Модифікована навчальна програма з математики для 6 класу
Зміст навчального матеріалу |
Цілі |
Очікувані результати |
Критерії оцінювання |
Тема 1. Повторення вивченого в 5 класі. ПОДІЛЬНІСТЬ НАТУРАЛЬНИХ ЧИСЕЛ (29 год) Числа, дії з числами. Робота з даними Математичні вирази, рівності, нерівності Величини. Просторові відношення, геометричні фігури Дільники і кратні натурального числа. Прості числа Ознаки подільності на 2, 10 і 5, 3 і 9. Розкладання чисел на множники. Найбільший спільний дільник Найменше спільне кратне
|
Пригадати вивчене в 5 класі до розв’язування задач Пригадати з допомогою вчителя і карток-підказок дії додавання і віднімання натуральних чисел, знаходження значень величин за показаннями шкал різних вимірювальних приладів (термометра, спідометра в автомобілі). Вчити розрізняти з допомогою вчителя і користуючись опорною схемою, дільники і кратні натурального числа; парні і непарні числа; числа, які кратні 3, 5, 2, 9, 10 Вчити використовути з допомогою вчителя і користуючись опорною схемою, ознаки подільності для розв’язування простих задач, зокрема задач на реальні ситуації; Вчити розрізняти з допомогою і користуючись картками – підказками прості і складені числа; Вчити володіти з допомогою вчителя і опорних схем алгоритмом розкладання чисел на прості множники, знаходження НСД і НСК чисел в межах 1000.
|
Учень/учениця: Розпізнає на роздаткових картках натуральні числа і число нуль; розрізняє на схемі за зразком пряму, промінь, координатний промінь читає та записує, користуючись опорною схемою, натуральні числа в межах 1000; визначає за зразком класи та розряди натурального числа; подає за зразком з допомогою вчителя натуральні числа у вигляді суми розрядних доданків; знаходить на малюнках з допомогою вчителя: відрізок даної довжини порівнює з допомогою вчителя натуральні числа за схемою з різною і однаковою кількістю цифр; орієнтується з допомогою вчителя в одиницях вимірювання довжини відрізка знаходить з допомогою вчителя значення величин за показаннями шкал різних вимірювальних приладів (термометра, спідометра в автомобілі) розрізняє з допомогою вчителя і користуючись опорною схемою, дільники і кратні натурального числа; парні і непарні числа; числа, які кратні 3, 5, 2, 9, 10; використовує з допомогою вчителя і користуючись опорною схемою, ознаки подільності для розв’язування простих задач, зокрема задач на реальні ситуації; розрізняє з допомогою і користуючись картками – підказками прості і складені числа; володіє з допомогою вчителя і опорних схем алгоритмом розкладання чисел на прості множники, знаходження НСД і НСК чисел в межах 1000.
|
Початковий 1 - Учень/учениця розпізнає натуральні числа, переписує натуральні числа, впізнає відрізок, пряму, промінь, площину, користуючись зразком; 2 - Учень/учениця перемальовує пряму, промінь, відрізок, виконує з допомогою вчителя однокрокові дії з числами в межах 20; 3 - Учень/учениця виконує з допомогою вчителя однокрокові дії з числами в межах 100, знаходить на малюнках відрізок даної довжини, знаходить серед поданих числа, які діляться на 10. Середній 4 - Учень/учениця за допомогою вчителя: правильно записує трицифрові числа, їх порівнює, виконує вправи на знаходження простих чисел в межах 10; 5 - Учень/учениця з допомогою вчителя застосовує ознаки подільності для чисел в межах 100; 6 - Учень/учениця самостійно застосовує ознаки подільності для чисел в межах 1000; Достатній 7 - Учень/учениця за зразком виконує завдання обов’язкового рівня правильно, але недостатньо осмислено; 8 - Учень/учениця застосовує знання при виконанні завдань за зразком з частковим поясненням; 9 - Учень/учениця виконує завдання на дві дії самостійно, знаходить найбільший дільник і найменше спільне кратне Високий 10 -Учень/учениця правильно відтворює матеріал, записує числа в межах 1000 000, розв’язує завдання без достатніх пояснень, 11 - Учень/учениця самостійно виправляє вказані йому(їй) помилки, володіє вивченим матеріалом, застосовує знання в стандартних ситуаціях 12 - Учень/учениця вільно володіє вивченим матеріалом, застосовує знання в стандартних ситуаціях. |
Тема 2. ЗВИЧАЙНІ ДРОБИ ТА ДІЇ З НИМИ 31 год Основна властивість дробу. Скорочення дробу Зведення дробів до спільного знаменника. Порівняння дробів Додавання і віднімання дробів Множення дробів. Знаходження дробу від числа Ділення дробів. Знаходження числа за його дробом Перетворення звичайного дробу в десятковий. Десяткові наближення звичайного дробу
|
Вчити використовувати з допомогою вчителя і користуючись опорною схемою основну властивість дробу для виконання вправ на скорочення дробів і зведення до спільного знаменника Вчити пояснювати, що таке найменший спільний знаменник дробів Вчити володіти за допомогою карток підказок алгоритмом зведення дробів до спільного знаменника Вчити розуміти на картці-підказці правило порівняння звичайних дробів Вчити з допомогою вчителя застосовувати правило порів няння звичайних дробів Вчити застосовувати, користуючись опорними схемами зведення дробів до спільного знаменника для порівняння дробів Вчити розпізнавати на роздаткових картках скінченні десяткові і нескінченні періодичні десяткові дроби Вчити порівнювати з допомогою вчителя звичайні дроби за схемою Вчити читати та записувати нескінченні періодичні десяткові дроби. Вчити з допомогою вчителя знаходити період нескінченного періодичного десяткового дробу
|
Учень/учениця: використовує з допомогою вчителя і користуючись опорною схемою основну властивість дробу для виконання вправ на скорочення дробів і зведення до спільного знаменника; пояснює, що таке найменший спільний знаменник дробів; володіє за допомогою карток підказок алгоритмом зведен- ня дробів до спільного зна- менника; розуміє на картці-підказці правило порівняння звичайних дробів; з допомогою вчителя застосовує правило порів- няння звичайних дробів застосовує, користуючись опорними схемами зведення дробів до спільного знаменника для порівняння дробів; користуючись схемами-підказками, розуміє правила додавання, віднімання, множення і ділення звичайних дробів; застосовує із допомогою вчителя арифметичні дії зі звичайними дробами під час розв’язування задач та вправ; з допомогою вчителя перетворює звичай- ний дріб у десятковий та розрізняє скінченні десяткові і нескінченні періодичні десяткові дроби; читає та записує нескінченні періодичні десяткові дроби; з допомогою вчителя знаходить період нескінченного періодичного десяткового дробу
|
Початковий 1 -Учень/учениця переписує і читає звичайні дроби; 2 - Учень/учениця за допомогою вчителя наводить приклади звичайних дробів; 3 - Учень/учениця виконує елементарні математичні операції із звичайними дробами після детального кількаразового їх пояснення вчителем на рівні копіювання зразка виконання та за допомогою вчителя Середній (4 – 6) 4 – Учень/учениця виконує приклади на додавання і віднімання звичайних дробів, чисельником і знаменником яких є натуральні числа, не більші 50, констатує за підказкою правильність/ неправильність результату із незначною допомогою вчителя; 5 - Учень/учениця за допомогою вчителя обчислює приклади на додавання і віднімання звичайних дробів, скорочує дроби; 6 - Учень/учениця із незначною допомогою вчителя обчислює приклади на додавання і віднімання, множення і ділення звичайних дробів; Достатній (7 – 9) 7 - Учень/учениця розв’язує приклади самостійно, перетворює звичайні дроби у десяткові, розв’язує з допомогою вчителя задачі на 2 дії; 8 - Учень/учениця застосовує властивості додавання і віднімання, множення і ділення звичайних дробів при обчисленнях з частковим поясненням, визначає період десяткового дробу; 9 - Учень/учениця розв’язує завдання достатнього рівня з 1-2 помилками, які за вказівки може самостійно виправити; Високий рівень (10 – 12) 10– Учень/учениця усвідомлює нові для нього математичні факти, ідеї, вміє доводити передбачені програмою математичні твердження з достатнім обґрунтуванням; під керівництвом учителя знаходить джерела інформації та самостійно використовує їх; розв’язує завдання з повним поясненням і обґрунтуванням 11 – Учень/учениця вільно і правильно висловлює відповідні математичні міркування, переконливо аргументує їх; знаходить джерела інформації та працює з ними; використовує набуті знання і вміння в незнайомих для нього ситуаціях; знає передбачені програмою основні методи розв’язування завдання і вміє їх застосовувати з необхідним обґрунтуванням. 12 - Учень/учениця виявляє варіативність мислення і раціональність у виборі способу розв’язування математичної проблеми; вміє узагальнювати й систематизувати набуті знання; здатний до розв’язування нестандартних задач і вправ.
|
Тема 3. ВІДНОШЕННЯ І ПРОПОРЦІЇ 20 год Відношення. Масштаб Пропорція. Основна властивість пропорції Відсоткове відношення двох чисел Пряма та обернена пропорційні залежності |
Вчити розуміти, що таке відношення, що показує відношення двох чисел; Вчити наводити приклади величин, які є відношенням двох інших величин та користуватися розумінням сутності поняття масштабу для розв’язування задач практичного змісту; вчити розуміє, що таке пропорція; вчити розрізняти крайні та середні члени пропорції; вчити застосовувати поняття пропорції та її основну властивість для розв’язування задач практичного змісту вчити розуміти, що таке відсоткове відношення; що показує відсоткове відношення двох чисел; вчити наводити приклади зв’язків між величинами, прямо і обернено пропорційних величин; вчити розуміти, як ділити величину на пропорційні частини; вчити використовувати зв’язки між відповідними значеннями прямо пропорційних і обернено пропорційних величин для розв’язування задач практичного змісту.
|
Учень/учениця: розуміє, що таке відношення, що показує відношення двох чисел; наводить приклади величин, які є відношенням двох інших величин; користується розумінням сутності поняття масштабу для розв’язування задач практичного змісту; розуміє, що таке пропорція; розрізняє крайні та середні члени пропорції; застосовує поняття пропорції та її основну властивість для розв’язування задач практичного змісту розуміє, що таке відсоткове відношення; що показує відсоткове відношення двох чисел; наводить приклади зв’язків між величинами, прямо і обернено пропорційних величин; розуміє, як ділити величину на пропорційні частини; використовує зв’язки між відповідними значеннями прямо пропорційних і обернено пропорційних величин для розв’язування задач практичного змісту. |
Початковий 1 - Учень/учениця переписує і читає відношення і пропорції, здійснює усне множення й ділення одноцифрових натуральних чисел; 2 - Учень/учениця за допомогою вчителя наводить приклади відношень, обчислює в межах 100 з частковою допомогою вчителя; 3 - Учень/учениця із допомогою вчителя і користуючись опорною схемою називає крайній і середній члени пропорції, із значною допомогою вчителя називає приклади прямо і обернено пропорційних величин із повсякденного життя.
Середній (4 – 6) 4 – Учень/учениця пояснює, що таке відношення, що показує відношення двох чисел, користуючись незначною допомогою вчителя, називає члени пропорції, перевіряє правильність пропорції, яка містить натуральні числа в межах 500. 5 - Учень/учениця за допомогою наводить приклади зв’язків між величинами, прямо і обернено пропорційних величин. 6 - Учень/учениця частково обчислює невідомий член пропорції. Розв’язує вправи і задачі на 1 або 2 дії Достатній (7 – 9) 7 - Учень/учениця розв’язує приклади самостійно, розв’язує з допомогою вчителя задачі на 2 дії, розуміє, як ділити величину на пропорційні частини 8 - Учень/учениця застосовує властивості відношення і пропорції до розв’язувння рівнянь, працює із звичайними дробами; 9 - Учень/учениця розв’язує завдання обов’язкового рівня самостійно Високий рівень (10 – 12) 10 – Учень/учениця розв’язує завдання достатнього рівня з 1-2 помилками, які за вказівки може самостійно виправити ; 11 – Учень/учениця самостійно розв’язує завдання достатнього рівня 12 - Учень/учениця вільно і правильно виконує завдання на пряму і обернену пропорційність величин, самостійно застосовує набуті знання до розв’язування завдань |
Тема 4. РАЦІОНАЛЬНІ ЧИСЛА ТА ДІЇ З НИМИ 39 год Додатні та від’ємні числа. Число нуль Координатна пряма Модуль числа Цілі числа. Раціональні числа Порівняння раціональних чисел Додавання, віднімання, множення і ділення раціональних чисел
|
Вчити розрізняти додатні та від’ємні числа за їх істотними ознаками; Вчити розміщувати на прямій додатні та від’ємні числа відносно числа 0; Вчити, що що будь-яке натуральне число є додатним; Вчити розуміти, що число нуль не є ані додатним, ані від’ємним; Вчити застосовувати за підказки вчителя додатні та від’ємні числа для опису життєвих ситуацій; Вчити будувати за зразком координатну пряму; Вчити читати, записувати і знаходити, користуючись опорною схемою, модуль числа ; Вчити розпізнавати на роздаткових картках цілі числа і раціональні. Вчити розрізняти на схемі за зразком додавання чисел з однаковими і різними знаками. Вчити за зразком із допомогою вчителя використовувати координатну пряму для додавання і віднімання раціональних чисел. Вчити із використанням опорної схеми із допомогою вчителя пояснювати властивості множення і ділення раціональних чисел, коли одним із компонентів дії є число 0, 1, –1;
|
Учень/учениця: розрізняє додатні та від’ємні числа за їх істотними ознаками; розміщує на прямій додатні та від’ємні числа відносно числа 0; знає, що будь-яке натуральне число є додатним; розуміє, що число нуль не є ані додатним, ані від’ємним; застосовує додатні та від’ємні числа для опису життєвих ситуацій; будує координатну пряму; знає означення модуля числа; знаходить модуль числа; розрізняє цілі числа й раціональні числа; розуміє, що означає порівняти два раціональні числа; пояснює, як порівняти два раціональні числа за допомогою координатної прямої; порівнює раціональні числа за допомогою координатної прямої; застосовує для обчислень правила додавання, віднімання, множення і ділення чисел з однаковими знаками, з різними знаками; знає переставний і сполучний закони додавання; застосовує вивчене до розв’язування задач; використовує координатну пряму для додавання і віднімання раціональних чисел; пояснює властивості множення раціональних чисел на 0, 1, –1; пояснює властивості ділення раціональних чисел, коли одним із компонентів дії є число 0, 1, –1.
|
Початковий 1 -Учень/учениця переписує і читає додатні та від’ємні числа 2 - Учень/учениця за зразком розміщує на прямій додатні та від’ємні числа відносно числа 0; 3 - Учень/учениця знає, що будь-яке натуральне число є додатним; розуміє, що число нуль не є ані додатним, ані від’ємним і використовує ці знання для розв’язування найпростіших вправ Середній (4 – 6) 4 – Учень/учениця будує координатну пряму і позначає цілі числа на ній, виконує приклади на додавання і віднімання раціональних чисел, користуючись незначною допомогою вчителя 5 - Учень/учениця за допомогою вчителя обчислює приклади на додавання і віднімання, множення і ділення цілих чисел в межах 1000, знаходить модуль числа 6 - Учень/учениця частково обчислює числові і буквені вирази, що містять раціональні числа, застосовує властивості множення із незначною допомогою вчителя Достатній (7 – 9) 7 - Учень/учениця розв’язує приклади самостійно, розв’язує з допомогою вчителя задачі на 2 дії; 8 - Учень/учениця застосовує властивості додавання і віднімання, множення і ділення при обчисленнях з частковим поясненням; 9 - Учень/учениця розв’язує завдання обов’язкового рівня самостійно Високий рівень (10 – 12) 10 – Учень/учениця розв’язує завдання достатнього рівня з 1-2 помилками, які за вказівки може самостійно виправити ; 11 – Учень/учениця самостійно розв’язує завдання достатнього рівня, розрізняє початкові дані та шукані результати, оцінює різні способи розв’язання проблемної ситуації, висловлює аргументовану власну думку (усно або письмово) математичних тверджень. 12 - Учень/учениця вільно і правильно виконує дії з раціональними числами, самостійно застосовує набуті знання до розв’язування завдань, добирає математичні дані, використовує відомі правила та послідовність дій з математичними об’єктами для розв’язання проблемних ситуацій, аналізує, що вдалося та не вдалося досягти під час виконання роботи, висловлюється змістовно, точно, лаконічно, правильно.
|
Тема 5. ВИРАЗИ І РІВНЯННЯ 30 год Вирази та їх спрощення Рівняння. Основні властивості рівнянь Перпендикулярні та паралельні прямі Координатна площина
|
Вчити розрізняти за зразком числові і буквені вирази; Вчити визначати, користуючись зразком, коефіцієнт буквеного виразу; Вчити розпізнавати на роздаткових картках подібні доданки; Вчити, користуючись опорною схемою і допомогою вчителя зводити подібні доданки. Вчити, користуючись зразком і допомогою вчителя, виносити спільний множник за дужки у напростіших випадках; Вчити розпізнавати на роздаткових картках правила розкриття дужок і з допомогою вчителя застосовувати їх до виконання найпростіших прикладів. Вчити знаходити, користуючись опорними схемами, значення буквеного виразу на всі дії з раціональними числами
|
Учень/учениця: розуміє, що означає спростити буквений вираз; пояснює, що таке коефіцієнт буквеного виразу; знаходить коефіцієнт буквеного виразу; знає, які доданки називають подібними; зводить подібні доданки; виносить спільний множник за дужки у напростіших випадках; розуміє, що означає розкрити дужки; знає правила розкриття дужок; пояснює, які властивості множення використовують під час розкриття дужок; розкриває дужки у буквених виразах знаходить значення буквеного виразу на всі дії з раціональними числами
|
Початковий 1 -Учень/учениця переписує і читає числові і буквені вирази 2 - Учень/учениця за зразком пояснює, що таке коефіцієнт буквеного виразу 3 - Учень/учениця за зразком знаходить коефіцієнт буквеного виразу Середній (4 – 6) 4 – Учень/учениця визначає подібні доданки та зводить їх, користуючись незначною допомогою вчителя 5 - Учень/учениця самостійно зводить подібні доданки із цілими коефіцієнтами, користуючись зразком і з допомогою вчителя визначає спільний множник у буквеному виразі 6 - Учень/учениця самостійно зводить подібні доданки із раціональними коефіцієнтами, користуючись зразком і з допомогою вчителя виносить спільний множник у найпростішому буквеному виразі Достатній (7 – 9) 7 - Учень/учениця розуміє, що означає розкрити дужки та знає правила розкриття дужок із допомогою вчителя застосовує їх до розв’язування вправ 8 - Учень/учениця застосовує властивості розв’язування рівнянь із незначною допомогою вчителя; 9 - Учень/учениця розв’язує завдання обов’язкового рівня самостійно Високий рівень (10 – 12) 10 – Учень/учениця розв’язує завдання достатнього рівня з 1-2 помилками, які за вказівки може самостійно виправити ; 11 – Учень/учениця самостійно розв’язує завдання достатнього рівня, розрізняє початкові дані та шукані результати, оцінює різні способи розв’язання проблемної ситуації, висловлює аргументовану власну думку (усно або письмово) математичних тверджень. 12 - Учень/учениця вільно і правильно розв’язує рівняння із застосуванням властивостей рівнянь і раціональними числами, визначає і за допомогою математичної символіки записує паралельність і перпендикулярність прямих
|
Тема 6. ПОВТОРЕННЯ ВИВЧЕНОГО 11 год Подільність натуральних чисел Звичайні дроби Відношення і пропорції Раціональні числа та дії з ними Вирази і рівняння
|
Повторити, користуючись опорними схемами і зразками ключових вправ і задач, подільність натуральних чисел, дії зі звичайними дробами, відношення і пропорції, властивості рівнянь Пригадати дії із раціональними числами, координатну площину, паралельність і перпендикулярність прямих |
Учень/учениця: застосовує вивчене в 6 класі до розв’язування вправ і задач на подільність натуральних чисел, відношення і пропорції, вирази і рівняння. |
Початковий 1 - Учень/учениця переписує і читає числові і буквені вирази, називає компоненти дій додавання, віднімання та результат їх дії, знає,що таке буквений вираз 2 - Учень/учениця називає натуральні та цілі числа, геометричні фігури: прямокутник, квадрат, трикутник 3 - Учень/учениця за зразком зображує координатну площину, вміє користуватися креслярськими інструментами, за зразком знаходить коефіцієнт буквеного виразу і розв’язує завдання початкового рівня Середній (4 – 6) 4 – Учень/учениця позначає числа на координатній площині; визначає координату точки на координатній площині, визначає подібні доданки та зводить їх, працює із цілими числами, користуючись незначною допомогою вчителя 5 - Учень/учениця із незначною допомогою вчителя володіє обчислювальними навичками раціональних чисел, розкриття дужок, розв’язування рівнянь із невідомим в одній частині рівняння 6 - Учень/учениця самостійно зводить подібні доданки із раціональними коефіцієнтами, користуючись зразком і з допомогою вчителя виносить спільний множник у найпростішому буквеному виразі, частково обчислює невідомий член пропорції. Розв’язує вправи і задачі на 1 або 2 дії Достатній (7 – 9) 7 - Учень/учениця застосовує із допомогою вчителя закони додавання, віднімання, множення і ділення раціональних чисел для перетворення виразів і застосовує їх до розв’язування вправ 8 - Учень/учениця застосовує властивості розв’язування рівнянь із незначною допомогою вчителя; обчислює числові значення буквених виразів, що містять раціональні числа; 9 - Учень/учениця розв’язує завдання обов’язкового рівня самостійно, перетворює буквені вирази на підставі законів додавання і множення чисел
Високий рівень (10 – 12) 10 – Учень/учениця розв’язує завдання достатнього рівня з 1-2 помилками, які за вказівки може самостійно виправити, читає та розуміє тексти математичного змісту 11 – Учень/учениця самостійно розв’язує завдання достатнього рівня, розрізняє початкові дані та шукані результати, оцінює різні способи розв’язання проблемної ситуації, висловлює аргументовану власну думку (усно або письмово) математичних тверджень. 12 - Учень/учениця вільно і правильно розв’язує рівняння із застосуванням властивостей рівнянь і раціональними числами, визначає і за допомогою математичної символіки записує паралельність і перпендикулярність прямих, досліджує проблемну ситуацію, перевіряє достовірність даних; аналізує дані, обирає способи та розробляє план дій, необхідних для розв’язання проблемної ситуації
|
РЕЗЕРВ ЧАСУ НА РІК: 15 год |
|
|
|
Математика 6 клас
ПОЯСНЮВАЛЬНА ЗАПИСКА
Предмет «Математика» має мету – формування доступних кількісних, просторових, часових уявлень та понять, знань про величини, основи наочної геометрії; корекція та розвиток пізнавальної діяльності, особистості учня; формування практичних умінь та навичок, що створюють умови інтеграції учнів з порушеннями інтелектуального розвитку у суспільство.
Оцінювання навчальних досягнень учнів здійснюється на основі врахування рівня сформованості математичних компетентностей:
- здатність розуміти роль математики у пізнанні дійсності;
- здатність користуватися математичною термінологією;
- здатність усвідомлено користуватися обчислювальними прийомами і виконувати арифметичні дії додавання, віднімання, множення, ділення;
- здатність застосовувати обчислювальні навички та досвід вимірювання величин у практичних ситуаціях;
- здатність розв’язувати прості і складені арифметичні задачі;
- здатність орієнтуватися у просторі та на площині.
Модифіковану програму для 6 класу з математики для учнів з навчальними труднощами складено відповідно до модельної навчальної програми "Математика. 5-6 класи" для закладів загальної середньої освіти. Автори Мерзляк А.Г., Номіровський Д.А., Пихтар М.П., Рубльов Б.В., Семенов В.В., Якір М.С. ( Наказ МОН від 12.07.2021 №795). Під час роботи над модифікованою навчальною програмою, ураховуючи особливості конкретного учня, щоб забезпечити його активність під час начальної соціалізації, спрощено зміст програми.
Вилучено: поділ числа у даному відношенні, розв’язування рівнянь і задач, які передбачають дії із раціональними числами, які є мішаними дробами, графіки залежностей між величинами, рівняння на 2 і більше дій, задачі більше ніж на дві дії, винесення спільного множника за дужки. Також спрощено зміст навчально-пізнавального матеріалу, цілі та очікувані результати роботи учнів.
Кількість занять на тиждень – 5 год