Модернізм як літературно-мистецький напрям кінця XIX – початку XX ст. Течії раннього модернізму: символізм, імпресіонізм, неоромантизм. Шарль Бодлер – пізній романтик і зачинатель

Про матеріал
Урок розроблено за технологією зустрічних зусиль. Рівень стандарт. Презентація, ментальні карти до уроку додаються.
Перегляд файлу

Урок 22                                 Зарубіжна література                                 10 клас

ТЕМА: Модернізм як літературно-мистецький напрям кінця XIX – початку XX ст. Течії раннього модернізму: символізм, імпресіонізм, неоромантизм.

Шарль Бодлер – пізній романтик і зачинатель модернізму (1821 1867). «Квіти зла» («Альбатрос», «Відповідності», «Вечорова гармонія»).

Образи, символи, особливості поетичної мови у віршах Ш. Бодлера. 

ОЧІКУВАЛЬНІ РЕЗУЛЬТАТИ: Знаннєвий компонент розповідають про зміну світоглядних та естетичних засад літератури й мистецтва на межі XIX–XX ст.;  називають характерні ознаки модерністських течій і явищ у художніх творах; знають основні віхи життя і творчості митця, риси його індивідуального стилю; Діяльнісний компонент аналізують ліричні твори (цілісно і у фрагментах); виявляють у творах поета провідні проблеми, теми, мотиви; виокремлюють символи, пояснюють їхній асоціативний зміст;  розкривають зв’язок романтизму і модернізму (на ранньому етапі модернізму), реалізму і модернізму (на зрілому етапі модернізму);  характеризують взаємодію імпресіонізму та символізму в ліриці кінця XIX – початку XX ст.;

обговорюють проблему призначення мистецтва й митця; Ціннісний компонент сприймають й розуміють естетику образного слова; висловлюють судження щодо художньої цінності прочитаних творів, образів ліричних героїв

ЕПІГРАФ: Ще зовсім дитиною я відчув у своєму серці два протилежні

почуття: жах життя та захоплення життям   Ш.Бодлер

ОБЛАДНАННЯ: https://myzcloud.club/song/10643117/sharl-bodler-gimn-krasote, презентація, підручник, зошит

ТИП УРОКУ: розвиток та формування компетентностей

ПЕРЕБІГ УРОКУ

І. РОЗМИНКА

Прийом «Зацікавити». Перегляд відеоролика «Гімн красі».

Як ви вважаєте, якою мовою виконана пісня? Ви прослухали пісню на слова Шарля Бодлера «Гімн красі» на мові поета - французькій.

ІІ. «ВИКЛИК»

1. Оголошення теми уроку

2. Визначення учнями очікуваних результатів.

3. Запис у зошит теми та епіграфу уроку.

ІІІ. СПІВТВОРЧІСТЬ.

  1. Перегляд презентації «Модернізм як літературно-мистецький напрям кін.ХІХ – поч.ХХ століття», підготовленої вчителем.

Завдання для учнів: створити ментальну карту за даною інформацією (математична компетентність) та представити її як узагальнення.

Напрямки модернізму (символізм, неоромантизм, імпресіонізм – випереджувальне завдання груп)

  1. Читання вчителем віршу М.Рильського «Бодлер»:

 

В раю блаженних мук, де на тонких стеблинах

Ростуть, звиваються химерні квіти зла,

Подібні до очей жіночих і звіриних, –

В пекельному раю його душа жила.

 

Лякати буржуа, назватись людоїдом,

Що хтів би скуштувать малесеньких дітей;

Впиватися гірким, самотнім, тонким медом

Нездійснених бажань і неживих ідей, –

 

І бачити в вині безстидної таверни

Вино Причастія, єдину кров Христа…

Хіба таке життя, потворне і химерне,

Не зветься: красота?   (1920)

  Так описав М.Рильський «короля поетів» Ш.Бодлера. Хто ти, Бодлере? Зараз ви ознайомитеся і представите нам цю людину.

  1. Робота з підручником по групах:
  • Біографія Бодлера (ланцюжок подій)
  • Збірка «Квіти зла» (інтелект карта)
  1. Представлення роботи груп.
  2. Аналіз та виразне читання поезій Бодлера (випереджувальне завдання по групам)

Матеріали до поезій.

  1. Назва: «Альбатрос»

Збірка: «Квіти зла»

Цикл: «Сплін та ідеал»

Рік написання: 1842 рік

Передумови написання: вигнання на о.Маврикій вітчимом

Тема: трагедія митця у ницому суспільстві.

Ідея: Митець, хоча й «не має змоги йти» у земному світі, перевершує його, бо завжди залишається вільним у світі своєї уяви.

Символи: Альбатрос, тобто сам поет - це світ прекрасного, добра.

Моряки - зло, символ людства, яке пливе на своєму судні у безмежжі всесвіту.

     Море - символізує життя;

     Корабель, човен - людська доля;

     грім, гроза, блискавка - життєві негаразди.

     Небо — символ творчої волі митця, 

     політ альбатроса - уособлює нестримний порив його уяви та фантазії.

     Білі крила – чистота намірів, мрій поета.

     Художні засоби: альбатрос – «король блакиті», «незграба немічний», 

     «володар гроз і грому», «крилатий велетень», порівняння

     Вікіцитата: «Поет як альбатрос — володар гроз та грому,

                           Глузує з блискавиць, жадає висоти,

                           Та, вигнаний з небес, на падолі земному

                           Крилатий велетень не має змоги йти.»

  1. Назва: «Відповідності»

Збірка: «Квіти зла»

Цикл: «Сплін та ідеал»

Рік написання: 1855 рік

Передумови написання: показати ідеал нового мистецтва (символізму)

Жанр: сонет

Тема: таємничі відповідності видимої природи і невидимих сутностей

Ідея: Людина у храмі природи.

Символи: «Природа – храм живий» (життя людини наповнене різноманітними подіями, враженнями, почуттями; природа - життя)

Художні засоби: порівняння

Вікіцитата: «Природа — храм живий, де символів ліси

                      Спостерігають нас і наші всі маршрути…»

  1. Назва: «Вечорова гармонія»

Збірка: «Квіти зла»

Цикл: «Сплін та ідеал»

Рік написання: 1855 рік

Передумови написання: показати ідеал нового мистецтва (символізму)

Тема: почуття, які відчуває ліричний герой, напередодні важливої події.

Ідея: передати читачеві муки ліричного героя: невимовну тугу особистості, прагнення гармонії та недосяжність ідеалу, про боротьбу світла і темряви в душі людини, про життя і смерть, які завжди йдуть поруч.

Символи: кривавий захід уособлює душевні втрати, потир – віра у краще,

скрипка – спогади, кров - життя

Художні засоби: цікава побудова строф. Другий рядок повторюється першим, а остання стрічка попередньої строфи повторюється у наступній третім рядком. Метафори «надходить час», «стебло співає», «упало в кров світило», порівняння, християнська лексика, архаїзми.

Вікіцитата:  «Те серце, що труну ненавидить і в сні,

                      З минувшини бере світання високосне…»

IV. РЕФЛЕКСІЯ

  1. Арт-студія. Перегляньте, будь ласка, у підручнику с.152 «Імпресіонізм», з якими поезіями Ш.Бодлера можна порівняти картини К.Моне «Враження» та «Прогулянка». Обгрунтуйте свої відповіді.
  2. «Повернення до епіграфу» (пояснити вислів)
  3. Сенкан-діаманта

Шарль Бодлер

Невтомний сумний

Витрачав шукав знайшов

Нові       форми      у      поезії

Зворушливий засуджений

Бунтар

  1. Зачитати підсумки с.165
  2. Заверши речення (ланцюжком): «Шарль Бодлер вразив мене…»
  3. Оцінювання.
  4. Домашнє завдання: опрацювати с.171-172 (Поль Верлен) «створити сторінку у Фейсбуці поета» (записати у зошит);

Робота у групах: виразне читання та аналіз поезії П.Верлена 1) «Поетичне мистецтво» 2) «Осіння пісня»

 

 

docx
Додано
15 жовтня 2022
Переглядів
642
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку