КОМУНАЛЬНИЙ ЗАКЛАД «ДОШКІЛЬНИЙ НАВЧАЛЬНИЙ ЗАКЛАД
(ЯСЛА-САДОК) №175 КОМБІНОВАНОГО ТИПУ»
КРИВОРІЗЬКОЇ МІСЬКОЇ РАДИ
«Презентація
«Методи і прийоми формування розмовної активності дітей »
(з досвіду роботи)
Підготувала вихователь
О.П.Зарєчна
Кривий Ріг
Методи і прийоми формування розмовної активності дітей
Методи навчання - це способи спільної діяльності вихователя і дітей. Здебільшого використовую методи навчання за джерелом знань (наочні, словесні, практичні).
Значне місце в роботі з розвитку мовлення дітей віддаю наочним методам[1]: спостереження, екскурсії, піші переходи, розглядання предметів, картин і картинок, перегляд діафільмів, дидактичні ігри з наочністю. Використання цих методів відповідає дидактичному принципу наочності і наочно-дієвому та наочно-образному характеру мислення дошкільників. Ефективність засвоєння дітьми знань, формування повноцінних уявлень, розвиток таких психічних процесів, як сприймання, пам'ять, мислення і на цій основі розвиток мовлення великою мірою залежать від того, наскільки широко в пізнавальну діяльність уведені різні форми чуттєвого сприймання. Використовую метод спостереження або його різновиди: огляд приміщення, розглядання натуральних предметів, іграшок, якщо об'єкти доступні. Якщо ж ні, ознайомлюю з ними дітей опосередковано, розглядаючи картини, фотографії, переглядаючи кінофільми, діафільми. Опосередковані наочні методи застосовую і для повторного ознайомлення з об'єктами, закріплення під час спостережень знань. Водночас виконую завдання з розвитку словника дітей, формування зв'язного мовлення.
Словесні методи. Значення цієї групи методів полягає в тому, що вони дають можливість поєднувати розширення та закріплення знань дітей про навколишній світ і формувати їхні мовленнєві вміння і навички. До словесних методів належать [2] : читання художніх творів, розповідання художніх творів, заучування віршів, бесіди, розповіді дітей, переказ. Завдяки словесним методам у вихованців розвиваю вміння розуміти зміст мови, застосовувати знання без опертя на наочність.
Ефективним і доступним для дітей методом є розповідь. За допомогою розповіді - формую яскраві й точні уявлення про події чи явища. Прозорість і простота опису об'єкта, події, лаконічність розповіді, яскравість образів, близькість досвіду вихователя інтересам дітей - необхідні умови успішного сприймання дітьми змісту розповіді. Обов'язково беру до уваги вже набуті дітьми знання і пов'язую з ними нові відомості. За допомогою інтонаційної та художньої виразності, домагаюся повнішого засвоєння дітьми змісту, викликати інтерес до нього, щоб викликати бажання обмінятися враженнями.
Розповіді дітей спрямовані на вдосконалення розумової діяльності, глибшого усвідомлення знань і формування мовленнєвих умінь. У навчанні використовую розповіді різного характеру[3]: переказ, опис, сюжетну розповідь з досвіду, творчу розповідь, розповідь-міркування, розповідь-пояснення. Вона передбачає бажання бути зрозумілим і сприяє уточненню і закріпленню знань.
Одним із словесних методів застосовую бесіду. Залежно від дидактичної мети, бесіди поділяють на: вступні, супроводжувальні та підсумкові [4].
Вступні бесіди проводжу тоді, коли знайомлю дітей з новими явищами, формую нові навички, способи дії. Під час вступної бесіди виявляю знання, досвід дітей з певної теми, уточнюю їх, активізую і на основі цього ставлю перед дітьми пізнавальні й практичні завдання, намагаюсь викликати до них інтерес.
Супроводжувальну бесіду використовую під час спостережень, екскурсій, розглядання картин.
Підсумкову бесіду проводжу з метою систематизації знань, їх подальшого поглиблення й усвідомлення. Планую її як самостійне заняття. За допомогою спеціально підібраних запитань активізую пізнавальну діяльність, виправляю і розвиваю думку, доповнюю знання, вчу міркувати. Такий обмін думками сприяє розвитку мислення і пізнавальних інтересів, розвитку мовлення. Переконалася, що правильно побудована бесіда спонукає дітей активно ставити запитання і намагатися знайти на них відповіді. Підсумкова бесіда (розуміти мету, робити висновки, давати оцінку та ін.), робить її методом, доступним лише старшим дошкільникам.
Практичні методи [5]: словесні дидактичні вправи, ігрові методи, елементарні досліди й моделювання.
В своїй роботі застосовую імітаційні (просте повторення складного слова для його запам'ятовування чи звука для оволодіння вимовою), конструктивні (вправляння в оволодінні розумовою дією - добір узагальнюючих слів до групи прикметників чи іменників, добір протилежного за значенням слова) та творчі (самостійна постановка запитань у бесіді) вправи.
Практичні методи мають ігровий характер. До них належать дидактичні ігри, ігри-заняття, ігри-інсценівки. Одним із різновидів ігрового методу є автодидактична гра, в якій усі дії дітей можна регулювати ігровими завданнями й ігровими правилами. Автодидактичну гру використовую з метою закріплення, уточнення, систематизації наявних уже знань.
Роботу зі знайомим літературним текстом проводжу за допомогою гри-драматизації, інсценування.
На заняттях з навчання грамоти, розвитку зв'язного мовлення використовую моделювання. В основу моделювання покладено принцип заміщення реальних предметів іншими предметами, зображеннями, знаками. Діти за допомогою схеми та фішок відтворюють звукову, складову модель слова, графічно зображають словесний склад речення, позначають схематично структуру діючих осіб розповіді.
У своїй діяльності всі означені методи не застосовую ізольовано, а здебільшого в різних комбінаціях один з одним. Залежно від вікових особливостей дітей перевагу віддаю тому чи іншому методу.
Прийом - це складова частина методу. Кожен метод має кілька прийомів. Вони поділяються на наочні, словесні та ігрові [6].
Словесні прийоми: мовленнєвий зразок, запитання, пояснення, вказівка, оцінювання дитячого мовлення.
Мовленнєвий зразок - правильна, спеціально підготовлена мовленнєва діяльність вихователя, яку повинні наслідувати діти. Він має бути доступним дітям. Особливо це стосується зразка зв'язної розповіді в мовленнєвій діяльності дітей.
Запитання - словесне звертання, що вимагає відповіді, передбачає використання наявних знань. У роботі з дітьми застосовую як репродуктивні запитання, що вимагають констатації фактів (що? який? де? куди? як?), так і пошукові, що вимагають висновків (навіщо? чому? чим схожі?). Під час навчання розповіді використовую запитання у вигляді плану. Вони прості, зрозумілі дітям. Чітке формулювання запитань забезпечує послідовність і логічність викладу дітьми своїх думок.
Пояснення широко використовую у процесі спостережень, розглядання картин, предметів, щоб допомогти дітям зрозуміти окремі сторони, взаємозв'язки, причинно-наслідкові зв’язки предметів і явищ. У бесіді користуюсь поясненнями та вказівками.
Оцінювання мовлення дітей – важливий прийомом навчання. Здебільшого оцінюю позитивні сторони мовленнєвої діяльності дітей. Оціню на заняттях, для того, щоб до нього прислухалися діти і наслідували у своєму мовленні кращі зразки товаришів. В окремих випадках висловлюю свою думку про відповідь у формі схвалення, зауваження, засудження.
Наочні прийоми - показ картинки, іграшки, предмета, руху або дії, артикуляції звуків. Показ супроводжую словесними прийомами: поясненням, вказівкою, запитанням.
Велике значення приділяю ігровим прийомам: створюю ігрові ситуації, пропоную виконання ігрових дій, звуконаслідування, загадкову інтонацію голосу, використовую жарти. Найчастіше використовую комплекс прийомів.
Для успішного розвитку мовлення дітей в групі створили, разом з колегою, відповідні умови, а саме: гігієнічні, що забезпечують охорону органів зору, слуху; не допускаю великого шуму, який негативно впливає на органи слуху, реагую на скарги дітей, пояснюю батькам про необхідність оберігання дитячого слуху. Є наочні посібники, що допомагають розвитку мовлення дітей. Ми розділили їх на декілька груп [7]:
Перша група - методичні посібники , методична література, картотека наявного методичного матеріалу. У куточку технічних засобів впорядковані аудіо записи.
Друга група - наочні навчальні посібники для дітей: натуральні (реальні предмети) і зображувальні (іграшки, картинки, фотографії). дидактичний матеріал для навчання грамоти, настільні дидактичні ігри;
Третя група - дитяча художня література;
Четверта група - різні види театрів.
Створення умов вимагає певних зусиль і наполегливості. Намагаюсь, щоб вони перетворилися на міцні традиції нашої групи.
Діти засвоюють мову, наслідуючи мову дорослих. Мовлення вихователя є педагогічним засобом впливу на дітей. Тому намагаюсь, щоб воно було наближеним до літературного стилю, неголосним, привітним, увічливим. Пам’ятаю, що систематичне вдосконалення мовлення є професійним обов'язком вихователя.
Методи
Схема 1.
Схема 2.
Схема 3.
Схема 4.
Схема 5.
Схема 6.
Схема 7.
Наочні
посібники