МАТЕМАТИЧНА ГАЛУЗЬ
МАТЕМАТИКА
Пояснювальна записка
Навчання математиці спрямоване на те, щоб сформувати та розвинути в учнів соціально-адаптивні навички та життєву компетентність, що у свою чергу сприятиме підвищенню рівня їхніх адаптаційних можливостей та самостійності, а саме:
Корекційна спрямованість процесу навчання математики безпосередньо пов’язана з розв’язуванням специфічного завдання - корекцією та розвитком пізнавальної діяльності, особистісних якостей дитини, формуванням вмінь планувати свою діяльність, здійснювати контроль та самоконтроль, а також вихованням наполегливості, допитливості, терплячості, працьовитості. Саме тому навчання математики повинно мати практичну спрямованість і бути пов’язаним з іншими навчальними предметами, життям, готувати учнів до оволодіння професійно-трудовими знаннями і навичками, вчити використовувати математичні знання в життєвих ситуаціях.
З урахуванням особливостей розвитку та навчання дітей із порушеннями інтелектуального розвитку у змісті початкового курсу з математичної освіти відповідно до зазначеної мети і сформульованих завдань виділено такі змістові лінії: «Домислові уявлення та поняття», «Числа. Арифметичні дії з числами», «Арифметичні задачі. Робота з даними», «Просторові відношення. Геометричні фігури».
Робота над першим десятком розпочинається з пропедевтичного періоду, змістом якого є формування у дітей дочислових уявлень, які у свою чергу стають основою для засвоєння натуральних чисел. У межах змістової лінії «Дочислові уявлення та поняття» здійснюється формування уявлень про кількість, властивості предметів: уміння порівнювати групи предметів за кількістю; виділяти з групи предметів один чи кілька предметів, яким властиві певні ознаки (форма, розмір, розміщення), вживати відповідну термінологію; знання способів порівняння предметів за величиною, груп предметів за кількістю.
Навчання передбачає формування в учнів дій з предметами, що спрямовані на об’єднання множин, вилучення частини множини, поділ множин на рівні частини та інші предметно-практичні дії, які сприяють підготовці школярів до засвоєння таких абстрактних математичних понять, як число і величина.
Одним із важливих прийомів навчання є порівняння, оскільки більшість математичних уявлень і понять мають взаємо обернений характер. їх засвоєння можливе лише за умови опанування способами знаходження подібностей та відмінностей, виділення суттєвих ознак, абстрагування від несуттєвих, використання прийомів класифікації та диференціації, встановлення причинно- наслідкових зв’язків між поняттями.
Поряд з формуванням основних математичних понять важливе місце на уроках математики займає формування обчислювальних навичок. У процесі реалізації змістової лінії «Числа. Арифметичні дії з числами» здійснюється формування знань про правила лічби предметів, кількісні та порядкові числівники, вміння лічити предмети, які по-різному розташовані на площині; формування уявлень про натуральний ряд чисел, його властивості; умінь називати і записувати число «нуль», попереднє і наступне число для будь-якого числа в межах десяти; формування навичок прямої та зворотної лічби; уявлень про цифру і число, яке позначається нею, умінь співвідносити число з цифрою і групою предметів; розуміння змісту арифметичних дій додавання, віднімання; знань назви компонентів і результатів арифметичних дій.
Вправи з усної лічби є складовою частиною майже кожного уроку математики. Усна лічба сприяє закріпленню знань і забезпечує швидку їх перевірку. Усні обчислення сприяють як розвитку пізнавальних здібностей учнів, так і подоланню їх недоліків. Вправи з усної лічби урізноманітнюють уроки математики і роблять їх цікавими.
Під час ознайомлення школярів з нумерацією чисел у межах 1-го десятка розглядається утворення кожного числа шляхом прилічування одиниці (крім числа і цифри 1), відлічування одиниці з наступного, позначення його цифрою, прямим і зворотним рахунком у межах даного числа, співвіднесення предметної сукупності, числа і цифри, визначення місця числа у натуральному ряді. При цьому числа порівнюються, вивчається їхній склад, відрізок числового ряду, з ними виконуються дії додавання та віднімання, розв’язуються прості арифметичні задачі на знаходження суми та остачі.
Організація роботи на даному етапі передбачає використання значної кількості наочних посібників, оскільки практично кожне нове число або математичне поняття, яке формується у школярів, необхідно унаочнити. Вивчення числа і цифри повинно проходити одночасно.
З арифметичними діями додавання та віднімання, а також знаками цих дій («+», «-», «=») учні знайомляться при вивченні числа і цифри 2. Засвоєння арифметичних дій проходить не ізольовано від вивчення нумерації, а відбувається в комплексі. При цьому школярів спочатку ознайомлюють з додаванням, а потім з аналогічними випадками відніманням.
У цей період учні розв’язують прості арифметичні задачі на знаходження суми і остачі, знайомляться з монетами, вартість яких не перевищує 10 грн (1 грн, 2 грн, 5 грн), вчаться користуватися лінійкою.
У викладанні математики значне місце займають арифметичні задачі. У рамках реалізації змістової лінії «Арифметичні задачі. Робота з даними» учні ознайомлюються із структурними компонентами та загальними прийомами роботи із задачею: формуються початкові уявлення про текстову арифметичну задачу, уміння сприймати текст задачі.
З першого класу учнів ознайомлюють з поняттям «задача» і двома її типами на знаходження суми і остачі.
Формуванню у школярів поняття «задача» передує організація вчителем системи вправ з виконання операцій над множинами, що значною мірою забезпечує чітке усвідомлення учнями сутності дій додавання та віднімання.
Враховуючи конкретність наочно-дійового та наочно-образного мислення дітей із порушеннями інтелектуального розвитку, доцільно оперувати з такими множинами, які діти можуть тримати в руках.
Перші арифметичні задачі, залежно від використання для їх складання наочного матеріалу, діляться на задачі-драматизації та задачі-ілюстрації. Відповіді на запитання таких задач учні бачать, перераховуючи конкретні предмети або їх зображення. Поступово вони навчаються розв’язувати прості текстові арифметичні задачі. На їх основі учні знайомляться з терміном «задача», структурними компонентами задачі: умовою, числовими даними, запитанням, розв’язком та відповіддю. Прості арифметичні задачі є складовою частиною складених задач, тому формування вмінь розв’язувати прості задачі готує школярів до розв’язання складених.
Особлива увага звертається на розуміння учнями ситуації, яка описується в задачі, встановлення залежностей між числовими даними і шуканим. Для цього проводиться робота над змістом задачі, яка передбачає розбір незрозумілих слів чи виразів в тексті задачі, читання тексту задачі вчителем та учнями, запис умови задачі, повторення її за запитаннями.
Значна увага приділяється пошуку розв’язування задачі, в процесі якого намічається план і послідовність виконання дій. У першому класі, коли діти не знають усіх букв алфавіту, запис здійснюється у вигляді арифметичного виразу без найменування, розміщеного посередині рядка. По мірі вивчення букв алфавіту вводиться називання буквою з крапкою в дужках після числа тих предметів, над якими виконувалося обчислення.
При навчанні розв’язуванню задач необхідно використовувати наочний і дидактичний матеріал, власну діяльність, схеми.
Формування геометричних уявлень відіграє значну роль у розвитку вмінь орієнтуватися у просторі, в корекції моторики, а також таких психічних функцій як мислення, пам’ять, увага, уявлення, спостережливість, мовлення. Саме тому змістова лінія «Просторові відношення. Геометричні фігури» спрямована на формування умінь визначати напрямки руху, місце розташування предмета відносно іншого, розміщувати предмети на площині й у просторі, вживати відповідну термінологію; формування уявлень про найпростіші геометричні фігури; умінь розпізнавати, називати та відрізняти геометричні фігури: круг, трикутник, квадрат, прямокутник; умінь креслити пряму лінію за допомогою лінійки.
Програма з математики складена з урахуванням принципу концентричності із дотриманням дидактичних вимог доступності, послідовності, науковості, системності навчання та передбачає необхідність диференційованого підходу в навчанні.
Зміст навчання |
Очікувані результати навчання здобувачів освіти
|
Очікувані результати навчання учня з ООП |
Числа, дії з числами. Величини |
||
Нумерація чисел першої сотні |
відтворює послідовність чисел у межах сотні; читає і записує числа, утворює числа різними способами; порівнює числа різними способами; визначає розрядний склад двоцифрового числа; подає числа у вигляді суми розрядних доданків; виконує додавання та віднімання на основі нумерації чисел;
|
Учень із допомогою вчителя чи асистента вчителя:
« визначає десятковий склад числа;
|
Додавання і віднімання чисел у межах 100 |
володіє навичками додавання і віднімання чисел у межах 100;обчислює усно зручним для себе способом; прогнозує результат додавання та віднімання; перевіряє правильність обчислень; |
* niд контролем вчителя читає та записуе числа другого десятка; * за вказівкою вчителя відкладае ці числа на рахівниці; |
Знаходження невідомого компонента дії віднімання |
визначає невідомий компонент дії віднімання і знаходить його значення; коментує виконання обчислень; |
* з допомогою вчителя розв’язує приклади на збільшення та зменшення числа на декілька ; називає компоненти дії віднімання |
Арифметичні дії множення і ділення. Назви компонентів та результатів множення і ділення |
розуміє сутність дій множення і ділення; використовує у мовленні назви компонентів та результатів дій множення і ділення; |
|
Взаємозв’язок між множенням і діленням |
використовує в обчисленнях взаємозв’язок між множенням і діленням |
|
Переставний закон множення. Особливі випадки множення і ділення |
використовує в обчисленнях переставний закон множення, взаємозв’язок між множенням і діленням, правила множення і ділення з числами 1 і 0, ділення рівних чисел; розуміє неможливість ділення на нуль; |
|
Табличне множення і ділення |
застосовує в обчисленнях знання таблиць множення чисел 2 і 3 та відповідних випадків ділення; обчислює значення виразів, що містять інші табличні випадки множення і ділення, з опорою на таблиці; прогнозує результат множення і ділення, перевіряє правильність обчислень; знаходить число, яке у кілька разів більше (менше) за дане; |
|
Збільшення або зменшення числа у кілька разів. Відношення кратного порівняння. Знаходження невідомого компонента дій множення і ділення |
розуміє сутність кратного порівняння чисел; обчислює результат кратного порівняння чисел; визначає невідомий компонент дій множення і ділення, обчислює його значення; коментує виконувані дії; |
|
Величини: довжина, маса, місткість, час |
вимірює і порівнює величини: довжину, масу, місткість, час, використовує їх короткі позначення (міліметр – мм,сантиметр – см, дециметр – дм, метр – м); маси (кілограм –кг, центнер – ц); місткості (літр – л); часу (хвилина – хв,година – год, доба, тиждень); користується інструментами для вимірювання величин; користується годинником і календарем для визначення часу та планування своєї діяльності, спостережень за явищами природи тощо; |
ознайомлений з такими величинами, як довжина, маса, місткість, міри вартості;час; знає одиниці вимірювання часу (година), маси (кілограм), місткості (літр); з опорою на наочність та за словесною інструкцією називає по порядку дні тижня, місяці |
Гроші |
оперує грошима в уявному процесі купівлі-продажу та в практичній діяльності, використовує їх короткі позначення |
під контролем учителя вибирає монети та купюри означеної вартості |
Вирази, рівності, нерівності |
||
Числові вирази. Буквені вирази. Числові рівності. Числові нерівності |
записує математичні твердження, подані в текстовій формі, з використанням математичних символів; встановлює відношення рівності й нерівності між числами й числовими виразами; знаходить значення числового виразу та буквеного виразу із заданим значенням букви; встановлює залежності між компонентами і результатом арифметично дії; застосовує правило порядку виконання дій у виразах без дужок та з дужками |
Учень із допомогою вчителя чи асистента вчителя: ознайомлений з буквеними виразами та виразами з дужками |
Геометричні фігури |
||
Геометричні фігури об’ємні та плоскі. Прямокутник. Квадрат. Круг. Коло |
розпізнає і класифікує геометричні фігури за істотними ознаками; співвідносить реальні об’єкти з моделями геометричних фігур; називає елементи геометричних фігур; моделює геометричні фігури; креслить відрізки заданої довжини; будує прямокутник на аркуші в клітинку; розрізняє круг і коло; вимірює сторони геометричних фігур; обчислює довжину ламаної, периметр многокутника |
Учень із допомогою вчителя чи асистента вчителя: вимірює за допомогою лінійки довжину відрізка в сантиметрах; зі значною допомогою креслить відрізки заданої довжини; розрізняє геометричні фігури: трикутник, квадрат, прямокутник уміє креслити трикутник, прямокутник, квадрат за даними вершинами |
Математичні задачі і дослідження |
||
Прості та складені сюжетні задачі, в тому числі геометричні, компетентнісно-зорієнтовані |
розв’язує прості і складені сюжетні задачі, у тому числі задачі з геометричним змістом; створює допоміжну модель задачі різними способами; обирає числові дані, необхідні і достатні для відповіді на запитання; планує розв’язування (розв’язання) сюжетної задачі; створює математичну модель задачі; оцінює з допомогою вчителя правильність розв’язку задачі; шукає різні способи розв’язування (розв’язання задачі); складає сюжетні задачі на одну і дві дії; |
Учень із допомогою вчителя чи асистента вчителя: ознайомлений з поняттям «задача»; зі значною допомогою та з опорою на наочність розв’язує прості арифметичні задачі на знаходження суми, різниці;
|
Навчальні дослідження |
виконує елементарні дослідження математичних закономірностей і залежностей з допомогою вчителя |
|
Робота з даними |
||
Виділення і впорядкування даних за певною ознакою |
виділяє дані, вміщені в таблицях, графах, на схемах, лінійних діаграмах; вносить дані до таблиць; визначає, чи достатньо даних для розв’язання проблемної ситуації; користується даними під час розв’язування практично зорієнтованих задач, в інших життєвих ситуаціях. |
Учень із допомогою вчителя чи асистента вчителя: розглядає таблиці, схеми, діаграми; зі значною допомогою знаходить дані, вміщені в таблицях, на схемах, діаграмах
|