Зміст навчання
|
Очікувані результати навчання здобувачів освіти |
Очікувані результати навчання учня з ООП |
||||||||
Жанрове і авторське розмаїття навчального матеріалу, з яким учні ознайомлюються на уроках літературного читання, самостійного читання відповідно до індивідуальних інтересів і можливостей доступу до джерел інформації: — усна народна творчість (малі фольклорні форм и; прислів’я, приказки, усмішки, притчі; героїко -фантастич н і і соціально- побутові казки; пісні; міфи про створення світу і людей); — художні твори письменників- класиків, відомих українських і зарубіжних письменників; — поезія (вірші пейзажні, ліричні, сюжетні, фантастичні, гумористичні; вірші-загадки, скоромовки, акровірші); — проза (оповідання, уривки з повістей, автобіографічних творів, спогадів; легенди; п’єси); — байки (вірші і проза);
Науково-художня, науково-популярна літературна з різних джерел, навчальні тексти; тексти зі ЗМІ.
Тематика дитячого читання: світ думок, почуттів, прагнень дітей; -родинні стосунки; ставлення людей до рідної землі, рідної мови; пошанування праці; події життя української Діаспори; події минулого і сучасного; життя видатних людей, винаходи, фантазії, пригоди, фантастика; бібліотеки, музеї тощо
|
Пізнаємо простір дитячого читання
пояснює, з яких джерел складається простір його читання;
розрізняє твори усної народної творчості і авторські наводить приклади;
називає імена і прізвища відомих українських письменників, з творами яких неодноразово зустрічався на уроках;
знає назви, сюжети кількох фольклорних і літературних творів; знає напам’ять 5-6 віршів, кілька прислів’їв, скоромовок, загадок; пояснює цінність книг, читання, ; бібліотек;
розповідає про свої читацькі уподобання; знає, яким чином можна задовольнити потреби у знаходженні нової інформації.
|
Учень за допомогою вчителя/асистента вчителя: має уявлення про різні види і типи видань (книжка, газета, журнал);
знає призначення структурних елементів художньої книжки (ілюстрація, зміст, сторінка) ;
передбачає за обкладинкою та ілюстраціями про що йтиметься в дитячій книжці;
знає сюжети кількох казок та оповідань; розрізняє віршовані та прозові твори за формою ; |
||||||||
Удосконалення прийомів смислової та технічної сторін навички читання вголос і мовчки: застосування прийомів розуміння змісту текстів різних видів; виконання вправ, завдань з розвитку технічної сторони навички; читання вголос правильно, в індивідуальному темпі, з дотриманням основних норм орфоепії. Самостійний добір і застосовування під час читання вголос, декламації прозових художніх (уривки), поетичних творів та інсценізації відповідні мовленнєві та позамовні засоби виразності: тон, гучність, логічний наголос, темп, жести, міміка та ін. Передача з їх допомогою загального емоційного настрою змісту твору, зміну емоційного настрою персонажа, стану природи та ін.
Пояснення значень незнайомих слів, висловів, термінів у текстах різних видів; користування виносками, тлумачними словниками, довідниками, спираючись на контекст, а також шляхом добору контекстуальних синонімів.
|
Розвиваємо навичку читання, оволодіваємо прийомами розуміння прочитаного
володіє повноцінною навичкою читання вголос і мовчки текстів різних видів як загальнопред- метним умінням;
усвідомлює важливість уміння вправно читати для успішного навчання тепер і в майбутньому;
самостійно застосовує прийоми виразного читання та декламування напам’ять (для художніх текстів); ''
самостійно виділяє у тексті і пояснює значення незнайомих слів, висловів, юрм і ні в;
|
наслідуючи вчителя, намагається промовляти звуки та слова (відповідно до можливостей мовленнєвого розвитку);
Реагує та розрізняє звучання голосу різної сили та промовляння у різному темпі;
Робить спроби читати склади типу «ПГ»,»ГП» та прості слова після відповідної підготовки;
Зосереджує увагу на змісті тексту, прочитаного вчителем;
Удосконалювати вміння співвідносити графічний образ букви з її звучанням;
|
||||||||
|
Взаємодіємо усно за змістом прослуханого
|
уважно слухає та намагається зрозуміти зміст невеликого тексту;
відповідає за змістом прослуханого на прості запитання (показує малюнки до тексту);
за питаннями вчителя називає дійових осіб прослуханого твору; визначає послідовність подій (з опорою на малюнки);
бере участь у розігруванні: діалогу, створенні діалогу на задану тему, за ілюстрацією, використовуючи мовленнєві І позамовні засоби;
користується формулами мовленнєвого етикету; |
||||||||
Сприймання і практичне розрізнення текстів різних видів (художні, науково-художні).
Дослідження побудови і змісту художнього тексту;
— сприймання художнього образу Твору, розуміння основного смислу описаних фактів, подій, вчинків персонажів; — знаходження і пояснення ознак певних подій, явищ, персонажів із метою їх характеристики і підготовки до виразного читання, а також читання в особах; — розуміння смислових зв’язків, істотних ознак, понять, висновків; — самостійне складання плану оповідання, казки, статті; використання плану для переказу твору; — установлення причиново-наслідкових зв’язків; — розвиток умінь самостійно усвідомлювати та визначати тему і основну думку твору; — розвиток умінь застосовувати різні види переказу залежно від мети (докладний, стислий, вибірковий);
усвідомлене сприймання засобів художньої виразності відповідно до їх функцій у творі; — спостереження за авторським вибором слова у творах різних жанрів під час діалогів, описів — природи, зовнішності персонажів, характеристики героїв; — знаходження і з’ясування ролі епітетів, порівнянь, метафор, повторів, гіпербол в усній народній творчості та у творчості поетів і прозаїків; — використання у власному мовленні засобів художньої виразності;
— усвідомлення: взаємозв’язків: письменники — теми; письменник жанр; — удосконалення умінь визначати основні події у творі, пояснювати динаміку їх розвитку; установлювати взаємозв’язки між подіями фактами, спираючись на зміст тексту; — визначення головних і другорядних героїв твору; розрізнення персонажів у ставленні їх до головного героя; — розвиток умінь характеризувати персонажа за його вчинками, поведінкою, висловлювати власні оцінні судження щодо цього; — формування умінь виявляти емоційний стан, настрій інших людей, сприймаючи жести, міміку, інтонацію мовлення, окремі елементи поведінки героїв твору; — удосконалення умінь практично розрізнювати твори різних жанрів, які опрацьовувалися раніше; називати ознаки, які вказують на приналежність твору до того чи іншого жанру.
— розвиток умінь формулювати пізнавальні запитання на виявлення загального, емоційного сприймання змісту; — на поглиблене розуміння тексту, встановлення смислових зв’язків між окремими частинами тексту та ін.: пояснювати, що авторські запитання чи звернення спонукають до діалогічної взаємодії читача з текстом, автором твору; — розуміння мотивів вчинків персонажів, виявлення авторської позиції щодо зображеного; — виявлення й оцінювання стану героїв твору шляхом формулювання власних оцінних суджень (моральних, естетичних).
Дослідження побудови і змісту На науково-художнього тексту. — розвиток умінь самостійно усвідомлювати зміст заголовка, виділяти нові поняття, терміни, з’ясовувати їх суть; визначати тему тексту; — формування й розвиток умінь розуміти особливості науково-художнього тексту: відсутність ' емоційних оцінок, наявність наукових фактів, понять, термінів, графічної Інформації; — виділення й усвідомлення суті графічної інформації (схеми, моделі, графіки, таблиці); пояснення Того, які частини змісту тексту супроводжує ілюстративний матеріал; :-т розвиток умінь знаходити ї розрізняти інформацію природничого, історичного, культурознавчого характеру; пояснювати явища природи, історичні факти, події, співвідносити їх з текстом; — удосконалення умінь самостійно здійснювати смислову компресію змісту тексту: виділяти ключові поняття, поділяти текст на смислові частини, робити узагальнення інформації, у т.ч., що міститься в різних частинах тексту; визначати мікротеми, добирати до них заголовки, складати план; стисло відтворювати зміст тексту з опорою на план; удосконалення умінь формулювати власні думки за змістом тексту, доводити і підтверджувати їх фактами з посиланням на текст; пояснювати, які нові знання, цікавий досвід здобув / здобула.
|
Досліджуємо і взаємодіємо з текстами різних видів
повноцінно сприймає, практично розрізнює тексти різних видів;
повноцінно розуміє текст, пояснює, який художній образ І образи створив письменник; що основне хотів передати; визначає і характеризує події, явища, мотиви вчинків дійових осіб;
установлює і пояснює смислові зв’язки між частинами тексту; складає план оповідання, казки, статті; користується планом для переказу твору; знаходить і пояснює причиново-наслідкові зв’язки; самостійно визначає тему і основну думку твору; самостійно застосовує різні види переказу (залежно від мети);
пояснює, які словосполучення, вислови допомагають краще уявити картини природи, місце події, зовнішність персонажів, їхні характери, вчинки, стосунки з іншими героями;
знаходить у тексті засоби художньої виразності (епітет, метафору, гіперболу (без вживання термінів) порівняння; з’ясовує їх роль;
використовує яскраві, образні вислови у властивому йому мовленні (під час опису, розповіді);
називає основні теми та жанри творів письменників, з творами яких неодноразово зустрічалися під час навчання; визначає основні події у творі, установлює їх послідовність, зв’язки, динаміку розвитку;
самостійно визначає головних І другорядних персонажів твору; характеризує персонажа за його вчинками; визначає мотиви, наслідки його вчинку; співвідносить вчинок із загальноприйнятими нормами людської моралі; виявляє внутрішній стан героя, його почуття, зміну емоційного настрою;
визначає, самостійно розрізнює жанрові ознаки літературних творів, які опрацьовувалися під час навчання в 2-4 класах; наводить приклади;
формулює продуктивні запитання до тексту; виокремлює в тесті авторські запитання, звернення до читача; пояснює їх суть;
пояснює мотиви вчинків героїв, авторське ставлення до них; висловлює емоційно-оцінні судження до вчинків персонажів {морально-етичного і естетичного характеру); обґрунтовує свою думку;
самостійно ознайомлюється з текстом; орієнтується у його змісті; визначає тему; називає ознаки, які вказують на приналежність тексту до науково-художнього; виділяє і розкодовує графічну інформацію, що міститься в тексті; перетворює графічну інформацію в текстову; знаходить, розрізняє у текстах різнорідну інформацію; пояснює її суть; здійснює смисловий аналіз змісту тексту; складає план; висловлює власне судження щодо змісту тексту
|
за допомогою малюнків встановлює послідовність подій;
коротко характеризує вчинок героя (за допомогою навідних запитань вчителя);
намагається дати оцінку поведінки, вчинків персонажів (за допомогою запитань учителя);
називає головних персонажів твору;
|
||||||||
самостійно виконує завдання на зміну, доповнення, словесне ілюстрування твору;
доповнює твір новим персонажем, новою подією;
передає прочитане в інсценізації, поєднуючи різні засоби виразності (слово, жест, міміка рухи);
використовує відомі прийоми для створенню казки. |
Перетворюємо та інсценізуємо прочитане, створюємо власні тексти
Заохочення дітей до творчості виконання різноманітних завдань, вправ для розвитку фантазії, образного мислення і мовлення.
Конкретизація, доповнення прочитаного новою інформацією, новим баченням через залучення ілюстративного матеріалу (малюнок, картина, музика).
Завдання на образне уявлення прочитаного; розвиток фантазії через взаємодію мистецтв («Бачу картину намальовану поетом» та ін.).
Придумування словесних картин; творчий переказ; вправи на римування, оволодіння прийомами складання казок; розвиток образного мовлення (комбінування відомого з невідомим; акцентування деталі; зупинення або прискорення часу; перевтілення, аналогія та ін.); загадок, лічилок та ін.
Знаходження у текстах образних засобів (добір порівнянь, епітетів, метафор, багатозначних слів, фразеологічних зворотів), пояснення їх ролі у сприйманні прочитаного. |
Бере участь в інсценізації твору, виконує свою роль (відповідно до своїх можливостей);
Передає характер героя за допомогою різних засобів виразності(слово, жест, міміка, рухи). |