Моніторинг в роботі вчителя біології, як засіб підвищення рівня знань учнів.

Про матеріал
Перевірка рівня засвоєння знань учнями – складова частина навчально – виховного процесу в школі. Наслідками контролю є можливість з’ясувати не тільки наявність у учнів будь якої суми знань,а й вплинути на формування умінь спілкуватися, самостійно робити висновки, вирішувати логічні вправи.
Перегляд файлу

Моніторинг  в роботі вчителя біології, як засіб підвищення рівня знань учнів.

                  (з досвіду роботи вчителя біології МПМЛ Стульнюк О.Л.)

 

          Перевірка рівня засвоєння знань учнями – складова частина навчально – виховного процесу в школі. Наслідками контролю є можливість з’ясувати не тільки наявність у учнів будь якої суми знань,а й вплинути на формування умінь спілкуватися, самостійно робити висновки, вирішувати логічні вправи.

        Для того, щоб отримати об’єктивну інформацію  про досягнення учнів потрібен систематичний контроль за рівнем  навчає мості, потрібна універсальна система  оцінювання знань – моніторинговий контроль. Саме він працює при любих стандартах , стимулює навчальну діяльність учнів, знижує тривожність.

  • Моніторинг -  довготривале спостереження  за навчанням учнів та керування процесом пізнання;
  • Моніторинг – це форма організації, збору, зберігання, обробки та розповсюдження інформації про якість знань учнів з предмету, прогнозування результатів ;
  • Моніторинг забезпечує учасників навчального процесу інформацією про наслідки навчальної праці, про фактичні результати , забезпечує зворотній зв’язок, стимулює підвищення  якості знань

 

Пед моніторинг   може носити різний характер:

  1. Дорівнюючий  характер  дає змогу порівняти  успішність( навченість) класів за паралелями;
  2. Констатуючий характер – дослідження на виявлення стану знань учнів з предмету;
  3. Пролонгований – дає змогу многократного збирання інформацію протягом року;
  4. Діагностуючий  характер -  дослідження на з’ясування   причин встановленого стану рівня знань учнів з предмету;
  5. Прогнозуючий характер – дослідження за допомогою яких можливо передбачити якість навчання учнів з предмету, виходячи з можливостей на даний момент

Завдяки цього я визначила для себе в системі моніторингу проведення таких видів контролю – вхідний, поточний, тематичний, проміжний, підсумковий та вихідний.

Крім цього у кожному виді контролю виділяю такі аспекти:

  • рівень розуміння понять  та знань термінів;
  • рівень знань анатомічної будови;
  • рівень знань з фізіології;
  • рівень знань нормативів гігієни та санітарії;
  • виконання лабораторних та практичних робіт( зв’язок із життям).

Використовую такі способи контролю:

  • усний контроль (індивідуальний, фронтальний, груповий, взаємоконтроль);
  • письмовий контроль (біологічний диктант);
  • графічний контроль (за малюнками, схемами);
  • тестовий контроль;
  • ігровий контроль (кроссворди, вікторини, олімпіади).

               Не слід забувати, що систему контролю треба будувати, враховуючи індивідуальні особливості учнів (класів), давати можливість учням використовувати власні сильні сторони, не використовувати питання, які  зайве деталізують навчальний матеріал.

             Важливе значення має самоконтроль учня за рівнем засвоєння предметного матеріалу. Для цього можливе використання « Залікового листка» ( зразок №1), відкритого обліку знань ( зразок №2) по класах.

                                                                                                            Зразок №1

Заліковий  листок учня(ениці)

Теми

Основні

пон. тер.

Будова

Функції /

властивості

Практич /

лаборат.

Оцінка

Організм, як біологічна система

 

Хім.склад

клітин, тканин,

систем

Клітин,

органел, тканин

л/р №1

 

Опора  та рух

 

 

Кісток,суглобів,

м’язів

Скелета, м’язів ,

суглобів

П\Р №1,

л/р. №2 та 3

 

Кров та лімфа

 

Клітин

Крові,лімфи, плазми

Крові,

клітин крові, лімфи

Л\р №3

 

Кровообіг та лімфообіг

 

Серця, лім.судин та вузлів, артерій, вен, капілярів

Серця, судин, рух

 крові по організму,

лімф. вузлів

п/р№2, №3, №4,

 

Дихання

 

Повітряноносних шляхів, легень

Шляхів, легень,

Діафрагми

 

 

Харчування та органи травної системи

 

Склад травної системи, будова органів травної системи.

Перетравлення у різних відділах

травної системи,

обмін речовин

п/р №5,

п/р №6,

л/р №4

 

Термо

регуляція

 

Шкіри

Шарів шкіри та

 її частин

п/р №7

л/р № 5

 

Виділення

 

Нирок, сечового міхура, сечових протоків

Частин нирок,

сечових протоків,

сечового міхура

 

 

Ендокринна регуляція

 

Залоз внутрішньої секреції

Гіпофізу, епіфізу,

 щитовидної залози, підшлункової,

наднирк,статевих.

 

 

Розмноження та розвиток людини

 

Будова статевих систем,

статевих клітин

Статевих органів, органів що забезпечують розвиток зародка.

 

 

Нервова регуляція функцій

 

Нейрону та  його різновидів,

рефлектор.дуги,

головного мозку, спинного мозку, нервів, гангліїв

Збудження, гальмування,

відділів головного , спинного мозку, нервової системи

л/р № 6

 

Сприйняття інформації, сенсорні системи

 

Аналізаторів та їх частин

Частин аналізаторів,

порушення функцій

л/р №7, 8, 9

 

 

                                                                                                                   Зразок №2

П.І.Б.

учня

Дата проведення уроку

С

Е

М

Е

С

Т

Р

 

 

 

 

 

 

 

 

Т

Е

М

А

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

2

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

3

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

4

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

5

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

,

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

,

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Умовні позначення:

л/р – лабораторна робота,

п\р-практична робота,

Д – дослідження( оцінка зеленого кольору)

н/п – наукові повідомлення з теми (оцінка у рожевому квадратику) і т.д.

 

Різноманіття  навчальної діяльності учнів на уроках біології вимагає від учителя розробити такі підходи до контролю, щоб вони враховували знання здобуті учнями «різними шляхами», з урахуванням вікових особливостей.

Система тематичного контролю обліку знань, умінь, навичок дозволяє:

  • підчинити поурочний контроль задачам теми;
  • врахувати різні види та форми навчальної праці учня;
  • врахувати роботу учня протягом вивчення теми,
  • врахувати виконання  учнем завдань різного рівня складності.

Підсумкова перевірка знань складається з урахуванням вимог щодо тематичного контролю, але без деталізації  та  дозволяє визначити :

  • рівень засвоєння учнем обов’язкових, визначених  програмою знань та умінь;
  • рівень сформованості не тільки біологічних а і загально навчальних навичок;
  • уміння виконувати практичні завдання, завдання пов’язані з повсякденним життям, завдання творчого характеру.

 

Всі результати , що отримані учнем за різні види діяльності фіксуються у  «листку відкритого обліку» та дають змогу учню проаналізувати їх, перездати з метою покращення результатів.

У « заліковому листку» учнем фіксуються результати вивчення тем протягом року та вчителем підраховується СОУ.  За наслідками СОУ робиться  висновок про виконання стандарту біологічної освіти учнями за кожну тему та за курс взагалі.

За наслідками тематичного  оцінювання складається поточний, а за наслідками семестрового оцінювання - підсумковий « Рейтинг успішності учнів» по класах (зразок №3).

                                                                                                             Зразок №3

               Моніторинг рівня  тематичного  контролю у ___ класі

П.І.Б учня

Назви  тем  у  І  семестрі ( ІІ семестрі)

Р

Е

Й

Т

И

Н

Г

Розмноження

організмів

Закономірності мінливості

Генотип як цілісна система

Індивідуальний розвиток організмів

За семестр

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

doc
Додав(-ла)
стульнюк елена
Додано
18 червня 2019
Переглядів
1374
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку