній Рим. Слов’яни». Узагальнення до курсу.

 

Узагальнення.

Внесок цивілізацій Стародавнього світу в історію людства

35

Внесок давніх цивілізацій, культур, народів в історію людства.

Значення давньої історії України як частини світової історії.

Уміння:

• виявляє здобутки стародавніх цивілізацій

в області науки, техніки, культури;

• позначає на карті історико-географічні

об’єкти спадщини Стародавнього світу

Ставлення:

• усвідомлює важливість спадщини

стародавніх цивілізацій для сучасності,

значення давньої історії України

як складової світової історії

Навчально-пізнавальна,

дослідницька, пошукова,

творча, проєктна,

моделювання,

інтерактивна, дискусійна.

Творчий проєкт — лепбук,

колаж (на вибір)

«Досягнення цивілізацій

Стародавнього світу»

 

 

 

 

 

 

 

docx
Пов’язані теми
Історія України, Планування
Додано
19 вересня
Переглядів
73
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку